آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۶

چکیده

مفهوم بیعت یکی از واژگان قرآنی پر اهمیت است که رابطه تنگاتنگی با مشارکت سیاسی دارد اگرچه بدیهی است که نمی توان مشارکت سیاسی را بدان یا به مفاهیم هم عرض آن فروکاست اما بر پایه نگرش قرآنی می توان ظرفیت سنجی نمود. بر این پایه سوال اصلی تحقیق آن است که ماهیت بیعت در قرآن چیست و چه رهیافتی بدان، رهیافت مطلوب قرآن است؟ پژوهش بر پایه روش تفسیر موضوعی بر آن است که بیعت از مفاهیمی است که مشارکت سیاسی از آن قابل استخراج و استنطاق بوده و قابلیت ظرفیت سنجی در قرآن را دارد که بر اساس این ظرفیت سنجی می توان گفت از منظر قرآن، بیعت، به مثابه مفهومی امضایی-نیمه تأسیسی است و شرطیت در شرعی بودن دولت دینی و حداکثر سازی و اصالت بخشی به مشارکت سیاسی فعال را دارد. بر این پایه در عصر غیبت نص و حقانیت رهبری فقیه، بالقوه است که برای فعلیت یافتن، بیعت(پذیرش و رضایت) را که امروزه می توان از آن به انتخابات، همه پرسی و...تعبیر کرد می طلبد. تلقی مشروعیت سازانه و موثر از بیعت در کنار نص؛ خروج نصوص روایی-قرآنی از مقوله اسکات خصم و پرهیز از جدلی انگاشتن روایات بیعت، و تحلیل موسع مفهوم بیعت، از یافته های پژوهش است. بنابر این بیعت در زمان غیبت که می تواند به انتخابات و مانند آن ترجمه شود امری نیمه تأسیسی است که در کنار شرط نصب عام به نحو تشکیکی و در واقع شروط مربوط به شخص رهبر، پایه دوم شرعیت نظام دینی است. بدین ترتیب بیعت ناظر بر رضایت شرطیت در شرعی بودن دولت دینی و حداکثر سازی و اصالت بخشی به مشارکت سیاسی فعال دارد.

Allegiance and Maximum Conditional Political Participation in the Qur'an

The concept of allegiance is one of the most important Quranic words that has a close relationship with political participation, although it is obvious that political participation cannot be known or reduced to its equivalent concepts, capacity can be measured based on the Quranic attitude. Based on this, the main research question is what is the nature of allegiance in the Qur'an and what approach to it is the desired approach of the Qur'an? The research is based on the topic interpretation method and it is based on the fact that allegiance is one of the concepts from which political participation can be extracted and deduced and has the ability to measure capacity in the Qur'an, based on this capacity measurement it can be said that from the perspective of the Qur'an, allegiance is a semi-signature concept. It is an establishment, and it has the condition of the legitimacy of the religious state and the maximization and originality of active political participation. Based on this, in the era of the absence of text and the legitimacy of the leadership of the jurist, it is possible that it requires allegiance (acceptance and consent) to be actualized, which today can be interpreted as elections, considering the constructive and effective legitimacy of allegiance in addition to the text; the departure of the narrative-Qur'anic texts from the category of Scott Khasf and avoiding the argumentativeness of the narrations of allegiance, and the extensive analysis of the concept of allegiance are among the findings of the research.

تبلیغات