رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری

رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری

رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری سال پنجم بهار 1400 شماره 55 (جلد چهارم)

مقالات

۱.

پیشرفت ها و مسائل در تحقیقات کلاهبرداری

کلید واژه ها: کلاهبرداری حسابداری قانونی شناسایی کلاهبرداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 146 تعداد دانلود : 541
هدف این مقاله بحث کردن حول مشاهدات کلاهبرداری مبتنی بر حسابداری قانونی است، نویسندگان پیشرفت های اخیر این ادبیات را شناسایی کرده و به معرفی چندین معضل مهم که ارزش یادداشت دارد پرداخته اند. نویسندگان از روش تحلیل تفسیری استفاده کرده اند. پیام اصلی این مقاله این این است که کلاهبرداری پیچیده است و همین پیچیدگی کلاهبرداری می تواند تاثیر به سزایی در تحقیقات حسابداری قانونی کلاهبرداری بگذارد. حسابداران و محققان قانونی باید پیچیدگی کلاهبرداری را در رویه های خود دخیل کنند و در نظر داشته باشند بدون توجه به این موضوع که کدام یک از این ۵ روش، تجربی، آزمایشی، اکتشافی، تحلیلی و انتقادی را برای شناسایی کلاهبرداری پیش گرفته اند. این تحقیق به شناسایی مسائل و مشکلات اخیر در ادبیات کلاهبرداری میپردازد.
۲.

تحلیلی بر جایگاه حکمروایی خوب شهری و نقش آن در نظام مدیریت و برنامه ریزی شهری (مورد مطالعه: شهرداری اهواز)

کلید واژه ها: حکمروایی خوب مدیریت برنامه ریزی شهری غربالگری فازی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 611 تعداد دانلود : 826
در حال حاضر رویکردی که به عنوان اثربخش ترین، کم هزینه ترین و پایدارترین شیوه اعمال مدیریت شهری معرفی می شود «حکمروایی خوب شهری» می باشد. هدف از مقاله حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های حکمروایی خوب شهری و وزن دهی و اولویت بندی هریک از آن ها است. همچنین تحلیل نقش این ابعاد و مؤلفه ها در نظام مدیریت و برنامه ریزی شهری، شهرداری اهواز می باشد. بدین منظور پس از مرور مبانی نظری و پیشینه پژوهش با استفاده از غربالگری فازی و نظر خبرگان شهرداری، 9 بُعد و 27 معیار شناسایی شد. روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی است. جامعه و نمونه آماری عبارت است از 25 نفر از مدیران ارشد و دارای حداقل 10 سال سابقه مدیریتی و اجرایی در شهرداری اهواز که در شناسایی ابعاد و مؤلفه های ارزیابی حکمروایی شهری شهرداری اهواز نقش داشتند. سپس پس از شناسایی ابعاد و معیار ها با تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی به وزن دهی ابعاد و معیارهای ارزیابی حکمروایی شهری پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که بُعد، رعایت انصاف و عدالت رتبه اول و توانمندی و ظرفیت اجتماعی شهروندان رتبه دوم و ابعاد: قانون گرایی و حاکمیت؛ مسئولیت پذیری و پاسخگویی؛ اجماع گرایی؛ تمرکززدایی و تسهیل مشارکت؛ شفافیت؛ کارایی و اثربخشی و بینش راهبردی رتبه های سوم تا نهم را کسب نمودند.
۳.

بررسی تأثیر سبک رهبری تحول آفرینی بر توسعه فعالیت های کارآفرینانه

کلید واژه ها: سبک رهبری تحول آفرینی فعالیتهای کارآفرینانه شرکت های دانش بنیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 90 تعداد دانلود : 462
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک رهبری تحول آفرینی بر توسعه فعالیت های کارآفرینانه شکل گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 150 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشد که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد 108 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار PLS انجام پذیرفته است. روایی ابزار تحقیق با استفاده از روایی همگرا و پایایی با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر سبک رهبری تحول آفرینی و ابعاد آن از قبیل نفوذ آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی بر توسعه فعالیت های کارآفرینانه شرکت های دانش بنیان دارد.
۴.

