پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات

پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات سال دوم فروردین 1399 شماره 9

مقالات

۱.

پیش بینی اثر بخشی سازمانی اداره آموزش و پرورش شهر کازرون از روی مدیریت مشارکتی

تعداد بازدید : 337 تعداد دانلود : 104
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اثر بخشی سازمانی اداره آموزش و پرورش شهر کازرون از روی مدیریت مشارکتی می‌باشد. بدین منظور تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش کازرون (شامل 107 نفر) با استفاده از روش سر شماری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. به منظور جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه مدیریت مشارکتی چوپانی (1389) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی مهرزاد حمیدی (1382) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که مدیریت مشارکتی کارکنان توان پیش بینی تغییرات اثر بخشی سازمانی را دارد(05/0≥P). همچنین نتایج نشان داد که بین مشارکت کارکنان آموزش و پرورش کازرون در هدف گذاری، تصمیم گیری، تغییر و تحول اداری و حل مشکلات با اثر بخشی سازمانی رابطه معنی دار وجود دارد(05/0≥P).
۲.

بررسی طیف جذبی نانو ذرات مس در برهم کنش با امواج الکترومغناطیس

نویسنده:
تعداد بازدید : 887 تعداد دانلود : 958
با توجه به خواص منحصر به فرد نانو ذرات مس، امروزه کاربرد آن ها در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. تشدید پلاسمون سطحی(SPR) یکی از این خصوصیات است. پلاسمون در واقع برانگیختگی دسته جمعی گاز الکترون ماده رسانا به وسیله تابش است. واگر برانگیختگی در نزدیکی سطح فلز رخ دهد به آن پلاسمون سطحی می گویند. نور می تواند با این پلاسمون ها جفت شوددر صورتی که فرکانس آن ها با فرکانس تابش الکترو مغناطیس فرودی جفت شود تشدید پلاسمون سطحی رخ می دهد. در این پژوهش تاثیر اندازه نانو ذرات مس، برطول موج وشدت جذب پلاسمون سطحی مورد بررسی قرار گرفته است. با افزایش اندازه نانو ذرات مس جابجایی قرمز برای قله جذبی تشدید پلاسمون سطحی مشاهده می شود. همچنین شدت قله تشدید افزایش یافته است و پهنای قله پلاسمونی کاهش می یابد.
۳.

استعاره عکاسانه در آثار پست مدرن

تعداد بازدید : 846 تعداد دانلود : 125
بخش مهمی از ارتباط کلامی ما را استعاره تشکیل می دهد. در سنت مطالعات ادبی، استعاره به مثابـه عـالی تـرین نوع تشبیه در شرایطی شکل می گیرد که از میان ارکان تشبیه تنها مشبه به کاررود. از منظر زبان شناسی در چنین شرایطی با دو محور جانشینی و همنشینی سروکار داریم؛ بـدین معنی که به دلیل تشابه معنایی نشانه ای از محور جانشینی بـه جـای نشـانه دیگـری انتخاب می شود و بر محور همنشینی قرارمی گیرد. در این پژوهش به دلیل همنشین شدن عکس با متن ادبی به ادامه مطلب پرداخته تا رابطه استعاره و عکاسی بهتر درک شود. زیرا بهتر است گاهی عکس‌ها را استعاره هایی بدانیم که نیاز به رمز‌گشایی دارند. در دوران معاصر که وامدار دوران پست مدرن است، هنر عکاسی و ادبیات و استعاره بیشتر از گذشته با یکدیگر تداخل معنایی پیدا کرده اند. زیرا پست‌‌ مدرنیست‌ها انواع چیز‌ها را به چشم متون می‌نگرند و بر این نکته تأکید دارند که همه متون به صورت نقادانه قرائت شوند. عکاسی نیز همواره بخش تفکیک ناپذیر هنر پست مدرن بوده است و در شــکل‌گیری نظریه‌های پست مدرنی نقش اساسی داشــته اســت. در ادامه پژوهش مروری بر آثار چند هنرمند غیرایرانی همچون جنی هولرز و دیوید لوینتال انداخته شده است. سپس به تحلیل و بررسی چند نمونه موردی از آثار عکاسان ایرانی که از هنرمندان غیرایرانی الهام گرفته اند، پرداخته شده است. روش درنظر گرفته شده برای این پژوهش با توجه به قرارگیری آن در حوزه علوم انسانی کیفی و توصیفی است و نوع گردآوری منابع آن به صورت کتابخانه ای(کتاب، پایان نامه، مقاله وغیره) می باشد.
۴.

