Exploring the Relationship among Attitude toward Course and Teacher, Writing Self-Regulation, Task Achievement of Iranian EFL Learners
آرشیو
چکیده
The attitude-behavior relationship has long been a bone of contention among scholars. This study attempted to examine the correlation of attitude toward the teacher and the course with writing self-regulation and task achievements among EFL university learners in the Iranian context, using Pearson product-moment correlation and multiple-regression techniques. A total of one hundred and sixteen undergraduate sophomores undergoing mandatory essay writing courses participated in the study. Based on the findings, attitudes toward the teacher and the course were not significantly correlated with the cognitive, meta-cognitive, and behavioral strategies, and the task achievement. At the same time, it significantly correlated with the self-efficacy, goal, and motivation. However, the attitude toward the teacher was found to be the stronger predictor of task achievement. Further regression analyses disclosed that the attitude toward teacher was the only predictor of the motivational strategies. Pedagogical applications, implications, and insights for the furtherance of the foreign language program in domain-specific tasks of EFL writing are eventually discussed.بررسی رابطه میان نگرش نسبت به درس و معلم، نگارش خودتنظیم، و دستیابی دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
رابطه نگرش و رفتار از دیرباز محل اختلاف بین محققان بوده است. این پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تکنیک رگرسیون چندگانه سعی در بررسی نقش نگرش به موقعیت یادگیری در نوشتن خودتنظیمی و دستاوردهای تکلیفی زبان آموزان دانشگاه زبان انگلیسی در بافت ایرانی را دارد. گروهی متشکل از یکصد و شانزده دانشجوی سال دوم کارشناسی که دوره اجباری مقاله نویسی را گذرانده بودند در این مطالعه شرکت کردند. بر اساس یافته ها، نگرش به موقعیت یادگیری با پیشرفت تکلیف و راهبردهای شناختی، فراشناختی و رفتاری همبستگی معنی داری نداشت، در حالی که با خودکارآمدی، هدف پیشرفت و انگیزه همبستگی معنی داری داشت. با این حال، نگرش نسبت به معلم به عنوان پیش بینی کننده قوی تری برای دستیابی به تکلیف است، از این نظر که دانش آموزان زمانی که معلمان خود را دوست دارند، دستاوردهای انگیزشی و پیشرفتی را تجربه می کنند. تجزیه و تحلیل رگرسیون بیشتر نشان داد که نگرش نسبت به معلم تنها پیش بینی کننده راهبردهای انگیزشی است. در نهایت کاربردهای آموزشی و مفاهیم و بینش برای پیشبرد برنامه زبان خارجی در حوزه خاص نوشتن انگلیسی به عنوان زبان خارجی مورد بحث قرار می گیرد.