Open Pedagogy in the Thought of Michel Foucault and Jacques Derrida and its Development in the Distance Education System
آرشیو
چکیده
The present research was done to conceptualize the open pedagogy in the thought of Michel Foucault and Jacques Derrida and its progression in the distance education system. In terms of the type of research, the present research is theoretical, the statistical population includes all sources and documents related to open pedagogy, the educational perspective of Michel Foucault and Jacques Derrida, and distance education, which contains all electronic and written books, articles, magazines, sites and reliable databases, theses, and doctoral theses. The statistical sample is all available sources and documents related to the subject. The method of data collection is the library and the researchers studied and analyzed all electronic and written books, articles, magazines, sites, and reliable databases, theses, and doctoral theses to the extent of sufficiency. To answer the research question, the collected information was classified, analyzed, and interpreted. Education experts’ opinions have been used to determine validity and reliability. Nine key categories were extracted from the collected information: 1. Aim, 2. Teacher, 3. Student, 4. Teaching method, 5. Content and topic, 6. Planning, 7. School, 8. Evaluation, and 9. Resources. The results of the research reveal that the concept of open pedagogy existed in most of the main subcategories, except for the two categories of planning and resources. Open pedagogy is the most suitable pedagogy for distance education.پداگوژی باز در اندیشه میشل فوکو و ژاک دریدا و تکوین آن در نظام آموزش ازدور
این پژوهش باهدف مفهوم شناسی پداگوژی باز در اندیشه میشل فوکو و ژاک دریدا و سیر تکوین آن درنظام آموزش از دور انجامشده است ازلحاظ نوع تحقیق نظری است و روش تحقیق کیفی از نوع توصیفی –تحلیلی میباشد. جامعه آماری بنا به ماهیت موضوع شامل کلیه منابع و اسناد مربوط به پداگوژی باز ، دیدگاه تربیتی میشل فوکو و ژاک دریدا و آموزش از دور شامل کلیه کتابهای الکترونیکی و مکتوب، مقالات، مجلات، سایتها و پایگاههای اطلاعاتی معتبر، پایاننامهها و رسالههای دکتری میباشد. نمونه آماری نیز همه منابع و اسناد در دسترس مربوط به موضوع میباشد. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای است که پژوهشگران کلیه کتابهای الکترونیکی و مکتوب، مقالات، مجلات، سایتها و پایگاههای اطلاعاتی معتبر، پایاننامهها و رسالههای دکتری تا حد کفایت موردمطالعه و تحلیل قراردادند و فیشبرداری کردند. برای پاسخ به سؤال پژوهش اطلاعات جمعآوریشده را طبقهبندی، تجزیهوتحلیل و تفسیر کردند. از نظر متحصصان تعلیم وتربیت برای تعیین روایی و پایایی استفاده شده است . از اطلاعات جمعآوریشده 9 مقوله اصلی: 1.هدف 2. معلم 3. دانشآموز 4. روش تدریس 5. محتوا و موضوع 6. برنامهریزی 7. مدرسه 8. ارزشیابی 9. منابع استخراج گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که مفهوم پداگوژی باز در بیشتر زیر مقوله های اصلی به غیر از دو مقوله برنامه ریزی و منابع وجود داشته است. و پداگوژی باز مناسبترین پداگوژی برای آموزش از راه دور می باشد .
آموزش از دور، پداگوژی باز، ژاک دریدا ، میشل فوکو.