رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی سال اول زمستان 1398 شماره 2

مقالات

۱.

رابطه ابعاد سازمان یادگیرنده با توانمند سازی روان شناختی نیروی انسانی در بنگاه های کوچک و متوسط صنعت چوب استان البرز

کلید واژه ها: سازمان یادگیری کسب و کار های کوچک ومتوسط توانمند سازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 475 تعداد دانلود : 445
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین ابعاد سازمان یادگیرنده و توانمندسازی کارکنان شرکت های کوچک و متوسط صنعت چوب استان البرز می باشد.در این تحقیق ابعاد سازمان یادگیرنده بر اساس مدل الگوی سازمان یادگیرنده پیتر سنگه که شامل پنج بعد توانایی کارکنان،الگوهای ذهنی،یادگیری گروهی،چشم انداز مشترک و تفکر سیستمی می باشد و توانمندی کارکنان با استفاده از مدل توانمندی اسپریتزر که شامل پنج بعد معناداری،شایستگی،استقلال،تاثیر و اعتماد می باشد مورد بررسی قرار گرفته است.جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان و مدیران شرکت های کوچک و متوسط فعال در صنعت چوب استان البرز تشکیل داده اند. تعداد این شرکت ها در استان البرز بر اساس اعلام وزارت بازرگانی 60 شرکت و تعداد مدیران و کارمندان آن ها 1100 نفر می باشد. تعداد افراد نمونه آماری 285 نفر از مدیران و کارکنان شرکت های کوچک و متوسط استان البرز می باشد که با استفاده از جدول نمونه گیری گرجسی مورگان و فرمول کوکران برگزیده و بررسی شده اند.ابزار جمع آوری اطلاعات،پرسشنامه سازمان یادگیرنده استاندارد سنگه (1990) و توانمندسازی مشیرا (1999) می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی، استنباطی صورت گرفته است.یافته های این تحقیق نشانگر رابطه معنی دار و مثبت میان سازمان یادگیرنده و توانمندسازی روانشناختی بوده و همچنین نتایج آزمون فرضیات بیان می کند که بین ابعاد سازمان یادگیرنده شامل (توانایی کارکنان،الگوهای ذهنی، یادگیری گروهی،چشم انداز مشترک و تفکر سیستمی) و توانمندسازی کارکنان شرکت های کوچک و متوسط استان البرز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
۲.

کندوکاوی در مفهوم تربیت شهروندی جهانی: استعاره یا واقعیت

نویسنده:

کلید واژه ها: شهروندی تربیت شهروندی شهروندی جهانی تربیت شهروند جهانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 126 تعداد دانلود : 285
این مقاله می کوشد بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی، مفهوم تربیت شهروندی جهانی را بررسی کند. بنابراین در ابتدا به تشریح این مفهوم و تعاریف ارائه شده از آن پرداخته شد؛ سپس مبانی و چارچوب نظری مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در ادامه به انتقاداتی که مخالفان با این مفهوم ارائه کرده اند، اشاره شد و همچنین پاسخ های موافقان به انتقادهای وارد شده با این مفهوم نیز مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا در بخش نتیجه گیری، به اهمیت، ضرورت و الزامات این مفهوم با توجه به نگاه ویژه برخی اسناد بالادستی پرداخته شده است.
۳.

بررسی میزان یادگیری و شادابی دانش آموزان ابتدایی توسط اشکال سازی ژله ای اعداد ریاضی مدرسه حضرت رقیه شهرستان شیروان

