علوم و فنون نظامی

علوم و فنون نظامی

علوم و فنون نظامی سال شانزدهم پاییز 1399 شماره 53 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارتقاء بهره وری تمرینات صحرایی گردان های پدافند هوایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تمرینات صحرایی بهره وری گردان های پدافند هوایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 798 تعداد دانلود : 723
گردان های پدافند هوایی در شرایط رزم و تمرینات صحرایی (آزمایش نوع سوم) بایستی با مسئولیت عمل کلی، در تیپ های مستقل نزاجا سازمان دهی و مأموریت های محوله را انجام دهند. ازاین رو هدف اصلی پژوهش بررسی چگونگی ارتقاء بهره وری تمرینات صحرایی گردان های پدافند هوایی نزاجا است. با توجه به ماهیت موضوع، این پژوهش از نوع کاربردی و روش اجرای آن توصیفی با رویکرد آمیخته است. جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و کتابخانه ای و با استفاده از اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه محقق-ساخته انجام شد. جامعه آماری پژوهش برابر با 200 نفر است، که با استفاده از فرمول کوکران، حجم جامعه نمونه تعداد 130 نفر محاسبه شد. یافته های تحقیق در سطح خطای پنج درصد نشان داد که برگزاری آزمون دانش نظامی، انجام تیراندازی سلاح های انفرادی و اجرای آزمون نیرومندسازی  قبل از اجرای آزمایش گردان در پادگان سرزمینی، باعث ارتقاء بهره وری تمرینات تاکتیکی گردان های پدافند هوایی نزاجا می شود. همچنین، انتخاب توانمند ستاد طرح ریزی، رعایت تقدم در تهیه طرح ها، اختصاص و اجرای اهداف آموزشی به برنامه زمان بندی، اختصاص دادن منابع از طریق تأمین نمودن منابع آمادی قبل از مرحله اجرا و اجرای تیراندازی سلاح های پدافندی در هنگام اجرای تاکتیک عملی،  موجب ارتقاء بهره وری تمرینات تاکتیکی گردان های پدافند هوایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران می شود.
۲.

چالش های پدافند هوایی برای کشف موشک های کروز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: موشک کروز کشف پدافندهوایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 457 تعداد دانلود : 548
با نگرش به مراحل اجرای مأموریت های عملیاتی پدافند هوایی (شامل: کشف، شناسایی، ره گیری و درنهایت انهدام اهداف متخاصم) در این پژوهش چالش های پدافند هوایی برای کشف موشک های کروز موردبررسی قرار گرفته است. جامعه ی موردمطالعه این تحقیق، اسناد، مدارک و صاحب نظران درزمینه سامانه های کشف و همچنین موشک کروز است. کلیه مسئولین نیروی پدافند هوایی آجا (که با سامانه های کشف و موشک کروز آشنایی کامل دارند) به عنوان جامعه ی آماری در نظر گرفته شد؛ البته، با توجه به طبقه بندی جامعه آماری، تعداد این جامعه با اعمال یک ضریب خاص 260 نفر، و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 121 محاسبه شد. نتایج حاصل، به روش تحلیل آمیخته تجزیه وتحلیل، و مشخص شد که موشک های کروز همانند هر وسیله پرنده توسط رادارها قابل ره گیری هستند؛ اما به دلیل قابلیت ها و فناوری بالای ساخت، ردیابی آن ها اندکی سخت تر است.
۳.

آسیب شناسی خدمت وظیفه در ارتقاء انسجام اجتماعی جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: آسیب شناسی خدمت وظیفه ارتقاء انسجام اجتماعی آسیب شناسی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 293 تعداد دانلود : 271
این تحقیق کاربردی، با هدف شناخت آسیب های خدمت وظیفه در ارتقاء انسجام اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، به صورت یک مطالعه توصیفی و با رویکرد آمیخته انجام شد. جامعه آماری شامل صاحب نظران مسائل نظامی در داخل و خارج آجا با حداقل 15 سال سابقه کار در امور فرماندهی، و کارکنان وظیفه نیروهای چهارگانه آجا با حداقل یک سال سابقه خدمت است. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه صاحب نظران 59 نفر، و حجم نمونه کارکنان وظیفه 384 نفر تعیین شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، آزمون تی استیودنت و آزمون پیرسون استفاده شد و درپایان مهم ترین آسیب های ساختار سازمانی خدمت وظیفه از جمله عدم توجه به دوره سربازی به عنوان کارگاه مدیریت منابع انسانی کشور برای شناسایی سلامت، توانمندی ها، مهارت ها و عدم تناسب الگوی فعلی خدمت سربازی با شرایط کشور، عدم تثبیت در قانون خدمت وظیفه و یا تعدد قانون مربوط به خدمت وظیفه عمومی و موارد دیگر احصا شد.
۴.

