رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی سال دوم زمستان 1399 شماره 4

مقالات

۱.

به کار بردن راهبردهای تئوری انتخاب بر کیفیت یادگیری دانش-آموزان کلاس

کلید واژه ها: تفاوت های فردی نظریه ی تئوری انتخاب یادگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 820 تعداد دانلود : 612
در دنیای امروز با رشد سریع علم و تولید روزافزون دانش و با تغییرات اجتماعی و معرفتی انسان ها باید از ایده ها و روش های تربیتی سابق فراتر برویم. دیگر نمی توان آموزش را از پرورش جدا کرد و انسان ها را بر اساس تسلط بر موضوعات درسی ارزش گذاری کرد. امروز دیگر نمی توانیم آموزش یکسان برای همه و تأکید بر محفوظات را بپذیریم. در نظام آموزشی جدید در مدارس سعی می گردد محیط یادگیری بر اساس تفاوت های فردی دانش آموزان فراهم گردد. در مقاله ی مذکور جامعه ی آماری یک مجتمع آموزشی در منطقه ی پنج تهران بوده؛ که با به کارگیری روش های نظریه ی تئوری انتخاب مشکلات آموزشی و رفتاری تعدادی از دانش آموزان پایه ی اول و دوم دبستان این مجتمع مورد مشاهده و بررسی قرار گرفته است. نتایج آماری بدست آمده از این بررسی ها روند مثبتی را در جهت بهبود شرایط یادگیری دانش آموزان این دو دوره چه از نظر آموزشی و چه از نظر رفتاری را نشان داده است.
۲.

رابطه احساس شادی و شادکامی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر کرج

کلید واژه ها: پیشرفت تحصیلی شادی دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 550 تعداد دانلود : 846
 هدف پژوهش حاضر، بر روی رابطه بین شادی با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پسر دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرج می باشد. روش مطالعه حاضر از نوع همبستگی می باشد.می کنند.جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر کرج تشکیل می دهند، که از این تعداد 340 نفر بر اساس جدول پیشنهادی مورگان به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه های انتخاب شده به آزمون های خودارزشمندی مشروط کراکرد همکاران و پرسشنامه شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. همچنین معدل نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته به نقش سازنده شادی در پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری را نشان داد و با افزایش سطح شادی و نشاط در بین دانش آموزان شاهد پیشرفت تحصیلی و تلاش بیشتر آنان خواهیم بود.
۳.

بررسی اکتشافی- تحلیلی صلاحیت های حرفه ای معلمان بر اساس سند چشم انداز 1404 (برنامه جامع پنجم و ششم اسناد تحولی: دیدگاهی آینده نگر)

کلید واژه ها: صلاحیت های حرفه ای معلم سند چشم انداز 1404 آینده پژوهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 594 تعداد دانلود : 674
بررسی صلاحیت های حرفه ای معلمان به عنوان یکی از ارکان آموزش یک الزام در سیستم آموزشی کشور به شمار می رود. در این پژوهش بدلیل تکثر داده های مربوط به صلاحیت های حرفه معلمی در خط زمانی برنامه پنجم و ششم، مقالات معتبر این برهه زمانی( از سال 1390 تا 1398) جهت سمت سو دادن به نگرش محققان و دست اندرکاران برنامه ریزی نظام آموزشی،  اقدام به آینده پژوهی و اکتشاف عناصر مهم این مسیر پرداخته شد. تحلیل محتوا پژوهش های به تلخیص داده ها در سه عنصر: روانی و عاطفی ، توسعه دهنده گی خود، اخلاق در آموزش و پژوهش از اهم موضوعات ِآینده صلاحیت های حرفه ای معلمان به تشریح در این مقاله پرداخته شد.
۴.

آسیب شناسی استاندارد فضای آموزشی کلاس های درس باتوجه به بیماری های اپیدمی ( کووید-۱۹)

کلید واژه ها: استاندارد فضای آموزش کلاس درس کرونا آسیب شناسی پیشگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 936 تعداد دانلود : 604
هدف این پژوهش کاهش آسیب های فضای آموزشی بطور خاص کلاس درس در دوره ظهور و بروز بیماری های اپیدمی می باشد . روش پژوهش حاضر کیفی از نوع توصیف و تحلیل آسیب ها و ارایه راهکار های مناسب است. محتوا پژوهش از طریق اسناد پایگاه های اطلاعاتی  معتبر بدست آمده است. یافته ها و نتایج به توصیف موقعیت و راه های کاهش و پیشگیری و ارایه پیشنهاداتی برای آموزش مداوم پرداخته شده است.
۵.

