پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات سال دوم دی 1399 شماره 18

مقالات

۱.

رفتار مصرف کننده خرده فروش الکترونیک و کانال های پیوندی

تعداد بازدید : 510 تعداد دانلود : 520
اینکه مصرف کنندگان کالا در فضای مجازی چه رفتاری را از خود نشان می دهند و چه عواملی بر خرید آنها مؤثر است، یکی از موضوعات مورد توجه در عرصه ی بازاریابی است. برای اینکه بتوان چگونگی رفتار مصرف کنندگان را در محیط مجازی شناسایی کرد، باید بتوان رفتار مصرف کنندگان در محیط خرده فروشی الکترونیک و کانال های آنلاین تبیین شوند. این مقاله ضمن بررسی رفتار مصرف کنندگان آنلاین در کانال های پیوندی و چندگانه، بیان می کند کیفیت خدماتی که خرده فروشان در فضای مجازی ارائه می دهند، بر ترغیب مشتریان چه تأثیراتی خواهد داشت. در آخر نیز نتیجه گیری شده است که فراهم کردن کانال های چندگانه برای مشتریان عامل مهمی در انتخاب آنها بین خرده فروشان است و بازاریابان با در نظر گرفتن عوامل مؤثر در خرید الکترونیکی و چگونگی تأثیر گذاری کانال های پیوندی، الگوهای رفتاری مصرف کنندگان را پیش بینی و در جهت توسعه ی تجارت خود استفاده کنند.
۲.

تحلیل ارتعاشات ورق های مستطیلی نانوکامپوزیتی با استفاده از نرم افزار المان محدود

تعداد بازدید : 776 تعداد دانلود : 676
ورق ها کاربرد های بسیاری در زمینه های مختلف مهندسی از جمله صنایع هوافضا، دریایی و نیروگاهی دارند. همچنین پیشرفت های ایجاد شده در زمینه تکنولوژی های مربوط به علوم مواد، محققان را بر آن داشته تا با بکارگیری مواد پیشرفته در این سازه ها عملکرد آنها را بهبود ببخشند. با توجه به توسعه مواد هدفمند در سالیان اخیر، تحقیقات در زمینه رفتار مکانیکی سازه های ساخته شده از این مواد، گسترش یافته است. از طرفی خواص منحصر به فرد نانو لوله های کربنی اعم از مقاومت بالا، سختی بالا و چگالی پایین باعث شده تا این مواد به عنوان یک تقویت کننده مناسب در مواد کامپوزیتی استفاده شوند. با استفاده از ایده بکار رفته در مواد هدفمند، نانو لوله های کربنی به عنوان تقویت کننده، به صورت هدفمند در مواد کامپوزیتی توزیع شده و نانو کامپوزیت های هدفمند تقویت شده با نانو لوله کربنی را بوجود میآورند. در تحقیق حاضر، ارتعاشات آزاد ورق های ساخته شده از نانوکامپوزیت های تقویت شده با نانو لوله های کربنی مورد بررسی قرار گرفته است. فرض میشود که نانو کامپوزیت از ترکیب نانو لوله های کربنی تک لایه و ماتریکس ایزوتروپ تشکیل شده است. ورق نانوکامپوزیتی با استفاده از نرم افزار المان محدود مدل سازی شده و فرکانس های طبیعی آن نیز محاسبه گردیده است.
۳.

تاثیر استفاده از نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانش آموزان

تعداد بازدید : 858 تعداد دانلود : 959
مقاله حاضر از نوع مرور ی - کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر در آمده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر استفاده از نقشه مفهومی بر میزان یادگیری دانش آموزان است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که نقشه کشی مفهومی یک استراتژی آموزشی است که نیا مند فراگیرانی است که قادر به یافتن مفاهیم کلید ، سازمان دهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات باشند. لذا دارای فوایدی مثل : کمک به ذهن فراگیر برای درک بهتر مطلب، دیدن روابطی بین مفاهیم که تا پیش از آن نمی دانستند یا به ذهن آنان نرسیده بود، تسهیل فرایند یادگیری و آموزش مطالب پیچیده که با روش های معمولی تدریس مشکل است.همچنین نقشه مفهومی یک ابزار کارا و موثر در ارزیابی میزان یادگیری دانش آموزان است.
۴.

