فرهنگ مردم ایران

فرهنگ مردم ایران

فرهنگ مردم ایران بهار و تابستان 1396 شماره 48 و 49

مقالات

۱.

جایگاه حجاب در ایران باستان و تقویت هویت فرهنگی ایران معاصر

کلید واژه ها: ایران باستان ایران معاصر تاریخ پوشاک تاریخ حجاب هویت فرهنگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 810 تعداد دانلود : 613
تاریخ پوشاک بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ است که سهمی بزرگ در هویت فرهنگی هر مل ت دارد. این مقاله، با هدف معرفی «فرهنگ والا و اصیل پوشش و لب اس ایرانی ان ت ا قب ل از ورود اسلام»، که خود ریشه ای عمیق در تاریخ دارد، با مطالعه متون و آثار مرتبط بر ج ای مان ده، ای ن موضوع را بررسی کرده و هماهنگی و همسویی های غیرقابل انکار آن را با «هویتِ اسلامی» روشن ساخته است. پاسخ به پرسش هایی از قبیل اینکه آیا پوشش کامل در ایران باستان وجود داشت ی ا در دوره اسلامی وارد ایران شد؟ آیا حجاب و پوشش فقط مختص زنان ب ود؟ آی ا حج اب برت ر (چادر) برای زنان از دوران اسلامی وارد ایران شده است یا ریشه ای ایران ی دارد؟ آی ا در ط ول تاریخ داشتن حجاب مایه فخر و مباهات بوده است ی ا ب دحجابی و پوشش نامناس ب؟ و اینک ه دیدگاه دنیای معاصر درباره این امر چگونه است؟ میتواند از یک طرف جایگاه پوشش و حجاب در «فرهنگ ایران باستان» و همسویی های آن با «فرهنگ ایران اسلامی» را تبی ین کن د و از س وی دیگر بر اساس آن بستر مناسبی برای بازسازی و تقویت «هویت فرهنگی ای ران معاص ر»، ک ه ت ا حدود زیادی تحت تاثیر «فرهنگ غربی» است، بوجود آورد. نتیجه این پژوه نشان می دهد پوش تمام بدن برای مردان و زنان ایرانی در دوره های ت اریخی مورد بررسی (از ایلامیان تا ساسانیان) وجود داشته است و حجاب کامل و برتر برای لبقه ب الای اجتماع و خواص جامعه یک ضرورت بوده است.
۲.

پژوهشی در مورد برترین بافته های عصر صفوی

نویسنده:

کلید واژه ها: پارچه ترمه زری صفوی قلمکار مخمل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 484 تعداد دانلود : 166
دوره صفویه عصری درخشان برای هنر نساجی ایران شناخته می شود. در مراکز تولید آن زمان انواع دستبافته ها از جمله پارچه های نفیسی چون مخمل، زری، ترمه و قلمکار تهیه می شد. آنچ ه در مورد این پارچه ها قابل توجه است استفاده از شیوه های متنوع در بافت و تولید انواع پارچه ها با طرح ها و رنگ های مختلف می باشد. به لوری که تولید آنها نه تنها افزایش تقاضا در بازار داخلی را به همراه داشت بلکه به دلیل مرغوبیت و زیبایی با عنوان کالای تجاری به دیگر کشورها نیز صادر می شد. این رونق و شکوفایی مدیون توجه و علاقمندی شاهان این عصر به استفاده از پارچه های نفیس، حمایتهای آنان از بافندگان و توجه به زیرساخت های لازم در رونق اقتصاد وتجارت ایران بود. پژوه حاضر بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و میدانی و با هدف بررسی انواع دستبافته های نفیس و مطرح دوره صفوی مانند زری، مخمل، ترمه و قلمکار انجام گرفت ه اس ت. نتیجه پژوه نشان می دهد رونق اقتصادی نساجی در عصر صفویه مرهون هنر نگارگری و نف واندیشه و باورهای شیعی است و این تأثیر به لور خاص در طراحی بافته های زری، قلمکار، مخمل و ترمه نموده پیدا کرده است.
۳.

