پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات سال دوم اسفند 1399 شماره 20

مقالات

۱.

شناسایی علت های تاثیر گذار خوردگی میلگرد فولادی در بتن آرمه و بررسی روش های مکانیکی مستقیم حفاظت از آن

تعداد بازدید : 590 تعداد دانلود : 386
در ایران سالانه مخارج سنگینی جهت بازسازی سازه های بتن آرمه که در اثر نفوذ عوامل خورنده صورت می گیرد هزینه می شود.خوردگی میلگرد های فولادی یکی از مهم ترین عوامل خرابی این سازه ها در مناطق خورنده به شمار می آید.به دلیل تاثیرات منفی سولفات ها و یون های کلر، حفظ پایایی میلگرد ها دارای اهمیت خاصی است. افزایش حجم محصولات خوردگی نسبت به فولاد اولیه باعث ایجاد ترک در سازه شده و باعث تسریع کاهش عمر مفید سازه می شود. جهت کاهش این خسارت های جبران ناپذیر ناشی از پدیده خوردگی و افزایش دوام سازه ها باید تمهیداتی در نظر بگیریم تا مقاومت میلگرد ها را افزایش و تاثیرات عوامل خورنده را کاهش دهیم. در این پژوهش به بررسی و ارائه راهکارهایی برای به حداقل رسانیدن خوردگی میلگرد های فولادی در سازه های بتن آرمه می پردازیم.
۲.

تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی: روش ویلیام رومی بلوم

تعداد بازدید : 389 تعداد دانلود : 558
این پژوهش با عنوان تحلیل محتوا ی کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی با روش کیفی توصیفی صورت گرفت. هدف آن این است که کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی را از نظر فعال بودن و غیر فعال بودن پس از بررسی داده های این کتاب مشخص کنیم. بنابراین از روش تحلیل محتوا با روش کیفی توصیفی استفاده شده است. ابزار مورد استفاده نیز به صورت کتابخانه ای انتخاب شده است. برای بررسی داده ها و تحلیل محتوای کتاب از روش ویلیام رومی به عنوان روش کیفی توصیفی و روش کیفی بلوم استفاده شده است. جامعه اماری در این جا کتاب علوم پایه چهارم ابتدایی و نمونه مورد استفاده ما در این پروهش 30صفحه از کتاب به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از بررسی های مربوط به متن در روش ویلیام رومی عدد 1را نشان می دهد یعنی متن فعال، داده های مربوط به سوالات 8/0را نشان می دهد یعنی فعال بودن سؤالات کتاب علوم و داده های مربوط به تصاویر نیز عدد 1را نشان می دهد که فعال بودن تصاویر را نشان می دهد نتایج کیفی تحقیق یعنی روش بلوم نیز نشان دهنده آن است که از مجموع 137 جمله، در حیطه شناختی 50جمله، در حیطه عاطفی 47جمله، و در حیطه روانی و حرکتی نیز 40جمله جای گرفتند.
۳.

بررسی مفاهیم زیبایی، والایی و هنر زیبا با اتکا به مفهوم سوژه و ابژه از منظر کانت

تعداد بازدید : 560 تعداد دانلود : 806
بحث حاضر، ابتدا به توضیح مختصری از سوژه و ابژه پرداخته و سپس این تعاریف از منظر ایمانوئل کانت تکمیل گردید. کانت نیز نظریات خویش را با مطالعه آثار دکارت اعمال نموده است بر اساس تلقی دکارت، انسان به مثابه ماشینی است که برخورداری از نفس او را از سایر موجودات ممتاز میسازد. این وجه ممیزه، یعنی نفس، که ذات آن اندیشه است، همان است که در کل تفکر عصر جدید به صورتهای مختلف مورد تأمل قرار گرفته است.
۴.

بازارچه مرزی دوغارون و تجارت زعفران افغانستان

تعداد بازدید : 937 تعداد دانلود : 589
با عنایت بر افزایش روز افزون صادرات مجدد زعفران ایران بوسیله تجار افغانی و همچنین کشت این محصول ارزش مند در افغانستان در پژوهش حاضر به بررسی تجارت زعفران و مشکلات آن در شهر مرزی افغانستان بوسیله مصاحبه بدون ساختار از تجار ایرانی و کشاورزان شهرستان تایباد و همچینین بررسی نظرات کارشناسان و مسئولان در سایتهای خبری ایران و افغانستان، در سال 1397 پرداخته شد. مهترین مشکل برای تجار ایرانی راحتی تردد تجار افاغنه و نبود امنیت برای تردد تجار ایرانی در افغانستان،سهم نداشتن از سود حاصله از صادرات و همچنین صادرات غیر رسمی زعفران بوسیله حمل بار مسافر و قاچاق این محصول و پیاز آن به افغانستان بوسیله رابطان تجار افاغنه در ایران بوده است و پیشنهاد شد که شرکت تعاونی صادرات زعفران با عضویت کشاورزان تاسیس شده تا کشاورزان از سهم ارزش افزوده صاردات و تجارت زعفران بی نصیب نمانند.
۵.