بررسی تأثیر جهت گیری بازار بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی یادگیری سازمانی و قابلیتهای نوآورانه در شرکت بیمه ایران

کلید واژه ها: جهت گیری بازار قابلیت نوآوری یادگیری سازمانی عملکرد کسب و کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 230 تعداد دانلود : 559
پژوهش حاضر به مطالعه بررسی تاثیر جهت گیری بازار بر عملکرد کسب وکار از طریق نقش میانجی یادگیری سازمانی و قابلیتهای نوآورانه در شرکت بیمه ایران می پردازد. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. همچنین جامعه آماری در پژوهش حاضر، کلیه کارکنان و کارشناسان شرکت بیمه ایران می باشد. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران 217 نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری پژوهش حاضر تصادفی ساده می باشد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.898 و روایی ابزار با روش محتوایی وسازه مورد تأیید قرار گرفته اند. اطلاعات تحقیق به کمک نرم افزار لیزرل و با استفاده از آزمونهای آماری، توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که جهت گیری بازار بر قابلیت نوآوری یادگیری سازمانی تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد. قابلیت نوآوری و قابلیت یادگیری بر عملکرد کسب وکار تاثیرمثبت داشته است. بعلاوه نتایج فرضیات میانجی نشان میدهد جهت گیری بازار از طریق متغیر میانجی یادگیری سازمانی و قابلیت نوآوری بر عملکرد کسب وکار تاثیر گذار است .
۵.

بررسی تأثیر بازارگرایی در بهبود و توسعه عملکرد برند شرکت ها در تجارت خارجی

کلید واژه ها: برند بازارگرایی عملکرد برند تجارت خارجی مشتری محوری رقیب محوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 161 تعداد دانلود : 704
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازارگرایی در بهبود و توسعه عملکرد برند شرکت ها در تجارت خارجی می پردازد. در این پژوهش محقق بر آن است تا با استفاده از روش تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله پرسشنامه از 109 شرکت تجاری تاثیر بازارگرایی را ارزیابی کند. مدل مفهومی پژوهش شامل: مشتری محوری، رقیب محوری، هماهنگی بین وظیفه ای، گرایش به برند و علمکرد برند بوده که پرسشنامه ای دارای 24 سوال بر اساس این 5 مفهوم یاده شده تهیه و تنظیم گردیده است. چون روش نمونه گیری تصادفی بوده پرسشنامه در بین مدیران یا معاونان مطلع شرکت های مذبور توزیع و تکمیل سپس جمع آوری شده است. پس از جمع آوری داده ها و آزمون فرضیه اصلی از روش مدل یابی ساختاری که یک تکنیک چند متغیری و نیرومند از خانواده رگرسیون است، متغیرها مورد آزمون قرار گرفت. نتایج یافته ها حاکی از آن است بازارگرایی با ابعاد مشتری گرایی، رقیب گرایی، هماهنگی بین وظیفه ای، برندگرایی و علمکرد برند تاثیر مثبت و معنی داری بر گرایش به برند است. همچنین برندگرایی تاثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد برند دارد.
۶.

بررسی فاکتورهای ارزشی مهم در پیاده سازی سیستم هوش کسب و کار (مطالعه موردی اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران)

کلید واژه ها: هوش کسب و کار کیفیت سیستم کیفیت اطلاعات کیفیت سیستم ادراک شده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 797 تعداد دانلود : 247
مبتنی بر مبانی نظری ای که از مباحث سازمان وجود دارد، هوش کسب و کار به عنوان آمیزه ای از مفاهیم مدیریت و سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات عامل موثر برای تحلیل هدفمند کسب و کار به منظور اخذ تصمیمات راهبردی شناسایی شده است. در این پژوهش به بررسی فاکتورهای مهم در پیاده سازی سیستم هوش کسب و کار در اداره بنادر و دریانوردی استان مازندران پرداخته شده است. با مطالعه ادبیات موضوع فاکتورهای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستمی درک شده و کیفیت اطلاعات درک شده به عنوان عوامل موثر در پیاده سازی هوش کسب و کار لحاظ شدند. جامعه مورد بررسی شامل کلیه کارمندان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران است و تعدادشان 288 نفر بوده است. حجم نمونه 165 نفر به دست آمد. بر اساس الگوی معادلات ساختاری تحلیل ها انجام شد. مقادیر برآوردهای استاندارد و سطح معناداری به دست آمده در بررسی شدت رابطه بین متغیرهای کیفیت سیستم و کیفیت اطلاعات و پیاده سازی هوش کسب و کار و نیز اثر میانجی کیفیت اطلاعات ادراک شده بر رابطه کیفیت اطلاعات و پیاده سازی هوش کسب و کار نشان دهنده رابطه اندک و معنادارنبودن عدد به دست آمده است. در هر سه رابطه مقدار t محاسبه شده، نیز حاکی از نبود اثرات مثبت بین متغیرهای پژوهش است. برآوردها وجود همسویی و رابطه معنادار بین کیفیت اطلاعات و کیفیت اطلاعات ادراک شده، کیفیت سیستم و کیفیت سیستم ادراک شده و کیفیت سیستم ادراک شده به عنوان متغیر اثرگذار در رابطه کیفیت سیستم و پیاده سازی هوش کسب و کار را تایید می نماید.
۷.

