طب و تربیت (10)
آرشیو
چکیده
متن
تشویق یعنى چه؟
تشویق در لغتبه معناى شوق افکندن و ترغیب کردن به کارمىرود.
از نظر روان شناسى ارائه محرک مطلوب پس از انجام رفتار مطلوببه منظور افزایش، تکرار، تثبیت آن عمل و رفتار معنا مىشود. (1)
گفته شد، در انسانها نوعى نیاز به محبت وجود دارد، انسانهامایلند که مورد محبت، تحسین و تمجید قرارگیرند. ما به چیزهایىکه خوشایندمان باشد، پاسخ مىدهیم و از پاسخهایى که برمىگزینیمآن که با رضایتخاطر و پاداش همراه باشد، تقویت مىگردد و شخصبه این پاسخ پایبند مىگردد.
تشویق به نحوى ارضا کننده نیازهاى انسان است. موجب اعتقاد واعتماد بیشتر شخص به نتیجه عمل فرد مىشود و شوق بیشترى براىانجام عمل در وى فراهم مى آید.
گفتیم تنبیه به تنهایى کارساز نیست. براى متوقف کردن رفتارخطا، عاملى بازدارنده است. بنابراین، هنگام استفاده از آن بایددر صدد باشیم به محض بروز رفتار درست، عامل تشویق را جایگزینآن کرده و به کمک آن رفتار جدید را تثبیت کنیم.
تشویق براى چه کسانى باید صورت گیرد؟
این امر مختص کودکان نیست و مىتوان آن را در تمام سطوح افرادجامعه پیاده کرد. در این راستا سخنان حضرت على(ع)را به مالکاشتر مىبینیم که مىفرمایند:
«و اوصل فى حسن الثناء علیهم و تعدید ما ابلى ذو والبلاءمنهم فان کثره الذکر لحسن افعالهم تهزالشجاع و تحرض والناکل انشاءالله تعالى.» (2)
با تحسین وحقشناسى، خویشتن را با مامورین درستکار خود مرتبطکن، خدمات صادقانه آنان را به زبان بیاور و صریحا قدردانى نما،زیرا تحسین و حقشناسى، مردان شجاع را در راه نیکوکارى تهییجمىکند، و مسامحه کاران را، به واستخداوند، به جنبش و حرکت وامىدارد.
به طور قطع، تشویق در کودکان مؤثرتر بوده و زودتر به نتیجهمطلوب مىرسد. حتى بیش ازتنبیه در پیشرفت رفتارى و درسى کودکمؤثر است. تنبیه بیش از حد دردرازمدت مانع پیشرفتخود به خودىکودک مىشود، ولى مىتوان با تشویقهاى مادى و حسى، به خصوص درمقاطع سنى پایینتر، سریعتر به نتیجه دلخواه رسید.
راههاى تشویق
الف- تشویق کلامى
در تشویقهاى گفتارى و کلامى، با سخن خویش رفتار کودک موردتایید قرار گرفته و عمل مثبت انجام شده، توسط کودک را تشویقمىکنیم. مثل:
پسرم، دخترم، عزیزم، چقدر زحمت کشیدى! آفرین! من به توافتخار مىکنم.
با ارج نهادن به شخصیت کودک مىتوان فرصتبروز استعدادهاىذاتى را به او فراهم کرد. وقتى کودک مورد نوازش قرار مىگیرد،احساس مىکند که صمیمیتبیشترى به او نشان داده مىشود و مىفهمدکه مورد حمایت قرار گرفته است. شاید یک نوازش ساده داراى چنانقدرتى باشد که با هیچ یک از دیگر راههاى تشویق قابل مقایسهنباشد.
ب- تشویق عملى
1- گردش بردن
بچهها علاقمند هستند که غیر از محیط خودشان جاهاى دیگرى را همببینند، هرچند ممکن استشما بهترین شرایط را در کانون خانوادهبراى آنها فراهم کرده باشید; ولى کنجکاوى کودک او را برمىانگیزدکه همه چیز را تجربه کند. گردش و تفریحات ساده و سالمچه بسا، کودک را به انجام تکالیفش تشویق کند.
2- دادن جایزه
یکى دیگر از راههاى مؤثر، جایزه دادن است. بهتر است جایزهطبق احساس و سلیقه کودک دریافت کننده انتخاب شود. هرچه زودتربه وعدهاى که داده شده، عمل شود; چون بچهها نمىتوانند روزها وماهها براى انجام وعده داده شده منتظر بمانند.
