چشم انداز مدیریت مالی (و حسابداری)

چشم انداز مدیریت مالی (و حسابداری)

چشم انداز مدیریت مالی سال هفتم پاییز 1396 شماره 19 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش مدیریت سرمایه در گردش در تبیین سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (با رویکرد EGLS)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمایه در گردش مدیریت سرمایه در گردش سودآوری نقدینگی گردش وجه نقد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 409 تعداد دانلود : 467
مدیریت سرمایه در گردش یکی از مفاهیم مطرح در پارادایم مالی شرکتی است که کاربردهای متعددی در مالی شرکتی دارد، یکی از این کاربردها نقش مدیریت سرمایه در گردش در سودآوری شرکت ها است. در این پژوهش رابطه بین کارایی مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1393-1389 مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش در زمره مطالعه میدانیاست و با استفاده از تکنیک داده های پنل با مدل اثرات ثابت (FEM) و با روش حداقل مربعات تعمیم یافته (EGLS) ، مشتمل بر 3120 مشاهده (شرکت/ فصل) انجام شده است. طبق نتایج این پژوهش، بین تمامی عناصر سرمایه در گردش با سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معکوس معناداری وجود دارد. لذا بر پایه این نتایج مدیریت سرمایه در گردش تاثیر معناداری بر سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد.
۲.

برنامه ریزی سناریو اثر تغییرات نرخ ارز و قیمت طلای جهانی بر بازار مالی ایران با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستمی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پویای شناسی سیستمی قیمت نفت بازار سرمایه شاخص قیمت سهام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 790 تعداد دانلود : 454
عوامل داخلی و وضعیت متغیرهایی که در خارج از محدوده ی اقتصاد داخلی قرار دارند بر تغییرات قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار اثر می گذارند. در این راستا قیمت جهانی نفت و طلا به عنوان یکی از عوامل قدرتمند خارج از محدوده اقتصاد داخلی، قادر به تاثیرگذاری بر بسیاری از متغیرهای اقتصاد کلان از جمله شاخص قیمت سهام می باشند. در این پژوهش به بررسی نقش و اهمیت متغیرهای کلان اقتصادی مانند قیمت نفت، نرخ تورم، سود بانکی و غیره و دارایی های رقیب مانند طلا در پیش بینی شاخص قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. بدین منظور از روش پویایی شناسی سیستمی و ارتباط داده های مالی، بازار سرمایه، قیمت نفت و طلا برای بررسی و شبیه سازی اثر تغییرات قیمت جهانی نفت و طلا بر شاخص قیمت سهام استفاده شده است. شبیه سازی با استفاده از نرم افزار Vensim DSS صورت پذیرفته و نتایج حاصل از این پژوهش موید این موضوع است که تغییر در متغیرهای اقتصادی کلان از سوی سیاست گذاران اقتصادی موجبات افزایش ارزش بازار سهام خواهد شد. در این پژوهش تاثیر تغییرات قیمت جهانی نفت و طلا بر شاخص قیمت سهام با سناریوهای مختلفی پیاده سازی شده است که نتایج آن در برگیرنده این موضوع است که افزایش 20 درصدی در قیمت جهانی نفت و طلا موجبات افزایش حدودی 315/8 درصدی شاخص قیمت سهام را فراهم خواهد نمود. همچنین لازم به ذکر است که تاثیر آنی تغییرات قیمت جهانی طلا نسبت به تغییرات آنی قیمت جهانی نفت تاثیرات بیشتری را بر روی شاخص قیمت سهام می گذارد.
۳.

