طب و تربیت
آرشیو
چکیده
متن
آیا تربیت لازم است؟
چگونه نسلى سالم، از نظر جسمى، عاطفى، اخلاقى و... داشته باشیم؟ در تمام جوامع بشرى هرجامعه به فراخور خویش به بررسى و برنامه ریزهایى در این خصوص پرداخته است. با وجودى که در جوامع غربى عموما مسئله اخلاق و تربیت نادیده گرفته مىشود، دریافتهاند که سرمایهگذارى بر روى مسائل تربیتى، در آینده موجب بهبودى اوضاع جامعه از تمامى ابعاد حتى اقتصادى (بطور غیر مستقیم با کاهش جرائم) ، مىگردد. دنیا دریافته که کودکان امروز سرمایههاى گرانبهاى فردا هستند، پس براى بهتر استفاده نمودن از سرمایههاى آینده، دریابیم چگونه و بر چه اساس و معیارى باید عمل نمود. ابتدائىترین پرسش که در این خصوص به ذهن راه مى یابد، تربیتیعنى چه؟ تربیت را از چه زمانى مىتوان شروع نمود؟ شیوههاى عملى تربیت صحیح، چیست؟
تربیتیعنى چه؟
«تربیت» مصدر باب تفعیل از ماده (ربى یربو) به معنى «رشد» است، و تربیت مساوى رشد دادن مىباشد. معناى اصطلاحى تربیت، عبارت است از رشد دادن، یا فراهم نمودن زمینه رشد و شکوفائى استعدادها و به فعلیت رساندن قواى نهفته یک موجود. و علم تربیت، عبارت است از علم آموزش و پرورش که به پرورش و تهذیب فرزندان مىپردازد. ابتدا به زمان شروع تربیت از نظر روایات، مىپردازیم. سپس وظایف مادر هنگام حمل جنین (باردارى) دوران شیردهى را نگاهى انداخته. و در انتها چگونگى برخورد با کودکان از دیدگاه روایات، نگاهى اجمالى مىاندازیم. روانشناسان و متفکران دنیا همگى اصل تربیت را قبول دارند. اختلاف عمده متولیان تربیت این است که از چه زمانى باید شروع نمود؟ و در چه مسیرى تداوم یابد؟
زمان شروع تربیت
عدهاى مراحل ابتدائى تربیت را قبل از تولد و پس از ازدواج دانستهاند و سن واقعى انسان را از آغاز دوران حاملگى مادر مىدانند. برخى دیگر پس از تولد را مناسب مىشمارند و معتقدند که تربیت پذیرى کودک از این سن آغاز مىگردد. گروهى سنین دبستانى را نقطه شروع مسائل تربیتى دانسته و بعضى معتقدند در دوران نوجوانى باید به این امر پرداخت. روایات اسلامى نشان دهنده این است که اسلام در مورد اعمال و افکار شخصیت پدر و مادر آینده حتى گام را فراتر نهاده، خانواده و نیاکان دختر و پسرى که در آینده دور، پدر و مادر مىشوند، مورد نظر دارد. امام صادق (ع) مىفرماید: «ان الله تبارک و تعالى اذا اراد ان یخلق خلقا جمع کل صورة بینه و بین ابیه الى آدم (ع)، ثم خلقه على صورة احدهم فلا یقولن احد هذا لا یشبهنى و لا یشبه شیئا.» وقتى که خدا بخواهد انسانى را بیافریند، صورتهائى که میان او و پدران او تا حضرت آدم (ع) وجود دارد، جمع کرده و او را به شکل یکى از صورتها مىآفریند... قانون وراثت در سعادت و شقاوت کودک، مؤثر است، البته این به معناى حاکم بودن جبر، نیست و نمىتوان گفت: اگر بچهاى زمینه بد شدن دارد و طبق قانون وراثتبه این طفل صفات ناپسندى منتقل شده، دیگر کودک قادر نیست این وضعیت را تغییر دهد، و به طرف صفات پسندیده حرکت نماید. بلکه وجود این حالات، طفل را در رسیدن به کمال به دشوارى و سختى مىاندازد. همین طور اگر بچهاى از نظر وراثت داراى امتیاز عالى باشد ولى پدر و مادر نسبتبه تربیت او بىتفاوتى نمایند، آن قوانین خنثى مىشود. پس صفات اجداد پدر و مادر هر دو مىتواند از نسلهاى بسیار پیشین به فرزندان منتقل گردد. و در سعادت و شقاوت کودک موثر مىباشد.