سرپوش های نادرشاه افشار

کلید واژه ها: افشار چهارترک سرپوش کلاه نادر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 789 تعداد دانلود : 802
نادر در 74سالگی و در سا 1111ش/ 1175ق/1472م، یعنی در زمانی که افغان ه ا ب ا ی ورش خود به ایران، پادشاهی دویست وسی ساله صفویان را سرنگون ساخته بودند، تهماسب صفوی را از سلطنت برکنار و کودک شیرخواره او را با نام، عباس سوم، جانش ین او ک رد و خ ود ب ه عن وان نایب السلطنه، زمامدار واقعی ایران شد. او سه سا بعد در 1117ش/1171ق/1475م، به پادشاهی ایران انتخاب شد و توانست سلسله افشاریه را به وجود آورد. نادر س رانجام و پ س از 12س ال پادشاهی در سال 1121ش/ 1111ق/1474م، توسط گروهی از سرداران، در خواب کشته ش د. این مقاله، که بخشی از جلد پنجم کتاب زیر چاپ مؤلف به نام «تاریخ پوش اک ایرانی ان از آغ از اسلام تا قاجار» است، با روش اسنادی و کتابخانه ای و با بهره گیری از دیوارنگاره ها و نقاشی ه ای کتاب های تاریخی به توصیف سرپوش ها و کلاه های این پادشاه افشاری در این بازه دوازده ساله، پرداخته است و به طور ویژه بر کلاه چهارترک ابداعی او به نام «نادری» مداقه نموده است؛ کلاهی که نماد سلطه سیاسی او بر سرزمینهای ایران، افغانستان، هندوستان و ترکستان بوده است و برخی چهارگوشه آن را به چهار خلیفه راشدین اسلام و بیعت نادر با اهل سنت، نسبت داده اند.
۴.

زیبایی و منزلت؛ بررسی جایگاه سکه در زیورآلات و تزیینات پوشاک زنان در ایران

کلید واژه ها: ایران تزیینات زن زیور آلات سکه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 802 تعداد دانلود : 611
استفاده از سکه در ساخت جواهرات و زیورآلات سابقه تاریخی طولانی دارد چنانکه م ی ت وان گف ت تقریباً در کل گستره جهان متمدن از سکه در تزیینات پوشاک و نیز زیورآلات استفاده شده است. هم راه با ضرب سکه در جوامع متمدن، این اشیای کوچک که اغلب از فلزات ارزشمند مانند طلا، نق ره و ی ا فلزات کم بهاتر مانند مس ساخته می شدند، برای ساخت زیورآلات مورد توجه قرار گرفتن د. ع لاوه ب ر جنبه زیباشناختی، دلایل مختلفی را برای استفاده از سکه در ساخت ج واهرات، زی ورآلات و تزیین ات می توان مطرح کرد که یکی از آنها، نشان دادن منزلت اجتماعی زنان است. کاربرد سکه برای تزیین ات، محدود به منطقه خاصی نیست و جغرافیای وسیعی را دربرمی گیرد. در این مقاله ابتدا به معرفی و بررسی کاربردهای مختلف سکه در زیورآلات و تزیینات پوشاک زنان ایران پرداخته شد و س پس، زمین ه ه ای پیدای و شکل گیری این طیف از زیورآلات مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت روش و رویکرد مقال ه، توصیفی تحلیلی بوده و اطلاعات پژوه به صورت میدانی و کتابخانه ای گردآوری شده است. نتیجه پژوه نشان می دهد مهم ترین دلایل استفاده از سکه در پوشاک زنان اق وام ایران ی عب ارت اس ت از: زیبایی، اعتقاد و ایمان جادویی و شفابخشی، محافظت و به همراه داشتن ثروت در زمان غارت، دستیابی مداوم به سرمایه و پس انداز، به رخ کشیدن جایگاه اقتصادی، اجتماعی و اصالت طایفه ای.
۵.