افشای اطلاعات الگوی کسب و کار: رویکردی ذی نفع محور برای بهبود محتوای اطلاعاتی گزارشگری مالی

نویسنده:

کلید واژه ها: افشای اطلاعات گزارشگری مالی محتوای اطلاعاتی الگوی کسب وکار ذی نفعان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 854 تعداد دانلود : 737
با گسترش روز افزون نیازهای اطلاعاتی درباره عملیات واحدهای تجاری، ارائه صورت های مالی به روش سنتی پاسخگوی همه نیازهای استفاده کنندگان نیست. از گزارشگری مالی سنتی به علت ارائه ناکافی ضعف ها و قوت های یک واحد تجاری انتقاد شده است. بر این اساس به منظور رفع نقایص گزارشگری مالی فعلی (سنتی) و افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری، در دهه اخیر، واژه الگوی کسب و کار توسط بسیاری از پژوهشگران در تحقیقات حسابداری و مدیریت مورد استفاده قرار گرفته است. از طرفی ارزیابی ذینفعان از الگوهای کسب و کار می تواند نقش کلیدی در توضیح و ارزیابی عملکرد شرکت داشته باشد. بسیاری معتقدند که موفقیت یا شکست یک کسب و کار به خاطر الگویست که برای آن در نظر گرفته شده است. به همین علت است که الگوی کسب و کار را به عنوان یک ساختار واحد برای توضیح مزیت رقابتی و عملکرد شرکت در نظر می گیرند. آنچه اهمیت بالایی دارد این است که الگوی کسب و کار واحد تجاری بدون در نظر گرفتن تمامی گروه های ذی نفع و درک روابط بین آنان نمی تواند موجب ایجاد مزیت رقابتی برای واحد تجاری شود؛ بنابراین، ارزیابی ذینفعان واحدهای تجاری از الگوهای کسب و کار نیازمند داشتن اطلاعات مالی و غیرمالی الگوهای کسب و کار است. مشارکت تمامی گروه های ذی نفع و استفاده حداکثری از ظرفیت های بالقوه آنان در طراحی و اجرای یک الگوی کسب و کار اثربخش، مستلزم پاسخگویی و ارائه اطلاعات مفید واحد تجاری به آنان است. انتظار بر این است که حسابداری از طریق افشای اطلاعات الگوهای کسب و کار به عنوان مهم ترین منبع اطلاعاتی برای انعکاس نتایج عملکرد، وضعیت مالی و جریانات نقدی واحد های تجاری و بهبود محتوای اطلاعات حسابداری، بتواند در این خصوص نقش اصلی خود را به شکل صحیحی ایفا کند.
۸.

