توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال هشتم مرداد و شهریور 1393 شماره 38

یادداشت ها

گفتگوها

۱.

میزگرد/ دیدگاهها و اندیشه ها؛ تجربه ی ورود به بازارهای بین المللی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 846
بیان شکستها و ناکامیها، بی تجربگیها و عدم شناخت، از اساس در قاموس گفتاری بسیاری از شرکتها و مدیران ایرانی نمی گنجد. اما حاضران این میزگرد، به سراغ این نوع از تجربه ها و خاطرات رفته اند که درس آموزیهای فراوانی برای مدیران و شرکتهای ایرانی دارد. ""رهایی از خودشیفتگی""، ""پرهیز از دام غرور""، این فرصتها را مهیا می سازد تا این نوع از خاطرات در قالب مجموعه هایی تدوین و مستندسازی شود؛ واقعیتی که سخت به آن نیازمندیم. ""توسعه مهندسی بازار"" برای این نوع از تجارب و خاطرات، آمادگی دارد صفحاتی را در اختیار عزیزانی قرار دهد که تمایل دارند ""تجربه ی ورود به بازارهای بین المللی"" خود را به اشتراک بگذارند.
۲.

استادان بین المللی ایرانی / گفت وگوی اختصاصی با استادیار بازاریابی دانشگاه لارنتین کانادا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 404
دکتر ابراهیم مظاهری، مهندس متالوژی دانشگاه امیرکبیر، به بازاریابی گرایش می یابد و با طی مدارج عالی، دکتری خود را از کانادا در رشته ی بازاریابی دریافت می کند. وی چندسالی است که استادیار بازاریابی دانشگاه لارنتین کانادا است. گفت وگوی تلفنی ما با دکتر مظاهری، دو محور اساسی داشت که عبارت بودند از: الف)رفتار مصرف کننده ی اینترنتی، و ب) بازاریابی رسانه های اجتماعی. ویژگی این گفت وگوی تلفنی در آن بود که دکتر مظاهری از نتایج پژوهشهایش در این دو حوزه ی بازاریابی (رفتارمصرف کننده ی اینترنتی، و بازاریابی رسانه های اجتماعی) گفت که به تازگی پژوهش و معرفی کرده است. دکتر مظاهری در همین 4 صفحه گفت وگویی که پیش رو دارید، به اصلی ترین نکات و موضوعاتی اشاره می کند که بهتر است مدیران قبل از راه اندازی سایتهای اینترنتی برای فعالیتهای کسب وکاری، با دقت آن را رعایت کنند.
۳.

برند / گفت وگو با مارک گوبه، نویسنده ی کتاب برندینگ عاطفی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 11
مارک گوبه، نویسنده، طراح، فیلمساز، و سخنران، پارادایم برندینگ عاطفی را در سال 2001 معرفی کرد. ""برندینگ عاطفی"" پیش از آن، کارآمدی خود را در دنیای فروش کوکاکولا در سال 1996 نشان داده بود که از مرز 9 میلیارد دلار به رشد سالانه ی 15 میلیارد رسیده بود. همچنین ""برندینگ عاطفی"" در جریان بازیهای المپیک 1996 سیدنی درخششی چشمگیر برای ""معرفی برند کوکاکولا"" و فروش آن در قیاس با بسیاری از برندهای جهانی نشان داده بود. ""برندینگ عاطفی"" چیست؟ چه تعاریف یا تعریفی از برندینگ عاطفی وجود دارد؟ چگونه برندها می توانند با بهره مندی از این نظریه ی کارآمد، ""بازارها"" و از آن مهمتر، قلب ""مصرف کنندگان"" و ""مردم"" را تسخیر کنند؟ گفت وگو با مارک گوبه حاوی پاسخهای دقیق و موجز به این پرسشها است که می خوانید.
۴.

قیمت گذاری/ گفت وگوی اختصاصی با دکتر مایکل راشتون، درباره ی قیمت گذاری و بازاریابی آثار هنری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 187
گفت وگوی ما با مایکل راشتون، اهل کانادا، و عضو هیأت علمی دانشگاه ایندیانای امریکا را خواندنی خواهید یافت؛ چراکه محور این گفت وگو درباره ی ""بازاریابی و قیمت گذاری آثار هنری"" است؛ موضوعی که از اساس بسیاری از متخصصان بازاریابی در این باره تقریباً چیز کمی می دانند. مایکل راشتون، مدیر برنامه ی مدیریت هنر دانشگاه ایندیانا، کتاب ارزشمندی دارد با عنوان ""قیمت گذاری استراتژیک آثار هنری"" (Strategic Pricing for the Arts). همچنین راشتون، عنوان درخشانی دارد و آن ویراستار کتاب ""جوامع خلاق: آثار هنری در توسعه ی اقتصاد"" است. در این گفت وگو، دکتر مایکل راشتون هم از راهکارها می گوید، و هم از اشتباهات مدیران و هنرمندان یاد می کند که درباره ی آثار هنری به کرّات مرتکب می شوند.
۵.

