حسابداری و منافع اجتماعی

حسابداری و منافع اجتماعی

حسابداری و منافع اجتماعی دوره 12 تابستان 1401 شماره 2 (پیاپی 45) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی الگوی جامع فازی ارزیابی عملکرد بیمارستان ها با استفاده از روش های ترکیبی ارزیابی متوازن پایدار، سوارا و مالتی مورا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد بیمارستان الگوی فازی عملکرد روش ارزیابی متوازن پایدار روش سوارا روش مالتی مورا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 747 تعداد دانلود : 521
هدف: هدف این پژوهش این است که برای اولین بار اقدام به ارائه الگوی نوینی تحت عنوان «الگوی جامع فازی" نماید تا جهت ارزیابی عملکرد بیمارستان ها با استفاده از روش های ترکیبی ارزیابی متوازن پایدار، سوارا و مالتی مورا مورد آزمون تجربی قرار گیرد. روش : با استفاده از تحلیل محتوا، لیست اولیه شاخص های عملکرد، توسعه پایداری و حسن شهرت ارزیابی متوازن 907 بیمارستان در ایران، استخراج و با روش دلفی فازی نهایی شد. با استفاده از روش سوارا فازی، هر یک از شاخص های مربوط، وزن دهی و با استفاده از روش مالتی مورا، بیمارستان ها بر اساس اهمیت هر یک از شاخص های عملکرد، توسعه پایداری و حسن شهرت، رتبه بندی شدند. یافته ها: نتایج منجر به نهایی شدن 81 شاخص شد که 28 شاخص مربوط به جنبه فرایندهای داخلی و به ترتیب 10، 6،8، 9 و 12 شاخص مربوط به جنبه مالی، جنبه مشتری، جنبه زیست محیطی، جنبه مسئولیت اجتماعی و جنبه حسن شهرت بود. نتیجه گیری: تفسیر نتایج نشان می دهدکه منظر مالی و مشتری به ترتیب برای بیمارستان های خصوصی و منظر رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی به ترتیب برای بیمارستان های دولتی جهت ارزیابی عملکرد، دارای بیشترین اهمیت است. دانش افزایی : با توجه به اینکه این الگو جامع و کامل است، می تواند برای دولت و مدیران بیمارستان ها در کل دنیا مفید باشد و به توسعه دانش ادبیات موجود در زمینه ارزیابی متوازن کمک کند.
۲.

بررسی تطبیقی حسابداری دارایی های میراث ملی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: میراث ملی دارایی یا بدهی شناسایی اندازه گیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 599 تعداد دانلود : 985
دارایی های میراث ملی اغلب یکی از ابزارهای مهم توسعه اقتصادی در کشور تلقی می شوند. با این حال، برای اندازه گیری این نوع دارایی ها و اثرات اقتصادی ناشی از آنها، ابزارها و روش های خاصی باید اجرا و ارزیابی شوند. از طرفی دیگر، حسابداری کلیه دارایی ها با توجه به ذهنی بودن آن از برخی جهات دارای نقص و کاستی است. دارایی های میراث ملی، از جمله دارایی هایی به شمار می رود که با توجه به ماهیت آنها، شناسایی و اندازه گیری آن با چالش های متعددی روبرو است. حسابداری این دارایی ها نیز نسبت به سایر دارایی ها دشوارتر به نظر می رسد و استانداردهای مربوط به شناسایی و اندازه گیری آنها با سایر استانداردها متفاوت است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ادبیات مربوط به دارایی های میراث ملی و تلاش های صورت گرفته توسط نهادهای تدوین کننده استاندارد در سطح جهان در زمینه نحوه شناسایی و اندازه گیری این دارایی ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در ایران نیز استاندارد مدون و جداگانه ای برای شناسایی و اندازه گیری این دارایی ها وجود ندارد و در استانداردهای 5 و 7 به صورت اشاره وار ضوابط مشخصی در نظر گرفته شده است.
۳.

