کتاب مهر

کتاب مهر

کتاب مهر تابستان 1393 شماره 13

مقالات

۱.

نقش رسانه های جمعی در گسترش صنعت نشر الکترونیکی

نویسنده:

کلید واژه ها: رسانه های جمعی نشر الکترونیکی رسانه های اجتماعی محتوای دیجیتال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 620 تعداد دانلود : 850
با توجه به توانمندی رو به رشد در عرصه فناوری اطلاعات، تولیدکنندگان اطلاعات نیز بخشی از توان مادی و فکری خود را به ذخیره اطلاعات در محیط الکترونیکی اختصاص داده اند و این روند همچنان رو به رشد است. شیوه های نشر الکترونیکی، که گاه به عنوان انقلاب در حوزه انتشار اطلاعات از آن یاد می شود، نزد ناشران و تولیدکنندگان اطلاعات، به تناسب نوع مطالبی که تولید و منتشر می کنند، متفاوت است. نوع استفاده یک ناشر متون دانشگاهی از نشر الکترونیکی با یک ناشر آثار کمک درسی یا یک ناشر مجلات الکترونیکی کاملاً متفاوت است. امروزه، رسانه های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات، مخاطب گسترده ای در جهان و ایران دارند، این در حالی است که رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، یوتیوب و گوگل پلاس نیز درصد زیادی مخاطب دارند، اما رشد بیشتری نسبت به رسانه های جمعی دارند. از زمانی که چاپ به عنوان بستر رسانه جمعی ظهور کرد تا موقعی که اینترنت به عنوان پلتفرم ظهور رسانه های آنلاین پا به عرصه گذارد، تصور اینکه تعاملات رسانه ای امروز چنین شود و رسانه هایی با عنوان رسانه های اجتماعی رشد بیشتری از سایر رسانه ها داشته باشند و نیاز و خواسته های مخاطب را برآورده نمایند، وجود نداشت. در این مقاله سعی بر آن داریم، به طور گذرا ویژگی های رسانه های جمعی و نشر الکترونیکی را بررسی نموده تا مسیر فعالیت در این حوزه روشن و هموار شود. سپس با اشاره به مهارت های مورد نیاز جهت توسعه نشر الکترونیک، نقش رسانه های جمعی در افزایش مهارت های نشر الکترونیکی را با هدف گسترش این پدیده تبیین نمائیم.
۲.

عوامل انسانی موثر در توسعه کتابخانه دیجیتالی

کلید واژه ها: نیروی انسانی کتابخانه دیجیتالی کتابدار دیجیتالی توسعه کتابخانه دیجیتالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 593 تعداد دانلود : 260
مقاله حاضر در تلاش است تا کلیه گروه ها و افرادی را که به نحوی در رشد و توسعه کتابخانه دیجیتالی ایفای نقش می کنند، شناسایی و نوع وظایف و خدماتی را که در این زمینه بر عهده دارند، معرفی کند. رویکرد مقاله از نوع سندی (کتابخانه ای) است و منابع مرتبط با مقاله حاضر بررسی و ضمن استفاده از یافته های آن ها به عنوان شاهد نیز مورد استناد قرار گرفته اند. نتایج این بررسی حاکی از آن است که افراد و گروه های مختلفی در فرآیند توسعه کتابخانه دیجیتالی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی درگیر هستند، که عبارتند از کاربران، کتابداران، تحلیل گران، مدیران وب و طراحان و توسعه دهندگان سایت های کتابخانه دیجیتالی ، برنامه نویسان، کارشناسان فنی، ناشران، تامین کنندگان تجهیزات و سیستم های کتابخانه دیجیتالی که به عنوان پیشگامان نوآوری و توسعه کتابخانه دیجیتالی، شناخته می شوند. از این رو در این مقاله، جهت توسعه موفق کتابخانه های دیجیتالی، ویژگی ها و مهارت-های گروه های مذکور و وظایفی که این گروه ها در قبال توسعه کتابخانه دیجیتالی دارند، ارائه گردیده است. چرا که تنها پس از آشنایی با موارد مذکور، و ایجاد زمینه ها و شرایط مناسب و بهره گیری از فرصت های موجود است که می توان به توسعه موفق کتابخانه دیجیتالی اندیشید و بستر لازم را برای توسعه همه جانبه آن فراهم نمود.
۳.