کلید واژه ها: محیط شاد اشکال ریاضی مسابقه ساخت ژله پایه اول ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 458 تعداد دانلود : 316
مسئولان، معلمان، والدین و برنامه ریزان آموزشی بایدعوامل موثر در شادابی و ایجاد روحیه ی شاد در دانش آموزان را بشناسندو استفاده از راه های مناسب شادی و نشاط را به کلاسهای درس تزریق کنند. عوامل کالبدی، مدیریتی و روابط در مدرسه در ایجاد شادکامی دانش آموزان دخیل هستند. نشاط و شادابی همواره به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای دانش آموزان و معلمان در مدارس مطرح بوده است.این پژوهش به بررسی میزان یادگیری و شادابی دانش آموزان ابتدایی توسط اشکال سازی ژله ای اعداد ریاضی مدرسه حضرت رقیه شهرستان شیروان صورت گرفته، قصد داریم اثرگذاری رنگ وساخت اشکال ریاضی با ژله در ایجاد محیط شاداب و یادگیری آسان در مدارس در بین دانش آموزان بررسی نماییم. برای نیل به این هدف، تحقیق به شکل توصیفی- زمینه یابی بوده و از یک پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. روایی این پرسشنامه با توجه به نظر چند تن از اساتید تعیین محاسبه گردیده است. و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ عدد 82/0می باشد جامعه ی آماری نیز شامل دانش آموزان ابتدایی کلاس خودم در دبستان دخترانه حضرت رقیه شهرستان شیروان ، استان خراسان شمالی می باشد که به شکل سرشماری کامل به علت کوچک بودن جامعه صورت گرفته است. برای تحلیل آماری از میانگین و روش t تک نمونه ای استفاده شده است. نتایج بیان گر آن هستند که از نظر دانش آموزان، استفاده از رنگ های مختلف و ساخت اشکال ریاضی در مدرسه تاثیر مطلوبی در شادابی دانش آموزان و یادگیری آسان دارند .
۴.

چالش های نظام آموزش دوره ابتدایی ایران

کلید واژه ها: چالش ها دوره ابتدایی نظام آموزشی معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 291 تعداد دانلود : 557
از جمله چالش های معاصر برنامه های درسی در نظام آموزشی دوره ابتدایی مواردی از قبیل چالش های اقتصادی، اقتصاد و کار، فناوری، چالش های اجتماعی و شخصی، جهانی شدن و بومی ماندن، جنسیت، مسائل زیست محیطی، چند فرهنگی، آینده نگری و آینده شناسی، هوش های چندگانه، مذهب و معنویت گرایی، بین المللی شدن، آموزش صلح، اقلیت های زبانی (دوزبانگی) و... هستند. هدف از این پژوهش بررسی چالش های نظام آموزش دوره ابتدایی ایران است. روش پژوهش، مروری و کتابخانه ای است. یافته های این پژوهش نشان می دهد چالش های نظام آموزش در دوره ایتدایی را می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارت اند از: چالش های آموزش و پرورش ایران از نگاه جهانی (شامل: آموزش زیست محیطی، کاهش ارزش زمان گذشته، پدیده آموزش های ناهمسان، پدیده بی سوادی مدرن، عدم همراهی ذهنیات با عینیات، آموزش زبان خارجی، چالش فقر، بی خانمانی و بهداشت دانش آموزان)، چالش های عمومی آموزش و پرورش (شامل: مدیریت و ساختار تشکیلات، معلمان، برنامه های درسی و آموزشی، تأمین و تخصیص منابع) و چالش های آموزش و پرورش ابتدایی.
۵.

بررسی رابطه ی بین تعلق خاطر کاری با رفتار نوآورانه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نورآباد لرستان در سال تحصیلی 98-97

کلید واژه ها: تعلق خاطر کاری رفتار نوآورانه معلمان ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 895 تعداد دانلود : 687
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین تعلق خاطر کاری با رفتار نوآورانه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نورآباد لرستان در سال تحصیلی 98-97 می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان در سال 98-97 که تعداد آن ها 596 نفر است تشکیل می دهند، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی ساده تعداد 234 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رفتار نوآورانه کانتر (1988) و تعلق خاطر کاری شافلی (۲۰۰۳) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده های تحقیق از آزمون های مقایسه میانگین، تحلیل واریانس و رگرسیون در نرم افزارهای SPSS 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای تعلق خاطر کاری با رفتار نوآورانه رابطه معنی داری وجود دارد. تحلیل نتایج نشان داد که میزان تأثیر این متغیر بر رفتار نوآورانه در بین زنان و مردان و گروه های مختلف سطح تحصیلات تا حد زیادی یکسان است.
۶.

