رأی

رأی

فصلنامه رأی دوره پنجم پاییز 1395 شماره 3 (پیاپی 16)

مقالات

۱.

تأملی بر اصل استمرار خدمات عمومی در پرتو قوانین و آراء دیوان عدالت اداری ایران

کلید واژه ها: خدمات عمومی اصول اداره نظارت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 568 تعداد دانلود : 735
خدمات عمومی به عنوان مهم ترین مبنای حقوق اداری تابع اصولی است که از آن به عنوان اصول حاکم بر خدمات عمومی یاد می شود .این اصول که نخستین بار در نظام حقوق اداری فرانسه شناسایی شدند و سپس به سایر نظام های حقوق اداری راه یافتند عبارتند از اصل برابری ، استمرار، انطباق و تقدم منفعت عمومی بر خصوصی.در این مقاله به بررسی اصل استمرار خدمات عمومی به عنوان یکی از اصول مهم مرتبط با خدمات عمومی می پردازیم.اصلی که جکومت آن بر اداره ، از سویی حقوق شهروندان را در راستای برخورداری مداوم ار خدمات عمومی تضمین می نماید و از سویی دیگر اداره را ملزم به رعایت این اصل می نماید.اصلی که عدم رعایت آن می تواند یکی از جهات کنترل قضایی دیوان عدالت اداری در راستای نظارت بر اعمال ادره باشد.
۲.

منع ملاقات با فرزند مشترک در تقابل با مصلحت کودک

کلید واژه ها: مصلحت کودک منع ملاقات حق ملاقات حضانت فرزندمشترک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 548 تعداد دانلود : 559
مقاله حاضر موضوع منع ملاقات با فرزند مشترک را به عنوان موضوع حکم صادره که در ابتدای مقاله و همچنین در پیوست ذکر گردیده با نگرش بر مصلحت کودک در اسناد بین المللی و حقوق داخلی و همچنین نگاه روانشناسانه مورد نقد و بررسی قرار داده و در خاتمه موارد امکان صدور حکم منع ملاقات را ذکر می نماید
۳.

نقش فرزند آوری از طریق دریافت جنین: بررسی حق طلاق زوجه در خصوص، بند 10 سند ازدواج

کلید واژه ها: بند 10 سند ازدواج دریافت جنین ناباروری زوجین تلقیح مصنوعی حق طلاق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 62 تعداد دانلود : 885
یکی از موضوعات نوظهور که مباحث و احکام حقوقی را تحت تاثیر قرار داده است، موضوع «ناباروری زوجین» و یا به عبارتی «تلقیح مصنوعی» است که در نحوه تحیل و برداشت مفسرین و قضات از مواد قانونی تاثیر گذاشته است.
۴.

اخراج کارگر به دلیل ادعای وضع بد اقتصادی

کلید واژه ها: حقوق کار اخراج سازمان بین المللی کار اخراج موجه اخراج غیرموجه قانون کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 605 تعداد دانلود : 83
اخراج کارگر توسط کارفرما یکی از شیوه های مرسوم خاتمه رابطه کار است که همواره بحث های متعددی را در حقوق کار برانگیخته است. شیوه مطلوب از دیدگاه موازین بین المللی کار منع اخراج خودسرانه و پذیرش اخراج به دلایل موجه و با رعایت تشریفات مشخص است. مقاله حاضر با بررسی یکی از آرا دیوان عدالت اداری به بازخوانی استانداردهای بین المللی کار در این زمینه پرداخته و نشان می دهد که در صدور رای مورد بحث، این موازین به درستی مورد توجه قرار گرفته اند.
۵.

اثر قید عند الاستطاعه بودن مهریه بر حق حبس زوجه

کلید واژه ها: مهریه حق حبس مهریه عندالاستطاعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 498 تعداد دانلود : 332
رای مورد بررسی به دلیل دو مقدمه مورد مناقشه است، مقدمه اول آنکه عندالاستطاعه بودن مهریه به معنای حال و منجز نبودن مهریه است و مقدمه دوم انکه زوجه هنگامی می نواند از حق حبس مندرح در ماده قانونی مذکور استفاده کند که مهریه او در عقدنامه حال باشد.
۶.

