توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم

توسعه حرفه ای معلم سال دوم پاییز 1396 شماره 3 (پیاپی 5)

مقالات

۱.

میزان برخورداری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مؤلفه های شایستگی حرفه ای معلمان

کلید واژه ها: شایستگی حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 81 تعداد دانلود : 438
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان برخورداری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مؤلفه های شایستگی حرفه ای معلمان بود. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان شهر تبریز بود که از بین آن ها 310 نفر به عنوان نمونه پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 50 سؤالی در این زمینه استفاده گردید. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید دانشگاه تبریز و دانشگاه فرهنگیان تأیید شد. همچنین از تحلیل عاملی به عنوان روش تعیین مؤلفه های اصلی با چرخش متعامد واریماکس نیز استفاده شد. اعتبار آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 96/0 برآورد گردید. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS21 و با اجرای آزمون های آماری t تک نمونه ای و t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان برخورداری دانشجومعلمان از صلاحیت های حرفه ای معلمان با میانگین معیار متفاوت است. بین دانشجومعلمان گروه های آموزشی علوم پایه و علوم انسانی از لحاظ میزان برخورداری آن ها از مؤلفه های پیش نیازهای معلم و آموزش و تدریس تفاوت وجود دارد؛ ولی در مؤلفه های نظارت بر پیشرفت و توان دانش آموزان، مسئولیت های حرفه ای، برنامه ریزی و آمادگی، مدیریت و سازمان دهی کلاس درس و ویژگی های شخصی معلم در بین گروه های آموزشی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین بین دانشجومعلمان در میزان برخورداری آن ها از مؤلفه های پیش نیازهای معلم، برنامه ریزی و آمادگی، مدیریت و سازماندهی براساس جنسیت تفاوت وجود دارد.
۲.

بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفه ای دبیران

کلید واژه ها: جو سازمانی اخلاق کاری رشد حرفه ای دبیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 607 تعداد دانلود : 62
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی و اخلاق کاری بر رشد حرفه ای دبیران انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی، همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره اول متوسطه شهرستان کبودرآهنگ به تعداد 420 نفر بود که از این تعداد، 201 نفر با استفاده از جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد جو سازمانی، اخلاق کاری و رشد حرفه ای استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جوسازمانی 85/0، پرسشنامه اخلاق کاری 94/0 و پرسشنامه رشد حرفه ای 84/0 به دست آمد. داده های پژوهش پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری Lisrel و  SPSS تحلیل شدند. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که  اثر مستقیم جو سازمانی بر رشد حرفه ای دبیران (21/0) مثبت و معنی دار می باشد، همچنین اثر مستقیم اخلاق کاری بر رشد حرفه ای دبیران (36/0)  مثبت و معنی دار می باشد.
۳.

بررسی رابطه تاب آوری با فرسودگی شغلی و جو سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه

کلید واژه ها: تاب آوری فرسودگی شغلی جو سازمانی معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 327 تعداد دانلود : 681
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تاب آوری با فرسودگی شغلی و جو سازمانی معلمان ابتدایی شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 1397-1396 انجام گرفته است. این تحقیق از نظر ماهیت، کمی؛ از نظر هدف، کاربردی و از نوع، همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهری و روستایی شهرستان تربت حیدریه به تعداد 900 نفر است. نمونه به روش خوشه ای یک مرحله ای انتخاب شده است و شامل 269 نفر معلم مقطع ابتدایی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تاب آوری کانر-دیویدسون CD-RISC (2003)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش(مزلاچ، 1981) و پرسشنامه جو سازمانی هاپینوکرافت(2000) می باشد. داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون،  tمستقل، رگرسیون و ضریب چولگی به کمک نرم افزار آماری 22 SPSS تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که بین تاب آوری با فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود دارد. بین تاب آوری با جو سازمانی معلمان رابطه معناداری وجود دارد و بین فرسودگی شغلی با جو سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.  
۴.

نقش سبک های پردازش هویت در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس های استان آذربایجان غربی

کلید واژه ها: درگیری تحصیلی سبک هویت اطلاعاتی سبک هویت هنجاری سبک هویت سردرگم/اجتنابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 736 تعداد دانلود : 208
هدف از این پژوهش، تعیین نقش سبک های پردازش هویت در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در پردیس های استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 96-1395 بود. تعداد 160نفر از دانشجومعلمان با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و از آن ها درخواست شد تا پرسشنامه های درگیری تحصیلی و سبک های پردازش هویت را تکمیل کنند. داده ها با نرم افزار  SPSS20و با استفاده از روش های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین سبک هویت هنجاری و سبک هویت اجتنابی با درگیری تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که سبک هویت هنجاری و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی می تواند حدود 7 درصد از واریانس متغیر درگیری تحصیلی دانشجومعلمان را پیش بینی کند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که سبک های پردازش هویت تا حدودی در درگیری تحصیلی نقش دارند و توجه به این متغیرها در ارتقای درگیری تحصیلی دانشجویان اهمیت دارد.
۵.