بررسی رابطه متقابل بین افشای همزمان گزارش تفسیری و پیش بینی سود مدیریت با تقارن اطلاعاتی و کیفیت سرمایه گذاری با تعدیل گری عدم اطمینان محیطی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: گزارش تفسیری پیش بینی سود مدیریت تقارن اطلاعاتی کیفیت سرمایه گذاری عدم اطمینان محیطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 787 تعداد دانلود : 588
امروزه بهبود محیط اطلاعاتی شرکت ها، از طریق افشاگری اطلاعات مربوط و با کیفیت می تواند با کنترل رفتارهای فرصت طلبانه مدیریت، موجبات افزایش تقارن اطلاعاتی و بهبود تصمیم گیری سرمایه گذاران را فراهم سازد. نتیجه انتقال اطلاعات در بازار، می تواند برای سرمایه گذاران ارزشمند باشد. گزارش تفسیری مدیریت، راهکار مناسبی برای افزایش افشای اطلاعات مربوط، در بازار است. پژوهش حاضر به بررسی رابطه دوطرفه افشای همزمان گزارش تفسیری و پیش بینی سود مدیریت بر تقارن اطلاعاتی و کیفیت سرمایه گذاری با نقش تعدیل کنندگی عدم اطمینان محیطی در 76 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که با روش غربالگری در بازه زمانی 1396 تا 1398 انتخاب شده اند، پرداخته است. از آزمون علیت گرنجری، سیستم معادلات همزمان (به دلیل کسب نتایجی با قابلیت اتکا و اطمینان بیشتر نسبت به روش تک معادلات) و روش تحلیل ضرایب رگرسیون برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که؛ رابطه ای دو طرفه و مثبت بین کیفیت افشای همزمان گزارش تفسیری وپیش بینی سود مدیریت با تقارن اطلاعاتی و کیفیت سرمایه گذاری به صورت جداگانه وجود دارد. همچنین، در یک محیط با عدم اطمینان بالا، شدت ارتباط بین کیفیت افشا و تقارن اطلاعاتی و کیفیت سرمایه گذاری کاهش می یابد. به بیان دیگر، با افزایش عدم اطمینان محیطی، مدیریت می تواند با بهبود کیفیت افشای اطلاعات، تقارن اطلاعاتی و کیفیت سرمایه گذاری را افزایش دهد.
۴.

بررسی نقش تعدیل کنندگی عدم تقارن اطلاعاتی بر رابطه بین سیاستهای تقلیل دهنده مالیات و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اجتناب مالیاتی فرار مالیاتی پایداری سود مالیاتی کیفیت سود عدم تقارن اطلاعاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 300 تعداد دانلود : 903
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیل کنندگی عدم تقارن اطلاعاتی بر رابطه بین سیاست های تقلیل دهنده مالیات و کیفیت سود می باشد. روش: به منظور نیل به هدف پژوهش، نمونه ای مشتمل بر 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران، طی دوره زمانی 1389 لغایت 1398 (1200 سال-شرکت) انتخاب شد و فرضیه های پژوهش با استفاده از مدل های رگرسیونی چند متغیره آزمون شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد بین سیاست های تقلیل دهنده مالیات و کیفیت سود رابطه معکوس و معنادار وجود دارد و وجود عدم تقارن اطلاعاتی این رابطه را تشدید می کند. نتیجه گیری: وجود انگیزه های مالیاتی در جهت کاهش دادن درآمد مشمول مالیات، کیفیت سود را تحت تاثیر قرار می دهد و در شرایط عدم تقارن اطلاعاتی، زمینه انجام اقدامات فرصت طلبانه مدیریت فراهم می گردد. دانش افزایی: در شرایط عدم تقارن اطلاعاتی، ریسک کاهش سود مشمول مالیات از طریق اعمال سیاست های تقلیل دهنده مالیات، افزایش می یاید، بنابراین کیفیت سود می تواند به عنوان عامل مهمی برای مدیریت ریسک در حوزه حسابداری مالیاتی قلمداد گردد.
۵.

اخبار سود نشریافته در توییتر و به موقع بودن اطلاعات سود حسابداری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رسانه های اجتماعی توییتر به موقع بودن اعلان سود تحلیل محتوا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 298 تعداد دانلود : 879
هدف: امروزه رسانه های اجتماعی به عنوان کانال ارتباطی چندسویه، ابزاری تمام و کمال برای نشر اخبار محسوب شده و امکان دسترسی ذی نفعان بازار به اطلاعات مکمل را فراهم نموده است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه اخبار سود نشر یافته در رسانه اجتماعی توییتر و به موقع بودن اطلاعات سود حسابداری می باشد. روش پژوهش: داده های مربوط به 345 شرکت از 500 سهام برتر بورس و اوراق بهادار آمریکا، طی سالهای 2016 الی 2019 جمع آوری و با استفاده از نرم افزار استاتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل مضمون توییت ها بر اساس لیست لغات تخصصی حسابداری انجام شده است. یافته ها: نتایج نشان داد، بین نشر و مضمون توییت های سود منتشر شده از سوی شرکت ها با به موقع بودن اعلان رسمی سود حسابداری شرکت ها رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: تفسیر نتایج نشان می دهد، قابلیت رسانه های اجتماعی به عنوان کانالِ نشر اخبار با پوشش گسترده موجب می شود، شرکت ها با نشر ناگزیر اخبار منفی در رسانه اجتماعی توییتر، زمانبندی اعلان سود را مدیریت نمایند. دانش افزایی: بنابراین با وجود نقش موثر رسانه های اجتماعی به عنوان منابع آگاهی بخشِ مکمل، این محیط می تواند مستعد نشر راهبردی اخبار از سوی شرکت ها باشد و لازم است هوشیاری و احتیاط از سوی استفاده کنندگان این محیط مدنظر قرار گیرد.
۶.

