مدیریت ورزشی

مدیریت ورزشی

مدیریت ورزشی سال دهم تابستان 1397 شماره 2 (پیاپی 41) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش میانجی هوش سازمانی در ارتباط خودکارآمدی شغلی و سرمایه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خودکارآمدی شغلی سرمایه اجتماعی ورزش وزارت هوش سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 604 تعداد دانلود : 903
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی هوش سازمانی در ارتباط خودکارامدی شغلی و سرمایه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران عالی، میانی، پایه و کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان بود (850= N) که 265 نفر به طور تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه های خودکارامدی شرر، هوش سازمانی آلبرخت و سرمایه اجتماعی پاتنام استفاده شد. روایی پرسشنامه ها به تأیید 15 تن از متخصصان رسید و پایایی آنها در مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 72/0 و 73/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تی استودنت تک نمونه ای و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری با کمک دو نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد در وزارت ورزش و جوانان خودکارامدی شغلی و هوش سازمانی در حد نامطلوب و سرمایه اجتماعی در حد مطلوب قرار دارد. همچنین هوش سازمانی در ارتباط بین خودکارامدی شغلی و سرمایه اجتماعی نقش میانجی دارد و مدل ارتباطی آنها از برازش مطلوب برخوردار است.
۲.

طراحی الگوی آمادگی استراتژیک درسازمان های ورزشی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آمادگی استراتژیک الگو رهبری و مدیریت عوامل سازمانی منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 111 تعداد دانلود : 47
هدف از این تحقیق طراحی الگوی آمادگی استراتژیک در سازمان های ورزشی ایران است. روش تحقیق آمیخته و توصیفی-پیمایشی است. در بخش کیفی مشارکت کنندگان 16 نفر از استادان دانشگاه بودند که برای تعیین مؤلفه های اصلی پرسشنامه از آنان مصاحبه به عمل آمد. نمونه آماری در بخش کمی نیز شامل 145 نفر از مدیران و کارکنان معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سطوح ستاد و استان بودند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته ای (96/0 = α) با 43 گویه بود که آمادگی استراتژیک سازمان را در سه بعد منابع انسانی، عوامل سازمانی و رهبری و مدیریت ارزیابی می کند. داده های پژوهش با بهره گیری از آزمون های آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزارهای اطلس-تی، لیزرل و اس پی اس اس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الگوی آمادگی استراتژیک در سازمان های ورزشی بر سه بعد اصلی منابع انسانی، رهبری و مدیریت و عوامل سازمانی استوار است. همچنین نتایج نشان داد که شاخص های مدل از برازش مناسب و معنا داری برخوردار بودند(08/0 RMSEA=98/0 CFI=99/0NNFI=). الگوی تدوین شده در این پژوهش می تواند به عنوان دستور کاری برای آمادگی بیشتر سازمان های ورزشی برای انجام فرایند مدیریت استراتژیک باشد.
۳.

اولویت بندی موانع حمایت شرکت های کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاه های فوتبال با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: باشگاه حمایت ورزشی فوتبال موانع حامی AHP

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 683 تعداد دانلود : 145
هدف از این پژوهش اولویت بندی موانع حمایت شرکت های کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاه های فوتبال بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوه پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیأت مدیره 65 شرکت کاشی و سرامیک استان یزد به تعداد 352 نفر بودند. حجم نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان 176 نفر برآورد شد. موانع حمایت از باشگاه های فوتبال به صورت مصاحبه از نمونه آماری شناسایی و سپس داده ها به صورت کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. پس از تأیید روایی پرسشنامه توسط ده نفر از استادان مدیریت ورزشی ضریب پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87/0=α) به دست آمد. تجزیه وتحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. در این مطالعه، در وهله اول موانع حمایت شرکت های کاشی استان یزد از باشگاه های فوتبال شناسایی و سپس بر اساس مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) رتبه بندی شدند. نتایج رتبه بندی، نشان داد که سه علت اصلی عدم حمایت شرکت های کاشی و سرامیک استان یزد از باشگاه های فوتبال به ترتیب موانع دولتی(6 مانع)، موانع مالی(5 مانع) و موانع مدیریتی(6 مانع) بودند. بنابراین توجه به موانع موجود می تواند برای تحقق امر حمایت از باشگاه های فوتبال بسیار مفید باشد.
۴.