بررسی میزان حضور دیجیتال تولیدکنندگان داخلی مواد غذایی و آشامیدنی

نویسنده:
تعداد بازدید : 76 تعداد دانلود : 120
پژوهش حاضر نگاهی است به میزان حضور تولیدکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در فضا دیجیتال و پاسخ به این سؤال که آیا هنوز هستند کسب وکارهایی که در گستره کانال های دیجیتالی غایب باشند؟ مطالعات بسیاری در خصوص اهمیت حضور در فضای دیجیتال انجام گرفته است تا آنجا که برخی، اهمیت حضور دیجیتال را هم تراز با حضور در کانال های فیزیکی می دانند. شرایط همه گیری کرونا عادات خرید بسیاری از مردم را تغییر داد. برخی از کسب و کارها که ضرورت کمتری برای حضور در فضای دیجیتال احساس می کردند اکنون ناگزیر از بازنگری در رویکرد خود هستند. ازجمله این کسب وکارها می توان به تولیدکنندگان مایحتاج روزانه فروشگاهی اشاره کرد، اقلامی که خریدار، عادت به تهیه حضوری آن ها را از فروشگاه ها داشت. جامعه آماری این پژوهش تولیدکنندگان داخلی مواد غذایی و آشامیدنی هستند که در بازار B2C فعالیت دارند. نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب شده و تحقیق از نوع توصیفی با شیوه پیمایش مقطعی است. حضور جامعه آماری در 4 کانال دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است: سایت شرکتی، شبکه اجتماعی، فروشگاه های آنلاین دیجی کالا و اسنپ .بر اساس یافته ها، 16% از برندها در هیچ کدام از کانال ها حضور نداشتند. 22% از برندها تنها از یک کانال ها استفاده کرده اند. تقریباً نیمی از نام های تجاری مورد بررسی، سایت شرکتی و صفحه اجتماعی داشتند. تقریباً نیمی از برندها نه در دیجی کالا حضور داشتند و نه در اسنپ. 71% وب سایت و 60% صفحه اجتماعی داشته، 42% در مارکت اسنپ و 37% در دیجی کالا حضور داشتند.
۵.

بررسی اثر دارویی استویا(stevia rebaudiana)در کنترل دیابت نوع دوم

نویسنده:
تعداد بازدید : 81 تعداد دانلود : 541
مقاله حاضر از نوع مروری می باشد که با توجه به پژوهش های محققان در این زمینه جمع آوری شد. استویا یک جایگزین برای شکر می باشد که در کنترل بیماری دیابت نوع دوم موثر می باشد. استویا همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سطح تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش می دهد. استویا خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. استفاده از استویا به عنوان شیرین کننده جانشین شکر صنعتی با خاصیت شیرین کنندگی بسیار بیشتراز سایر شیرین کننده ها، راهکاری مؤثر برای کنترل عوارض ناشی از دیابت است. هدف این مقاله بررسی استویا برای پیشگیری از دیابت نوع دوم می باشد.
۶.

بررسی تاثیر هوش معنوی بر مهارتهای خودمدیریتی کارکنان-مورد مطالعه: بانک پاسارگاد

تعداد بازدید : 848 تعداد دانلود : 829
یکی از سرمایه های هر سازمان،کارکنان آن می باشد. وجود کارکنان توانمند، از جمله شرایط لازم برای پشرفت عملکرد هر سازمان است. هوش معنوی در پی ایجاد چنین سرمایه هایی است. امروزه سازمانها سعی در تربیت نسلی از مدیران ارزشمند دارند،بطوریکه با اکتساب مهارتهای هوش معنوی در خود بتوانند سرعت و دقت تصمیم گیری را در خود افزایش دهند در این تحقیق، به بررسی تاثیر هوش معنوی بر مهارتهای خودمدیریتی کارکنان در بانک پاسارگاد پرداخته شد. تحقیق فوق از نظر هدف،کاربردی و از منظر گردآوری داده، روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق 350 نفر از کارکنان ساختمان مرکزی بانک پاسارگاد بوده و نمونه گیری به روش تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران ، حجم نمونه آماری 200 نفر از کارکنان بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و با استفاده از آزمون تی استیودنت به بررسی تاثیر بین فرضیه ها پرداخته شد.نتایج تحقیقات نشان می دهد که کلیه فرضیه های تحقیق تایید شده است. نتایج نشان می دهد هرچه هوش معنوی کارکنان بانک پاسارگاد بیشتر باشد و به آن اهمیت بیشتری داده شود، موجب بهبود مهارتهای خود مدیریتی پرسنل و عملکرد بانک و نهایتاً خدمت رسانی بهتر به مشتریان می شود. توجه به ابعاد چهارگانه هوش معنوی موجب رضایت هر چه بیشتر کارکنان می شود و طبعاً کارکنان با انجام فعالیت های گروهی موجب عملکرد بهتر بانک پاسارگاد می شوند.
۷.

مؤثریت تداوی بوسیله لایزر جهت رفع موهای زائد

نویسنده:
تعداد بازدید : 681 تعداد دانلود : 664
پوست بزرگترین و خارجی ترین اندام بدن است. طی سالهای گذشته توجه زیادی به نقش لایزر و سایر منابع نوری در رفع موهای ناخواسته معطوف شده است. مطالعه حاضر مطالعه بر روی 120 نفر که قبلا در کلینیک های شخصی در شهر مزار شریف مورد تداوی قرار گرفته بودند؛ صورت گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها نشان داد که اوسط سنی افراد مورد بررسی 31 سال بود. اوسط مراجعه جهت تداوی 5.6 بار و حداکثر پاسخ در موهای تیره در افراد با تعداد مراجعه تداوی بیشتر از 5 بار مشاهده گردیده است. آزمون آنالیز مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که تعداد مراجعه جهت تداوی بر رفع موهای ناخواسته تأثیر بسزایی دارد. نتایج نشان داد که ضخامت مو، رنگ مو و تعداد دفعات مراجعه به دکتر عواملی مؤثر در از بین بردن موهای ناخواسته با لایزر است. برای کارایی بهتر لایزر، تعداد مراجعه به دکتر بیشتر با زمان پیگیری طولانی تر و منظم تر توصیه می گردد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