مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه سال ششم فروردین 1400 شماره 1 (پیاپی 29) جلد اول

مقالات

۱.

عوامل موثر بر ایجاد ارزش ویژه برند در محصولات پزشکی Home Care

کلید واژه ها: آگاهی اعتماد کیفیت ادراک شده وفاداری ارزش ویژه برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 277 تعداد دانلود : 684
در شرایط رقابتی بازار امروز بدست آوردن جایگاه مناسب در ذهن مصرف کننده به گونهای که مصرف کننده وفادار شرکت باشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. از جمله عواملی که در رسیدن به چنین جایگاهی در ذهن مشتریان موثر است ارزش ویژه نام تجاری شرکت میباشد. از طرفی، ارزش ویژه برند یا قدرت تاثیرگذاری برند بر مخاطب را نمیتوان بدون در نظر گرفتن منابع آن، یعنی عوامل تاثیرگذار در ایجاد و شکلگیری ارزش ویژه برند در ذهن مخاطب، شناسایی و درک کرد. با توجه به این مساله، در پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر ایجاد ارزش ویژه برند در محصولات پزشکی Home Care پرداخته ش ده است. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شی وه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مصرف کنندگان محصولات پزشکی Home Care در شهر تهران میباشند که به منظور تعیین تعداد نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 306 نمونه انتخاب گردید. در این پژوهش از روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها و رگرسیون ساده برای آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتهها میدهد که، آگاهی از نام تجاری دارای اثر مثبت بر کیفیت ادراک شده میباشد. کیفیت ادراک شده دارای اثر مثبت بر اعتماد و وفاداری به برند میباشد. اعتماد به نام تجاری دارای اثر مثبت بر وفاداری به نام تجاری میباشد. همچنین، اعتماد به نام تجاری دارای اثر مثبت بر ارزش ویژه برند میباشد و وفاداری به برند دارای اثر مثبت و معناداری بر ارزش ویژه برند محصولات پزشکی Home Care میباشد.
۲.

ارزیابی خسارت معوق به روش نردبان زنجیرهای (مطالعه موردی: رشته بیمههای مسئولیت- شرکت بیمه دانا)

کلید واژه ها: نردبان زنجیرهای خسارت معوق ذخایر فنی بیمه دانا بیمههای مسئولیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 261 تعداد دانلود : 305
ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﮔیﺮی ﺭیﺴک ﺫﺧﺎیﺮ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ یکی ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ موثر ﺩﺭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺎﺯﺍﺩ ﺑیﻤﻪﮔ ﺮ ﻭ ﺗ ﻮﺍﻧﮕﺮی ﻣﺎﻟی ﺷﺮکﺖﻫﺎی ﺑیﻤﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣیﺷﻮﺩ. ﺍﺭﺯﺷیﺎﺑی ﺑﺪﻫیﻫﺎی ﺑیﻤﻪﺍی ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤی ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﻣﺎﺯﺍﺩ ﺑیﻤﻪﮔﺮ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮی ﻣﺎﻟی ﺷﺮکﺖ ﺑیﻤﻪ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﺴﺘﻪ ﻣﺮک ﺰی ﺍﺭﺯﺷ یﺎﺑی ﺑ ﺪﻫیﻫ ﺎی ﺑیﻤﻪﺍی، ﺍﺭﺯیﺎﺑی ﺫﺧﺎیﺮ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﻣﻌ ﻮﻕ است ﻭ ﺍﺭﺯی ﺎﺑی ﺩﺭﺳ ﺖ ﺫﺧ ﺎیﺮ ﺧﺴ ﺎﺭﺕ ﻣﻌ ﻮﻕ به ﺑیﻤﻪﮔﺮﺍﻥ ﺍیﻦ ﺍﻣکﺎﻥ ﺭﺍ ﻣیﺩﻫﺪ کﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺴﺎﺭﺕﻫﺎی ﺁﺗی ﺣﺎﺷیﻪ ﺍﻣﻨ ی ﺩﺍﺷ ﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﻋ یﻦ ﺣﺎﻝ ﺳﺮﻣﺎیﻪ ﻣﺎﺯﺍﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺳﺮﻣﺎیﻪﮔﺬﺍﺭی ﻭ ﻋﻤﻠیﺎﺕ ﺑیﻤﻪﮔﺮی ﺩﺭ ﺍﺧﺘیﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍی ﻦ ﻣﻄﻠ ﺐ ﺍﺭﺍﺋ ﻪ ﺭﻭﺷ ی ﺩﻗی ﻖ ﻭ ﺩﺭ ﻋ یﻦ ﺣ ﺎﻝ ﻗﺎﺑ ﻞ ﺍﺳ ﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭ ک ﺎﺭﺑﺮﺩی ﺑ ﺮﺍی ﺷﺮکﺖﻫﺎی ﺑیﻤﻪ ﺣﺎﺋﺰ ﺍﻫﻤیﺖ ﻣیﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﺍیﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، از روش ماتریس مثلثی (نردبانی) به منظور پیشبینی خسارت معوق برای سالیان آتی استفاده شد. این روش مبتنی بر پراکنش تعداد خسارت و مبلغ حواله پرداختی طی سنوات گذشته میباشد و با بهرهگیری از الگوی ایجاد شده مبلغ خسارت معوق از تجمیع درایه-های قطر اصلی ماتریس مربعی استخراج میشود. برای ارزیابی مدل جدید، مجموعه دادههای مربوط به شرکت بیمه دانا در نظر گرفته شده است؛ با استفاده از این مجموعه دادهها و شبیهسازی ذخیره خسارتها با مدل نردبان زنجیرهای اصلاح-شده، نشان داده شده است که استفاده از این مدل، برآورد نزدیکی با مقدار واقعی ذخیره خسارت مورد نیاز برای سالهای آتی دارد.
۳.

عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکت های دانش بنیان

نویسنده:

کلید واژه ها: شرکت دانش بنیان مدیریت دانش نوآوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 597 تعداد دانلود : 526
مقاله حاضر از نوع مروری می باشد که با توجه به پژوهش های محققان در این زمینه جمع آوری شد. مزیت رقابتی یک سازمان دانش بنیان از طریق دانش و استفاده اثربخش از دانش حاصل می شود. یک سازمان دانش بنیان از طریق دانش و استفاده اثربخش از دانش حاصل می شود. عوامل متعددی در موفقیت شرکت ها و استراتژی آن ها مؤثر است. ولی تعداد معدودی اهمیت استراتژیک و حیاتی دارند. شرکت های دانش بنیان نقش کلیدی در ایجاد توسعه اقتصاد دانش محور دارند. هدف این مقاله بررسی شرکت های دانش بنیان و عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت این شرکت ها می باشد.
۴.

امکان ایجاد مزیت رقابتی با بهره گیری از عملکردهای زیست محیطی-اقتصادی و اجتماعی با حمایت مدیران میانی و عالی و اتخاذ استراتژی

کلید واژه ها: مزیت رقابتی عملکردهای زیست محیطی اقتصادی و اجتماعی حمایت مدیران میانی و عالی استراتژی خرید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 538 تعداد دانلود : 260
هدف از این مطالعه امکان ایجاد مزیت رقابتی با بهره گیری از عملکردهای زیست محیطی-اقتصادی و اجتماعی با حمایت مدیران میانی و عالی و اتخاذ استراتژی خرید است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و به این خاطر که به بررسی و تحلیل وضع موجود پرداخته شد، روش بکار گرفته شده در این تحقیق توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه مورد مطالعه مدیران و کارشناسان فعالیت تولیدی شرکت نان گستر نیکان دارای حداقل مدرک لیسانس می باشند طراحی شده است که 190نفر می باشند و بر اساس جدول مورگان 123 نفر از این افراد بصورت کاملا تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسش نامه میان این افراد توزیع شد. برای جمع آوری داده های مربوط به مبانی نظری و استخراج عوامل و شاخص های اولیه از منابع کتابخانه ای و اینترنتی شامل کتب، مقالات و مطالعات موردی استفاده شد. جهت گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز به منظور بررسی فرضیه های تحقیق از پرسش نامه استفاده شد. با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و lisrel به بررسی فرضیات پرداختیم. بر اساس نتایج به دست آمده تمام فرضیات پذیرفته شدند و بیشترین تاثیر مربوط به حمایت مدیران میانی و عالی با میانجی گری فعالیت های زیست محیطی بر امکان ایجاد مزیت رقابتی با میزان 0.82 می باشد.
۵.