بررسی موانع اجرای سامانه جامع آماد مکانیزه در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سامانه جامع آماد مکانیزه موانع محیطی موانع ساختاری و موانع فناورانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 629 تعداد دانلود : 416
هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع استقرار سامانه جامع آماد مکانیزه در نیروی زمینی است. تلاش شد با شناسایی موانع استقرار و به کارگیری سامانه جامع آماد مکانیزه راه کارهای مناسب ارائه و زمینه استقرار سامانه جامع آماد مکانیزه فراهم شود. در راستای انجام یک تحقیق کاربردی با رویکرد آمیخته، در مرحله کیفی از روش دلفی و در مرحله کمی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها در مرحله کیفی مطالعه از اسناد و مدارک و مصاحبه با صاحب نظران و  در مرحله کمی پرسشنامه بود. جامعه آماری این پژوش را  فرماندهان و مدیران ارشد و میانی و کارکنان و کارشناسان معاونت آماد و پشتیبانی و معاونت فاوا  نزاجا و فرماندهی آماد و پشتیبانی تشکیل می دهند که به علت محدودیت های آماری، در هر دو مرحله، نمونه گیری به صورت غیر تصادفی و هدفمند انجام شد. نتایج نشان داد 1) ضعف بستر و شبکه های ارتباطی با میانگین4.3 بیشترین تأثیر را در بین موانع محیطی دارد؛ 2) اجرای طرح ثامن الائمه و تغییر ساختار پشتیبانی مرکز و پشتیبانی مناطق با میانگین 4.2  بیشترین تأثیر را در بین موانع سازمانی دارد؛ 3) ضعف بسترهای و زیرساخت سخت افزار موردنیاز جهت عملیاتی نمودن این سامانه با میانگین 4.3 بیشترین تأثیر را در بین موانع فناورانه دارد.
۵.

رویکرد آینده پژوهانه در مدیریت منابع انسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ابتناء بر اندیشه های فرماندهی معظم کل قوا (مدظلّه)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: توسعه منابع انسانی آینده پژوهی فرماندهی معظم کل قوا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 504 تعداد دانلود : 243
ارتقای توان دفاعی و تقویت امنیت و اقتدار کشور، همگام با پیشرفت فناوری، نیازمند آن است که کارکنان وزارت دفاع با عزمی جدی و تلاشی فراگیر، با علوم و فناوری های نوین که به دگرگونی در نوع جنگ ها و لزوم دفاع مؤثر منجر شده است آشنا شده و به عنوان عاملی راهبردی، توان پاسخگویی هوشمندانه به تهدیدات موجود و آتی را کسب نمایند. در این پژوهش به روش تبیینی-تحلیلی و با ابتناء به اندیشه های فرماندهی معظم کل قوا و مراجعه به پایگاه های معتبر اطلاعاتی و بهره گیری از منابع مستند کتابخانه ای، بر ضرورت آینده نگری در تربیت منابع انسانی کارآمد در نیروهای مسلح و بررسی رویکرد آینده پژوهی در توسعه منابع انسانی، که تأثیر مستقیمی در افزایش توان و قابلیت های ودجا در تأمین امنیت اجتماعی و حفاظت از منافع امنیت ملی دارد، پرداخته شد. بر مبنای بررسی های انجام شده نتیجه گیری شد که در اندیشه فرماندهی معظم کل قوا، تنها مسیر مطمئن جهت افزایش قابلیت های سازمانی، اتخاذ رویکرد پیش دستانه در مواجهه با تحولات محیطی است. بر این اساس، ودجا به عنوان سازمانی انسان محور، باید در کنشگری پیش دستانه و با پویش مستمر تحولات محیطی و فناوری های نوین دفاعی بر میزان یادگیری و توانایی های علمی و عملی کارکنان خود افزوده تا با پارادایم ها و بحران های جدیدی که امکان خدمت رسانی مناسب را دشوار می سازند مواجهه مؤثرتری داشته باشد.
۶.

تأثیر دانش پژوهی آموزشی بر عملکرد اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانش پژوهی آموزشی عملکرد اساتید مدیریت و رهبری آموزشی برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فرماندهی و ستاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 774 تعداد دانلود : 615
مفهوم دانش پژوهی و به ویژه، دانش پژوهی آموزشی، از مفاهیمی است که در دو دهه اخیر، در حوزه آموزش عالی، مورد توجه قرار گرفته است. اخیراً نیز قرار گرفتن این مفهوم در ماده یک آئین نامه ارتقای رتبه اعضای هیات علمی، توجه به این مسئله را وارد مرحله جدیدی کرده است . از این رو این پژوهش کاربردی، با روش توصیفی و رویکرد آمیخته و با هدف بررسی میزان تاثیر دانش پژوهی آموزشی بر عملکرد اساتید دانشگاه فرماندهی ستاد آجا انجام شد. جامعه موردمطالعه شامل کلیه اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا و جامعه آماری این پژوهش اساتید سازمانی دانشگاه بوده که با استفاده از فرمول کوکران و  با سطح اطمینان 95% و خطای قابل تحمل(d) 1/0 حجم نمونه 46 نفر محاسبه، و به علت همگن بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری ساده تصادفی استفاده شد. در این پژوهش در گام اول (کیفی) از طریق مصاحبه با خبرگان و صاحب نظران داده های جمع آوری شده از اسناد و مدارک و مصاحبه دسته بندی، پردازش و تصمیم گیری (قضاوت) انجام گرفت و در گام بعدی (روش کمی) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته و میزان تأثیر دانش پژوهی آموزشی بر عملکرد اساتید این دانشگاه بررسی و در جهت ارتقاء عملکرد اساتید در مبحث دانش پژوهی آموزشی، پیشنهادات کاربردی ارائه شد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