توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم سال سوم پاییز 1397 شماره 3 (پیاپی 9)

مقالات

۱.

ارزیابی مؤلفه های اخلاق حرفه ای و رابطه آن با فرسودگی شغلی معلمان

کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای فرسودگی شغلی معلمان شهرستان نمین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 877 تعداد دانلود : 395
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با فرسودگی شغلی معلمان شهرستان نمین به روش توصیفی -همبستگی انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش، 900 نفر از معلمان شهرستان نمین بودند که از بین آن ها 270 نفر گروه نمونه از طریق فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. داده های موردنیاز با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاج و همکاران و پرسشنامه اخلاق حرفه ای پتی جمع آوری گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرسودگی شغلی 0/71 و برای پرسشنامه اخلاق حرفه ای 0/70 به دست آمد. داده های گردآوری شده، با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون، آزمونt، رگرسیون و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد فرسودگی شغلی در بین معلمان، پایین تر از میانگین و اخلاق حرفه ای، بالاتر از میانگین است. بین اخلاق حرفه ای و فرسودگی شغلی دبیران، همبستگی منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که میانگین فرسودگی شغلی معلمان مرد بیشتر از معلمان زن است و بین اخلاق حرفه ای و فرسودگی شغلی معلمان از لحاظ سن، سابقه کار و میزان تحصیلات، تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که مؤلفه های اخلاق حرفه ای در مجموع 48/3 درصد کل واریانس متغیر فرسودگی شغلی را پیش بینی می کند.
۲.

شناسایی رابطه باورهای فراشناختی و خودکارآمدی حرفه ای با صلاحیت حرفه ای دبیران متوسطه شهر الشتر

کلید واژه ها: باورهای فراشناختی خودکارآمدی حرفه ای صلاحیت حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 829 تعداد دانلود : 283
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی رابطه باورهای فراشناختی و خودکارآمدی حرفه ای با صلاحیت حرفه ای دبیران دوره دوم متوسطه شهر الشتر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دبیران دوره دوم متوسطه شهر الشتر جمعاً 1442 (886 نفرمرد و 576 نفر زن) بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 306 نفر به عنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای نسبی بود. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (۱۹۹۷)، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه صلاحیت های حرفه ای معلمان ملایی نژاد (1391) بود. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون های کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون t و تحلیل رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد ارتباط باورهای فراشناختی و خودکارآمدی حرفه ای با صلاحیت حرفه ای دبیران، مستقیم و معنادار است. همچنین بین خودکارآمدی حرفه ای، باورهای مثبت درباره نگرانی، و باورهای صلاحیت شناختی با صلاحیت حرفه ای دبیران، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ ولی رابطه مهارناپذیری و خطر افکار منفی، اطمینان به حافظه، و نیاز به مهار افکار با صلاحیت حرفه ای دبیران، معکوس و معنادار است.
۳.

تحلیل رابطه هوش معنوی و تعهد حرفه ای معلمان دوره متوسطه شهر قم

کلید واژه ها: هوش معنوی تعهد حرفه ای مؤلفه های هوش معنوی معلمان دوره متوسطه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 177 تعداد دانلود : 714
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه هوش معنوی و تعهد حرفه ای معلمان دوره متوسطه شهر قم در س ال تح صیلی 96-1395 انجام شده است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمان دوره متوسطه شهر قم در سال 96-1395 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی 364 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه هوش معنوی اسمیت و پرسشنامه تعهد سازمانی مایر و آلن می باشد. نتایج تحلیل داده ها که از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن محاسبه شده، حاکی از آن است که بین هوش معنوی و تعهد حرفه ای معلمان، همبستگی بالایی وجود دارد؛ به طوری که در بین ابعاد ده گانه هوش معنوی، به ترتیب توجه به ارزش های معنوی، شناخت و باور به ربوبیت خداوند، روحیه خدمت گزاری، ارتباط معنی بخش به کار و زندگی، داشتن اهداف متعالی، وجدان کاری، داشتن خودآگاهی عمیق، توانایی همسوسازی اهداف فردی و سازمانی، استفاده از منابع معنوی در جهت حل مسائل زندگی و تفکر سیستمی دارای بیشترین همبستگی با تعهد حرفه ای معلمان هستند. همچنین با توجه به رابطه معنادار بین هوش معنوی و تعهد حرفه ای معلمان، لازم است راهکارهای عملی برای به کارگیری هرچه بیشتر هوش معنوی را دریابند.
۴.

بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی در درس ریاضی

کلید واژه ها: ارزشیابی توصیفی نقاط قوت ضعف فرصت ها تهدیدها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 917 تعداد دانلود : 231
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی در درس ریاضی پایه چهارم دوره ابتدایی شهرستان سقز انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان پایه چهارم دوره ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 1397-1396 می باشد. تعداد 130 نفر معلم به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته 58 گویه ای در مقیاس لیکرت با طیف پنج درجه ای (خیلی زیاد، زیاد، تاحدودی، کم و خیلی کم) گردآوری شدند. روایی محتوای پرسشنامه با مراجعه به نظر متخصصان تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از روش اجرای مجدد، مورد بررسی قرار گرفت. ضریب پایایی 0/94 به دست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزم ون ه ای t تک نمونه ای و آزمون فریدمن به کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که ارزشیابی توصیفی، دارای نقاط قوت مهمی ازجمله کاهش اضطراب امتحان ریاضی در دانش آموزان می باشد. مهم ترین ضعف های اجرای ارزشیابی توصیفی نیز عبارتند از تعداد بالای دانش آموزان در کلاس و عدم اعتقاد اغلب والدین به ارزشیابی توصیفی. مهم ترین فرصت های ارزشیابی توصیفی عبارتند از افزایش روحیه مشارکت در بین دانش آموزان. مهمترین تهدیدهای ارزشیابی توصیفی عبارتند از عدم امکان مقایسه دقیق بین دانش آموزان از نظر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی. یافته ها همچنین نشان داد که بین نظرات معلمان زن و مرد در خصوص نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای ارزشیابی توصیفی، تفاوت معنی داری وجود ندارد.
۵.

تأثیر خوش بینی پیشرفت شغلی بر تعلق خاطر و کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی شهر ارومیه

کلید واژه ها: خوش بینی پیشرفت شغلی تعلق خاطر کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی ارومیه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 666 تعداد دانلود : 625
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر خوش بینی پیشرفت شغلی بر تعلق خاطر و کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی شهر ارومیه است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر ارومیه (232 نفر) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی نسبتی، تعداد 144 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد خوش بینی مسیر شغلی روتینگ هاوس و همکاران (2005)، کامیابی در کار پوراث و همکاران (2011) و تعلق خاطر کاری شافلی و همکاران (2006) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات با استفاده از دو نرم افزار SPSS نسخه 19 و Smart PLS 2 استفاده شد. نتایج نشان داد در سطح (P<0.01) خوش بینی پیشرفت شغلی بر تعلق خاطر و ابعاد آن (فداکاری و مجذوب شدن) و بر کامیابی در کار و ابعاد آن (سرزندگی و ی ادگیری) تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین می ت وان گفت که خوش بینی مسیر شغلی می تواند باعث افزایش تعلق خاطر و کامیابی در کار دبیران تربیت بدنی شود که این می تواند باعث افزایش بهره وری و عملکرد بهتر آن ها شود.
۶.

ارزیابی صلاحیت های حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم

کلید واژه ها: صلاحیت های حرفه ای دانش نگرش مهارت توانایی ویژگی شخصیتی معلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 294 تعداد دانلود : 841
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی صلاحیت های حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم صورت گرفته است. از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری، کلیه فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان قم، در رشته های مختلف به تعداد (875) نفر و نمونه آماری براساس جدول مورگان به تعداد (270) نفر می باشد که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسشنامه جمع آوری شد. روایی ابزار به شیوه محتوایی و با استفاده از نظر اساتید این حوزه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 98 درصد به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون کالموگرف- اسمیرنف، به منظور بررسی نرمال بودن توزیع داده ها، آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن برای بررسی سؤال های پژوهشی، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت فارغ التحصیلان در بعد دانش، نگرش و ارزش ها، مهارت ها، توانایی و همچنین مؤلفه مهارت های عمومی پایه ذهنی، در سطح مطلوبی قرار دارد؛ اما  وضعیت مؤلفه فردی ذهنی در سطح متوسط ارزیابی شده است. در زیرمؤلفه ها، بالاترین امتیاز به آشنایی و شناخت نسبت به چندرسانه ای ها، میزان تعهد به افزایش یادگیری، توجه به مهارت در استفاده از مواد و فناوری های تدریس، توانایی مهارت های مذاکره با مخاطبان، ارتقای درک مطلب، و فعال شدن آن ها در شغل معلمی اختصاص یافته است و پایین ترین امتیاز به دانش و شناخت زبان های مختلف آموزش، تمایل به ترویج نگرش ها و فعالیت های دموکراتیک دانش آموزان، مهارت در جمع آوری، تحلیل و تفسیر اسناد و داده ها، میزان توانایی های شناختی، تفکر واگرا و مهارت های تحلیلی و ارتقای صداقت و درستی مربوط می شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