بررسی رابطه نوسانات جریان های نقدی و اعتبار تجاری با توجه به نقش اندازه و بحران مالی در شرکت های بورس اوراق بهادار

کلید واژه ها: نوسانات جریان های نقدی اعتبار تجاری اندازه شرکت بحران مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 860 تعداد دانلود : 623
هدف این تحقیق بررسی رابطه نوسانات جریان های نقدی و اعتبار تجاری با توجه به نقش اندازه و بحران مالی در شرکت های بورس اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران است. این تحقیق ازنظر هدف، تحقیقی کاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی به شمار می رود. داده های تحقیق برای دوره هفت ساله (1391 لغایت 1397) از صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و در مواردی نیز با استفاده از نرم افزار اطلاعاتی ره آورد نوین حاوی داده های بازار سرمایه می باشد، گردآوری شده است. اطلاعات 143 شرکت پس از بررسی همه جانبه از جنبه در دسترس بودن اطلاعات آن ها به روش حذف سیستماتیک پس از جمع آوری، پردازش شده و توسط روش های آمار توصیفی مناسب و هم چنین روش های آماری استنباطی جهت تشخیص نوع داده های ترکیبی و با استفاده از نرم افزار آماری R، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس تحلیل صورت پذیرفته نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در سطح خطای مورد انتظار نشان داد بین نوسان های جریان های نقدی و اعتباری تجاری شرکت رابطه منفی و معناداری وجود ندارد. اندازه شرکت رابطه بین نوسان های جریان های نقدی و اعتباری تجاری شرکت را تقویت نمی کند. بحران مالی شرکت رابطه بین نوسان های جریان های نقدی و اعتباری تجاری شرکت را تضعیف می کند.
۹.

مطالعه تطبیقی تحریم در قراردادهای بازرگانی

کلید واژه ها: مطالعه تطبیقی تحریم قراردادهای بازرگانی تجارت تحریم های اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 558 تعداد دانلود : 694
با توجه به تحریم های بسیاری که در طول سال های پس از انقلاب اسلامی ایران تحمیل شده است، همواره سوال پیش روی اقتصاددانان این بوده که این تحریم ها بر متغیرهای مختلف اقتصادی چه تاثیری داشته و این تاثیر به چه اندازه هایی اتفاق افتاده است. این پژوهش بر این است تا تاثیر تحریم ها را به عنوان مطالعه تطبیقی تحریم بر قراردادهای بازرگانی و اقتصاد ایران بررسی می کند. اعمال تحریم های اقتصادی می تواند اجرای تعهدات قراردادی را متاثر کند، زیرا این تحریم ها معمولا سیرکالا، خدمات و به طور کلی مزایای تجارت بین الملل را با محدودیت رو به رو می سازند. در این میان روشن است که قراردادهای بازرگانی نیز از اعمال تحریم های اقتصادی متاثر خواهند شد. اگر وارد کننده کالاهای تجاری از کشوری که هدف تحریم است باشد، ممکن است نتواند صادر کننده را که متبوع دولت واضع تحریم است مجبور به ایفای تعهد کند. این وضعیت کارایی اقتصادی را کاهش می دهد و هزینه های بسیاری بر تجار و اقتصاد کشور تحمیل می سازد. از آن جا که اولین و مهم ترین تأثیر تحریم مالی و تجاری به طور مستقیم و غیر مستقیم بر جریان تجارت یک کشور وارد می شود و بر حسب باز و بسته بودن اقتصاد کشوردر فضای بین المللی و روابط تجاری و مالی با کشور یا کشورهای صادر کننده ی تحریم، تاثیر آن متفاوت خواهد بود، لذا لازم است در اولین گام برای مطالعه ی تاثیر تحریم بر اقتصاد، تاثیر تحریم های اقتصادی بر جریان تجارت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
۱۰.

تاثیر بازاریابی اینترنتی بر ریسک ادراک شده و اعتماد مشتری به خرید اینترنتی(مورد مطالعه: فروشگاه اینترنتی دیجی کالا)

کلید واژه ها: بازاریابی اینترنتی ریسک ادراک شده اعتماد مشتری خرید اینترنتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 548 تعداد دانلود : 58
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر بازاریابی اینترنتی بر ریسک ادراک شده و اعتماد مشتری به خرید اینترنتی در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می باشد. برای بررسی تحقیق نمونه ای شامل 385 نفر به صورت در دسترس از بین کانال تلگرامی و صفحات در اینستاگرام که حداقل یکبار تجربه خرید از فروشکاه دیجی کالا را داشتند؛ انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسش نامه استاندارد با 20 سوال که روایی و پایایی آن تایید و بین جامعه آماری توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی چون فراوانی و درصد فراوانی؛ در سطح آمار استنباطی از روشهای همبستگی، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر انجام شده است؛ که برای این منظور از نرم افزارهای spss و لیزرل استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل حکایت از تاثیر معنی دار بازاریابی بازاریابی اینترنتی بر ریسک ادراک شده مشتری از محصولات و امنیت استفاده از فروشگاه اینترنتی را داشت که همین عامل باعث اعتماد مشتری به خرید اینترنتی از فروشگاه دیجی کالا شده است.
۱۱.

