نویسندگان: بهرام سالاری

کلیدواژه‌ها: اعتماد سازمانی سلامت سازمانی تعهد سازمانی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۲-۱۰۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۷۶

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی با تعهد سازمانی در معلمان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری عبارت از تمامی معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان خواف به تعداد 1015 نفر بود که تعداد 285 نفر طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد سلامت سازمانی مایلز (1969) با 40 گویه، اعتماد سازمانی مایر و داویز (1999) با 17 گویه و تعهد سازمانی آلن و می یر (1991) با 24 گویه بود. تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی از طریق برنامه نرم افزاریSPSS23 استفاده شد. جهت توصیف ویژگی های جمعیت شناختی و متغیرها از شاخص های آمار توصیفی چون فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده و جهت تعمیم اطلاعات حاصل از نمونه به جامعه آماری و آزمون فرضیه ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته ها، نشان داد که رابطه مثبت معنی دار بین سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی با تعهد سازمانی وجود دارد. تعهد سازمانی معلمان توسط متغیرهای سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی قابل پیش بینی است. به طوری که این متغیرها 3/60 درصد از تعهد سازمانی معلمان را تبیین (پیش بینی) می کنند. در این میان، متغیر سلامت سازمانی بیشترین سهم را در پیش بینی تعهد سازمانی معلمان دارد و بعد از آن اعتماد سازمانی قرار دارد.

تبلیغات