دانشنامه تحول دیجیتال

دانشنامه تحول دیجیتال

دانشنامه تحول دیجیتال دوره اول زمستان 1399 شماره 1

مقالات

۱.

بررسی پیشران های مؤثر بر قصد مشارکت کاربران در کسب وکارهای پلتفرمی

کلید واژه ها: نگرانی حریم خصوصی آنلاین نگرانی حریم خصوصی فیزیکی اعتماد مزیت اجتماعی ادراک شده مزیت اقتصادی ادراک شده قصد مشارکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 154 تعداد دانلود : 396
در اقتصاد مشارکتی افراد دارایی هایی را به همدیگر قرض می دهند، مورد استفاده قرار داده و یا به اجاره واگذار می کنند که متأثر از متغیرهای مختلف خارجی و داخلی است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر نگرانی های حریم خصوصی بر قصد مشارکت کاربران در بستر اقتصاد مشارکتی با نقش میانجی اعتماد و مزیت نسبی است. جامعه آماری مورد بررسی، کاربران استفاده کننده از خدمات پلتفرم های رزرو اقامتگاه در نظر گرفته شد. نمونه گیری به صورت در دسترس صورت گرفت. اطلاعات حاصل از پرسشنامه های توزیع شده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار آموس تحلیل شد. پایایی پرسشنامه نیز به وسیله آلفای کرونباخ در نرم افزار اس پی اس ای تأیید شد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که نگرانی های حریم خصوصی آنلاین اثر مستقیم معنی داری بر نگرانی های حریم خصوصی فیزیکی و مزیت اجتماعی ادراک شده نیز تأثیر معنی دار مستقیمی بر قصد مشارکت دارد. تأثیرات نگرانی های حریم خصوصی آنلاین و فیزیکی بر اعتماد و اثر نگرانی های حریم خصوصی آنلاین بر مزیت اجتماعی و اقتصادی ادراک شده نیز معنی دار و معکوس بوده است. شایان ذکر است که نگرانی های حریم خصوصی آنلاین، قصد مشارکت در خدمات اقامتی این پلتفرم ها را از طریق تأثیری که بر مزیت اجتماعی ادراک شده گذاشته، متأثر می سازد. در انتها پیشنهاد هایی با توجه به نتایج به دست آمده ارائه شده است.
۲.

رویکردی مبتنی بر اینترنت اشیا برای مدیریت هوشمند ساختمان با استفاده از روش فازی

کلید واژه ها: اینترنت اشیا جستجوی فاخته بهینه سازی فاخته الگوریتم فازی خوشه بندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 497 تعداد دانلود : 451
استفاده از اینترنت اشیا به منظور بهره برداری از آن برای هوشمندسازی ساختمان ها و منازل، چالش های زیادی را به همراه داشته است. یکی از چالش های اساسی در راستای پیاده سازی و اجرای شبکه اینترنت اشیا، مسئله انرژی مصرفی تجهیزات آن است به گونه ای که عمر کوتاه تجهیزات در این نوع شبکه ها را در پی دارد. از این رو راهکارهای مختلفی در راستای رسیدن به هدف کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر گره ها ارائه شده است. هدف این پژوهش کاهش مصرف انرژی، افزایش تعداد بسته ارسال شده به مقصد، افزایش طول عمر تجهیزات این نوع شبکه و پوشش بیشتر آن ها است. برای تحقق این هدف از پروتکل LEACH* استفاده شد.پروتکل مسیریابی LEACH یک پروتکل سازماندهی شده است که بارها را بر روی شبکه های حسگر توزیع می کند. در پروتکل مسیریابیLEACH  گره ها خود را در گروه های محلی ساماندهی می کنند، به صورتی که یک گره در گروه به عنوان سرگروه عمل می کند. در این روش پیشنهادی تعداد بسیار کمی از گره ها در حالت فعال (روشن) برای ردیابی هدف قرار می گیرند و مابقی گره ها به حالت غیرفعال (خوابیده) تغییر وضعیت می دهند. در این مقاله روش پیشنهادی با پروتکل H-LEACH مقایسه می شود. نتایج مقایسه بیانگر عملکرد بهتر روش پیشنهادی نسبت به پروتکل H-LEACH در افزایش طول عمر شبکه است و در این روش 75/49 درصد بهبود انرژی باقیمانده و 44/36 درصد کاهش در بسته های ارسالی نسبت به روش H-LEACH مشاهده شد.
۳.