مطالعه ی عددی خرابی پیش رونده ی ناشی از آتش سوزی موضعی در قاب های خمشی فولادی با استفاده از روش اجزای محدود

کلید واژه ها: قاب خمشی فولادی خرابی پیش رونده آتش سوزی موضعی روش اجزای محدود

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 927 تعداد دانلود : 568
در مطالعه ی حاضر به بررسی عددی خرابی پیش رونده ی ناشی از آتش سوزی موضعی در قاب های خمشی فولادی با استفاده از روش اجزای محدود پرداخته شده است. بدین منظور در ابتدا سه ساختمان سه، پنج و هشت طبقه با سیستم قاب خمشی فولادی متوسط و ویژه با استفاده از نرم افزار Etabs تحت اثر بارهای مرده، زنده و زلزله مطابق با مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه 2800 مدل سازی و طراحی شدند. در گام بعدی و به منظور بررسی خرابی پیش رونده ی ناشی از آتش سوزی موضعی، قاب بیرونی از ساختمان های شبیه سازی شده به روش المان محدود و به کمک نرم افزار ABAQUS مجدداً شبیه سازی شدند و با استفاده از روش مسیر بار جایگزین، پتانسیل وقوع خرابی پیش رونده در آنها ارزیابی شد. بدین ترتیب و با توجه به توضیحات اشاره شده، متغیرهای مورد بررسی به ترتیب شامل تعداد طبقات (3، 5 و 8 طبقه)، نوع قاب خمشی (قاب متوسط و ویژه) می باشند که در دو حالت حذف و بدون حذف ستون ارزیابی شدند. مهم ترین نتایج حاصل نشان می دهد که با افزایش ارتفاع، درصد تغییرات نیروی محوری قرار گرفته در مجاورت محل حذف در قاب های خمشی ویژه در مقایسه با قاب های خمشی متوسط کمتر شده است؛ بطوریکه این نسبت برای ساختمان سه طبقه برابر 7/0 درصد، برای ساختمان 5 طبقه برابر 8/7 درصد و برای ساختمان 8 طبقه برابر 30/11 درصد شده است؛ بنابراین در طراحی ساختمان های فولادی در برابر خرابی پیش رونده، استفاده از سیستم قاب خمشی ویژه با افزایش ارتفاع اثر گذاری بیشتری در مقایسه با سیستم های قاب خمشی متوسط دارند.
۱۲.

نقش برنامه ریزی شهری در مواجهه با بحران طبیعی در شهر رشت

کلید واژه ها: برنامه ریزی شهری مدیریت بحران محیط جغرافیایی شهر رشت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 292 تعداد دانلود : 622
با بررسی بحران های به وقوع پیوسته در کشور و توجه به آمارهای صدسال گذشته این واقعیت تلخ نمایان می شود که حدود 3500 زلزله در ایران اتفاق افتاده که از این میان، 535 زلزله شدتی بالاتر از 4 ریشتر داشته اند و هر ده سال نیز یک زلزله با مقیاس 7 درجه ریشتر و بزرگ تر، در کشور رخ داده است و از طرفی سالانه نیز حدود 200 زلزله کوچک و بزرگ در کشور اتفاق می افتد. لذا برنامه ریزی برای تأمین امینی در شهرها و تکوین و تدوین طرح های نوین امدادرسانی با مدیریتی منسجم و کارا اهمیت خود را در کشور نمایان می سازد فقدان یا ضعف برنامه ریزی های شهری و منطقه ای تا به امروز خسارات مادی و معنوی جبران ناپذیری بر جای گذاشته است به گونه ای که آمار و مقدار تلفات انسانی زلزله که تنها یکی از حوادثی است که در طی صدسال گذشته یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل داده در ایران برابر با 6 درصد تلفات انسانی زلزله در جهان طی این دوره بوده است. در این مقاله سعی بر آن است تا نقش برنامه ریزی شهری در مواجهه با بحران های طبیعی برجسته تر گشته و استفاده از سیستم های نوین اطلاعات جغرافیایی GIS معرفی گردد. همچنین راهبردی استراتژیک جهت امدادرسانی در بافت های فشرده شهری نیز ارائه شده است. باشد تا این تحقیقات و راهکارها کشور عزیزمان را به توسعه ای پایدار نزدیک تر ساخته و در حفظ سرمایه های برگشت ناپذیر نیز گامی مؤثر برداشته شود.
۱۳.