زیورآلات سنتی زن بلوچ

نویسنده:

کلید واژه ها: بلوچ تزیین زن زیور آلات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 378 تعداد دانلود : 726
تهیه و ساخت زیورآلات که در طول تاریخ از اهمیت ویژه ای برخ وردار ب وده اس ت، از جمل ه عناصر فرهنگی برای معرفی قوم بلوچ محسوب می ش ود. زی ورآلات زن ان بل وچ ش امل ان واع گوناگونی است که با نوع پوش آنان همخوانی دارد. این هنر تبلور هنرهای دستی مانند فلزکاری و تزییناتی است که با نقره، طلا، نگین و نقوش هندسی روی این اش یا ب ه ک ار م ی رود. نق وش زیورآلات بلوچی از عناصر طبیعی و هندسه حاکم بر آنها الهام گرفته شده است. پ ژوه حاض ر به صورت میدانی در شهرستان های سراون، خاش و نیکشهر انجام گرفته است. نتایج این جستار نشان می دهد زیورآلات سنتی زنان بلوچ بسیار گسترده است و شامل موارد ذی ل است: زیورآلات سر (بالای چشم، روی روسری، مو، گوش و نرم ه آن، گون ه، دو طرف بین ی)، زیورآلات گردن (گردن، سینه) زیورآلات دست (انگشت، مچ دست، پنجه، ناخن،) زی ورآلات پ امچ پا، انگشت.) هر کدام از زیورآلات یادشده علاوه بر زیبایی، کارکردهای دیگری چون درمان، تعویذ، نشان دادن دارایی و... دارند. همچنین در بررسی نقوش زیورآلات، عناص ر طبیع ی منطق ه چون گلها و گیاهان، پرندگان، خزندگان، آبزیان و نیز تخیل هنرمندانه تأثیر داشته است.
۶.

پوشاک سنتی زنان قوم کُرد ایلام

کلید واژه ها: پوشاک زنان پوشاک کرد پوشاک ایلام تن پوش زنان ایلام پای پوش زنان ایلام سرپوش زنان ایلام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 417 تعداد دانلود : 186
هدف پژوه حاضر، توصیف پوشاک سنتی زنان کرد ایلام در ایران و نمای جلوه های وی ژه ای از زیبایی های آن به منظور آشنایی با کارکردهای پوشاک سنتی است. روش پژوه حاضر، توص یفی و تش ریحی ب وده و از روش ه ای اس نادی و می دانی (مش اهده مشارکتی) بهره گرفته شده است. اطلاعات حاص له ب ر اس اس مب انی نظ ری (نظری ه چهارگان ه ولفگانگ بروخنر، نظریه قومی و نظریه اشاعه گرایی فرهنگی)...، مورد بررسی قرار گرفت ه اس ت. در این نوشتار، در یک چارچوب نظری، از اندیشه های بزرگان کارکردگرایی به وی ژه ب انی روش تحقیق میدانی؛ یعنی کلیفورد گیرتز بهره برده شده است. یافته های پژوه نشان می دهد با آنکه امروزه پوش زنان قوم کرد بر اثر گذشت زمان دچار تغییر و تحول شده و پوشش های امروزی جایگزین پوشش های سنتی آنها شده، هنوز هم پوشاک س نتی زنان ایلامی علاقه مندان خاص خود را دارد.
۷.

شناخت و کارکرد انواع چراغ های نفتی روشنایی

کلید واژه ها: چراغ روشنایی فانوس گردسوز لامپا منطقه 12 تهران نفت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 85 تعداد دانلود : 644
این مقاله با محوریت شناخت و کارکرد چراغ های روشنایی نفتی در یکصد سال اخی ر در منطق ه دوازده تهران قدیم (سنگلج، عودلاجان، لاله زار، بازار تهران و)... و در پاسخ به این پرسش که سه نسل از چراغ های روشنایی نفتی چ ه ن ام داش تند و در زندگی مردم آن دوره چه تأثیراتی را گذاشتند، تدوین شده است. پژوه صورت گرفته با روش توص یف فرهنگ ی از مجموع های از مشاهدات، مصاحبه ها و بررسی اسناد و مدارک کتابخانه ای و گردآوری داده ها ب ه ش یوه می دانی انجام پذیرفته است. نتایج این پژوه نشان می دهد روشنایی در جهان سیر تکاملی داش ته ت ا ب ه اختراع چراغ منجر شده است. این جُستار، چراغ ها را در سه نسل او (فانوس شمعی، فانوس بادی یا بغدادی) دوم (آرگان، لامپای شیشه ای و لامپای دی واری، گردس وز و انگلیس ی) و س وم توری یا زنبوری) بررسی کرده و نقش آنها را در زندگی مادی و معنوی مردم ایران بررسی نموده است.
۸.