اثربخشی مشاوره های فردی و گروهی بین دانش آموزان از منظر مشاوران در مقطع متوسطه اول شهر کرج

کلید واژه ها: مشاوره فردی گروهی دانش آموزان مقطع متوسطه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 911 تعداد دانلود : 695
 هدف از پژوهش حاضر سنجش اثربخشی مشاوره های فردی و گروهی  بین دانش آموزان از منظر مشاوران مقطع متوسطه اول شهر کرج صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر کرج تشکیل می دهند . جهت تعیین حداقل حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد. بر این اساس تعداد نمونه از دو جامعه مذکور 146 نفر میباشد. به منظور انتخاب اعضای نمونه از روش تصادفی خوشه بندی استفاده شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی مشاوره فردی و گروهی در قالب 12 سوال بسته پاسخ استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، آزمون – t تک نمونه ای و تی مستقل استفاده شده است. یافته نشان داد که مشاوره بصورت فردی و گروهی موثر می باشد و همچنین بین مشاوره گروهی و فردی تفاوتی دیده نشد.
۶.

بررسی ویژگی های شخصیتی بر اختلالات درونی سازی شده و نگرش نسبت به مواد در کودکان کار در شهر تهران 1399

کلید واژه ها: ویژگی های شخصیتی نگرش نسبت به مواد اختلالات برونی سازی شده کودکان کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 692 تعداد دانلود : 841
هدف: تحقیقات اخیر نشان داده اند که رابطه ی ویژگی های شخصیتی در کودکی با نگرش نسبت به مواد وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های شخصیتی انواع اختلالات بر کودکان کار و نگرش کودکان کار نسبت به مواد است. روش: جامعه آماری این پژوهش تشکیل شده از کودکان کار درانجمن یاریگران خورشید که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول تحصیل بودند. که 120 نفر از این دانش آموزان به وسیله نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و آزمودنی های این پژوهش 120 نفر از دانش آموزان و کودکان کار در این انجمن بوده اند.روش: ابزاراین پژوهش شامل پرسشنامه شخصیت نئو (NEO) فرم کوتاه بود.تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون و بررسی واریانس و انحراف استاندارد با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافته ها: نتایج حاکی از ویژگیهای شخصیتی و انسجام خانوادگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر نگرش نسبت به اعتیاد به مواد مخدر تأثیر داشتند. و دلبستگی به همسالان، نوع دوستی و حمایت اجتماعی بر نگرش نسبت به اعتیاد به مواد مخدر تاثیر مستقیم و معناداری داشتند. همچنین میتوان نتیجه گرفت یافته ها با پژوهش های مشابه قبلی همخوانی دارند. نتایج مذکور با مقیاس های (روان رنجور خویی، N) با واریانس %44، (با وجدان بودن، C) با واریانس 18%، (برون گرایی، E) با واریانس 16%، (توافق پذیری ، A) با واریانس 28% و (انعطاف پذیری، O) با واریانس 30% به دست آمد.
۷.

بررسی کیفیت مدیریت با عملکرد شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مراغه

کلید واژه ها: کیفیت مدیریت عملکرد شغلی مؤلفه های کیفیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 946 تعداد دانلود : 876
مدیریت و رهبری در همه زمینه های اجتماعی امری ضروری و حیاتی است و این در سازمان های آموزشی بیشتر محسوس است . هدف پژوهش حاضر برسی رابطه کیفیت مدیریت با عملکرد شغلی معلمان می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مرد و زن مدارس ابتدایی شهرستان مراغه در سال تحصیلی 99-98 که شامل 500 نفر که نمونه آماری براساس جدول مورگان، 217نفر، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، در چهارچوب روش میدانی پرسش نامه است که به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه 40 سؤالی کیفیت خدمت مدیران محقق ساخته که در سه بعد (کیفیت سازمانی، کیفیت تعاملی، کیفیت فیزیکی) و پرسش نامه33 سؤالی عملکرد شغلی معلمان پاترسون که در دو بعد (عملکرد رفتاری، عملکرد فرآیندی) استفاده شد. نتایج نشان دادکه در بخش توصیفی، ضریب همبستگی بین متغیر های پژوهش در بین مؤلفه ها در سطح معناداری به دست آمدند. این امر بدان معناست که هر چه کیفیت خدمت مدیران در مدرسه بالاتر باشد، عملکرد شغلی معلمان بهتر خواهد بود. برای پیش بینی عملکرد شغلی معلمان براساس ابعاد مختلف کیفیت مدیریت، آزمون رگرسیون چندگانه نشان دادکه مؤلفه های کیفیت تعاملی، کیفیت سازمانی و کیفیت فیزکی می توانند عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهرستان مراغه را پیش بینی کنند.
۸.