اصول مانور در آمادگی قبل از آتش سوزی

کلید واژه ها: سناریو برگزاری مانور مدیریت بحران آتش سوزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 615 تعداد دانلود : 502
آنچه از روز ازل برای بشر از اولویت نخست برخوردار بوده و باعث تداوم نسل بشر شده، حفظ حیات بوده و بشر درگذر سالیان مهارت کنترل و مهار بسیاری از عوامل مرگ زا را کسب نموده است. آنچه را که نیاز به تعقل و تدبیر داشته انسان به بهترین نحو ممکن در آن غوطه نموده و بهترین راهکار را برای ادامه حیات سالم و مرفه استخراج نموده و بکار گرفته است اما بلایای طبیعی ظاهراً همواره به صورت معضلی حل نشدنی ذهن آدمی را به خود مشغول کرده است. از ویژگی های مهم بلایای طبیعی یکی قابل پیش بینی نبودن و سرعت فوق العاده وقوع آن است. در رویارویی با بلایای طبیعی سخن از ماه ها روزها و حتی ساعت ها نیست سخن از ثانیه ها و دقیقه ها است. تدبیر آتش سوزی نه در آن ثانیه ها که در روزها و سالهای متمادی قبل از آن امکان پذیر است. حوادث را امروز و در سکون و آرامش زمین را درمی یابیم نه در فردای تلاطم و خشم زمین. مانور پاسخی است به این نیازها و راه حلی برای مسئله. مانور مجموعه ای است از راهکارهای مناسب که از قبل از وقوع فاجعه به منظور بالابردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است. در حقیقت مانور شبیه سازی شرایط بحرانی است و مجموعه تمرین هایی است که برای ارزیابی و پایش برنامه های تدوین شده جهت مقابله با حوادث بکار می رود و در مجموع هدف از انجام تمرین های فوق ارتقای سطح آمادگی در جامعه است. نباید با انجام یک مانور کلیه ابعاد یک برنامه را ارزیابی کرد لذا باید هدف دقیق یک مانور و ابعادی از برنامه که باید در یک مانور ارزیابی گردند دقیقاً تعریف شوند. مانور می آموزد آنجا که وحشت و ترس قدرت تصمیم گیری و امکانات بالقوه موجود جهت ارائه خدمات جامع بالفعل به تمام آسیب دیدگان جامعه بهره جست.
۱۴.

برنامه ریزی اطفای حریق نیروگاه برق

کلید واژه ها: فرهنگ ایمنی نیروگاه های برق پژوهش کیفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 173 تعداد دانلود : 264
فرهنگ ایمنی واژه ای است که مکرراً و در ارزیابی وضعیت ایمنی مورداستفاده قرار می گیرد. هدف از مطالعه حاضر بررسی مؤلفه های مؤثر بر ایمنی در اطفای حریق در نیروگاه های ایران است. روش کار: در این مطالعه کیفی از نوع نظریه مبنایی، داده ها با استفاده از رویکرد تلفیقی و از طریق مشاهده میدانی، مصاحبه انفرادی، مصاحبه و بحث گروهی متمرکز با گروه های کاری مختلف در چند نیروگاه برق ایران تولید شد. روش تحلیل مضمون در استخراج و تعیین برگ خریدهای مؤثر استفاده شد. یافته ها: تحلیل محتوا نه دسته از مؤلفه های مؤثر بر فرهنگ ایمنی را شناسایی نمود که عبارت بودند از: 1 آموزش، آگاهی و صلاحیت 2 نگرش، رهبری و تعهد مدیریت ارشد سازمان 3 قوانین و مقررات، رویه ها و دستورالعمل های کاری 4 مدیریت ایمنی و بحران 5 عوامل فردی 6 سبک مدیریت و ارتباطات سازمانی 7 مشارکت و تعهد سازمانی کارکنان، سرپرستان و مدیران میانی 8 عوامل برون سازمانی 9 تأمین زیرساخت ها و مدیریت منابع. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برای دستیابی به یک فرهنگ عالیه ایمنی می بایست با بهبود وضعیت در هر یک از مؤلفه های شناسایی شده، متناسب با شرایط هر سازمان در بازه های زمانی تعیین شده نسبت به ارزیابی وضعیت فرهنگ ایمنی و بهبود آن و دسترسی به اهداف از پیش بینی نشده اقدام نمود.
۱۵.

