آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده

آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده

آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده سال ششم پاییز و زمستان 1399 شماره 2

مقالات

۱.

همبستگی وابستگی به اینترنت و خوشنودی زناشویی در میان کارمندان متأهل دانشگاه علوم پزشکی شاهرود؛ یک پژوهش اصیل

کلید واژه ها: رضایت زناشویی وابستگی به اینترنت کارمندان متاهل خانواده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 419 تعداد دانلود : 691
خوشنودی زناشویی ﺑ ﻪ ﻣﻔﻬ ﻮم ﺗﺴﻬﯿﻞ در اﻣﺮ رﺷﺪ و ﺗﻌﺎﻟﯽ و خوشنودی از زﻧﺪﮔﯽ ﺑﻮده و درنهایت ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻣ ﺎدی و ﻣﻌﻨ ﻮی ﺟﺎﻣﻌ ﻪ را در ﺑ ﺮ ﺧﻮاﻫ ﺪ داﺷ ﺖ. هدف این پژوهش بررسی، تأثیر وابستگی به اینترنت بر تراز خوشنودی زناشویی بود. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی مقطعی بر روی کارمندان متأهل دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام گردید و داده ها از راه تکمیل ابزارهای وابستگی به اینترنت (Young,1998) و خوشنودی زناشویی انریچ (Olson,1987) جمع آوری شد. با روش های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با بهره گیری از نرم افزار آماری تحلیل گردید. نتایج حاکی از این بود که میانگین وابستگی به اینترنت در مردان بیشتر از زنان و میزان خوشنودی زناشویی در زنان بیشتر از مردان بود. همچنین رابطه منفی و معنی داری میان وابستگی به اینترنت با خوشنودی زناشویی را نشان داد (01/0 < ارزش پی و 641/0-= ضریب همبستگی(و با استفاده از تحلیل رگرسیون نشان داده شد که وابستگی به اینترنت 41% از تغییرات خوشنودی زناشویی را بازنمود. به سیاستمداران و برنامه ریزان کشور پیشنهاد می گردد که برنامه ریزی ها را در جهت فرهنگ سازی درباره به یادگیری استفاده درست فناوری های نوین و آموزش و مشاوره غنی سازی روابط زوجین پیش و پس از ازدواج، به دلیل افزایش خوشنودی زناشویی و کاهش طلاق را در اولویت قرار دهند.
۲.

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تراز افسردگی و دردهای مزمن در زنان مورد همسر آزاری

کلید واژه ها: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد افسردگی دردهای مزمن همسر آزاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 433 تعداد دانلود : 773
مشکلات و نابسامانی های زندگی زناشویی، پیامدهای منفی برای سلامت روانی و بدنی همسران به همراه دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش بر تراز افسردگی و دردهای مزمن در زنان مورد همسر آزاری شهرستان گرگان است. این پژوهش آزمایشی و بر پایه طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری دربرگیرنده همه زنان مورد همسر آزاری دارای پرونده در اداره بهزیستی و مراجعه کننده به مرکز خانه امن گرگان بود که از این میان به روش نمونه گیری در دسترس، 30 نفر انتخاب شده و با روش تصادفی ساده به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از سیاهه افسردگی بک Beck, Steer, and Garbin (1988) و دردهای مزمن ون کورف (Smith and Ryff (1997. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته، برنامه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد به صورت هفتگی را دریافت نموده و گروه گواه تا پایان پژوهش هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده های پژوهش حاضر با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان افسردگی و دردهای مزمن زنان مورد همسر آزاری اثربخش است (001/0). بر اساس نتایج به دست آمده درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، می توانند باعث کاهش میزان افسردگی و دردهای مزمن زنان مورد همسر آزاری شوند.
۳.

