چکیده

مقاله حاضر تبیینی نو از آیه 186 سوره بقره در باره استجابت دعا و پاسخی به پرسش هایی درباب چرایی عدم اجابت دعاهاست. برداشت ابتدایی از جمله ﴿اُجیبُ دَعوهَ الدّاعِ اِذا دَعان﴾ در آیه، اجابت هر دعایی را می رساند، اما التزام به ظاهر آن، با قوانین حاکم بر جهان و نیز با واقعیات مشهود سازگار نیست. برای فهم مقصود، لازم است معنای جملات و ارتباط میان آنها، به درستی در آیه موردنظر تبیین شود. با روش تحلیل محتوا، تک تک جملات تفکیک و تشریح شود؛ ارتباط آنها با کمکم قرائن عقلی و نقلی روشن و واضح شود. با این روش یافته های نوآورانه پژوهش از این قرا است که: خداوند همه آدمیان را عبد و مملوک خود معرفی می کند (عبادی) تا تفهیم کند که آنها با همه شؤن خود قائم به او و تحت اختیار او هستند؛ او با آنان معیت دارد؛ شاهد و ناظر آنهاست و صدا و انابه آنان را می شنود ﴿فَإِنّىِ قَرِیبٌ﴾. پس با ملاحظه این قیود، وقتی بنده از صمیم دل خدا را بخواند بی پاسخ نمی ماند، امّا این خواندن باید با خواست فطری داعی و هماهنگ با نظام حاکم بر جهان (نظام تشریعی و تکوینی) باشد و اجابتش به رشد و کمال انسانی ختم شود (یا دستکم مانع رشد و کمال نباشد). نتیجه این که این قیود یا شروطِ برخاسته از عقل و نقل به منزله مُخصّصِ متصل یا مبیّن آیه خواهند بود. البته واضح است که اگر هدف داعی، خودِ دعا و حرف زدن با خدا و اظهار بندگی باشد (چنانچه دعای نهایی اولیاء، همین است)، دعا عین اجابت است.

Correlation between the preceding and following sentences on the understanding of the sentence ﴿اُجیبُ دَعوهَ الدّاعِ اِذا دَعان﴾

The present article is a new explanation of verse 186 of Surah Al-Baqarah about the answering of prayers and an answer to questions about why prayers are not answered. The initial interpretation of the sentence(اُجیبُ دَعوهَ الدّاعِ اِذا دَعان)  in the verse means that every supplication will be answered, but its appearance is not compatible with the laws governing the world and with the evident facts. To understand the meaning, it is necessary to correctly explain the meaning of the sentences and the relationship between them in the verse in question. With the content analysis method, each sentence should be separated and explained; their relationship will be clear and clear with the help of rational and narrative evidence. With this method, the innovative findings of the research are as follows: God introduces all people as his servants and mamluks (Abadi) in order to understand that they are loyal to him and under his authority; He is with them; He is their witness and watcher and hears their voices. Therefore, considering these limitations, when a servant reads God's heart from the bottom of his heart, he will not remain unanswered. End (or at least not hinder growth and perfection). The result of this is that these restrictions or conditions arising from reason and narration will be the specifics of connecting or clarifying the verse. Of course, it is clear that if the purpose of supplicant is to pray and talk to God and express servitude (as is the final supplication of saints), then supplication is the answer.  

تبلیغات