هدف مقاله حاضر کشف چگونگی درک بهتر مفاهیم مختلف اعتماد به نفس و استفاده از آنها در افزایش تاثیر کار مشاوران است. در ادامه چند نکته از تعاریف مختلف اعتماد به نفس همراه با ویژگی های آن که سبب تسهیل فرآیند مشاوره می شود، ذکر شده است.
کسی، از این که مردم در حل مشکلاتی که به علت کمبود اطلاعات مورد نیازشان عاجز می مانند متعجب و شگفت زده نمی شود. اما این مطلب واقعا عجیب است که آنها غالبا در حل مسایلی در می مانند نه تمام اطلاعات ضروری را دارند.
مدیران سازمان نمی توانند با برقراری و استقرار مزد خوب، سرویس های منظم و خط مشی های مناسب جهت کارمندان، ایجاد روحیه عالی و قوی را تضمین کنند و چنین پندارند که روحیه کارمندان را با این عوامل تعیین کرده اند و دیگر نیازی نیست که درباره آن بیندیشند و نگران باشند.
با توجه به پیچیدگی و پویایی روزافزون عوامل محیطی و تغییرات بسیار سریع محیطی، سازمان های سنتی دیگر قادر به هماهنگی با این تغییرات نیستند و درحال نابود شدن می باشند. از این رو مبحث سازمان های یادگیرنده به عنوان ابزاری برای بقا و هماهنگی با این تغییرات مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار گرفته است.
چگونگی عملکرد شما تا حدود زیادی وابسته به نوع محصولی است که شما ارسال می نمایید. از طرفی فرصت زمانی و میزان سرمایه گذاری بر روی بازارهای جهانی نیز بر عملکرد شما موثر هستند.
گروهی از محققین به این نتیجه می رسیده اند که، تصمیم گیری نباید به ترتیبی باشد که اما را مقید به تعهدات دراز مدت، قطعی، برگشت ناپذیر نماید بعبارت دیگر، توصیه می شود که تصمیم گیری مرحله ای باشد و در یک توالی منطقی بدنبال هم قرار گیرند.