مستندات قرآنی _ روایی فطری بودن حقّ نسبت در رحم اجاره ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نسبت و قرابت میان فرزند و والدین، از جمله روابطی است که به طور طبیعی با تولّد فرزند ایجاد می شود بدون این که نیاز به اعتبار این رابطه باشد. در این بین، یکی از روش های نوین فرزند دار شدن، رحم اجاره ای است که در نسبت حاصل میان مادر و فرزند اختلاف نظر وجود دارد؛ به این بیان که در صورت تولّد نوزاد از رحم یک زن بیگانه و تخمک و اسپرم از پدر و مادر، مادر نسبی کیست؟ در نوشته پیش رو این نتیجه حاصل شد که از دیدگاه آیات و روایات، اشتراک در رحامت (وراثت) و اشتراک در تخمک (ژنتیک) می تواند نقش بسزایی در به وجود آمدن نسبت فطری و تکوینی داشته باشد. قانون و امور اعتباری، قدرت انکار نسبت و ارتباط واقعی و تکوینی حاصل از تکوین نطفه در رحم جانشین را ندارند؛ از اینرو آن چه از قرآن و روایات برداشت می شود، دو مادره بودن چنین نوزادی است؛ مادر صاحب تخمک و مادر صاحب رحم؛ چنان چه برخی از فقها نیز چنین فتوایی دارند و حتی برخی با جایز ندانستن این نوع تلقیح، صاحب رحم را مادر رضاعی می دانند. بنابراین به نظر می رسد این حکم، از رابطه فطری و تکوینی صاحب رحم و جنین نشات می گیرد.The Qur'anic documentation of the innateness of the right to Therefore, what is taken from the Qur'an and hadiths is that such a baby has two mothers relationship in surrogacy
The relationship between the child and the parents is one of the relationships that are created naturally with the birth of the child. Without needing to validate this relationship. In the meantime, one of the new methods of having children is surrogacy; that there is a difference of opinion in the resulting ratio between mother and child; The statement that if a baby is born from the womb of a foreign woman and the egg and sperm are from the parents, who is the relative mother? This result was obtained in the leading article; from the point of view of the verses and traditions, sharing in mercy (inheritance) and sharing in the egg (genetics) can play a significant role in the creation of a natural and developmental relationship. The law and credit matters do not have the power to deny the relationship and the real and developmental relationship resulting from the development of the sperm in the surrogate's womb. Therefore, what is taken from the Qur'an and hadiths is that such a baby has two mothers.The mother who owns the egg and the mother who owns the uterus; As some jurists also have such a fatw.And it seems that this ruling originates from the natural and developmental relationship between the owner of the womb and the fetus..