تحلیل معمای صرف سهام و بررسی مشکلات تخمین ضریب ریسک گریزی در بازار سهام تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: CCAPM صرف سهام –معما تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 615 تعداد دانلود : 396
مدلهای استاندارد بر اساس مصرف در قیمت گذاری بازده های دارایی موفق ظاهر نشده اند. در مقاله ای مشهور، مهرا و پرسکات (1985)، با استفاده از مدل مصرف استاندارد، وجود معمای صرف سهام را اثبات کردند. ادبیات اقتصاد مالی تا کنون در تلاش فراهم نمودن راه حلی قانع کننده برای این معمای مشهور بوده است. در مقابل این ادبیات که بصورت عمده به ایالت متحده اختصاص دارد، مطالعه حاضر بسادگی این معما را در چارچوب مدل مهرا (2003) برای بازار سهام تهران و دوره زمانی 1371-1393 بصورت فصلی انعکاس می دهد. از یک سو برآوردهای حاصل از مدل، وجود معما را در بازار سهام تهران تأیید می کند و منجر به برآوردی جدید و عجیب از ضریب ریسک گریز نسبی در بازار سهام تهران می شود. از سویی دیگر ادعا شده است، فرضهای اصلی مدل مصرف، انتخاب دارایی بدون ریسک و محدودیت تعداد داده ها موانعی در استحکام برآورد ضریب ریسک گریز نسبی ثابت در بازار سهام تهران است.
۴.

تحلیل اثر تعدیلی متغیرهای مالی بر رابطه بین رفتار مدیریت در ارائه سود و شاخص های حسابرسی: مطالعه ای بر روی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شاخص های حسابرسی رفتار مدیریت در ارائه سود انتخاب حسابرس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 107 تعداد دانلود : 158
تحلیل اثر تعدیلی متغیرهای مالی بر رابطه بین رفتار مدیریت در ارائه سود و شاخص های حسابرسی: مطالعه ای بر روی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چکیده بررسی و تحلیل اثر تعدیلی متغیرهای مالی بر رابطه بین رفتار مدیریت در ارائه سود و شاخص های حسابرسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هدف تحقیق حاضر می باشد که به منظور انجام آن چهار فرضیه در نظرگرفته شد تا مشخص شود که آیا بین انتخاب حسابرس و تداوم انتخاب حسابرس با رفتار مدیریت در ارائه سود رابطه معناداری وجود دارد؟ همچنین  آیا متغیرهای مالی (افزایش منابع نقدی، بهبود بازدهی شرکت) بر رابطه بین انتخاب حسابرس و تداوم انتخاب حسابرس با رفتار مدیریت در ارائه سود تاثیر معناداری دارد؟ با توجه به فرضیات و قلمرو مکانی(که شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد) و زمانی(سال 1385-1394)، اطلاعات با استفاده از داده های موجود در نرم افزار ره آورد نوین و بررسی گزارش ها و صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طریق مراجعه به وبگاه رسمی بورس اوراق بهادار تهران  جمع آوری شد. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از این است که بین انتخاب حسابرس و رفتار مدیریت در ارائه سود رابطه معناداری وجود ندارد اما بین تداوم انتخاب حسابرس و رفتار مدیریت در ارائه سود رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بهبود بازدهی شرکت بر رابطه بین انتخاب و تداوم انتخاب حسابرس با رفتار مدیریت در ارائه سود تاثیر معناداری دارد. واژگان کلیدی: شاخص های حسابرسی، رفتار مدیریت در ارائه سود، انتخاب حسابرس
۵.

تاثیر تغییرات در دارایی های غیر جاری عملیاتی بر بازده غیر عادی آتی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازده غیرعادی آتی سهام_تغییرات در دارایی غیر جاری_ دارایی ثابت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 853 تعداد دانلود : 620
چکیده: هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر تغییرات در دارایی های غیر جاری عملیاتی بر بازده غیر عادی آتی سهام می باشد. از آنجا که جامعه آماری پژوهش مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1390 تا 1395 است، بنابراین مشاهدات تحقیق به صورت سال- شرکت است و در نتیجه، داده ها از نوع  تلفیقی می باشد . به منظور بررسی این تاثیر با روش حذف سیستماتیک تعداد 128 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده گردیده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین تغییرات در دارایی غیر جاری با بازده غیرعادی آتی سهام و به تبع آن با بازده آتی سهام با لحاظ کردن متغیرهای کنترلی، رابطه ی معکوس و معناداری وجود دارد و در صورت مستثنی کردن دارایی ثابت مشهود ، معناداری رابطه دارایی غیرجاری با بازده غیرعادی آتی سهام از بین می رود.
۶.