بررسی رابطه ی بین سبک های اسنادی با رضایت زناشویی در بین دانشجویان متأهل دانشگاه شهیدچمران و دانشگاه جندی شاپور اهواز

نویسنده:

کلید واژه ها: رضایت زناشویی سبکهای اسنادی دانشجویان متأهل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 987 تعداد دانلود : 69
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی سبک های اسنادی با رضایت زناشویی در بین دانشجویان متأهل دانشگاه شهیدچمران و دانشگاه جندی شاپور اهواز اجرا شد. روش: جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان متأهل دانشگاه شهیدچمران و دانشگاه جندی شاپور اهواز تشکیل می دهد. تعداد آزمودنی ها در این پژوهش200 نفر دانشجوی دختر متاهل بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه سبکهای اسنادی سلیگمن و رضایت زناشویی کانزاس استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری همبستگی و رگرسیون استفاده شد. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین سبک اسنادمثبت و منفی ترکیبی(خوشبینی-بدبینی) و رضایت زناشویی رابطه ی معناداروجود دارد.بین سبک اسناد درونی – بیرونی؛پایدار-ناپایدار برای موقعیت خوب و رضایت زناشویی رابطه ی معنادار وجود دارد ؛اما رابطه ی معناداری بین سبک اسناد کلی-جزئی در موقعیت خوب و رضایت زناشویی مشاهده نشد؛ همچنین بین سبک اسنادکلی-جرئی برای موقعیت بد و رضایت زناشویی رابطه ی معنادار وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سبک های اسنادی می توانند44درصد رضایت زناشویی را پیش بینی کنند. نتایج پژوهش فعلی اهمیت توجه به سبک های اسنادی زوجین را به درمانگران و مشاوران به منظور افزایش رضایت زناشویی نشان میدهد .
۹.

بررسی تأثیر بازآموزی اسنادی بر سبک اسناد و عملکرد حل مساله در زنان کارمند متأهل شهر کازرون

نویسنده:

کلید واژه ها: بازآموزی اسنادی سبک های اسنادی عملکرد حل مسئله زنان کارمند متأهل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 386 تعداد دانلود : 610
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازآموزی اسنادی بر سبک اسناد و عملکرد حل مساله در زنان کارمندمتاهل شهر کازرون اجرا شد. روش: جامعه آماری این پژوهش را زنان کارمندمتاهل شهر کازرون تشکیل می دهد. تعداد آزمودنی ها در این پژوهش 30 نفر کارمند زن متأهل بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه حل مساله هپنر و پترسون (PSI) و پرسشنامه ی سبک های اسنادی سلیگمن (ASQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد متغیر سبک اسناد و مؤلفه های آن یعنی مکان علت (درونی-بیرونی)، ثبات (پایداری-ناپایداری) و عمومیت (کلی-جزئی) قابلیت تغییر دارند و بوسیله ی بازآموزی اسنادی سبک اسناد مثبت ترکیبی افزایش و سبک اسناد منفی ترکیبی کاهش یافته است؛ همچنین باز آموزی اسنادی بر عملکرد حل مسئله( کنترل شخصی در حل مسئله، اعتماد به حل مسئله و سبک گرایش-اجتناب )نیز تأثیر مثبت معنادار دارد. نتیجه گیری: از آنجایی که سبک های اسنادی بر مهارت حل مساله و به تبع آن بر کیفیت زندگی افراد تأثیر دارد، مشاوران و درمانگران با شناسایی افراد دارای سبک اسناد ناکارآمد و ناسازگار و بازآموزی اسنادی در آنها، به ایجاد سبک های اسنادی سازگارانه کارآمد پرداخته و عملکرد حل مساله آن ها را بهبود ببخشند.
۱۰.

نقش و کارکرد رسانه ها در تعلیم و تربیت

نویسنده:

کلید واژه ها: رسانه تعلیم و تربیت کارکرد آموزشی کارکرد سیاسی کارکرد اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 337 تعداد دانلود : 854
در جامعه امروز رسانه ها با انتقال اطلاعات و مبادله افکار عمومی نقش هایی را به عهده گرفته اند. این مقاله با هدف تعیین نقش و جایگاه رسانه ها در تعلیم و تربیت در سه حیطه آموزشی، سیاسی، اجتماعی انجام گرفت"هارولد لاسول" و "چالرز رایت" از جمله پژوهشگرانی اند که به طور جدی با نقش و کارکرد رسانه ها در جامعه توجه کرده اند.آن ها معتقدند که رسانه ها دارای کارکردهای نظارت بر محیط، ایجاد همبستگی اجتماعی در واکنش به محیط، و انتقال میراث فرهنگی و سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت هستند.رایت با اضافه نمودن نقش سرگرمی بر نقش های اشاره شده به وسیله لاسول همچنان به نقش نظارتی رسانه ها اهمیت داده است. "شرام" نیز با بیان نقش های معلم و راهنما به نقش نگهبانی رسانه اشاره کرده است. "کلوس" نیز از نقش نظارتی رسانه ها به عنوان یکی از وظایف اجتماعی آن ها یاد می کند. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧ ﻪ ای اﺳ ﺖ، روش مورد استفاده زمینه یابی است. یافته ها حاکی از اهمیت نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت می باشد و نتایج نشان می دهد رسانه ها، نقش آموزشی ،سیاسی و اجتماعی مهم و انکارناپذیری در تعلیم و تربیت دارند.رسانه ها در جبران عقب ماندگی های درسی به عنوان مکمل آموزش رسمی، تقویت و تضعیف ارزش ها و هنجارها، آموزش زیستن افراد کنار یکدیگر، عبور از بحران های سیاسی، تشویق مردم به مشارکت سیاسی و کمک در مواقع بحرانی و ...نقش بسیار مهمی دارند

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