گزینش همسر
علاوه بر مؤثر بودن پاک نهادى و شرافت اجداد، روایات در هنگام انتخاب همسر به سفارش و توصیه مىپردازد، در اینجا نیز باید دقت نمود، گزینش را آگاهانه انجام داد، زیباترین تعبیر از همسر را در قرآن مىبینیم: (هن لباس لکم و انتم لباس لهن) زنان لباس شما هستند و شما لباس زنان هستید. همانگونه که لباس پوشاننده زشتىها و در برگیرنده زیبائىهاى تو مىباشد، همسر هم نقش پوشاننده داشته، و ابتدا زن است که لباس توست، و چقدر زیبنده استبه تن، لباس مناسب از جهت اندازه و... (و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة ان فى ذلک لآیات لقوم یتفکرون.) از نشانه هاى خداوند این است که براى زن، مرد را خلق کرده و براى مرد، زن را خلق کرده استبراى اینکه (لتسکنوا)، هریک براى دیگرى منشا آرامش باشد. وقتى همسر خوب باشد، دل آرام مىشود، اضطراب و نگرانى خاطر وجود ندارد، (و جعل بینکم...) بین شما محبت و عاطفه قرار مىگیرد. بطور مسلم، خانهاى که در آن محبت، آرامش روانى نباشد، نمىتواند کانون تربیتبراى فرزندان واقع گردد.
همسر شریک مادى و معنوى
پاسخ امام صادق (ع) را مىنگریم، به مردى که مىخواست ازدواج نماید، مىفرماید: «انظر این تضع نفسک و من تشرکه فى مالک و تطلعه على دینک و سرک ...» بنگر، که شخصیتخود را چه موضعى قرار مىدهى و چه کسى را شریک اموالت مىنمائى و از دین و راز خود آگاهش مىسازى...؟ در اینجا زن را شریک اموال دانسته و از لحاظ اقتصادى به همسرى که با تو زندگى مىکند، پشتوانه مادى عطا فرموده، مشکلى در خانوادهها که اگر به این صورت که اسلام مطرح مىنماید، عمل شود، بسیارى از اختلافات در خانوادهها حل مىگردد. در حال حاضر یکى از شرایط ضمن عقد، این مىباشد که عقد نکاح، زوجه شرط نموده هرگاه طلاق بنا به در خواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضاى طلاق ناشى از تخلف زن از وظایف همسرى یا سوء اخلاق و رفتار وى نبوده، زوج موظف است تا نصف دارائى موجود خود را که در ایام زناشوئى با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلا عوض به زوجه منتقل نماید. (صفحه 6 عقدنامه از سال 1375 به بعد) پس از شریک مادى قرار دادن همسر، وى را شریک معنوى مرد مىخواند و مىگوید: از دین و راز خود آگاهش مىسازى. در زندگى همراه و همدم و کسى که مشکلات و مصائب تو را مىداند و یا ریت مىنماید، همسر تواست. با دقت در انتخاب باید ببینى چه کسى را مىتوانى در این موضع قرار دهى؟ نقطه عطف و آرامش زندگى تو چه خصوصیاتى باید داشته باشد؟ «انظر فى اى شىء تضع ولدک فان العرق دساس» ببین نطفه خود را در چه محلى مستقر مىکنى زیرا اخلاق اجداد و پدران به فرزندان به ارث مىرسد. تاکید بر انتخاب، امر به تو مىنماید، «انظر»، نگاه کن، نه تنها با چشمان سر بلکه به دقتى کامل، همراه تامل، مادر نسل آینده تو چه کسى است؟ آگاه باش، همانطور که تاکید شد، اخلاق گذشتگان به فرزندان مىرسد، پس باید همسرى را انتخاب کرد که شایستگى پرورش نسل را داشته و به گذشته نیاکانش توجه داشته باش، زیرا مىتواند آینده کودک را پى ریزى نماید. پایه هرچه قوىتر و پىریزى مستحکمتر باشد در ساختار آینده نقش مهمترى ایفا مىنماید.
آرامش روانى در ازدواج
امام حسن (ع) در روایتى دیگر، آرامش روانى در ازدواج و برخورد با همسر را مطرح مىنمایند. (فان الرجل اذا اتى اهله بقلب ساکن و عروق هادئة و بدن غیر مضطرب، استکنت تلک النطفة فى الرحم فخرج الرجل یشبه اباه و امه) هنگامى مرد در حالت گردش خون طبیعى و بدون نگرانى، نزد همسر مىرود، و آرامش مىگیرد، جنین بوجود آمده، شباهتبه مادر و پدر خویش دارد. نگرانى، هراس، اضطراب، باعث مىگردد فرزند بوجود آمده، طبیعى نباشد. البته در مورد انتخاب همسر، روایات و رهنمودهاى ائمه (علیهم السلام) بسیار مىباشد. با توجه به هدف مورد نظر در این گفتار (تربیت)، به روایات آورده شده در این باره بسنده کرده و در شمارههاى آینده به نقش دوران باردارى مادر، در تربیت کودک مىپردازیم.