رابطه بین رضایت شغلی کارکنان فروش و رضایت مندی مشتریان فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در شرق گلستان

کلید واژه ها: تعارض نقش ابهام نقش رضایت شغلی تعهد درک شده کارکنان رضایت مشتری فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در شرق گلستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 213 تعداد دانلود : 22
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین رضایت شغلی کارکنان فروش و رضایت مندی مشتریان فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در شرق گلستان انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در شرق گلستان می باشند که تعداد 384 نفر از مشتریان و 147 نفر از کارکنان فروش با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده های تحقیق، پرسشنامه های استاندارد می باشد. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه ها به رویت 5 نفر از اساتید رشته مدیریت رسید. جهت تجزیه و تحلیل، از نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که که تعارض و ابهام نقش بر رضایت شغلی کارکنان تاثیرگذار است، رضایت شغلی بر تعهد درک شده کارکنان اثرگذار است و تعهد درک شده کارکنان نیز بر رضایت مشتریان اثرگذار است.
۶.

نقش امنیت اجتماعی در ارتقاء مؤلفه سرمایه های اجتماعی با توجه به کیفیت مدیریت شهری

نویسنده:

کلید واژه ها: شهر امنیت مدیریت شهری امنیت اجتماعی سرمایه اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 759 تعداد دانلود : 933
یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در موفقیت عملکرد مدیریت شهری، سرمایه اجتماعی شهروندان هست که نقشی بسیار مهم تر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان ها و جوامع ایفا می کند و شبکه های روابط جمعی و گروهی، انسجام بخش میان انسان ها، سازمان ها و انسان ها و سازمان ها با سازمان ها هست. بدون سرمایه اجتماعی، پیمودن راه های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی، ناهموار و دشوار خواهد بود. احساس امنیت، پدیده ای روان شناختی است که ابعاد گوناگون دارد. این احساس از تجربه های عینی و اکتسابی افراد از شرایط و اوضاع پیرامون ناشی می شود؛ بنابراین، افراد به شکل های گوناگون آن را تجربه می کنند. باید توجه داشت آنچه در این نوشتار مدنظراست، احساس امنیت در معنای واقعی و عام آن است و لازم است بین این مفهوم و ناامنی که جنبه کاملاً شخصی دارد، تفکیک قائل شویم. امنیت اجتماعی یکی از مهم ترین مسائل جامعه شناختی بشریت از ابتداى پیدایش حیات انسان بوده است که البته به دلیل تحولات سال های اخیر به شدت موردتوجه مسئولین، نخبگان، کارشناسان و عموم مردم قرارگرفته است. همچنین سرمایه های اجتماعی نیز از مقولات موردبحث در علوم اجتماعی و از اهداف مدیریت هست و در بردارنده نوع ارتباطات و تعاملات افراد انسانی یک اجتماع است و به صورت مستقیم بر سطوح سیاسی و اجتماعی جامعه تأثیر می گذارد. مقاله حاضر با تعریف مؤلفه های امنیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی به بررسی نقش کیفیت مدیریت شهری در ارتقاء سرمایه اجتماعی پرداخته و موضوع ارتقاء سرمایه های اجتماعی را از منظر افزایش امنیت اجتماعی به واسطه عمل به وظایف و تکالیف محوله و خدمات ارائه شده از سوی مدیریت شهری موردبررسی و قرار داده و تأمین امنیت و ایجاد احساس آرامش و اطمینان درسانت و طراحی فضای شهری و تنظیم و سامان بخشی به فعالیت های مربوطه و خدمات ارائه شده توسط مدیریت شهری را جزء عوامل توسعه و ارتقاء سرمایه های اجتماعی تبیین نماید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