بزه اختلاس توام با جعل در پرتو نقد یک رأی

کلید واژه ها: اختلاس اختلاس توام با جعل تعدد جرم جعل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 442 تعداد دانلود : 903
ماحصل حکم صادره از شعبه 68 دادگاه تجدیدنظر استان تهران در خصوص تغییر عنوان اتهامی از "اختلاس توام با جعل" به "اختلاس و جعل" را می توان با این عبارت خلاصه کرد: چنانچه کارمندی براساس ارتکاب جعل، اموال عمومی را تصاحب نماید، اتهام او اختلاس توام با جعل است اما اگر برای مخفی کردن اختلاس و کتمان جرم، جعل کند، اتهامات منتسب به وی تعدد مادی اختلاس و جعل خواهد بود.
۷.

یادداشتی بر صلاحیت مرجع رسیدگی به جرایم خرید و فروش، حمل و نگهداری اسلحه و مهمات غیر مجاز

نویسنده:

کلید واژه ها: خرید و فروش اسلحه غیر مجاز دادگاه صالح رسیدگی به جرایم حمل سلاح غیر مجاز رای وحدت رویه حمل سلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 438 تعداد دانلود : 776
آقای غ.ن. به اتهام حمل سلاح غیر مجاز بازداشت و به دادگاه کیفری دو زاهدان ارجاع می شود. شعبه 101 این دادگاه با استناد به مواد 6 و 18 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب 1390، موضوع را خارج از صلاحیت خود دانسته و آن را به دادگاه انقلاب ارسال می نماید. دادگاه انقلاب زاهدان نیز به استناد به رای وحدت رویه شماره 727-1397/9/21 صلاحیت خود را رد می کند.
۸.

اصل « لزوم ارائه تمامی جهات قانونی در دعوا » در رویه قضایی فرانسه

نویسنده:

کلید واژه ها: اصل لزوک تمامی جهات قانونی در دعوا رویه قضائی فرانسه دیوان عالی کشور فرانسه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 191 تعداد دانلود : 306
خواهان مکلف است تمامی جهات قانونی را که از نظر وی مبنای دعوا را تشکیل می دهد در دادرسی راجع به نخستین دعوای اقامه شده ارائه نماید.
۹.

گزارش وحدت و تهافت رویه قضایی در امور تجاری ( سال 1392) – قسمت دوم

نویسنده:

کلید واژه ها: تجارت وحدت رویه قضایی تهافت رویه قضایی گزارش رویه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 741 تعداد دانلود : 264
• وحدت رویه قضایی در خصوص « اصل حاکم بر ظهرنویسی در اسناد تجاری» • وحدت رویه قضایی در خصوص «حفظ حقوق دارنده با حسن نیت در فرض امانی بودن چک» • وحدت رویه قضایی در خصوص « امکان تقاضای تأخیر تأدیه چک بعد از اجرا از طریق ثبت »
۱۰.

گزارش نشست قضایی با موضوع: ذی نفع دعوای ابطال گواهینامه اختراع با نگاه به رویه قضایی

نویسنده:

کلید واژه ها: دعوای ابطال گواهینامه اختراع ذی نفع اعتراض به ثبت اختراع کمیسیون ماده 170

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 840 تعداد دانلود : 735
در مورد ابطال گواهینامه اختراع ماده 37 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1310، تقاضای صدور حکم بطلان ورقه اختراع را از جانب «ذی نفع» ممکن می دانست و مطابق ماده 18 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 نیز هر «ذی نفع» می تواند ابطال گواهینامه اختراع را از دادگاه درخواست نماید. در هیچ یک از قوانین مزبور، تعریفی از ذی نفع به عمل نیامده است فلذا تشخیص ذی نفع با توجه به عمومات آئین دادرسی مدنی با دادگاه خواهد بود. تعیین ذی نفع در این دعوی با توجه ویژگی نفع عمومی نهفته در حقوق اختراعات، محرومیت جامعه از استفاده آزادانه از اختراع با ثبت آن و متأثر ساختن عموم فعالان حوزه مربوط به اختراع حائز اهمیتی دوچندان است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