چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی سال هجدهم تابستان 1398 شماره 38 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تبیین و توسعه مفهومی نظریه بازاریابی کارآفرینانه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی کارآفرینانه تاثیرسازی منطق مبتنی برخدمت تحول گرا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 283 تعداد دانلود : 750
     بازاریابی کارآفرینانه به عنوان یک پارارایم جدید در بازاریابی ظهور کرده است تا به سازمان ها در فضای دارای تحولات شدید کمک کند. این مفهوم که در سال های اخیر مطرح گردیده است، توسط پژوهشگران مختلف مورد بررسی قرارگرفته است، اما توجه کافی به این نکته نشده است که به کارگیری این رویکرد بدون در نظرگرفتن الزامات پارادایمی که ریشه در تبار اصلی آن دارد، نتایج مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. بنابراین لازم است به شکلی دقیق تر مشخص گردد بازاریابی کارآفرینانه در کدام شرایط و با چه مفروضاتی در سازمان ها پیشنهاد می گردد. به همین جهت این مقاله به توسعه مفهومی بازاریابی کارآفرینانه طبق روش شناسی پژوهشی لینهام (2002) می پردازد و طی چهار گام پیشنهادی وتن(2002) سعی می شود عمق بیشتری به نظریه بازاریابی کارآفرینانه داده شود. گام اول سازه های تشکیل دهنده این مفهوم مطرح می شوند، گام دوم ارتباط میان سازه ها تبیین می شود. گام سوم ارتباط بازاریابی کارآفرینانه با دو حوزه نظری: 1- رویکرد تاثیرساز[1]  مستخرج از ادبیات کارآفرینی و 2- منطق مبتنی بر خدمت[2] مستخرج از ادبیات بازاریابی تشریح می گردد. گام چهارم با استفاده از پیکربندی های متفاوت از استراتژی سازی تحلیل می گردد که بازاریابی کارآفرینانه با مفروضات رویکرد تحول گرا و هم چنین شکل دهی سازگار است. این بدین معناست که بازاریابی کارآفرینانه در بستری کارکرد واقعی خود را خواهد داشت که دو شرط اساسی حاکم باشد: اول آنکه غیرقابل پیش بینی باشد و دوم آنکه بر این باور باشند که محیط قابل شکل دادن و کنترل شدن توسط سازمان ها است و با مفروضات کارآفرینی تفاوت دارد.[1] effectuation[2] Service-dominant logic
۲.

تحول الگوی کسب و کار در صنعت حمل و نقل درون شهری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحول دیجیتال تخریب خلاق اسنپ کارپینو کنترل استراتژیک.

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 168 تعداد دانلود : 63
تخریب خلاق در صنعت حمل و نقل درون شهری کشور منجر به شکل گیری تحول در این صنعت شده است. اسنپ و کارپینو دو مورد از پیشگامان این تحول ساختاری در کشور بوده اند. با اینکه این دو به فاصله کمی از یکدیگر شروع به فعالیت کرده اند اما اسنپ رشد سریعی داشت و کارپینو با فراز و نشیب و افول روبرو بود. تجربه این دو کسب و کار دیجیتال از اکوسیستم نوآوری می تواند برای شرکت های نوپا برای ایجاد تحول سرمشق باشد. با موردکاوی تطبیقی میان دو شرکت نوپا عوامل کلیدی استخراج شده و به عنوان یک مدل کنترلی در مراحل مختلف چرخه عمر شرکت نوپا ارایه شده است. این مطالعه با شش مصاحبه میدانی و کدگذاری توسط نرم افزار مکس کیو دی ای انجام شده است و همچنین از مصاحبه های انجام شده در رویدادها و مستندهای از پیش ثبت شده برای درک بهتر مساله استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که در هر مرحله از چرخه عمر نوپا، عوامل متعددی برای کنترل باید مدنظر مدیران باشد.
۳.