چگونه نسلى سالم، از نظر جسمى، عاطفى، اخلاقى و... داشته باشیم؟ در تمام جوامع بشرى هرجامعه به فراخور خویش به بررسى و برنامه ریزهایى در این خصوص پرداخته است. با وجودى که در جوامع غربى عموما مسئله اخلاق و تربیت نادیده گرفته مىشود، دریافتهاند که سرمایهگذارى بر روى مسائل تربیتى، در آینده موجب بهبودى اوضاع جامعه از تمامى ابعاد حتى اقتصادى (بطور غیر مستقیم با کاهش جرائم) ، مىگردد. دنیا دریافته که کودکان امروز سرمایههاى گرانبهاى فردا هستند، پس براى بهتر استفاده نمودن از سرمایههاى آینده، دریابیم چگونه و بر چه اساس و معیارى باید عمل نمود. ابتدائىترین پرسش که در این خصوص به ذهن راه مى یابد، تربیتیعنى چه؟ تربیت را از چه زمانى مىتوان شروع نمود؟ شیوههاى عملى تربیت صحیح، چیست؟
تربیتیعنى چه؟
«تربیت» مصدر باب تفعیل از ماده (ربى یربو) به معنى «رشد» است، و تربیت مساوى رشد دادن مىباشد. معناى اصطلاحى تربیت، عبارت است از رشد دادن، یا فراهم نمودن زمینه رشد و شکوفائى استعدادها و به فعلیت رساندن قواى نهفته یک موجود. و علم تربیت، عبارت است از علم آموزش و پرورش که به پرورش و تهذیب فرزندان مىپردازد. ابتدا به زمان شروع تربیت از نظر روایات، مىپردازیم. سپس وظایف مادر هنگام حمل جنین (باردارى) دوران شیردهى را نگاهى انداخته. و در انتها چگونگى برخورد با کودکان از دیدگاه روایات، نگاهى اجمالى مىاندازیم. روانشناسان و متفکران دنیا همگى اصل تربیت را قبول دارند. اختلاف عمده متولیان تربیت این است که از چه زمانى باید شروع نمود؟ و در چه مسیرى تداوم یابد؟
زمان شروع تربیت
عدهاى مراحل ابتدائى تربیت را قبل از تولد و پس از ازدواج دانستهاند و سن واقعى انسان را از آغاز دوران حاملگى مادر مىدانند. برخى دیگر پس از تولد را مناسب مىشمارند و معتقدند که تربیت پذیرى کودک از این سن آغاز مىگردد. گروهى سنین دبستانى را نقطه شروع مسائل تربیتى دانسته و بعضى معتقدند در دوران نوجوانى باید به این امر پرداخت. روایات اسلامى نشان دهنده این است که اسلام در مورد اعمال و افکار شخصیت پدر و مادر آینده حتى گام را فراتر نهاده، خانواده و نیاکان دختر و پسرى که در آینده دور، پدر و مادر مىشوند، مورد نظر دارد. امام صادق (ع) مىفرماید: «ان الله تبارک و تعالى اذا اراد ان یخلق خلقا جمع کل صورة بینه و بین ابیه الى آدم (ع)، ثم خلقه على صورة احدهم فلا یقولن احد هذا لا یشبهنى و لا یشبه شیئا.» وقتى که خدا بخواهد انسانى را بیافریند، صورتهائى که میان او و پدران او تا حضرت آدم (ع) وجود دارد، جمع کرده و او را به شکل یکى از صورتها مىآفریند... قانون وراثت در سعادت و شقاوت کودک، مؤثر است، البته این به معناى حاکم بودن جبر، نیست و نمىتوان گفت: اگر بچهاى زمینه بد شدن دارد و طبق قانون وراثتبه این طفل صفات ناپسندى منتقل شده، دیگر کودک قادر نیست این وضعیت را تغییر دهد، و به طرف صفات پسندیده حرکت نماید. بلکه وجود این حالات، طفل را در رسیدن به کمال به دشوارى و سختى مىاندازد. همین طور اگر بچهاى از نظر وراثت داراى امتیاز عالى باشد ولى پدر و مادر نسبتبه تربیت او بىتفاوتى نمایند، آن قوانین خنثى مىشود. پس صفات اجداد پدر و مادر هر دو مىتواند از نسلهاى بسیار پیشین به فرزندان منتقل گردد. و در سعادت و شقاوت کودک موثر مىباشد.