تحلیل جامعه شناختی اثرگذاری شبکه های اجتماعی مجازی در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مورد مطالعه: پردیس شهید مدرس سنندج، سال تحصیلی95-1396)

کلید واژه ها: هویت اجتماعی شبکه های اجتماعی مجازی نظریه زمینه ای تغییرات هویّتی دانشجو معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 271 تعداد دانلود : 181
در یک دهه اخیر، تغییرات ژرفی در برساخت هویت اجتماعی نسل جوان رخ داده است که نقش شبکه های ارتباطی مجازی در وقوع این دگردیسی ها قابل توجه بوده است. پرسش اساسی این مقاله این است که حضور در شبکه های مجازی چه تأثیری در برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارد؟ با توجه به ویژگی های فرهنگی و اجتماعی جامعه  دانشجویی مورد مطالعه، داده های مقاله پیش رو  به شیوه کیفی و با رویکردهای نظریه زمینه ای و روش شناسی مردمی (با تأکید بر قوم نگاری مجازی) و با استفاده از فنون مصاحبه های اپیزودیک و مصاحبه آنلاین ناهمزمان جمع آوری شده است. جامعه مورد بررسی در مطالعه حاضر، دانشجویان تمامی رشته های پردیس شهید مدرس سنندج می باشد. بر همین اساس با استفاده از نمونه گیری هدفمند با25 نفر از افراد مدنظر مصاحبه شد. مصاحبه ها تا حصول به اشباع تئوریک ادامه داشت. در نهایت، داده های استخراج شده با دو روش تحلیل تماتیک (موضوعی) و نشانه شناختی تحلیل و بررسی شدند. یافته های پژوهش حاضر نشان داد با توجه به تغییرات ارزشی ایجاد شده در بعد هویت اجتماعی می توان گفت که در نتیجه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، تغییرات ارزشی و هنجاری گسترده ای در زیست جهان افراد مورد مطالعه و مسائل مختلف مرتبط با هویت اجتماعی از قبیل: روابط خانوادگی، سبک زندگی، باورهای اخلاقی، اهداف شخصی، ازدواج و سنت های مرتبط با آن صورت گرفته است. شدت و ابعاد تغییرات فوق ما را به ارائه نظریه زمینه ای برگرفته از مطالعه میدانی تحت عنوان: "نظریه هویت های پاندولی اجتماعی با ویژگی های نسل جوان و دانشجو" در جامعه مورد مطالعه رهنمون می کند.
۶.

ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور

کلید واژه ها: تربیت معلمان پژوهشگر فناور نوآور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 11 تعداد دانلود : 541
هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی برای تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور است. برای این منظور از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقالات موجود در پایگاه های داخلی و خارجی پیرامون تربیت معلم پژوهشگر، فناور و نوآور استفاده شد. امروزه تربیت حرفه ای معلمان یکی از مهمترین نیازهای آموزش و پرورش محسوب می شود. معلم حرفه ای، معلمی است که علاوه بر مهارت های اصلی حرفه معلمی (دانش  محتوایی، و دانش و مهارت تربیتی) باید به مهارت های پژوهش، فناوری و نوآوری نیز مجهز باشد. در عصر جدید باید مهارت های پژوهشی، فناورانه و نوآوری به شکل تلفیق یافته در معلمان پرورش داده شود. با آموزش این مهارت ها به شکل مجزا نمی توان امید به تحول عظیم در نظام آموزش و پرورش جدید داشت. از این رو در پژوهش حاضر، به منظور تربیت معلمان پژوهشگر، فناور و نوآور، چارچوب تلفیق پژوهش، فناوری و نوآوری با دانش محتوایی و دانش و مهارت تربیتی پیشنهاد شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، مهارت های مورد نیاز معلمان امروزی، تلفیق برجسته ای از مهارت های پژوهشی، فناورانه و نوآورانه است که باید با دانش محتوایی و مهارت های تربیتی آمیخته شوند. معلم حرفه ای امروز معلمی است که سه مهارت را در برنامه درسی به کار گیرد. لازمه به کار بستن مهارت های پژوهشی، فناورانه و نوآوری در عمل توسط معلمان آینده، تلفیق این مهارت ها در برنامه درسی تربیت معلم می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