بررسی نقش جهت گیری هدف بر خودکارآمدی خلاق دانش آموزان پایه ششم ابتدایی

نویسنده:

کلید واژه ها: خودکارآمدی خودکارآمدی خلاق جهت گیری هدف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 612 تعداد دانلود : 215
هدف از این پژوهش بررسی نقش جهت گیریهدف بر خودکارآمدی خلاق دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسلام آباد بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر کلاس ششم ابتدایی شهرستان اسلام آباد در سال تحصیلی 99-98 بود؛ که با روش نمونهگیری خوشهای تعداد100نفر از آنان انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش پرسشنامه های خودکارآمدی خلاق، جهت گیری هدف بود. جهت تحلیل دادهها از روش آماری رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین خودکارآمدی خلاق و جهت گیری هدف رابطه وجود دارد و از مؤلفه های جهت گیری هدف، مؤلفه هدف عملکردگریز، خودکارآمدی خلاق را پیش بینی میکند.
۷.

درس پژوهی در یک شام خانوادگی یا درس پژوهی بر بستر فرهنگ

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش فعالیت فرهنگی درس پژوهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 745 تعداد دانلود : 325
دیدگاه رایج در نظام آموزشی ایران آن است که یک آموزش خوب، به ویژگی های فردی معلم وابسته است.بنابراین دانش آموزان،خانواده ها و حتی نظام آموزشی در پی کشف معلم خوب و شناسایی معلم بد است.غافل از آن که شیوه ی آموزش یک معلم علاوه بر دانش و مهارت های حرفه ای، تحت تاثیر فرهنگ آن ملت است ، چنان که به تاسی از نگرش ها و دیدگاه های یک ملت است که تفسیرهای رایج از معلم "خوب" و "بد" شکل می گیرد.ممکن است در ایران معلمی خوب-اثربخش- باشد که  بتواند به خوبی ریاضی را تدریس کند و یا بتواند ضریب قبولی دانش آموزان را در مدارس نمونه بالا ببرد! . در حالی که در کشوری مانند فنلاند چنین تعبیری فرسنگ ها با تعریف از یک معلم خوب فاصله دارد. چیزی که اهمیت دارد آن است که نمی توان بدون شناخت از فرهنگ آموزش یک ملت به تغییر نظام آموزشی آن فکر کرد.در واقع تدریس نیز یک فعالیت فرهنگی است که مانند هر فعالیت فرهنگی دیگر نشانه هایی از فرهنگ آن ملت را در خود دارد.در همین رابطه،"درس پژوهی" به عنوان مدلی اثربخش در بهسازی آموزش و توانمند سازی معلم،معرفی شده است که برخاسته از فرهنگ کشور ژاپن است.این مدل چند سالی است که در نظام آموزشی ایران نیز به اجرا درآمده است اما به نتایج مشابه در ژاپن و یا حتی کشورهای دیگر دست نیافته است. در این مقاله با رویکردی "پدیدارشناسانه" مبتنی بر تجربه ی زیسته ی خود به عنوان "رابط درس پژوهی" ، با پرداختن به ویژگی های اصلی "درس پژوهی" همانند مشارکتی بودن،نظم،مطالعه،نقد ، ارزیابی و ... و جستجوی تفاوت ها و شباهت های آن در دو فرهنگ ایران و ژاپن؛ دلایل موفقیت یا عدم موفقیت این طرح ، با توجه به میزان آمادگی بستر فرهنگی در هر دو نظام آموزشی مورد تحلیل قرار گرفته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