ساخت و اعتباریابی ابزار حمایت از ورزشکاران نخبه زن در ورزش قهرمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بانوان حمایت اجتماعی حمایت مالی ورزش قهرمانی ورزشکاران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 947 تعداد دانلود : 486
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی ابزار حمایت از بانوان ورزشکاران نخبه در ورزش قهرمانی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری کلیه بانوان ورزشکاران نخبه بودند که 200 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود، که بر مبنای پیشینه پژوهش، مصاحبه نیمه هدایت شده با خبرگان و به ویژه ورزشکاران نخبه زن فهرستی از مهم ترین متغیرهای مرتبط با موضوع تهیه و پس از استخراج 46 گویه نهایی شد. پس از بررسی روایی صوری و محتوایی از آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی و برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج اجرای تحلیل عاملی نشان داد که پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای مؤلفه های نه گانه بین 73/0تا89/0بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مقیاس 46سؤالی حمایت از ورزشکاران نخبه زن در 9 عامل نیاز به حمایت اجتماعی (7 گویه)،حمایت مالی (6 گویه)، نیازهای شغلی (4 گویه)، سبک زندگی (7 گویه)، حمایت های پزشکی(5 گویه)، حمایت های ورزشی (5 گویه)، حمایت های آموزشی-تحصیلی (5 گویه)، حمایت دولت (4 گویه) و زیرساخت ها و امکانات (3گویه) دسته بندی شدند. نتیجه گیری پژوهش نشان داد که عامل های حمایت اجتماعی، حمایت مالی و نیازهای شغلی بانوان ورزشکار نخبه مهم ترین منعکس کننده های حمایت از بانوان ورزشکار نخبه در ورزش قهرمانی بودند.
۵.

مدلسازی معادلات ساختاری تأثیر محدودیت ها بر رضایت مندی گردشگران ورزشی: نقش میانجی انگیزه های گردشگران ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انگیزه پیست اسکی رضایت مندی گردشگر ورزشی محدودیت مدل معادلات ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 497 تعداد دانلود : 462
هدف پژوهش حاضر، مدلسازی معادلات ساختاری تأثیر محدودیت ها بر میزان رضایت مندی با نقش میانجی انگیزه های گردشگران ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه گردشگران پیست های اسکی استان تهران (دیزین، شمشک، توچال و آبعلی) بودند که با توجه نامشخص بودن تعداد دقیق جامعه (10000=N) با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان، 370 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نامتناسب (به علت عدم دسترسی به تعداد مراجعه به هر کدام از پیست های اسکی) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محدودیت ها، انگیزه ها و رضایت مندی گردشگران ورزشی وی (2008) بود که پس از ترجمه و بومی سازی، روایی صوری و محتوایی آن توسط 11 تن از استادان متخصص در حوزه توریسم ورزشی تأیید و روایی سازه هم با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) بررسی شد. پایایی ابزارها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای متغیرها 84/0، 87/0 و 79/0 به دست آمد. داده ها جهت مدل یابی به روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel تحلیل شدند. نتایج پژوهش تأییدکننده روابط ساختاری مفروض بود. به طوری که متغیر محدودیت ها هم به طور مستقیم (19/0-) و هم غیرمستقیم از طریق میانجی انگیزه ها (44/0-) در جهت معکوس بر میزان رضایت مندی گردشگران تأثیرگذار بودند. همچنین انگیزه ها نیز به طور مستقیم بر رضایت مندی گردشگران تأثیر معنادار و مثبت داشت (14/1)؛ بنابراین نتایج و مدل ساختاری بیان کننده این است که با کاهش و رفع محدودیت ها هم بر میزان انگیزه ها و هم بر میزان رضایت مندی گردشگران ورزشی برای حضور در پیست های اسکی افزوده می شود.
۶.