عارضه یابی کانال های ارایه خدمت با استفاده از تحلیل تجربه سفر مشتریان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجربه مشتری سفر مشتری نقشه سفر مشتری کانال ارائه خدمت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 20 تعداد دانلود : 592
این تحقیق به دنبال شناسایی گلوگاه های ارائه خدمت یکی از بانک های تجاری عضو بورس به مشتریان از طریق سه کانال اصلی شعب، اینترنت بانک و موبایل بانک بر اساس رویکرد جدید تجربه سفر مشتریان است. در این پژوهش نخست با 10 نفر از رئسای شعب بانک مصاحبه نیمه ساخت یافته انجام گرفت و با روش سیستماتیک کدگذاری و تحلیل محتوای کیفی (تحلیل تم)، 9 گام نقشه سفر برای مشتریان از مواجهه ایشان با تبلیغات و تلاش های بازاریابی بانک گرفته تا درخواست و استفاده خدمات متنوع بانکی و در نهایت ارتباط بلندمدت و مستمر با بانک شناسایی گردید. سپس با طراحی کاربرگ ثبت تجارب مشتریان، با 20 مشتری مصاحبه ساخت یافته صورت گرفت و با تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها و ترکیب داده های بدست آمده از دو منبع درونی و بیرونی، نقشه سفر مشتریان شامل مراحل و تعاملات، انتظارات اصلی و فرعی و تجارب مثبت و منفی ایشان در مسیر سفرشان ترسیم و تحلیل گردید. در پایان با هدف جمعبندی و خلاصه سازی نتایج تحقیق 18 گلوگاه اصلی در کانال شعب، 9 گلوگاه در کانال اینترنت بانک و 10 گلوگاه ارائه خدمت در کانال موبایل بانک معرفی گردید.
۴.

ارائه الگوی شناسایی مشکلات ورود به بازارهای آنلاین کسب و کار با کسب و کار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازار آنلاین کسب و کار با کسب و کار تجارت الکترونیک شرکتهای دانش بنیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 130 تعداد دانلود : 468
شناخت مشکلات و محدودیت های احتمالی بر سر راه ورود به بازار آنلاین کسب و کار با کسب و کار پیش نیاز هرگونه اقدام اجرایی است. باهدف شناسایی این مشکلات، در این تحقیق با استفاده از پژوهش کیفی و تکنیک تحلیل مضمون، داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختار یافته بررسی و مورد تحلیل قرار گرفت. با بررسی مضامین اولیه، دو جهت گیری کلی "ماهیت مشکل" و "گرایش زمانی حل مشکل" شناسایی گردید. از ترکیب دو مضمون فراگیر، 9 مضمون سازمان دهنده شامل مشکل داخلی و حل مشکل در میان مدت، مشکل داخلی – خارجی و حل مشکل در کوتاه مدت، مشکل داخلی – خارجی و حل مشکل در میان مدت، مشکل داخلی – خارجی و حل مشکل در بلند مدت، مشکل خارجی و حل مشکل در میان مدت، مشکل خارجی و حل مشکل در بلند مدت، مشکل داخلی و حل مشکل در بلند مدت، مشکل خارجی و حل مشکل در کوتاه مدت، و مشکل داخلی و حل مشکل در کوتاه مدت تدوین گردیده است. 
۵.

تحلیل محتوای شش دهه مطالعات پیرامون کمپین تبلیغاتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تبلیغات کمپین تبلیغاتی بازاریابی اجتماعی تحلیل محتوا تحلیل هم واژگانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 772 تعداد دانلود : 694
کمپین های تبلیغاتی به عنوان شکلی پیچیده و ساختاریافته از اقدام های تبلیغاتی نقش مهمی در دستیابی به اهداف تبلیغات دارند. این مطالعه به تحلیل محتوای مقالات انجام شده در حوزه ی کمپین تبلیغاتی و طبقه بندی آن ها، از طریق تحلیل هم واژگانی (با استفاده از نرم افزار VOSviewer) و مطالعه هر یک از مقالات می پردازد. برای این منظور با جستجوی مقالات با عنوانی شامل کلیدواژه "کمپین تبلیغاتی" در بانک اطلاعاتی Scopus در دی ماه 1396 داده های لازم که جمعاً 159 مقاله از سال 1950 تا 2017 بود، استخراج گردید. تحلیل هم واژگانی، مطالعات را بر مبنای فراوانی تکرار واژگان کلیدی در سه دسته کلی قرار داد که آنها در قالب 1- مطالعات مربوط به کمپین های تبلیغاتی سنتی و رسانه های جمعی 2- کمپین های تبلیغاتی بازاریابی اجتماعی 3- کمپین های تبلیغاتی اینترنتی و دیجیتالی نام گذاری شدند. نتایج تحلیل جزئی تر نشان داد، مطالعات انجام شده در این زمینه متنوع بوده و به کمپین های تجاری، گردشگری، اجتماعی و فرهنگی پرداخته اند و علاوه بر سه دسته اصلی مطالعات(مشابه نتایج تحلیل هم واژگانی)، یازده دسته فرعی دیگر نیز شناسایی شد. . افزون بر این مطالعات قرارگرفته در هر دسته عمدتاً بر ارزیابی اثربخشی کمپین تبلیغاتی متمرکز بوده و کمتر به دیگر مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی از جمله شناسایی مخاطبان هدف، برنامه ریزی رسانه، تعیین بودجه تبلیغاتی، طراحی محتوا و استراتژی پیام متناسب با رسانه و اهداف کمپین تبلیغاتی پرداخته اند. 
۶.