بررسی تاثیر اینترنت اشیاء بر حمل و نقل در کلان شهرها

تعداد بازدید : 677 تعداد دانلود : 794
وقتی نگاهی به گذشته می اندازیم، می بینیم که نسبت به چند سال گذشته در زندگی ما تغییرات زیادی به وجود آمده است که تقریبا تمام این تغییرات را باید به پیشرفت های تکنولوژی و دستاوردهای آن مربوط دانست. شبکه اینترنت اشیا فناوری نوظهوری است و در واقع شبکه ای است که در آن تمامی اشیا قابلیت ارتباط از طریق شبکه را خواهند داشت. با پیشرفت و گسترش ارتباطات در جهان، تنها در طول کمتر از نیم قرن نحوه ارتباط انسانها با یکدیگر به طور کلی دچار دگرگونی شد و این دگرگونی در ارتباطات مدیون وجود اینترنت و گسترش آن در سراسر جهان می باشد. اینترنت در سال 1966 با ارتباط دو کامپیوتر در مرکز تحقیقاتی نظامی آرپا در ایالات متحده شروع بکار کرد اما با گذشت نیم قرن از آن تاریخ گستره ارتباطات به قدری وسیع شده که بشر امروز درحال اتصال اشیا به یکدیگر و استفاده از داده های بدست آمده از آنهاست. از این ارتباط با نام اینترنت اشیا یا IoT یاد می شود. اینترنت اشیا موارد استفاده و کاربردهای بسیاری دارد و ما هنوز به دنبال یافتن و استفاده کاربردی از آنها هستیم. بررسی های موسسه تحقیقاتی گارتنر نشان می دهد که تا سال 2020 بیش از 25 میلیارد وسیله مختلف در جهان از طریق خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا به اینترنت یا دیگر شبکه های اطلاع رسانی متصل خواهند شد.. در
۵.

تازه ترین اقدامات انجام شده در زمینه ی ویرایش ژن به کمک کریسپر

تعداد بازدید : 652 تعداد دانلود : 196
در این مقاله مروری تلاش شده است تا مجموعه ای کوچک از تحقیقات گسترده انجام شده ی اخیر در ارتباط با ویرایش ژن توسط سیستم CRISPR در زمینه های شناسایی تومور و سلول های سرطانی، درمان سرطان گردن با منشاء HPV ، شناسایی سرطان و عرضه سلول ها به سیستم ایمنی تحت عنوان MAEGI ، ایجاد تغییر در الگوی همانند سازی ژن ها ی سلول های کارسیتوما کبدی، یافتن درمانی برای بیماری های کشنده ویروسی که منشاء RNA ای دارند، تولید بیو اکتیو و آنتی بیوتیک های جدید با روش CRISPR-BEST ، و راهی برای درمان دیابت نوع 1 ( T1D ) جمع آوری و ارائه گردد.
۶.

دارو رسانی به روش نانو

تعداد بازدید : 732 تعداد دانلود : 816
با پیشرفت های روز افزون در زمینه های علوم و تحقیقات مختلف باعث پیشرفت در بخش های داروسازی و پزشکی شده است اما استفاده از بخش داروسازی با مقیاس بیش از میکرون در کنار برخی از علوم باعث شده است که دقت داروسازی در بخش کنترل دارو می تواند بسیار کم باشد ، داروسازی به روش PLG یا همان پلیمرهای طبیعی و سنتز به روش های شیمیایی از عملکردهای بسیار مهم در بخش داروسازی بعث شده است که پیشرفت های روز افزون برای بالا بردن کیفیت علم نانو در داروسازی بسیار شود و ما شاهد این خواهیم که در آینده دارو به شکل هوشمند در بدن عکس العمل نشان دهد داروهای زیست تخری پذیر از دسته داروهای پلی متیل متاکریلات (PMMA) و پلی آکریل آمید و از همه مهم تر از پلی استایرن از جمله داروهای می باشد که می تواند در مقیاس نانو بسیار تاثیر گذار باشد در این مقاله با پژوهش های انجام شده به شکل میدانی در زمینه داروسازی قادر خواهیم بود دارو را به سمت هوشمند سازی حرکت دهیم.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