ارائه چارچوبی به منظور رتبه بندی و انتخاب بازیکنان تیم والیبال با ترکیب روش های SWARA و TODIM (مورد مطالعه: تیم منتخب جهان در سال 2015)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تشکیل تیم والیبال تصمیم گیری چندشاخصه رتبه بندی روش تودیم روش سوارا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 58 تعداد دانلود : 998
امروزه مسابقات ورزشی تحت عناوین مختلف در سراسر دنیا در حال برگزاری است و طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. ورزش های تیمی همچون فوتبال و والیبال به کسب وکارهای بزرگی تبدیل شده اند که هزینه های بسیاری در آنها صرف انتقال بازیکنان می شود. ازاین رو، یکی از مسائل مهم دنیای ورزش، جست وجوی اعضای جدید برای پر کردن موقعیت های خالی در جهت افزایش کیفیت تیم هاست. در شرایط کنونی برای انتخاب بهترین بازیکن در رشته والیبال اغلب به صورت تک معیاره برخورد شده است؛ حال آنکه از دیدگاه خبرگان این حوزه لزوم بهره گیری از معیارهای متعدد و استفاده از روش های تصمیم گیری چندشاخصه ضرورت است. بر همین اساس مقاله کنونی با هدف ارائه چارچوبی علمی برای رتبه بندی بازیکنان والیبال و گزینش مناسب ترین بازیکنان برای نقش آفرینی در پست های مختلف تهیه شده است. در این زمینه نخست براساس مرور پیشینه تحقیق و برگزاری جلسه با خبرگان این حوزه، فهرستی از معیارهای انتخاب بازیکن در پست های مختلف احصا شد. در ادامه با بهره گیری از روش SWARA و کسب نظرهای خبرگان معیارهای موردنظر، اولویت بندی و وزن دهی شد. سپس روش TODIM برای انتخاب نهایی بازیکنان منتخب از بین گزینه های موجود معرفی شده است. به منظور اطمینان از صحت مسیر تحقیق، از چارچوب طراحی شده به منظور رتبه بندی بازیکنان حاضر در جام جهانی 2015 ژاپن و تشکیل تیم منتخب جهان استفاده شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی است.
۷.

تبیین ابعاد و مدلسازی روابط میان عوامل ملموس کیفیت خدمات و نیات رفتاری مشتریان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عوامل ملموس کیفیت خدمات مشتری مجموعه های ورزشی شهرداری تهران نیات رفتاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 712 تعداد دانلود : 781
هدف از این تحقیق مدلسازی عوامل ملموس کیفیت خدمات و نیات رفتاری مشتریان بود. تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. نمونه ها 193 تن از مشتریان مجموعه های بدنسازی شهرداری تهران بودند. ابزار تحقیق دو پرسشنامه محقق ساخته شامل 44 و 9 سؤال بود که روایی آنها توسط پنج نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید. پایایی پرسشنامه ها نیز به ترتیب 944/0و 872/0 به دست آمد (001/0P
۸.

تبیین راهبردهای رشته صعودهای ورزشی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه ریزی تهدیدها راهبردها صعودهای ورزشی فرصت ها نقاط ضعف نقاط قوت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 42 تعداد دانلود : 581
یکی از منطقی ترین شیوه ها برای رسیدن به بهره وری و رشد و توسعه بهینه در سازمان های ورزشی، دارا بودن برنامه مدون و تبیین راهبردهای رسیدن به اهداف سازمانی است. هدف از این تحقیق تعیین راهبردهای رشته صعودهای ورزشی در ایران به روش  SWOTبود. این تحقیق به لحاظ هدف و ماهیت از نوع کاربردی، و از نظر استراتژی اجرا از نوع توصیفی- تحلیلی است. ابتدا وضعیت موجود صعودهای ورزشی ایران بررسی و سپس پرسشنامه ای با میزان پایایی 95/0 طراحی شد. پرسشنامه بین 97 نفر از اشخاص مرتبط با صعودهای ورزشی ایران توزیع شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی، و در بخش آمار استنباطی از مجذورکا و آزمون فریدمن؛ و در نهایت از مدل تجزیه وتحلیل SWOT استفاده شد. براساس ماتریس عوامل درونی و بیرونی، جایگاه صعودهای ورزشی ایران در موقعیت ضعف و تهدید (WT) تعیین شد. راهبردهای چهارده گانه با استفاده از ماتریس TOWS تدوین و پس از رتبه بندی با ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی (QSPM)، ارائه شد. با توجه به قرارگیری صعودهای ورزشی ایران در موقعیت ضعف و تهدید  (WT) به نظر می رسد عملیاتی کردن استراتژی های تبیین شده بتواند این رشته را از وضعیت بحرانی موجود به جایگاه بهتری برساند.
۹.