مدیریت ایمنی گاز مایع

کلید واژه ها: ایمنی گاز مایع جایگاه سوخت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 505 تعداد دانلود : 847
گازهای مایع گازهایی هستند که می توانند در دمای محیط و تحت فشار مایع شوند. گازهای مایع درون سیلندر به شکل دو فاز مایع - گاز که با یکدیگر در تعادل هستند نگهداری می شوند و لذا همچنان با مصرف گاز و خروج آن از سیلندر، مایع تبخیر شده و به صورت گاز درآمده و فضای بالای فاز مایع را پر می کند. آمونیاک، کلر، پروپان، اکسید نیتروژن و دی اکسید کربن نمونه های از سیلندرهای گاز مایع است. استفاده نسبتاً وسیع از تجهیزات فشار در پروژه های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در کنار علل متعددی نظیر میزان پیچیدگی و کنترل عملیات؛ مهارت و دانش موردنیاز برای راه اندازی و راهبری سیستمهای فشار و نیز شرایط خاص پروژه شامل موقتی بودن برخی کارگاه ها و وظایف شغلی، محدودیت زمانی در اتمام پروژه می تواند باعث افزایش احتمال بروز حوادث ناشی از سیستمهای تحت فشار و صدمات جدی به افراد، اموال و تجهیزات گردد لذا مقررات ایمنی گازها و مایعات تحت فشار شامل مهم ترین اقدامات کنترلی و الزامات ایمنی سیستمهای تحت فشار برای حفاظت از کارکنان و سایر افراد است. از مهم ترین اقدامات و الزامات کنترلی در کار با تجهیزات و سیستمهای فشار می توان به استفاده از تجهیزات استاندارد، بازرسی فنی دوره ای تجهیزات، آموزش ایمنی اپراتور، تسلط فنی کامل اپراتور در کار با تجهیز تحت فشار، استفاده از علائم ایمنی، تعیین حریم ایمنی سیستمهای تحت فشار و .... اشاره کرد که در شرح مقررات به صورت تفصیلی تر به آن پرداخته شده است. مقررات ذکرشده در بخش الزامات عمومی، مربوط به کلیه سیستمهای تحت فشار بوده اما در ادامه مقررات، الزامات اختصاصی برخی از تجهیزات تحت فشار به صورت تکمیلی تر بیان گردیده است. لازم به ذکر است هدف از تدوین این مقررات، بیان الزامات اساسی ایمنی سیالات تحت فشار بوده و با توجه به تنوع تجهیزات تحت فشار و تکنولوژی های در حال پیشرفت دربرگیرنده الزامات فنی و اختصاصی کلیه سیستم های تحت فشار نیست.
۱۶.

برنامه ریزی الزامات ایمنی در استفاده از پلی استایرن، پلاستوفوم، یونولیت

کلید واژه ها: ایمنی پلی استایرن پلاستوفوم یونولیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 272 تعداد دانلود : 982
بلوک های سقفی از نوع پلی استایرن منبسط شده که با نام های یونولیت و پلاستوفوم نیز شناخته می شود در صورتی عملکرد مناسب و قابل قبول خواهند داشت که مواردی از قبیل ایمنی در برابر آتش، رواداری های ابعادی، مقاومت مصالح، شکل هندسی و روش اجرایی مناسب در آن رعایت گردد. بنابراین لازم است تا مشخصات بلوک تولیدی با ضوابط زیر انطباق داشته و در اجرا نیز از روش ها و محافظت های صحیح استفاده شود. بدیهی است که سیستم سقف تمام شده باید علاوه بر تطابق با این ضوابط، مانند هر سیستم ساختمانی دیگری از طرح و اجرای مناسب برخوردار بوده و به طور کامل با مقررات ملی ساختمان و کلیه ضوابط و آئین نامه های مصوب مرتبط مطابقت نماید.
۱۷.

