The Effect of Morphological Awareness on Reading Qur’anic Words and Pseudo-Words: A Case Study of English-Speaking Qur’an Learners (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
Research findings have shown that acquiring proficiency in reading is highly dependent on morphology. Also, it has been proved that morphology is a stronger determiner and predictor for reading in Semitic languages such as Arabic. Due to the fact that Qur’anic reading is an important skill for the Muslim community and the gap in the literature on Qur’anic reading, the current research is an attempt to study the effect of morphological awareness on Qur’anic reading fluency and accuracy. To this aim, an intact group entailing 29 native English-speaking adults (aged 19-43) enrolled in a lower-intermediate Qur’anic course was selected through purposive sampling in which outliers were removed (N=27). The remaining participants underwent three sessions of morphological instruction on some of the challenging and frequent Qur’anic roots and morphemes and then took part in three different reading tests on a standard Arabic text, a pseudo-word text, and a Qur’anic text. The results of an analysis through ANOVA (F (2, 72) = 67.483, p = .000) showed that the group performed differently in the three tests, i.e., the morphology instruction enhanced their performance in reading the Qur’anic text as well as the standard Arabic text while leaving the performance on the pseudo-word text almost unaffected. The post-hoc test showed that this effect was strongest in the Qur’anic test, revealing that Qur’anic reading is significantly affected by morphological awareness-raising. This indicates that raising awareness of morphology through instruction promotes the reading of difficult languages such as the Holy Qur’an and standard Arabic. These findings have implications for Qur’anic teachers, learners, and Arabic language practitioners.تأثیر آگاهی از ساخت شناسی واژگانی در خواندن کلمات قرآنی و شبه واژه ها: مطالعه موردی قرآن آموزان انگلیسی زبان
تحقیقات نشان می دهد که مهارت در خواندن تا حد بسیاری به آگاهی از ساخت شناسی واژگان وابسته است. همچنین مشخص شده است که در زبانهای سامی مانند عربی، ساخت شناسی واژگانی (مورفولوژی) تعیین کننده و پیش بینی کننده قدرتمندتری برای مهارت خواندن است. با توجه به این که خواندن قرآن مهارت مهمی برای جامعه مسلمانان به شمار می آید و همچنین به دلیل شکاف های موجود در ادبیات مربوط به خواندن قرآن، تحقیق حاضر به بررسی تأثیر آگاهی از ساخت شناسی واژگانی بر روانی و دقت خواندن قرآن می پردازد. برای این منظور، یک گروه معین شامل ۲۹ بزرگسال انگلیسی زبان (با سنین ۱۹ تا ۴۳ سال) که در یک دوره قرآنی سطح مقدماتی ثبت نام کرده بودند، از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شد که در آن موارد نادر حذف شدند (N=27). شرکت کنندگان باقی مانده سه جلسه آموزش ساخت شناسی برخی از ریشه ها و واج های چالش برانگیز و پرکاربرد قرآنی را گذراندند و سپس در سه آزمون خواندن مختلف بر روی یک متن عربی استاندارد، یک متن شبه واژه و یک متن قرآنی شرکت کردند. نتایج تجزیه و تحلیل از طریق ANOVA (F (2, 72) = 67.483, p = .000) نشان داد که این گروه در سه آزمون عملکرد متفاوتی داشتند؛ به عبارتی، آموزش ساخت شناسی باعث بهبود عملکرد آنها در خواندن متن قرآنی و همچنین متن عربی استاندارد شد، در حالی که عملکرد آنها در متن شبه واژه تقریباً بدون تغییر باقی ماند. آزمون بعدی نشان داد که این تأثیر در آزمون قرآنی قوی تر بوده و نشان می دهد که خواندن قرآن به طور قابل توجهی تحت تأثیر افزایش آگاهی ساخت شناختی قرار دارد. این نشان دهنده آن است که افزایش آگاهی درباره ساخت شناسی از طریق آموزش، خواندن زبان های دشوار مانند قرآن کریم و عربی استاندارد را تقویت می کند. این یافته ها می تواند برای معلمان قرآن، دانش آموزان و فعالان زبان عربی مفید باشد.