بررسی و تعیین وضعیت قابلیت های معنویت سازمانی کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان کرمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اداره کل ورزش و جوانان قابلیت معنویت سازمانی معنویت معنویت در کار وضعیت معنویت سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 849 تعداد دانلود : 603
هدف از این تحقیق بررسی تعیین وضعیت قابلیت های معنویت سازمانی کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان کرمان بود. پژوهش فوق، توصیفی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان اداره کل ورزش وجوانان استان کرمان در سال1394بود(62=N). با توجه محدود بودن جامعه همه آنها برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. جمع آوری داده ها، به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه 17 سوالی معنویت سازمانی انجام شد. این پرسشنامه توسط ریگو و کانها(2008) مورد استفاده قرار گرفت و در ایران تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه به وسیله طرح پژوهشی در سال 1391 تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه معنویت سازمانی(0/89=α) بدست آمد. داده به وسیله آزمون کولموگروف-اسمیرنف و t تک نمونه ای، tمستقل و مانوا مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، اختلاف معنی داری بین میانگین های مشاهده شده و فرضی وضعیت قابلیت های معنویت سازمانی(t=2/11, p
۱۰.

طراحی و تبیین مدل نقش اقتصادی دولت در فرآیند خصوصی سازی ورزش ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تئوری سازی داده بنیاد خصوصی سازی ورزش معادلات ساختاری نقش دولت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 87 تعداد دانلود : 346
هدف این پژوهش ارائه مدل اندازه گیری نقش اقتصادی دولت در خصوصی سازی ورزش ایران است که به روش ترکیبی و از نوع طرح های تحقیق آمیخته اکتشافی بود. مرحله اول کیفی بود. با انجام 20 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، اطلاعات گردآوری، سپس داده ها کدگذاری و تجزیه وتحلیل شد. گروه بندی کدها 5 مؤلفه را نشان داد. مرحله دوم به صورت کمی و به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نمونه تحقیق 222 نفر بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 20 گویه به عنوان ابزار تحقیق تنظیم شد. روایی محتوایی پرسشنامه را 15 متخصص تأیید کردند و پایایی آن 920/0 شد. برای محاسبه اعتبار سازه و بررسی ساختار از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با نرم افزار SPSS و AMOS و برای محاسبه پایایی مقیاس ها و خرده مقیاس ها از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد تأثیر پنج مؤلفه اقتصادی بر خصوصی سازی ورزش معنا دار است. مؤلفه توسعه اقتصادی-اجتماعی با ضریب رگرسیونی 254/0 بالاترین تأثیر و در مرتبه های بعدی ثبات اقتصادی (216/0)، نظام رفاهی (129/0)، قدرت اقتصادی (121/0) و ساختار بازار و میزان رقابتی بودن آن (104/0) قرار دارند. خصوصی سازی ورزش نیازمند حل مشکلات اقتصادی، ایجاد فضای رقابتی و خداحافظی با مالکیت دولتی است.
۱۱.

