The Forty Rules of Love: a Mystical Eliadean Perspective (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
This interdisciplinary study is a mystical reconsideration of Elif Shafak’s The Forty Rules of Love (2011), FRL hereafter, based on the theologian Mircea Eliade’s perspective on the notion of sacred life as hierophany. Considering the huge bulk of reviews analyzing the Eastern Sufi aspect of the novel as a mystical stand, this investigation probes the compatibility of Eliade’s Universalist spiritual stand with the Sufi perspective reflected in the novel, considering the Islamic tradition through focusing on Maulana’s mystical transformation via Shams of Tabriz. It also pays attention to the Western cultural manifestations absent in most of the reviews and considers the Orientalist features attributed to the novel by some critics. The investigation concludes that the form of Sufism represented in the novel is close to Maulana’s original perspective, and there is a spiritual congruity between Maulana’s Islamic stand, being affected by Ibn Arabi, and Eliade’s Western Christian one. This justifies the depiction of the characters’ mystical transformation within FRL as being touched by Islamic principles and not totally submissive before the Orientalist discourse.ملت عشق: تحلیلی عرفانی بر اساس دیدگاه الیاده
این پژوهش بررسی ای است میان رشته ای و عرفانی از ملت عشق الف شافاک بر اساس دیدگاه مذهبی میرچا الیاده به عنوان یک دین شناس، درباره زندگی مقدس به عنوان یک تجلی الهی. با در نظر گرفتن پیشینه پژوهش که بیشترزمینه شرقی صوفیانه اثر را به عنوان ویژگی چیره عرفانی بررسی کرده است، تحلیل کنونی سازگاری دیدگاه الهی جهان روایانه الیاده را با دیدگاه اسلامی مولانا، به شیوه ای که در داستان از زاویه تغییر مولانا به دست شمس تبریزی نشان داده شده است، مورد توجه قرار می دهد. این همراه است با تمرکز بر روی نمود جنبه های فرهنگی غربی در داستان که در مطالعات پیشین دیده نمی شود، و مورد توجه قرار دادن بازتاب گفتمان شرق شناسی در داستان که در بعضی از تحلیلها مورد انتقاد قرار گرفته است. پژوهش حاضر به این نتیجه می رسد که دیگاه متصوفانه تصویر شده در داستان به شکل معنا داری به دیدگاه اسلامی اصیل مولانا نزدیک است، و بین دیدگاه اسلامی مولانا ، که تحت تاثیر ابن عربی است، و دیدگاه الهی مسیحی الیاده که در تحلیل رمان بازتاب یافته است، سازگاری معنوی وجود دارد. این بدین معناست که بازتاب دگرگونی عرفانی شخصیت ها در رمان تاثیر پذیرفته از اصول اسلامی است و نه صرفا بازتابی از گفتمان شرق شناسی.
الف شافاک،مولانا،تجلی الهی،تصوف،شرق شناسی،