بررسی تغییرات تطبیقی ازدواج در روستای بابامنیر نورآباد ممسنی

کلید واژه ها: تغییرات تطبیقی ازدواج روستای بابامنیر ماهور میلانی نور آباد ممسنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 10 تعداد دانلود : 686
عصر کنونی در بیشتر ابعاد، به ویژه در بعد فرهنگی و اجتماعی دچار تغییر و تحولات عمده ای شده که پیچیدگی و شتاب، ویژگی بارز آن هاست. گستره این تغییر و تحولات از کوچ کت رین واح د اجتماعی یعنی خانواده تا نهادها، سازمان ها و واحدهای کلان اجتماعی را دربرم ی گی رد. در ای ن فرآیند دگرگونی و تغییرات، جامعه روستایی نیز بی نصیب نبوده و به دلایلی چون توسعه ارتبالات و فناوری، فراگیر شدن علم و دانش، آگاهی مردم نسبت به اطراف و اکناف، آش نایی ب ا اق وام و گروه ها و حتی ملل دیگر، از این قافله پرشتاب و پر زرق و برق عقب نمانده است. از این رو، مقاله حاضر به بررسی تغییرات ازدواج در روستای باب امنیر از تواب ع بخ ش م اهورمیلاتی شهرستان ممسنی در استان فارس در سه دوره ت اریخی 1721 -1754 ،1711 -1721و 1754-1792 پرداخته است. اطلاعات و داده های مورد نیاز این پژوه از طریق مش اهده مش ارکتی و ب ه کم ک مصاحبه و با بهره گیری از اسناد و مدارک موجود گردآوری شده است. نتایج نشان داد ک ه روس تای بابامنیر، همپای دیگر مناطق و جوامع، هرچند با شدت و ض عف متف اوت دچ ار تغیی ر و تح ولات گردیده است. عوامل مهم و مؤثر بر تغییر و تحولات در زمینه ازدواج در روستای بابامنیر عبارتن د از: احداث راههای ارتباطی (جاده)، گسترش استفاده از وسایل ارتب اط جمع ی، توس عه آم وزش و پرورش رسمی، تأسیس نهادهای دولتی و جایگزینی نسلی. همچنین نت ایج نش ان داد مس ایلی مانن د مناسک و آیین های سنتی، خانواده و مراحل ازدواج هر چند در ظاهر دچار تغییر و تحول شده، از نظر محتوا همچنان ثابتند و حتی گاهی با کمی تغییر در شیوه و روش، هنوز پابرجا هستند.
۹.

بازنمایی تغییر سبک زندگی در زبان مجموعه های تلویزیونی رسانه ملی

کلید واژه ها: بازنمایی سبک زندگی مجموعه های تلویزیونی نزاکت زبانی وجهه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 723 تعداد دانلود : 536
امروزه نقش رسانه ها در تحولات اجتماعی افزایش یافته است. در می ان ان واع رس انه، تلویزی ون به عنوان وسیله انتقال فرهنگ، جایگاه ویژه ای دارد. برنامه های تلویزیونی ضمن اطلاع رسانی و پ ر کردن اوقات فراغت، در حوزه آموزش پنهان نیز ایفای نقش می کنند. این رسانه مملو از پیام ه ای گفتمانی است که ساختار اجتماعی را در زبان منعکس می سازند. در قرن حاضر با افول معیاره ای سنتی که تقسیم بندی جامعه بر اساس آن صورت می گرفت، سبک زندگی به منبع اصلی شناس ایی هویت اجتماعی تبدیل شده اس ت. نخس تین ویژگ ی س ازنده س بک زن دگی در دنی ای جدی د، انتخاب های گسترده افراد است. در مقاله حاضر تلاش شده است تأثیر تغییر سبک زندگی بر زب ان شخصیت ها در سریال های تلویزیونی بررسی گردد. ازاین رو، سه مجموعه تلویزیونی (در پناه ت و، تب سرد و تکیه بر باد) از سه دهه اخیر انتخاب و تغیی ر س بک زن دگی و بازنم ایی آن در زب ان قسمت های منتخب مجموعه های تلویزیونی به روش تحلیلی- توصیفی بررسی شده اس ت. نت ایج نشان می دهد تغییر سبک زندگی بر زبان مجموعه های تلویزیونی سیما تأثیر داشته است، به گونه ای که نزاکت زبانی در حوزه کاربرد ضمایر و صورت های خطاب کاهش یافته است.
۱۰.