اثربخشی مداخله روان شناختی قصه گویی مربیان و والدین بر هوش کلامی و ادبیات لغوی کودکان مهدکودکی اصفهان

نویسنده:

کلید واژه ها: ادبیات لغاتی رفتار قصه درمانی مهدکودک هوش کلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 973 تعداد دانلود : 486
توانایی ها و مهارت های گفتاری بخش با ارزشی از کارکرد شناختی و رفتاری کودکان است. افزایش این توانایی ها و مهارت ها عامل تعیین کننده ای در تحول روانی-اجتماعی و آینده اجتماعی آن ها است. تاکنون قصه گویی همچون یکی از مداخلات کارآمد در افزایش مهارت های مختلف کودکان گزارش شده است. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قصه گویی مربیان و والدین بر هوش کلامی، ادبیات لغوی کودکان انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی بود و با اجرای پیش آزمون و پس آزمون برای یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل انجام گرفت. جامعه هدف این پژوهش کودکان مهدکودکی اصفهان در سال 1398 بود. نمونه شرکت کننده 30 نفر بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 15 نفری آزمایشی و کنترل جایگزین شدند ابزار گردآوری داده های این پژوهش زیرمق یاس کلامی از سنجه هوش پیش دبس تانی وکسلر- ویرایش چهارم (WPPSI-R by Wechsler,2012) بود. اعضای گروه آزمایش طی چهار هفته در هشت جلسه 45 دقیقه ای قصه گویی مربیان و والدین شرکت کردند و اعضای گروه کنترل در این مدت مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با به کارگیری نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی دربرگیرنده تحلیل کوواریانس، آزمون لامبدای ویلکز و آزمون ام باکس تحلیل شد. یافته ها نشانگر اثربخشی قصه گویی مربیان و والدین بر هوش کلامی و ادبیات لغوی کودکان بود. با توجه به یافته های این پژوهش مداخله روان شناختی قصه گویی مربیان و والدین می تواند به عنوان روشی کارآمد جهت افزایش جذابیت های آموزشی و بهبود روند تحول شناختی و رفتاری کودکان مهدکودکی به کاربرده شود.
۴.

تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مزاج بر عملکرد جنسی زنان متأهل شهر اصفهان

کلید واژه ها: زنان متاهل عملکرد جنسی مزاج

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 651 تعداد دانلود : 589
زنان تشکیل دهنده رکن اصلی خانواده در هر جامعه ای بوده و سلامت جسم و روان آن ها بر سلامت جسم و روان خانواده و فرزندان تأثیرات غیرقابل انکاری دارد. سلامت جنسی و برقراری یک رابطه ی جنسی مؤثر و کارآمد نه تنها نشانه ای از سلامت روانی است بلکه اختلال در آن سلامت جسمی و اجتماعی افراد را نیز تحت تأثیر خود قرار می دهد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مزاج بر عملکرد جنسی زنان انجام شد. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش زنان متأهل شهر اصفهان در سال 1399-1400 هستند. از میان آن ها 34 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (17 نفر) و کنترل (17 نفر) گمارده شدند، به این صورت که نخست پرسشنامه عملکرد جنسی Rozen et al (2000) میان زنان متأهل توزیع شده و آزمودنی های گروه آزمایش، تحت مداخله آموزشی متمرکز بر مزاج به مدت هشت جلسه قرارگرفته و در برابر، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. تجزیه وتحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافته های این پژوهش نشان دهنده ی تفاوت معنادار میان دو گروه آزمایش و کنترل در عملکرد جنسی و مؤلفه های آن: میل جنسی، تحریک روانی، رطوبت، ارگاسم، رضایتمندی و درد (P<0/ 05 48/61- 92/8)؛ بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که مداخله آموزشی متمرکز بر مزاج باعث افزایش و بهبود عملکرد جنسی در زنان متأهل شهر اصفهان شده است و زوج درمانگران می توانند ازاین رویکرد در بهبود روابط زوجین و افزایش کیفیت عملکرد جنسی زنان استفاده نمایند.
۵.

مدیریت علمی-معنوی خانواده و اجتماع بر پایه ویژگی های مدیران شایسته طبق قرآن وحی شده به حضرت محمد پیام آور خدا و رویدادگویی زندگی بزرگان آیینی: یک تحلیل اسنادی