گزینش همسر
علاوه بر مؤثر بودن پاک نهادى و شرافت اجداد، روایات در هنگام انتخاب همسر به سفارش و توصیه مىپردازد، در اینجا نیز باید دقت نمود، گزینش را آگاهانه انجام داد، زیباترین تعبیر از همسر را در قرآن مىبینیم: (هن لباس لکم و انتم لباس لهن) زنان لباس شما هستند و شما لباس زنان هستید. همانگونه که لباس پوشاننده زشتىها و در برگیرنده زیبائىهاى تو مىباشد، همسر هم نقش پوشاننده داشته، و ابتدا زن است که لباس توست، و چقدر زیبنده استبه تن، لباس مناسب از جهت اندازه و... (و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة ان فى ذلک لآیات لقوم یتفکرون.) از نشانه هاى خداوند این است که براى زن، مرد را خلق کرده و براى مرد، زن را خلق کرده استبراى اینکه (لتسکنوا)، هریک براى دیگرى منشا آرامش باشد. وقتى همسر خوب باشد، دل آرام مىشود، اضطراب و نگرانى خاطر وجود ندارد، (و جعل بینکم...) بین شما محبت و عاطفه قرار مىگیرد. بطور مسلم، خانهاى که در آن محبت، آرامش روانى نباشد، نمىتواند کانون تربیتبراى فرزندان واقع گردد.
همسر شریک مادى و معنوى
پاسخ امام صادق (ع) را مىنگریم، به مردى که مىخواست ازدواج نماید، مىفرماید: «انظر این تضع نفسک و من تشرکه فى مالک و تطلعه على دینک و سرک ...» بنگر، که شخصیتخود را چه موضعى قرار مىدهى و چه کسى را شریک اموالت مىنمائى و از دین و راز خود آگاهش مىسازى...؟ در اینجا زن را شریک اموال دانسته و از لحاظ اقتصادى به همسرى که با تو زندگى مىکند، پشتوانه مادى عطا فرموده، مشکلى در خانوادهها که اگر به این صورت که اسلام مطرح مىنماید، عمل شود، بسیارى از اختلافات در خانوادهها حل مىگردد. در حال حاضر یکى از شرایط ضمن عقد، این مىباشد که عقد نکاح، زوجه شرط نموده هرگاه طلاق بنا به در خواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضاى طلاق ناشى از تخلف زن از وظایف همسرى یا سوء اخلاق و رفتار وى نبوده، زوج موظف است تا نصف دارائى موجود خود را که در ایام زناشوئى با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلا عوض به زوجه منتقل نماید. (صفحه 6 عقدنامه از سال 1375 به بعد) پس از شریک مادى قرار دادن همسر، وى را شریک معنوى مرد مىخواند و مىگوید: از دین و راز خود آگاهش مىسازى. در زندگى همراه و همدم و کسى که مشکلات و مصائب تو را مىداند و یا ریت مىنماید، همسر تواست. با دقت در انتخاب باید ببینى چه کسى را مىتوانى در این موضع قرار دهى؟ نقطه عطف و آرامش زندگى تو چه خصوصیاتى باید داشته باشد؟ «انظر فى اى شىء تضع ولدک فان العرق دساس» ببین نطفه خود را در چه محلى مستقر مىکنى زیرا اخلاق اجداد و پدران به فرزندان به ارث مىرسد. تاکید بر انتخاب، امر به تو مىنماید، «انظر»، نگاه کن، نه تنها با چشمان سر بلکه به دقتى کامل، همراه تامل، مادر نسل آینده تو چه کسى است؟ آگاه باش، همانطور که تاکید شد، اخلاق گذشتگان به فرزندان مىرسد، پس باید همسرى را انتخاب کرد که شایستگى پرورش نسل را داشته و به گذشته نیاکانش توجه داشته باش، زیرا مىتواند آینده کودک را پى ریزى نماید. پایه هرچه قوىتر و پىریزى مستحکمتر باشد در ساختار آینده نقش مهمترى ایفا مىنماید.
آرامش روانى در ازدواج
امام حسن (ع) در روایتى دیگر، آرامش روانى در ازدواج و برخورد با همسر را مطرح مىنمایند. (فان الرجل اذا اتى اهله بقلب ساکن و عروق هادئة و بدن غیر مضطرب، استکنت تلک النطفة فى الرحم فخرج الرجل یشبه اباه و امه) هنگامى مرد در حالت گردش خون طبیعى و بدون نگرانى، نزد همسر مىرود، و آرامش مىگیرد، جنین بوجود آمده، شباهتبه مادر و پدر خویش دارد. نگرانى، هراس، اضطراب، باعث مىگردد فرزند بوجود آمده، طبیعى نباشد. البته در مورد انتخاب همسر، روایات و رهنمودهاى ائمه (علیهم السلام) بسیار مىباشد. با توجه به هدف مورد نظر در این گفتار (تربیت)، به روایات آورده شده در این باره بسنده کرده و در شمارههاى آینده به نقش دوران باردارى مادر، در تربیت کودک مىپردازیم.