3- کارت تشویق
مىتوان با استفاده از خود کودک در تهیه کارتهاى زیبا که حاوىامتیازات متفاوتى باشد، در مواقع مختلف بچهها را به امر خاصىتشویق کرد; براى مثال، کودک به سن تکلیف نرسیده، ولى با تشویقوالدین نماز را تقریبا مرتب مىخواند و گاهى در این امر قصورمىکند. با قراردادى که بین خودمان و او مىبندیم و به او مىگویمکه براى به موقع نماز خواندن، یک کارت سه امتیازى مىگیرى ودرازاى یک هفته که نمازهایت را به وقت و مرتب مىخوانى، 21امتیاز و در مقابل این امتیاز، هدیه یک کتاب، بردن به پارک... را وعده مىدهیم و کودک را به صورت عملى در تشویق خودش مشارکتداده و به نتیجه دلخواه مىرسیم.
شرایط تشویق
در مورد کودکان باید طورى عمل شود که آنها به انگیزه و هدفتشویق آگاه شوند. تشویق باید متعادل، به اندازه، به موقع، بهجا و مناسب باشد. متناسب با میزان فعالیت و انتظار کودک بوده. هم چنین با سن، نیازهاى کودک، شرایط وموقعیت مکانى، شخصیتى وروانى تناسب داشته باشد. کودک به انگیزه تشویق و هدف آنپىبرده، علت تشویق براى کودک مشخص گردد. در مورد بچهها تشویقدر میان همسالان و دوستان از تشویق در تنهایى مؤثرتر است. درهنگام تشویق کودکمان نباید مقایسه رقابت تحقیر کننده وتخریبکننده با دیگران صورت بگیرد، که در این زمان نتیجه معکوس است.
حالت تکرار و عادت و یکنواختى پیدا نکند، گه گاه و بنابراقتضائات خاص باشد. طبیعى، واقعى و به دور از فریب و ریاکارىباشد. بلافاصله اعمال گردد.
پیامدهاى تشویق
پاسخ به یک نیاز طبیعى کودک است که مىتواند آرامش فکرى آن رابه دنبال داشته باشد.
تشویق تحریک درونى براى پیشرفت امور را ایجاد مىکند. تشویق،به نحوى جبران کننده کمبودها، حقارتهاى عاطفى و اجتماعى است.
باعثبه وجود آمدن حسن اعتماد به نفس و تقویت عزت نفس درکودک مىشود.
بدین وسیله مىتوان کمترین هدایت و تقویت رفتارهاى مورد نظررا داشته باشیم.
تشویق مىتواند تغییر دهنده و جهت دهنده رفتار و سیرزندگىکودک باشد.
آفات تشویق بىحد
وابستگى کودک به عوامل تحریکى، کند شدن محرکهاى درونى، ایجادتوقعات و انتظارات تصنعى براى کودک، مغرور شدن و احساس مهترىکاذب.
حد تشویق
تشویقهاى مکرر و یکسان به مرور زمان تاثیر خود را از دستمىدهد و براى فرد عادى جلوه مىکند; لذا مربى همواره باید گروهکثیرى ازتشویق کنندهها را در اختیار داشته باشد و از تشویقهاىمتعدد استفاده کند.
تشویق ارضا کننده نیازهاى آدمى است، طبیعتا وقتى نیازى ارضاشد، دیگر حالت روانى و درونى لازم وجود ندارد، تشویقهاى مکرر وغیر یکسان نیز حالت رشوه به خود مىگیرد و فرد عادت مىکند که درازاى هر رفتار و عملى به او پاداش داده شود و در غیر این صورتاز انجام کار طفره مىرود. بنابراین، بهترین شیوه تشویق، تشویقگاه گاهى و غیر یکسان است.
على(ع)مىفرماید: «الثناء باکثر من الاستحقاق ملق و التقصیرعن الاستحقاق عى او حسد.» (3)
ثنا و تمجید دیگران، بیش از حد شایستگى و لیاقت، تملق وچاپلوسى است و کمتر از آنچه سزاوارند یا ناشى از عجز تمجیدکننده استیا منشا روانى آن بیمارى حسد است.
پىنوشتها:
1- درآمدى برنظام تربیتى اسلام، محمد على حاجى دهآبادى.
2- نهج البلاغه، فیض، ص 997.
