چکیده

(Genesis 11:6): "And the LORD said, Behold, the people is one, and they have all one language; and this they begin to do; and now nothing will be restrained from them, which they have imagined to do".Imagination for Bible as a gift permits us to see beyond the here and now and visualize a future shaped by faith. However, one might ask basically what the nature or conception of imagination is. I’ll focus on the vantage points of Farabi and Hegel as two avatars of the traditions of Christian thinkers and Muslim philosophers. Imagination, Farabi believes, may well be defined by its three most notable activities of preserving the sensible forms, combining and separating the sensible forms to make new images, and representing sensible beings as well as the intelligible affairs and beings by sensible forms of two former kinds of images, that is, preserved forms in imagination and the forms created by imagination via combining and separating the sensible forms. Imagination keeps forms of a horse, a stone, a wing, a smell, etc. Imagination also makes a horse with two wings, or a stone that is crying, or a wall that is singing. Imagination gets the image of the horse from nature, and the image of the wings from nature too, and then produces a new form by joining them. Imagination represents, for example, the vice of damaging environment by drawing a row of crying trees in a painting. Three stages of imagination according to Hegel include the first stage as reproductive imagination, the second stage as the productive and associative imagination, and third stage as the sign-making fantasy. Three stages mentioned by Hegel very well correspond three activities pointed out in Farabi’s theory of imagination.

تخیل در کتاب مقدس: معنای این مفهوم برای فلسفه مسیحی در مقابل فلسفه اسلامی

 (پیدایش 11:6): "و خداوند گفت: اینک قوم یکی است و یک زبان دارند و این کار را شروع کرده اند و اکنون هیچ چیز از ایشان منع نخواهد شد که خیال کرده اند انجام دهند." تخیل در کتاب مقدس به عنوان هدیه ای به ما این امکان را می دهد که فراتر از اینجا و اکنون را ببینیم و آینده ای را که با ایمان شکل گرفته است، تجسم کنیم. با این حال، احتمال دارد که این سوال پرسیده شود: "ماهیت یا تصور تخیل چیست." من بر دیدگاه های فارابی و هگل به عنوان دو مظهر سنت های متفکران مسیحی و فیلسوفان مسلمان تمرکز خواهم کرد. فارابی معتقد است که تخیل را می توان با سه فعالیت برجسته آن تعریف کرد: حفظ صورت های محسوس، ترکیب و جداسازی صورت های محسوس برای ایجاد تصاویر جدید، و بازنمایی موجودات محسوس و همچنین امور و موجودات معقول با صورت های محسوس از دو نوع تصویر قبلی، یعنی صورت های حفظ شده در تخیل و صورت های ایجادشده توسط تخیل از طریق ترکیب و جداسازی صورت های محسوس. تخیل، صورت های یک اسب، یک سنگ، یک بال، یک بو و غیره را نگه می دارد. تخیل همچنین یک اسب با دو بال، یا یک سنگی که گریه می کند، یا دیواری که آواز می خواند، می سازد. تخیل، تصویر اسب را از طبیعت و تصویر بال ها را نیز از طبیعت می گیرد و سپس با پیوند دادن آنها، شکل جدیدی تولید می کند. تخیل، برای مثال، رذیلت آسیب رساندن به محیط زیست را با کشیدن ردیفی از درختان گریان در یک نقاشی به تصویر می کشد. سه مرحله تخیل از نظر هگل شامل مرحله اول به عنوان تخیل بازتولیدی، مرحله دوم به عنوان تخیل تولیدی و تداعی گر، و مرحله سوم به عنوان خیال علامت ساز است. سه مرحله ذکر شده توسط هگل به خوبی با سه فعالیتی که در نظریه تخیل فارابی به آنها اشاره شده است، مطابقت دارد.

تبلیغات