تأثیر بکارگیری استراتژی تجاری تهاجمی در دوره کرونا بر رابطه عملکرد اجتماعی شرکت ها و واکنش بازار سرمایه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استراتژی تجاری عملکرد اجتماعی شرکت ها واکنش بازار در دوره کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 533 تعداد دانلود : 548
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر استراتژی تجاری تهاجمی بر رابطه عملکرد اجتماعی شرکت ها و واکنش بازار در دوره کرونا می پردازد. به این منظور نمونه ای متشکل از 129 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره ی زمانی 8 ساله بین سال های 1392 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. بمنظور آزمون فرضیه های پژوهش از رگرسیون چند متغیره با داده های ترکیبی و نرم افزارهای ایویوز و استاتا استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بحران کرونا بر میزان بازده سهام و بازده غیرعادی سالانه شرکت های نمونه تاثیر منفی و معناداری داشته است. همچنین میزان افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها در دوره کرونا بر واکنش بازار سرمایه گذاران و میزان بازده غیرعادی سهام در دوره کوتاه مدت تاثیر معناداری نداشته ولی در دوره بلندمدت، واکنش مثبت سرمایه گذاران رادر پی دارد. همچنین نتایج نشان می دهد، بکارگیری استراتژی تجاری تهاجمی در دوره کرونا بر ارتباط بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها و واکنش بازار سرمایه گذاران وسطح بازده غیرعادی دربلندمدت تاثیر مستقیم دارد. براین اساس شرکت هایی که در بحران کرونا تلاش کردند، میزان نوآوری و فعالیتهای اجتماعی خود را افزایش دهند با افزایش واکنش سرمایه گذاران و بازده سهام در بلندمدت مواجه شدند.
۷.

تاثیر احساسات سرمایه گذاران بر عملکرد اجتماعی شرکت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت احساسات سرمایه گذاران عملکرد شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 412 تعداد دانلود : 192
هدف: در این پژوهش، هدف بررسی تأثیر احساسات سرمایه گذاران بر مسئولیت اجتماعی شرکت-های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بنابراین، سعی می شود چگونگی واکنش شرکت ها نسبت به این احساسات و تصمیم گیری درباره میزان مسئولیت اجتماعی ناشی از اطلاعات خصوصی شرکت ها بررسی و ارزیابی شود. روش: بدین منظور، داده های مربوط به 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1388 تا 1398 استخراج شده و از مدل رگرسیونی داده های ترکیبی برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شده است. یافته ها: فرضیه اول نشان می دهد که احساسات سرمایه گذاران بر فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر معناداری دارد. مطابق نتایج پژوهش می توان اظهار داشت که فرضیه دوم پژوهش بر مبنای گردش مالی سهام و صرف سهام تایید شده است. همچنین، نتایج نشان می دهد که محدودیت های ارزش گذاری شرکت ها بر ارتباط بین احساسات سرمایه گذار و فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر معناداری ندارد. طبق فرضیه چهارم اثر احساسات سرمایه گذاران بر عملکرد اجتماعی شرکت از بعد گردش مالی سهام تایید می شود اما این فرضیه از بعد صرف سهام رد می شود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که فعالیت های مسئولیت اجتماعی منجر به تاثیرگذاری بر بازارهای سهام می شود. به عبارتی، بعد از دوره های احساسی بالا، شرکت های دارای مسئولیت اجتماعی بازده کمتری را به دست می آورند. بنابراین، به عنوان یک استراتژی مهم شرکتی، افشای مسئولیت اجتماعی تحت تاثیر احساسات سرمایه گذار قرار می گیرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