مقایسه مدل های مبتنی بر بازار با مدل اوهلسون در ارزشگذاری حقوق صاحبان سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدل های مبتنی بر بازار مدل ارزشگذاری اوهلسون ارزشگذاری حقوق صاحبان سهام بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 970 تعداد دانلود : 790
این تحقیق، در جستجوی مدل ارزشگذاری می باشد که ارزش های حاصل از آن بیشترین تشابه را با ارزش های بازار شرکت های پذیرش شده در بورس اوراق بهادار تهران داشته باشد. در این راستا چهار مدل ارزشگذاری؛ ارزشگذاری عایدات پسماند، مدل ضریب قیمت به عایدات، مدل ارزش فعلی تعدیل شده و مدل های تنزیل جریانات نقد آزاد قابل پرداخت به سهامداران به همراه مدل اوهلسون مورد مقایسه قرار گرفته اند. با توجه به اینکه ارزش بازار یک شرکت در طی سال ثابت نمی باشد و تغییر می نماید سه متغیر جایگزین برای ارزش بازار تعریف گردیده است. این متغیرهای جایگزین عبارتند از کمترین بیشترین ها، بیشترین کمترین ها و متوسط ارزش بازار در طی یک سال. دقت مدل ها بر مبنای معیار میانه درصد قدر مطلق خطا و معنی داری پسماند مدل رگرسیون مورد مقایسه قرار گرفته است. به منظور آزمون وجود تفاوت معنی دار بین میانه قدرمطلق خطای مدل های مختلف از آزمون ANOVA و همبستگی پیرسون استفاده گردیده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که در سطح اطمینان 95درصد، مدل های مدل جریان نقد آزاد تنزیلی و نسبت قیمت به عایدات صحیح ترین تخمین ها را از قیمت بازار ارائه می دهند. در حالیکه مدل اوهلسون دارای کمترین دقت می باشد. این نتایج بطور کلی با نتایج تحقیقات صورت گرفته در سایر بورس های دنیا در تضاد می باشند.
۷.

شناسایی و رتبه بندی خصوصیات مدیران صندوق های سرمایه گذاری موفق ثبت شده در بورس اوراق بهادار تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک ارزیابی عملکرد مالی رفتاری رویکرد آمیخته اکتشافی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 244 تعداد دانلود : 666
با ارزش ترین سرمایه های هر سازمان منابع انسانی آن سازمان است و یکی از بازارهایی که در کشور به طور خاص مدیران در آن به ایفای نقش می پردازند، بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار تهران است. وجود مدیران شایسته در نهادهای فعال در بازار سرمایه می تواند منابع سرمایه گذاران را به شکل مطلوب اداره کرده و بازدهی مطلوب را برای صاحبان سرمایه خود به ارمغان آورد. این پژوهش به منظور شناسایی خصوصیات و ویژگی های مدیران صندوق های سرمایه گذاری موفق ثبت شده در بورس اوراق و بهادار تهران و سپس اولویت بندی این مولفه ها انجام گرفته است. در این مطالعه در گام نخست، با روش تحقیق کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای قراردادی با 15 نفر از مدیران صندوق های سرمایه گذاری موفق که دارای بیشترین نمره ارزیابی عملکرد مالی (معیارهای شارپ و سورتینو) بودند مصاحبه عمیق صورت گرفت. نتایج حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته در قالب مضامین دسته بندی شدند که با توجه به آنها خصوصیات مدیران صندوق های سرمایه گذاری موفق به پنج بعد خصوصیات رفتاری، فنی، شخصیتی، مدیریتی و میان فردی طبقه بندی شدند. سپس در گام دوم با استفاده از نتایج بدست آمده از مرحله کیفی پژوهش، پرسشنامه ای در قالب 27 گویه طراحی گردید تا با روش تحقیق کمی میزان اهمیت هریک از خصوصیات احصاء شده مورد آزمون قرار گیرد. داده های جمع آوری شده از 108 پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تمامی ابعاد و مولفه ها به لحاظ آماری مورد تأیید قرار گرفتند. همچنین اولویت بندی خصوصیات مدیران سرمایه گذاری موفق با استفاده از آزمون فریدمن حاکی از آن بود که بعد میان فردی بیشترین اهمیت را در موفقیت مدیر داشته و بعد از آن ابعاد شخصیتی، رفتاری، فنی و مدیریتی در رده های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