پیش بینی سکته مغزی در بیماران همودیالیزی با استفاده از الگوریتم های داده کاوی

نویسنده:

کلید واژه ها: پیش بینی داده کاوی سکته مغزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 589 تعداد دانلود : 152
«تحلیل داده ها» یک مبنای تعیین کننده برای تصمیم سازی و ایجاد تحول به سمت اهداف مطلوب محسوب می شود که یکی از روش های مطرح آن داده کاوی است. در حوزه سلامت نیز با اجرای داده کاوی بر روی بیماران دارای وضعیت حاد «نظیر همودیالیزی ها» می توان به روندهای آتی آن ها تا حدی پی بُرد و به کاهش تشدید عوارضشان کمک کرد. با توجه به اینکه مطالعات سال های اخیر حاکی از تشدید ریسک سکته مغزی در این دسته از بیماران است، هدف از این پژوهش نیز بررسی یک روش مرسوم جراحی در همودیالیزی ها و ارتباط آن با بروز سکته است. روش پژوهش حاضر، استفاده از الگوریتم های با ناظر داده کاوی و با محوریت «درخت تصمیم» است که از الگوریتم های کاربردی در دسته بندی متغیرها است و به شناخت عوامل تأثیرگذار کمک می کند. داده های ورودی شامل 468 بیمار همودیالیزی هستند که در یک دوره پنج ساله مورد مطالعه قرار گرفتند و متشکل از 324 نفر زن و 144 نفر مرد هستند. این مطالعه نشان داد ریسک ابتلا به سکته مغزی در بیمارانی که جراحی دسترسی عروق آن ها با ایجاد کاتتر قبل از فیستول صورت گرفته تا 21/84% بوده درحالی که بین سن بیماران دیالیزی با سکته شان رابطه معناداری پیدا نشد، اما علاوه بر تعبیه کاتتر، سابقه داشتنِ فشارخون یا دیابت نیز در ابتلا به سکته مغزی مؤثر بودند.
۴.

ارزیابی تأثیر قیمت مرجع بیرونی بر فرآیند خریداران با مقایسه کسب وکارهای آنلاین و آفلاین

کلید واژه ها: قیمت مرجع بیرونی پراکندگی قیمت بازار درگیری ذهنی کسب وکار آنلاین و آفلاین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 655 تعداد دانلود : 311
هدف پژوهش بررسی تأثیر قیمت های مرجع بیرونی بر تمایل به جستجو، تمایل به خرید و ادراک از ارزش معامله در کسب وکارهای آنلاین و آفلاین در شرایطی که محدودیت زمانی، پراکندگی قیمت در بازار، نوع برچسب تخفیف قیمت، درگیری به محصول و محیط خرید نقش تعدیل کننده دارند. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شبه آزمایشی از نوع طرح های عاملی 2*2*2*2 است. جامعه آماری شامل تمامی مصرف کنندگان شهر تهران است و روش نمونه گیری انتخاب خریداران از فروشگاه های دیجیتال و سطح شهر است که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از انتخاب فروشگاه های آنلاین و آفلاین، مصرف کنندگان بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحلیل داده ها برای آزمون فرضیه ها از طریق تحلیل واریانس دوسویه با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس (SPSS) انجام شده است. نتایج نشان می دهد در شرایطی که درگیری ذهنی به محصولات پایین و محیط خرید آفلاین باشد، قیمت های مرجع غیرقابل باور (اغراق آمیز) در شرایط محدودیت زمانی، پراکندگی قیمت بالا و برچسب تخفیف های قیمت به صورت ریالی باعث افزایش تمایل به خرید و ادراک از ارزش معامله و کاهش تمایل به جستجو می شود.
۵.

