کلیدواژه‌ها: choice theory Dynamic thought Emotion of thought Homesickness Impatience

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۱ - ۳۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۸۹

چکیده

The present study compared the effectiveness of group counseling based on choice theory on homesickness and emotion of thought. Research design was quasi-experimental administering a pretest-posttest on an experimental and a control group. The population of this study included all students (female and male) referred to counseling center of Sari Payame Noor University in the academic year 2016-2017. The sample consisted of 30 participants who were randomly divided into two groups (one experimental group and one control group) (15 students in each group). Then, homesickness questionnaire and emotion of thought questionnaire were administered to both groups. For two months, the experimental group received 8 sessions of 90 minutes of group counseling based on choice theory; however, the control group did not receive any training during this period. Pre-test and post-test data were analyzed using covariance analysis. The results showed that experimental interventions (group counseling based on choice theory) reduced homesickness score, decreased impatience of thought and increased dynamics of thought in students (p<0.01). It can be concluded that group counseling of choice theory was effective in improvement of emotion of thought and decreasing homesickness.

اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر احساس غربت و هیجان اندیشه

پژوهش حاضر به مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر احساس غربت، هیجان اندیشه و در دانشجویان می پردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان(دختر وپسر) مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه پیام نور شهر ساری درسال تحصیلی 96-1395بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر که به صورت نمونه گیری هدفمند به دو گروه ( آزمایش و  کنترل)  تقسیم شدند (15 نفر برای هر گروه). سپس پرسشنامه احساس غربت و پرسشنامه هیجان اندیشه بر روی دو گروه اجرا شد، مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب را در 8 جلسه 90 دقیقه ای به مدت 2 ماه دریافت کرد و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام آموزش در شرایط یکسان (پس آزمون) بر روی گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. اطلاعات از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد  مداخله های آزمایشی (آموزش گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گروهی) باعث کاهش نمره احساس غربت و کاهش بیتابی اندیشه و افزایش پویایی اندیشه در دانشجویان شد (0/01>p). می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی نظریه انتخاب بر افزایش هیجان اندیشه و کاهش احساس غربت در دانشجویان موثر است.
احساس غربت ،بی تابی و پویایی اندیشه ،نظریه انتخاب ،هیجان اندیشه،

تبلیغات