چکیده

آثار نوشتاری و گفتاری سلفیان نشان می دهد که عدم جواز استغاثه، طلب شفاعت و توسل به غیر خداوند، یکی از اصول اساسی در عقاید آنان محسوب می شود. با توجه به تأثیر این باور بر اعمال و رفتار مسلمانان، بررسی قلمرو این عقیده در گام نخست و تحلیل انتقادی آن در گام دوم اهمیت ویژه ای دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و نرم افزارهای نور، درصدد پاسخگویی به این پرسش اصلی است: «دیدگاه سلفیان درباره عدم جواز توسل، استغاثه، طلب شفاعت و زیارت اهل قبور چیست و چه نقدهای قرآنی و حدیثی بر آن وارد است؟» یافته های پژوهش حاکی از آن است که استغاثه، شفاعت و توسل مفاهیمی گسترده دارند و زیارت اهل قبور نیز از جمله مصادیق آن هاست. سلفیان در مواردی مانند: توسل به مقام پیامبرk و دیگران پس از وفاتشان، استغاثه به غیر خدا، شفاعت توسط غیر خدا و زیارت اهل قبور (و با کمی مسامحه، زیارت اهل قبور توسط بانوان) را نپذیرفته اند. این در حالی است که بر اساس دلایل قرآنی و روایی، دیدگاه سلفیان در تمامی این موارد قابل نقد و مردود است.

INVESTIGATING SALAFIS’ VIEW ON TAWASSUL, ISTIGHATHA, SEEKING INTERCESSION, AND VISITING GRAVES, AND ITS CRITIQUE FROM THE PERSPECTIVE OF THE QUR’AN AND HADITH

The writings and speeches of the Salafis demonstrate that the prohibition of Istighatha (seeking help), seeking intercession, and Tawassul (supplication) through anyone other than God is one of the core principles in their beliefs. Considering the influence of this belief on the actions and behaviors of Muslims, it is crucial to first explore the scope of this doctrine and then critically analyze it. Accordingly, this study, using a descriptive-analytical method and utilizing library resources and Noor software, seeks to answer the main question: "What is the Salafi view on the prohibition of Tawassul, Istighatha, seeking intercession, and visiting graves, and what are the Quranic and hadith-based critiques of this view?" The findings of the research indicate that Istighatha, intercession, and Tawassul are broad concepts, and visiting graves is one of their manifestations. The Salafis reject practices such as: Tawassul through the status of the Prophet (PBUH) and others after their demise, Istighatha through anyone other than God, intercession by non-divine beings, and visiting graves (and with some leniency, visiting graves by women). However, based on Quranic and narrative evidence, the Salafi view in all these cases is open to critique and is ultimately invalid. 

تبلیغات