آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

تبیین سلامتی و بیماری از مسائل مهم فلسفی است. سلامتی و بیماری در مکاتب فلسفی به عنوان کیف نفسانی معرفی شده است که به اجسام تعلق نمی گیرد و فقط در موجودات صاحب نفس به وجود می آید؛ اما در تعریف سلامتی و بیماری توجه بر بدن و عملکرد آن بوده است. علم پزشکی نیز برای تأمین سلامتی و رفع بیماری، عمدتاً در پی آرام بخشی بدن است. معضلات علم پزشکی نظیر درمان ناپذیری بعضی بیماری ها، بیماری های صعب العلاج و طولانی شدن پروسه درمان در بعضی بیماری های به ظاهر شناخته شده این ظن را میآفریند که تبیین سلامتی و بیماری نیازمند تغییر باشد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و کتابخانه ای به واخوانی حقیقت سلامتی و بیماری در فلسفه های مبتنی بر أصالت وجود خصوصاً حکمت متعالیه پرداخت. نتیجه این بود که متناسب با گزینش حکمت متعالیه به جای فلسفه سینوی، سلامتی و بیماری نیز نحوه ای از وجود یا تجلیی از موجودات تبیین گردد. در فلسفه متعالیه هر موجود ظهوری از حق  تعالی است که خود دارای ظهورات نفس و بدن است. نفس نسبت به بدن دارای اولویت و جامعیت بوده و برقراری سلامتی نفس و بدن، ایجاد بیماری و درمان آن تحت تدبیر نفس است. بنابراین در تبیین سلامتی و بیماری باید از امور مربوط به نفس استفاده کرد. بر این اساس درمان را نیز می توان منوط به تعالی بخشی نفس دانست و استفاده از دارو را معدّ تعالی  بخشی نفس خواند.

Healthiness, Illness and Treatment Definitions in Mulla Sadra's Point of View

The legal definition of healthiness and illness is important philosophical issues that have been introduced as a psychic qualities witch does not belong to body and only exists for the sole. But in current definitions of health and illness, focuses are on the body and its function. Medical science mainly tries to cure body diseases. Medical problems such as incurable diseases and the prolongation of the treatment process in some apparently well-known diseases create the suspicion that the explanation of health and disease needs to be changed. This article studied the health and illness in philosophies based on the authenticity of existence, especially transcendental wisdom, with a descriptive-analytical and library method. The result was that it is better to explain health and illness as a way of existence or manifestation of beings. Considering the priority and comprehensiveness of the soul means sole is the agent of health and disease control. Therefore sole should be paid attention to improve cure. The use of common drugs are only for sole-improvement. Among the consequences of this change is the introduction of treatment for incurable diseases. In the treatment of curable diseases, it is expected to shorten the treatment process and reduce treatment costs. 

تبلیغات