ترسیم نقشه فازی تعالی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی شعبه 25 با رویکرد جایزه کیفیت اروپا

نویسنده:

کلید واژه ها: تعالی سازمانی نقشه فازی سازمان تامین اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 393 تعداد دانلود : 531
بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش های پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطلاع از میزان اجرای سیاست های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، در عملکرد سازمان بهبود میسر نخواهد شد. لذا ارزیابی عملکرد و میزان دسترسی به اهداف، از جمله نیاز های محسوس در سازمانها می باشد. در همین راستا مدل های تعالی سازمانی بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. یکی از الزامات گریزناپذیر سازمان ها حرکت به سوی تعالی و رشد است. سازمان های مختلف با استفاده از ابزارهای گوناگون و بر حسب توانایی ها، درایت ها و منابع خویش با سرعت و شتاب های متفاوتی به سمت تعالی حرکت می کنند. دانش مدیریت برای دستیابی سازمان ها به تعالی و افزایش توانایی سازمان در حوزه های مختلف کاری ابزارهای گوناگو را طراحی و اجرا کرده است.در این پژوهش محقق برای شناسایی واقعیت های موجود در خصوص موضوع پژوهش نیازمند جمع آوری و کسب اطلاعاتی در اینباره هست. از این رو مناسب ترین روش برای دست یابی و اجرای این پژوهش، شیوه پیمایشی(زمینه یابی) خواهد بود. در این شیوه همچنین با توجه به اینکه در این پژوهش هدف، بررسی تاثیر تعالی سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی را بر اساس ترسیم نقشه فازی و با رویکرد مدل جایزه کیفیت اروپا می باشد، این خود دلیل دیگری بر استفاده از شیوه پیمایشی خواهد بود؛ بنابراین جهت گردآوری داده های تحقیق از روش توصیفی استفاده می گردد و پژوهشگر تلاش می کند وضعیت متغیر یا متغیرها را در محیط جامعه بررسی و ارزیابی نماید و در جستجوی اطلاعات دقیق در مورد ویژگی های آزمودنی ها، گروه ها، نهادها یا موقعیت های خاص یا فراوانی وقوع بعضی از ویژگی ها می باشد.
۱۸.

تأثیر مشتری مداری بر عملکرد شرکتهای تولیدی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی شهرستان رشت)

کلید واژه ها: مشتری مداری خلاقیت نوآوری عملکرد شرکت های تولیدی شهرک صنعتی شهرستان رشت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 138 تعداد دانلود : 67
هدف از تحقیق بررسی تاثیر مشتری مداری بر عملکرد شرکتهای تولیدی با تاکید بر خلاقیت و نوآوری در شرکت های تولیدی شهرک صنعتی شهرستان رشت می باشد. این تحقیق، تحقیقی توصیفی-تحلیلی بوده، روش جمع آوری اطلاعات میدانی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد. جهت سنجش روایی پرسش نامه ها از روش صوری و محتوایی و روایی همگرا و روایی واگرا و جهت ارزیابی پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران ارشد شرکت های تولیدی شهرک صنعتی شهرستان رشت می باشند. تعداد شرکت های فعال 200 شرکت می باشد که 124 نفر از مدیران شرکت ها به روش نمونه گیری در دسترس جهت پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از نرم افزار SmartPLS استفاده شده است. در نهایت با استفاده از روش مدلسای معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند که تمامی فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند. به عبارتی می توان گفت مشتری مداری بر عملکرد شرکت های تولیدی شهرک صنعتی شهرستان رشت تاثیر مثبت و مستقیم دارد. همچنین مشتری مداری از طریق خلاقیت و نوآوری بر عملکرد شرکت های تولیدی شهرک صنعتی شهرستان رشت تاثیر مثبت و غیرمستقیم دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