تحول در بخش امنیتی داده های ابری با کمک فناوری بلاکچین

نویسنده:
تعداد بازدید : 679 تعداد دانلود : 427
رایانش ابری به عنوان یک فناوری کلیدی برای ارائه ی زیرساخت ها و نیازهای خدمات داده با هزینه ی کم و با حداقل تلاش و سطح بالای مقیاس پذیری ارائه شده است و از این رو در جنبه های مختلف صنعت فناوری اطلاعات به طور فراوان اجرا شده است. با توجه به رشد سریع رایانش ابری، هنوز هم نگرانی های امنیت اطلاعات به طور کامل رفع نشده است. نگرانی های امنیت اطلاعات تا حدودی مانع رشد رایانش ابری می شود که بایستی آن را حل کرد. این در حالیست که فناوری نوظهور بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی کلیدی برای تامین امنیت به ویژه به لحاظ یکپارچگی، اصالت و محرمانه بودن ظهور کرده است. این مقاله به بررسی جنبه های مختلف امنیت در بلاکچین و محاسبات ابری و تجزیه و تحلیل بیشتر تحول در بخش امنیتی داده های ابری با کمک فناوری بلاکچین می پردازد.
۶.

ارائه زاویه ساچمه زنی بهینه در عملیات شات پینینگ آلیاژ منیزیم AZ31

تعداد بازدید : 891 تعداد دانلود : 668
منیزیم به عنوان سبک ترین فلز با ویژگی های منحصر به فرد کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارد و به دلیل ویژگی های برجسته روز به روز به کاربرد این فلز افزوده می شود. پایداری ابعاد در برابر تغییرات حرارتی یکی دیگر از ویژگی های این آلیاژ می باشد . اما در مقابل ویژگی های جذاب، این فلز، محدودیت هایی نیز دارد که می توان به مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت سایشی ضعیف آن اشاره نمود. این آلیاژ در دماهای بالا به شدت استحکام خود را از دست می دهد که می توان این مشکل را با آلیاژ خاص با رسوبات مقاوم به حرارت و تولید کامپوزیت های پایه با ذرات تقویت شده مکانیک حل نمود. عوامل محدود کننده این آلیاژ مقاومت به خوردگی و سایش هستند. ساچمه زنی موثرترین روش برای اصلاح ساختار به واسطه کرنش پلاستیک بر روی سطح آلیاژ می باشد. با عملیات ساچمه زنی مقاومت به سایش بیشتر می شود که در این پژوهش عملیات ساچمه زنی بر روی آلیاژ AZ31 با تغییر پارامترهایی نیر زمان و زاویه برخورد ساچمه بررسی شده است و نتایج حاصل از آنالیز سایش به منظور بررسی رفتار سایشی نمونه ها، سختی سنجی جهت اندازه گیری سختی نمونه ها ، زبری سنجی و آنالیز پراش پرتو ایکس به منظور تعیین زاویه بهینه ساچمه زنی نمونه ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده بهبود خواص آلیاژ AZ31 در ساچمه زنی با زاویه 30 درجه است.
۷.

بررسی آثار زیست محیطی نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد کهنوج

تعداد بازدید : 694 تعداد دانلود : 959
وقوع بحران های زیست محیطی نگرانی های عمیقی را در سطوح مختلف جوامع انسانی ایجاد نموده که ضرورت رفع آن لحاظ نمودن معیارهای زیست محیطی در فعالیتهای توسعه ای است. بهره برداری از خطوط انتقال نفت و فرآورده های نفتی با توجه به ماهیت سیال منتقل شونده از پتانسیل ایجاد ریسک و حوادث زیست محیطی برخوردار می باشد. از این رو هدف از انجام این مطالعه ارزیابی اثرات محیط زیستی نیروگاه سیکل ترکیبی شهرستان کهنوج با استفاده از روش مبتنی بر ماتریس تعاملی لئوپولد تعدیل شدهبوده است. این مطالعه ارزیابی اثرات محیط زیستی اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی شهرستان کهنوج در سه محیط فیزیکی، بیولوژیکی، اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی در دو فاز ساختمانی و بهره برداری با استفاده از روش ماتریس تعاملی لئوپولد تعدیل شده انجام پذیرفت. یافته های حاصل از نتایج ماتریس تعاملی لئوپولد تعدیل شده نشان داد که اثرار مخرب و خیلی مخرب نیروگاه سیکل ترکیب کهنوج پایین تر از پنجاده درصد می باشد. در نهایت با توجه به یافته های این پژوهش، روش های کاهش و کنترل اثرات و پیامدهای منفی به تفکیک مراحل ساختمانی و بهره برداری ارائه شده و برنامه های پایش و مدیریت محیط زیست تدوین گردید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