عوامل مؤثر بر ترجیح مصرف کنندگان به خرید مارک های بین المللی به جای مارک های محلی

نویسنده:

کلید واژه ها: ترجیح مصرف کننده مارک های بین المللی مارک های محلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 973 تعداد دانلود : 341
مطالعه حاضر به منظور تعیین عوامل مؤثر بر ترجیح مارک های جه انی ب ر م ارک ه ای محل ی و همچنین پیدا کردن الگوهای رفتار خرید مصرف کنن دگان ج وان پاکس تانی انج ام ش ده اس ت. مصرف کننده محصولات را بر اساس نشانه های اطلاعات، که درون ی و بیرون ی هس تند، ارزی ابی می کند. برخی عوامل، تصمیم گیری مصرف کننده را درخصوص خرید تحت تأثیر قرار م ی دهن د. براساس نتایج، مهمترین عواملی که تصمیم نهایی مصرف کننده را تحت تأثیر قرار می دهند، قیمت و کیفیت محصول مورد نظر هستند. از آنجا که مصرف کنندگان به طور معمول، قیمت برن د را ب ه کیفیت آن ربط می دهند، یک نام تجاری با قیمت بسیار پایین به طور کلی، به عنوان یک محص و باکیفیت پایین تلقی می شود. همچنین، یک محصول با قیمت خیل ی ب الا ممک ن اس ت باکیفی ت خوانده شود. عوامل دیگری که بر ترجیحات مصرف کننده تأثیر گذارند، عبارتاند از: ق ومگرای ی مصرف کننده، کشور مبدأ، وضعیت اجتماعی، نسبت قیمت با مارک های رقیب، خانواده و دوستان. این پژوه در کراچی انجام شده است و نمون ه آم اری آن ش امل 211نف ر از اف راد 27 11س اله می شود. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه صورت گرفته و مخاطبان هدف را تعدادی از جوان ان در دو مرکز خرید محبوب شهر و دو دانشگاه تشکیل داده اند. تحلیل داده ها نیز به کمک ج دول و نم ودار ارایه شده است.
۱۱.

حقوق عرفی کشت در خور بیابانک

کلید واژه ها: آیین عرف خور بیابانک بُنابداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 871 تعداد دانلود : 755
در تقویم کشاورزی مردم خور بیابانک روز پانزدهم مرداد، سرآغاز صیفی ک اری از جمل ه ش لغم است که این امر با آداب ویژه ای جشن گرفته می شود. مقاله حاضر با تکیه بر مشاهدات مش ارکتی نگارنده و تحقیق میدانی پیرامون این موضوع شکل گرفته و سعی شده است ضمن بی ان ای رادات پژوه ه ای پیشین درخصوص این موضوع، توصیف دقیقی از این آیین ارایه شود و قواعد عرفی و حقوقی و اعتقادات و باورهای جشن کاشت شلغم بررسی و ارایه گردد.
۱۲.

تأثیر فرهنگ کشاورزی و دامداری بر ضرب المثل های مردم روستای گُل افشان قائم شهر

کلید واژه ها: دامداری روستای گلافشان قائمشهر ضرب المثل کشاورزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 36 تعداد دانلود : 609
مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب، کشاورزی و دام داری پررونق ی دارد. در جری ان کشاورزی و دامداری، رویدادهای تلخ و شیرینی وجود دارد که رفته رفته، برخی از آنها به صورت مَثَل درآمده اند. این مَثَلها به دلیل محتوای غنی در میان مردم ماندگار شده اند و در مواقع مشابه به کار می روند. آنچه در مقاله حاضر به آن پرداخته شده، مَثَل هایی است که در زمین ه کش اورزی و دامداری ذکر شده اند و مردم روستای گل افشان شهرستان قائمشهر از آنها استفاده می کنند.

معرفی کتاب ها

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