طراحی و معماری مدل برندسازی ملی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برند ملی هویت ملی برندینگ ملت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 92 تعداد دانلود : 190
بررسی برند ملی یکی از نکات مهم در حوزه کسب و کار است که اخیرا در تحقیقات، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اما متاسفانه پژوهش های کمی  برای شناسایی عوامل تشکیل دهنده برند ملی در ایران انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از دو روش تحلیل محتوای کیفی، و دیمتل، به استخراج عناصر موثر بر برندسازی ملت پرداخته شده و شبکه ساختاری روابط میان عناصر استخراج شده مورد مطالعه قرار گرفتند. بر همین اساس، در مرحله اول، با 16 نفر از خبرگان مصاحبه های عمیق صورت گرفت و 241 مفهوم، 30 کد، 10 مقوله و 4 تم با عناوین پیمایش افکار، بسترسازی نهادی، دگردیسی سیاسی و مقرراتی و تحول ارزشی و ورزشی استخراج گردیدند. ارتباط میان ده مقوله استخراج شده در روش تحلیل محتوای کیفی نیز از طریق روش دیمتل مورد مطالعه قرار گرفت. بر همین اساس مشخص گردید که مقوله سنجش افکار عمومی بین المللی بیشترین اثرگذاری را بر سایر عوامل دارد. همچنین، مقوله مدیریت قوم گرایی بیشترین اثرپذیری را نسبت به سایر متغیرها دارد. در نهایت، مقوله بهبود معماری سیستم سیاسی و قانونی کشوربیشترین تعامل را از نظر اثرگذاری و اثرپذیری، با سایر عوامل دارد.
۷.

بررسی اثر اختیار مدیران و کنترل استراتژیک بر اثربخشی برنامه ریزی استراتژیک(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 679 تعداد دانلود : 801
اهمیت برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های امروزی با توجه به شرایط رقابتی رو به گسترش، برکسی پوشیده نیست و به کارگیری آن توسط مدیران می تواند در درازمدت ثمرات مثبتی برای سازمانها به بار آورد. این مساله به ویژه در صنایع کوچک و متوسط، با توجه به نقش این صنایع در اقتصاد کشور، از اهمیت خاصی برخوردار است. از طرفی شناسایی عوامل موثر بر اثر بخشی برنامه ریزی استراتژیک نقشی مهم در اجرا و رسیدن این برنامه ها به اهداف مورد نظر دارد. این مطالعه نیز با هدف بررسی اثر اختیار مدیران و کنترل استراتژیک بر سیاست های سازمانی، انعطاف پذیری استراتژیک و اثربخشی برنامه ریزی استراتژیک در صنایع کوچک و متوسط شرکتهای واقع در نواحی صنعتی کرمان انجام شد. نوع تحقیق علّی است و جامعه ی آماری این پژوهش، مدیران شاغل در شرکتهای مستقر در نواحی صنعتی کرمان و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه است. پایایی پرسشنامه برای متغیر های اختیار مدیران، کنترل استراتژیک، انعطاف پذیری استراتژیک، سیاست های سازمانی و اثر بخشی برنامه ریزی استراتژیک به ترتیب، 882/0،          722/0،    866/0،    832/0 و 744/0 به دست آمد. نتایج حاکی از آن است که اختیار مدیران بر انعطاف پذیری استراتژیک موثر است اما بر سیاست های سازمانی اثری ندارد. از طرفی مشخص شد که کنترل استراتژیک بر سیاست های سازمانی اثر گذار است و انعطاف پذیری استراتژیک و سیاست های سازمانی نیز بر اثر بخشی برنامه ریزی استراتژیک اثر گذارند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