3- همان، ص 1339.
تشویق در لغتبه معناى شوق افکندن و ترغیب کردن به کارمىرود.
از نظر روان شناسى ارائه محرک مطلوب پس از انجام رفتار مطلوببه منظور افزایش، تکرار، تثبیت آن عمل و رفتار معنا مىشود. (1)
گفته شد، در انسانها نوعى نیاز به محبت وجود دارد، انسانهامایلند که مورد محبت، تحسین و تمجید قرارگیرند. ما به چیزهایىکه خوشایندمان باشد، پاسخ مىدهیم و از پاسخهایى که برمىگزینیمآن که با رضایتخاطر و پاداش همراه باشد، تقویت مىگردد و شخصبه این پاسخ پایبند مىگردد.
تشویق به نحوى ارضا کننده نیازهاى انسان است. موجب اعتقاد واعتماد بیشتر شخص به نتیجه عمل فرد مىشود و شوق بیشترى براىانجام عمل در وى فراهم مى آید.
گفتیم تنبیه به تنهایى کارساز نیست. براى متوقف کردن رفتارخطا، عاملى بازدارنده است. بنابراین، هنگام استفاده از آن بایددر صدد باشیم به محض بروز رفتار درست، عامل تشویق را جایگزینآن کرده و به کمک آن رفتار جدید را تثبیت کنیم.
تشویق براى چه کسانى باید صورت گیرد؟
این امر مختص کودکان نیست و مىتوان آن را در تمام سطوح افرادجامعه پیاده کرد. در این راستا سخنان حضرت على(ع)را به مالکاشتر مىبینیم که مىفرمایند:
«و اوصل فى حسن الثناء علیهم و تعدید ما ابلى ذو والبلاءمنهم فان کثره الذکر لحسن افعالهم تهزالشجاع و تحرض والناکل انشاءالله تعالى.» (2)
با تحسین وحقشناسى، خویشتن را با مامورین درستکار خود مرتبطکن، خدمات صادقانه آنان را به زبان بیاور و صریحا قدردانى نما،زیرا تحسین و حقشناسى، مردان شجاع را در راه نیکوکارى تهییجمىکند، و مسامحه کاران را، به واستخداوند، به جنبش و حرکت وامىدارد.
به طور قطع، تشویق در کودکان مؤثرتر بوده و زودتر به نتیجهمطلوب مىرسد. حتى بیش ازتنبیه در پیشرفت رفتارى و درسى کودکمؤثر است. تنبیه بیش از حد دردرازمدت مانع پیشرفتخود به خودىکودک مىشود، ولى مىتوان با تشویقهاى مادى و حسى، به خصوص درمقاطع سنى پایینتر، سریعتر به نتیجه دلخواه رسید.
راههاى تشویق
الف- تشویق کلامى
در تشویقهاى گفتارى و کلامى، با سخن خویش رفتار کودک موردتایید قرار گرفته و عمل مثبت انجام شده، توسط کودک را تشویقمىکنیم. مثل:
پسرم، دخترم، عزیزم، چقدر زحمت کشیدى! آفرین! من به توافتخار مىکنم.
با ارج نهادن به شخصیت کودک مىتوان فرصتبروز استعدادهاىذاتى را به او فراهم کرد. وقتى کودک مورد نوازش قرار مىگیرد،احساس مىکند که صمیمیتبیشترى به او نشان داده مىشود و مىفهمدکه مورد حمایت قرار گرفته است. شاید یک نوازش ساده داراى چنانقدرتى باشد که با هیچ یک از دیگر راههاى تشویق قابل مقایسهنباشد.
ب- تشویق عملى
1- گردش بردن
بچهها علاقمند هستند که غیر از محیط خودشان جاهاى دیگرى را همببینند، هرچند ممکن استشما بهترین شرایط را در کانون خانوادهبراى آنها فراهم کرده باشید; ولى کنجکاوى کودک او را برمىانگیزدکه همه چیز را تجربه کند. گردش و تفریحات ساده و سالمچه بسا، کودک را به انجام تکالیفش تشویق کند.
2- دادن جایزه
یکى دیگر از راههاى مؤثر، جایزه دادن است. بهتر است جایزهطبق احساس و سلیقه کودک دریافت کننده انتخاب شود. هرچه زودتربه وعدهاى که داده شده، عمل شود; چون بچهها نمىتوانند روزها وماهها براى انجام وعده داده شده منتظر بمانند.