مدل سازی عوامل نگرشی و رفتاری میانجی در تأثیر رفتارهای فرصت طلبانه بر عملکرد مالی و غیرمالی (مورد مطالعه: کسب و کار دیجیتال ورانگر)

کلید واژه ها: اعتماد میان فردی اعتماد میان سازمانی رفتار فرصت طلب عملکرد غیرمالی کسب وکارهای دیجیتال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 373 تعداد دانلود : 476
در محیط بسیار رقابتی و پویای پیش روی کسب وکارهای دیجیتال ارتقای عملکرد نیازمند توسعه اعتماد در روابط تجاری برای ایجاد و حفظ همکاری است. این پژوهش به مطالعه تأثیر رفتارهای فرصت طلبانه بر عملکرد مالی و غیراقتصادی پرداخته و نقش میانجی اعتماد میان فردی و میان سازمانی، تعهد و سرمایه گذاری در روابط خاص را بررسی کرده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری آن را کسب وکارهای استفاده کننده نرم افزار شرکت «ورانگر» تشکیل می دهند که 384 نفر از کارکنان شاغل این کسب وکارها با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با ابزار پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار ایموس تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها نقش میانجی عوامل نگرشی و رفتاری مورد مطالعه را بر عملکرد غیرمالی این کسب وکارها تأیید کردند؛ بنابراین تلاش برای توسعه اعتماد می تواند بنیان محکمی را برای ایجاد روابط و همکاری های پایدار با ذینفعان فراهم سازد.
۶.

ارزیابی یکپارچگی بین قابلیت های دیجیتال سیستم BIM در راستای پیاده سازی مدیریت ایمنی در پروژه های ساخت و ساز

کلید واژه ها: مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) مدیریت ایمنی یکپارچگی قابلیت ها و پیش نیازها پروژه های ساخت و ساز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 484 تعداد دانلود : 978
علی رغم مزایای پیاده سازی مدیریت ایمنی در پروژه های ساخت، به دلیل فقدان آگاهی طراحان نسبت به پیش نیازها، عدم ملاحظات ایجاد سیستم مدیریت ایمنی و نبود ابزارها و تکنولوژی های نوین دیجیتال همچون سیستم BIM در مرحله طراحی پروژه ها، این سیستم هنوز آن چنان که باید مورد ارزیابی قرار نگرفته است. به همین منظور در مقاله حاضر تلاش شد تا به بررسی کاربردهای سیستم BIM در راستای رفع نیازهای سیستم مدیریت ایمنی در پروژه های ساخت پرداخته و میزان انطباق و یکپارچگی قابلیت های سیستم BIM در راستای اثربخشی سیستم مدیریت ایمنی مورد بررسی قرار بگیرد. روش تحقیق در این پژوهش به صورت ترکیبی کمی و کیفی است. در تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری مبتنی بر نرم افزار SPSS تلاش شد تا معیارهای شناسایی شده رتبه بندی و ارزیابی شوند. مهم ترین پیش نیازهای استقرار سیستم مدیریت ایمنی در پروژه های ساخت و ساز کشور، مهم ترین قابلیت های BIM در راستای رفع این پیش نیازها و اثربخشی سیستم مدیریت ایمنی در پروژه های ساخت در هشت دسته اصلی و 40 زیرعامل معرفی و دسته بندی شدند. بر اساس نتایج قابلیت های مستندسازی کامل اسناد و مدارک و مستندات تحلیل ایمنی به صورت دیجیتال با میانگین رتبه فریدمن 68/24 رتبه اول را کسب کرد و اثبات شد که پیش نیازهای احتمال وقوع حادثه ریزش آوار، حادثه سقوط از ارتفاع و سقوط اشیا و حادثه درگیری با ماشین آلات و آتش سوزی با قابلیت های BIM قابل پیشگیری و کاهش است و آموزش ایمنی به عوامل پروژه و برنامه ریزی برای ایمنی و افزایش ایمنی سایت نیز در صورت کاربرد BIM در پروژه های عمرانی قابل دستیابی است.