آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

Cette recherche vise à étudier et à évaluer la compétence des étudiants iraniens à comprendre le français en tant que langue étrangère au moyen du système SMI BEGAZE™ EYE TRACKING. Il met en évidence l’importance des informations issues du regard de l’apprenant quant à la description de ses intentions et de sa compréhension. Pour mieux comprendre les changements de comportement de l'apprenant, la trajectoire des mouvements oculaires des apprenants lors de la lecture du texte en langue maternelle et en langue étrangère a été analysée. Le scanpath est primordial pour repérer l’ordre des opérations mentales et renseigne sur la séquence des éléments extraits de la page pour construire la représentation mentale et la récupération de l'information recherchée. Cette technique permet d'extraire les stratégies utilisées par les apprenants de langue lors de la lecture du texte dans leur langue maternelle et en langue étrangère. Selon les résultats de cette étude, les apprenants iraniens ont des difficultés dans la production des inférences, le problème qui affecte aussi l’apprentissage de la lecture en langue étrangère. L'enseignement des processus cognitifs et des stratégies efficaces pour comprendre le sens du texte aux enseignants et aux apprenants de langue conduit à l'amélioration de la compétence de la compréhension du texte.

تحلیل مسیر حرکت چشم دانشجو/ زبان آموزان ایرانی هنگام خوانش متن در زبان مادری(فارسی) و زبان خارجی (فرانسه) با "دستگاه ثبت و ردیابی حرکات چشم"

 پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی مهارت خواندن و درک نوشتاری به زبان فرانسه، به عنوان یک زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی توسط دستگاه «ثبت حرکات چشم» می پردازد. این مطالعه بر اهمیت اطلاعات حاصل از پردازش بینایی زبان آموز، بر درک و تفسیر مفهوم متن، صحه می گذارد. برای درک بهتر تغییرات رفتار زبان آموز، مسیر حرکات چشم زبان آموزان در هنگام خواندن متن به زبان مادری و زبان خارجی، تجزیه و تحلیل شده است. ردیابی مسیر حرکات چشم، برای شناسایی ترتیب عملیات ذهنی ضروری است و اطلاعاتی در مورد توالی عناصر استخراج شده توسط حرکات چشم زبان آموز و در نتیجه بازنمایی ذهنی و بازیابی اطلاعات مورد نظر ارائه می دهد. این تکنیک، استخراج راهبردهای مورد استفاده زبان آموزان، در حین خواندن متن به زبان مادری و زبان خارجی را میسر می سازد. بر اساس نتایج این تحقیق، زبان آموزان ایرانی در استنباط مفهوم متن با مشکل مواجه هستند، مشکلی که یادگیری مهارت خواندن و درک مفهوم متن به زبان خارجی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. بنابر یافته های این پژوهش، آموزش فرآیندهای شناختی و راهبردهای مؤثر در درک مفهوم متن به معلمان و زبان آموزان، منجر به بهبود مهارت درک مطلب می شود.

تبلیغات