چکیده

This article aims to indicate how Akhavān-Sāles- the greatest defender of Nimāei poetry- introduced Nimāei poetry as the superior poetry and norm against the rival and sometimes contradictory poetic currents of his period. Our approach is based on the theory of discourse analysis by Laclau and Mouffe. By analyzing how discourses are articulated in literary works, we examine the influence of broader social, political, and cultural elements on the creation and reception of literature. This approach will enrich our understanding of critical literary works and demonstrate the power of interdisciplinary research to provide a deeper understanding of the social and political contexts that influence literary texts. The results show that Akhavān, with his mastery and sufficient knowledge of Persian poetry and a tendency towards socially committed literature, deconstructed and rejected other poetic discourses by expressing their structural (aesthetics) and content flaws. By introducing Nimā’s method as a mythical approach, free from other poetic discourses’ defects and shortcomings, Akhavān endeavored to convince Nimā’s opponents and revealed the superiority of his poetic style and its distinction from other poetic currents. Akhavān’s embracing of classical poetry and thought and his attempt to adapt the intellectual and formal themes and roots of Nimā’s innovations with classical poetry’s style is the secret of his success in reconciling the traditional and modern thought in the world of poetry.

تحلیل گفتمان تطبیقی دفاع مهدی اخوان ثالث از سبک شعری نیما یوشیج

هدف از این مقاله این است که نشان دهد چگونه اخوان ثالث-بزرگترین مدافع شعر نیمایی-توانست شعر نیمایی را به عنوان شعر و هنجار برتر در مقابل جریان های شعری رقیب و گاه متضاد دوره ی خود معرفی کند. رویکرد ما در این مقاله بر اساس تحلیل گفتمان از منظر لاکلاو و موفه است. تحقیق در باب چگونگی شکل گیری گفتمان های ادبی به ما در بررسی تأثیر مؤلفه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در شکل گیری و پذیرش ادبی کمک خواهد کرد. این رویکرد ضمن عمیق تر کردن درک ما از آثار ادبی، اهمیت تحقیقات بین رشته ای را برای فهم عمیق تری از زمینه های اجتماعی و سیاسی مؤثر بر متون ادبی نشان می دهد. نتایج نشان می دهد اخوان با احاطه و علم کافی نسبت به شعر فارسی و گرایش به ادبیات متعهد اجتماعی، با بیان ایرادات ساختاری (زیبایی شناسی) و محتوایی دیگر گفتمان های شعری به ساختارشکنی و طرد آنان پرداخت و با معرفی شیوه نیما به عنوان رویکردی اسطوره ای و فارغ از ایرادات و نقصان های آن، در جهت اقناع مخالفان نیما کوشید و وجه تمایز و برتری شیوه ی شعری نیما را از سایر جریان های شعری نشان داد. عدم گسست اخوان از شعر و تفکر کلاسیک و سعی در انطباق ریشه و بن مایه های فکری و صوری بدعت های نیما با اسلوب شعر کلاسیک راز توفیق وی در آشتی دادن بین تفکر سنتی و مدرن در جهان شعر است.
اخوان ثالث،دفاع از شعر نیمایی،تحلیل گفتمان،گفتمان های شعری رقیب،

تبلیغات