3- کارت تشویق
مىتوان با استفاده از خود کودک در تهیه کارتهاى زیبا که حاوىامتیازات متفاوتى باشد، در مواقع مختلف بچهها را به امر خاصىتشویق کرد; براى مثال، کودک به سن تکلیف نرسیده، ولى با تشویقوالدین نماز را تقریبا مرتب مىخواند و گاهى در این امر قصورمىکند. با قراردادى که بین خودمان و او مىبندیم و به او مىگویمکه براى به موقع نماز خواندن، یک کارت سه امتیازى مىگیرى ودرازاى یک هفته که نمازهایت را به وقت و مرتب مىخوانى، 21امتیاز و در مقابل این امتیاز، هدیه یک کتاب، بردن به پارک... را وعده مىدهیم و کودک را به صورت عملى در تشویق خودش مشارکتداده و به نتیجه دلخواه مىرسیم.
شرایط تشویق
در مورد کودکان باید طورى عمل شود که آنها به انگیزه و هدفتشویق آگاه شوند. تشویق باید متعادل، به اندازه، به موقع، بهجا و مناسب باشد. متناسب با میزان فعالیت و انتظار کودک بوده. هم چنین با سن، نیازهاى کودک، شرایط وموقعیت مکانى، شخصیتى وروانى تناسب داشته باشد. کودک به انگیزه تشویق و هدف آنپىبرده، علت تشویق براى کودک مشخص گردد. در مورد بچهها تشویقدر میان همسالان و دوستان از تشویق در تنهایى مؤثرتر است. درهنگام تشویق کودکمان نباید مقایسه رقابت تحقیر کننده وتخریبکننده با دیگران صورت بگیرد، که در این زمان نتیجه معکوس است.
حالت تکرار و عادت و یکنواختى پیدا نکند، گه گاه و بنابراقتضائات خاص باشد. طبیعى، واقعى و به دور از فریب و ریاکارىباشد. بلافاصله اعمال گردد.
پیامدهاى تشویق
پاسخ به یک نیاز طبیعى کودک است که مىتواند آرامش فکرى آن رابه دنبال داشته باشد.
تشویق تحریک درونى براى پیشرفت امور را ایجاد مىکند. تشویق،به نحوى جبران کننده کمبودها، حقارتهاى عاطفى و اجتماعى است.
باعثبه وجود آمدن حسن اعتماد به نفس و تقویت عزت نفس درکودک مىشود.
بدین وسیله مىتوان کمترین هدایت و تقویت رفتارهاى مورد نظررا داشته باشیم.
تشویق مىتواند تغییر دهنده و جهت دهنده رفتار و سیرزندگىکودک باشد.
آفات تشویق بىحد
وابستگى کودک به عوامل تحریکى، کند شدن محرکهاى درونى، ایجادتوقعات و انتظارات تصنعى براى کودک، مغرور شدن و احساس مهترىکاذب.
حد تشویق
تشویقهاى مکرر و یکسان به مرور زمان تاثیر خود را از دستمىدهد و براى فرد عادى جلوه مىکند; لذا مربى همواره باید گروهکثیرى ازتشویق کنندهها را در اختیار داشته باشد و از تشویقهاىمتعدد استفاده کند.
تشویق ارضا کننده نیازهاى آدمى است، طبیعتا وقتى نیازى ارضاشد، دیگر حالت روانى و درونى لازم وجود ندارد، تشویقهاى مکرر وغیر یکسان نیز حالت رشوه به خود مىگیرد و فرد عادت مىکند که درازاى هر رفتار و عملى به او پاداش داده شود و در غیر این صورتاز انجام کار طفره مىرود. بنابراین، بهترین شیوه تشویق، تشویقگاه گاهى و غیر یکسان است.
على(ع)مىفرماید: «الثناء باکثر من الاستحقاق ملق و التقصیرعن الاستحقاق عى او حسد.» (3)
ثنا و تمجید دیگران، بیش از حد شایستگى و لیاقت، تملق وچاپلوسى است و کمتر از آنچه سزاوارند یا ناشى از عجز تمجیدکننده استیا منشا روانى آن بیمارى حسد است.
پىنوشتها:
1- درآمدى برنظام تربیتى اسلام، محمد على حاجى دهآبادى.
2- نهج البلاغه، فیض، ص 997.
3- همان، ص 1339.