آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۱

چکیده

This study aims to investigate the relative effectiveness of self-revision, peer revision, and teacher revision on the writing performance of English as a foreign language (EFL) learners. A total of 60 intermediate level EFL learners were randomly assigned to three groups: self-revision, peer revision, and teacher revision groups. Throughout the treatment, which consisted of 13 sessions lasting 70 minutes each, the participants received instruction on various aspects of writing and then engaged in writing texts. Depending on the assignments designated to their groups, they received feedback from the teacher, feedback from peers, or undertook self-revision of their work. Subsequently, the students revised their original work based on the feedback received, with a specific emphasis on the areas highlighted during the initial assessment. The analysis of pretest and post-test scores using t-tests and an analysis of covariance (ANCOVA) indicated that the peer revision group exhibited the highest performance, while the other two groups demonstrated similar performance. These findings emphasize the educational value of different revision approaches and the superiority of peer revision in enhancing second language (L2) writing abilities. 

مطالعه تطبیقی تاثیر خود بازبینی، بازبینی همتا و بازبینی معلم بر عملکرد نوشتاری زبان آموزان زبان دوم

هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی نسبی خود بازبینی، بازبینی همتایان و بازنگری معلم بر عملکرد نوشتاری زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) بود 60. زبان آموز سطح متوسط زبان انگلیسی به طور تصادفی در سه گروه خود بازبینی، بازبینی همتایان و بازبینی معلمان قرار گرفتند. در طول دوره مداخله که شامل 13 جلسه 70 دقیقه ای بود، شرکت کنندگان در مورد جنبه های مختلف نوشتاری آموزش دیدند و سپس درگیر نوشتن متن شدند. بسته به طبقه بندی گروهی، شرکت کنندگان بازخوردی از معلم یا همسالان دریافت کردند یا کار خود را شخصا بازبینی کردند. متعاقباً، دانش آموزان کار اصلی خود را بر اساس بازخورد دریافتی، با تأکید خاص بر حوزه هایی که در ارزیابی اولیه برجسته شده بودند، تجدید نظر کردند. تجزیه و تحلیل نمرات پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون های t و تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد که گروه بازبینی همتایان بالاترین عملکرد را از خود نشان دادند، در حالی که دو گروه دیگر عملکرد مشابهی را از خود نشان دادند. این یافته ها بر ارزش آموزشی رویکردهای ویرایشی مختلف و برتری بازبینی همتایان در افزایش توانایی های نوشتاری زبان دوم (L2) تأکید می کنند.

تبلیغات