کلید واژه ها: اجتماع تحلیل اسنادی خانواده روایات قرآن مدیریت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 647 تعداد دانلود : 558
تحول هر جامعه منوط به مدیریت کارآمد در نظام خانوادگی و اجتماعی آن است. نظام های مدیریتی به واسطه بازنمایی، تعیین و پاسداری از ارزش ها در هدایت و پیشبرد اعضای جوامع دارای گرایش های آیینی نقش برجسته ای دارند. آیین خجسته اسلام در تعیین ویژگی های برنامه ریزان و مدیران اسلامی حساس نموده است. ازاین رو پژوهش حاضر در راستای آشکار ساختن معیارهای مدیر اصلح به موضوع مدیریت علمی-معنوی خانواده و اجتماع بر اساس ویژگی های مدیران شایسته طبق قرآن وزین و روایت زندگی بزرگان آیینی مانند حضرت یوسف ابن یعقوب و حضرت علی ابن ابی طالب پرداخته است. این پژوهش با روش تحلیل اسنادی انجام شد، کتب مقدس و آیینی و منابع نمایه شده در پایگاه های علمی مانند ساینس دایرکت (www.sciencedirect.com)، گوگل اسکولار (scholar.google.com)، بانک اطلاعات نشریات کشور (www.magiran.com) و ناشر تخصصی کنفرانس های ایران (civilica.com) اسناد مورد تحلیل این پژوهش بود. یافته های تحلیل اسنادی نشان داد که مدیریت کارآمد خانواده و اجتماع مستلزم برخورداری از ویژگی های زهد و خودبسندگی؛ انگیزه خیرخواهی و علاقه اجتماعی؛ نستوهی در تعهد؛ عادل؛ بالیدگی تحولی؛ مسئولیت پذیری؛ متعهد در حساسیت و مراقبت؛ و آگاهی و کارآزمودگی است. بر اساس این یافته های می توان شایستگی مدیریت خانواده و اجتماع را بر اساس متون دینی بازشناخت تا از این طریق مقیاس های ارزیابی مناسبی برای انتخاب همسر مناسب و انتخاب و جایگزینی مدیران شایسته در سازمان ها تدوین نمود.
۶.

بررسی مؤلفه های رابطه میان فردی: همبسته میان هوش هیجانی و سبک دل بستگی با بهزیستی اجتماعی

نویسنده:

کلید واژه ها: رابطه میان فردی هوش هیجانی سبک دل بستگی بهزیستی اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 66 تعداد دانلود : 76
پایین بودن میزان بهزیستی اجتماعی در اعضای خانواده باعث می شود که نتوانند به گونه شایسته با دیگران ارتباط برقرار کنند و به نظر می رسد عواملی مانند هوش هیجانی و سبک دل بستگی در این امر نقش مهمی داشته باشد پس پژوهش حاضر با هدف بررسی همبسته میان هوش هیجانی و سبک دل بستگی با بهزیستی اجتماعی انجام شد. روش پژوهش از نوع کمی به صورت توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر دربرگیرنده همه دانشجویان رشته های گوناگون تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر رشت در سال تحصیلی 1400-99 واحد رودسر است به تعداد 1800 نفر. نمونه آماری پژوهش حاضر دربرگیرنده 157 نفر از دانشجویان رشته های فنی مهندسی، علوم انسانی و تجربی است که 9۱ نفر آنان را زنان و 6۶ نفر را مردان تشکیل دادند و از جامعه آماری به صورت روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه دل بستگی Collins and Reed Attachment Questionnaire (1990)، پرسشنامه هوش هیجانی، Farnham Emotional Intelligence Questionnaire (2000) و پرسشنامه کلیدهای بهزیستی اجتماعی Keys Social Welfare Questionnaire (1998). بود. داده توسط نرم افزار آماری spss نسخه 23 و با استفاده از آزمون های توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد و آزمون استنباطی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی با بهزیستی اجتماعی رابطه مثبت معنی داری وجود داد (01/0>P، 400/0 R=) و سبک ناایمن دوسوگرا (01/0>P، 332/0- R=) و سبک ناایمن اجتنابی (01/0>P، 311/0- R=) با بهزیستی اجتماعی رابطه منفی معنی داری وجود داد. بین سبک ایمن با بهزیستی اجتماعی (01/0>P، 371/0 R=)، رابطه معنی دار مثبتی وجود داد. می توان نتیجه گرفت هوش هیجانی و سبک دل بستگی ایمن می تواند به عنوان عوامل مهم در شکل گیری و تقویت بهزیستی اجتماعی افراد خانواده نقش مثبتی داشته باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