مروری بر مطالعات استعدادیابی ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استعدادیابی ورزشی الگوهای استعدادیابی شاخص های استعدادیابی ورزشکاران هنجاریابی ورزشکاران نخبه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 982 تعداد دانلود : 739
فراگیر شدن ورزش و اهمیت جایگاه آن در مناسبات بین المللی توجه فراوانی را از ناحیه دولت ها متوجه این پدیده ساخته است. موفقیت کشورها در میادین بین المللی ورزشی علاوه بر تأثیرات اجتماعی و اقتصادی، نمادی از ثبات و توانمندی های همه جانبه آن کشورها محسوب می شود و یکی از علل سرمایه گذاری بالای کشورها در ورزش قهرمانی و حرفه ای، از این مورد نشأت می گیرد. فرایند کشف ورزشکاران مستعد، برای شرکت در برنامه تمرینی سازماندهی شده، از مهم ترین موضوعاتی است که امروزه در ورزش مطرح است. این مقاله با مروری بر مطالعات صورت گرفته در حوزه استعدادیابی ورزشی به چالش ها، تنگناها و کمبودهای موجود در مسیر استعدادیابی علمی اشاره دارد. جست وجوی مقالات در پایگاه های اطلاعاتی معتبر مانند  PubMedو Science Direct  و همچنین SCOPUS و Springer با جست وجوی کلمات استعدادیابی در ورزش، شاخص های استعدادیابی در ورزش (ذاتی و اکتسابی) و الگوهای استعدادیابی انجام و بررسی نهایی روی بیش از 60 مقاله صورت پذیرفت. مطالعات حوزه استعدادیابی ورزشی نوپا بوده و هنوز الگوی مشخص و همه جانبه ای که دربرگیرنده همه ابعاد باشد، ارائه نشده است. تعداد معدودی از الگوها تأثیر شاخص های ذاتی مانند ژنتیک را در شناسایی استعداد ورزشی مناسب می دانند؛ درحالی که بیشتر پژوهش ها الگوهایی که مبتنی بر ارزشیابی مهارت بعد از آموزش هستند، تعیین کننده می دانند. دسته شایان توجه دیگری از مطالعات همزمان با در نظر گرفتن شاخص های مهارتی، بر شاخص های حوزه های فیزیولوژیکی، آنتروپومتریکی، بیومکانیکی و روانی نیز تکیه دارند.
۱۲.

مدل رابطه بین منابع قدرت و سوء رفتار مربیان با انگیزش پیشرفت ورزشکاران زن نخبه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انگیزش پیشرفت سوء رفتار منابع قدرت ورزشکاران نخبه ورزشکار زن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 287 تعداد دانلود : 127
هدف این تحقیق ارائه مدل رابطه بین منابع قدرت و سوء رفتار مربیان با انگیزش پیشرفت ورزشکاران زن نخبه بود. روش تحقیق از نوع تحلیل عاملی و به لحاظ اجرا میدانی است. جامعه آماری تحقیق را تمامی ورزشکاران زن نخبه 2 رشته تیمی و 2 رشته انفرادی شامل دوچرخه سواری و قایقرانی دعوت شده به اردوهای تیم های ملی در سال 1395 تشکیل دادند، که به روش تمام شمار 190 ورزشکار برای نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های قدرت در ورزش ون و همکاران (2000)، پرسشنامه بررسی تجربه سوءرفتار بلوری زاده (1392)، پرسشنامه انگیزش پیشرفت لانگ و فریس (2006) و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به منظور پیش بینی تغییر و روش تحلیل عاملی و آزمون t در بررسی برازش مدل و تعیین تأثیر از طریق نرم افزار آماری SPSS، Excel و SMART-PLS استفاده شد. نتایج نشان داد بین منابع قدرت با انگیزش پیشرفت ورزشکاران زن نخبه رابطه چندگانه وجود دارد و منابع قدرت انگیزش پیشرفت را تبیین می کنند. همچنین بین مؤلفه های سوء رفتار با انگیزش پیشرفت ورزشکاران زن نخبه رابطه چندگانه وجود دارد. مؤلفه های سوء رفتار انگیزش پیشرفت را تبیین می کنند. شاخص های برازش نیکویی NFI؛ SRMR به همراه تفسیر آنها نشان می دهد که مدل برازش مناسبی ندارد و در PLS-SMART شاخص ها باید بااحتیاط تفسیر شوند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