تأثیر اینترنت بر ارتباطات بازاریابی یکپارچه در صنعت نشر ایران

کلید واژه ها: اینترنت صنعت نشر ارتباطات بازاریابی یکپارچه هم نیروزایی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب
  2. حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی صنعت و تجارت کتاب اقتصاد کتاب، اقتصاد نشر
  3. حوزه‌های تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی علوم اطلاع رسانی اینترنت و موتورهای کاوش
تعداد بازدید : 745 تعداد دانلود : 20
در سال های اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در فضای مجازی، تأثیر و تغییرات مهمی بر زندگی اقتصادی و اجتماعی افراد داشته اند. اینترنت از این جریان مستثنا نیست، اینترنت فرصت های زیادی مانند برقراری تعامل و سفارشی سازی فراهم می آورد و مشتریان و سازمان ها می توانند از آن استفاده کنند. نباید این واقعیت که سازمان ها تنها منبع اطلاعات نیستند، را نادیده گرفت. اینترنت حجم عظیمی از اطلاعات و ارتباطات و امکان تعامل افراد با یکدیگر را برای مصرف کنندگان فراهم می آورد. هدف اصلی این مقاله، یافتن پاسخ این سؤال است: چگونه می توانیم اینترنت را با فعالیت های ارتباطی یک سازمان از طریق یک بازاریابی موفق ترکیب کنیم به طوری که هم نیروزایی به خصوص در صنعت نشر ایران محقق گردد؟
۴.

معرفی و مقایسه ی تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات کتاب های گویا

نویسنده:

کلید واژه ها: کتاب گویا ارائه ی خدمات کتاب گویا تأمین کننده ی محتوای کتاب گویا مدل کسب و کار کتاب گویا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 430 تعداد دانلود : 112
هدف از این مقاله معرفی چندی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات کتاب های گویا و معرفی ویژگی های مجموعه و محصولات و مدل های ارائه محصول است. با بررسی متون و وب سایت های این مؤسسات اطلاعات مورد نیاز گردآوری و با رویکرد مقایسه ای ارائه شده است. مؤسساتی که در این بررسی حضور داشته اند شامل آدیبل، اوردرایو، نت لایبریری، پلی اوی، و تامبل تاکینگ بوکز بوده و در ادامه به معرفی اجمالی چند مؤسسه ی دیگر نیز پرداخته شده است. ویژگی هایی که این مقایسه بر مبنای آنها شکل گرفته عبارت اند از مجموعه، موضوع و سبک، شرکای انتشاراتی و سایر تأمین کنندگان محتوا، محتوا، گزینه های خرید و اجاره، اجزای هزینه، فرمت های فایل، گزینه های پخش، و امکان ادغام با دیگر مجموعه های کتابخانه، سیستم ها و خدمات.
۵.

خرید آنی در فروشگاه های کتاب

کلید واژه ها: خرید آنی کتاب عوامل درون فروشگاهی فروشگاه های کتاب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 632 تعداد دانلود : 309
تحقیق علمی در مورد مصرف کننده، همزمان با بسط و گسترش بازاریابی ، توسعه یافته است و از میان جنبه های فرآیند بازاریابی به طور خاص ، بر روی رفتار مصرف کننده تمرکز دارد. یکی از مباحثی که امروزه از مهم ترین مباحث در حوزه رفتار مصرف کننده می باشد رفتار خرید آنی است. مطالعه حاضر تلاشی است در جهت بررسی تأثیر عوامل درونفروشگاهی به عنوان محرک بیرونی بر خرید آنی کتاب. جهت برازش مدل از تکنیک تحلیل مسیر و برای بررسی وضعیت فرضیههای تحقیق از مدلیابی ساختاری استفاده شد. خریداران فروشگاههای کتاب شهر تهران به عنوان جامعه تحقیق انتخاب شدند که با استفاده از روش نمونهگیری کوکران نمونه 384 نفری مقرر شد که پس از توزیع 400 پرسشنامه، 391 پرسشنامه تکمیل شد. روایی پرسشنامه با نظر خبرگان و بارهای عاملی تائیدی سنجیده شد و ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده نیز حکایت از پایایی مناسب پرسشنامه دارد. نتایج بدست آمده روشن ساخت که محیط درونفروشگاه، طراحی فروشگاه، سایز فروشگاه بر خرید آنی تأثیر دارد.