رفتار مصرف کننده / گفت وگوی اختصاصی با پروفسور جاناتان رابرت ایست، استاد دانشگاه کینگستون

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی
  2. حوزه‌های تخصصی اقتصاد اقتصاد خرد رفتار خانوار و اقتصاد خانواده رفتار مصرف کننده:تحلیل های تجربی
تعداد بازدید : 296
رابرت ایست، استاد روانشناسی اجتماعی، استراتژی، بازاریابی و نوآوری در دانشگاه کینگستون (Kingston) لندن، صاحبنظر در ""رفتار مصرف کننده"" است. کتاب او عنوان جالبی دارد: ""رفتار مصرف کننده: ایده های کاربردی در بازاریابی"" که بیشتر یک کتاب درسی است. همچنین کتاب تأثیر تبلیغات و به نمایش گذاری است. گفت وگوی ما با رابرت ایست متمرکز بر کتاب رفتار مصرف کننده: ایده های کاربردی در بازاریابی"" بود. بویژه علائق وی که در سالهای اخیر درباره ی بازاریابی ارتباطات شفاهی دهان به دهان (Word of Mouth) گسترش یافت.

مقالات

۱.

رفتار مصرف کننده/ ویژگی ها و رفتار مصرف کنندگان هزاره ی سوم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 56
نسل پیچ درپیچ"" از جمله عناوینی است که متفکران بازاریابی برای ""نسل جدید"" یا ""نسل هزاره ی سوم"" به کار می برند. ""ویژگیها"" و ""رفتار"" این گروه سنی جوان (16 تا 34 سال) آنچنان متفاوت، متنوع، متناقض، و متضاد است که ""نسل قدیمی""، و مدیرانی که از این گروه بی اطلاعند، همواره در شوک ""حیرت"" و شگفت زدگی هستند. متفکران بزرگی نظیر مایکل سولومون، استاد برجسته ی امریکایی، روانشناس اجتماعی و بازاریاب شهیر، در کتاب معروفش به نام ""رفتار مصرف کننده"" به زیبایی تمام، این نسل را معرفی کرده است (""رفتار مصرف کننده""، ترجمه ی دکتر کامبیز حیدرزاده، انتشارات بازاریابی). همچنین مارک گوبه، طراح، فیلمساز، و نویسنده ی فرانسوی نیز در کتابش به نام برندینگ عاطفی(Emotional Branding) توصیف مشروح و کاملاً عینی و سینمایی از این نسل داده است (برندینگ عاطفی، انتشارات بازاریابی). بخشی از این اطلاعات را درباره ی مارک گوبه، در همین شماره ی مجله بخوانید که با عنوان گفت وگو با مارک گوبه، نویسنده ی کتاب ""برندینگ عاطفی"" چاپ شده است. گروه مشاوران بوستون نیز در همین دو صفحه که پیش رو دارید، به اجمال و مختصر درباره ی ویژگیهای ""نسل جدید"" یا ""هزاره ی سوم"" توضیحاتی آورده است که فوق العاده راهگشا برای مدیرانی است که تمایل دارند با آگاهی، محصول خود را عرضه کنند؛ چراکه می دانند بدون شناخت و آگاهی ""رفتار مصرف کننده"" شکست کالا و محصول حتمی است.
۲.

بازاریابی ورزشی / پایان جام جهانی فوتبال و تأثیر آن بر رفتار خرید کشورهای جهان

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت بازاریابی در ورزش
تعداد بازدید : 377
جام جهانی فوتبال 2014 برزیل هم در آغاز، و هم در پایان تأثیری بزرگ بر جا گذاشت، هم برای دولتها و هم برای ملتها. برای بررسی آثار جام جهانی فوتبال 2014 برزیل در آغاز، به شماره های قبلی نشریه مراجعه کنید، اما بررسی تأثیر این رویداد بزرگ ورزشی پس از پایان، پس لرزه هایی دارد که در این مقاله بخوانید. چه بر سر صنعت موادغذایی، شرکتهای تولیدی تلویزیون، و... پس از جام جهانی خواهد آمد، پرسشهایی است که این مقاله به آن پاسخ داده و فراتر از آن را نیز توصیف و ترسیم کرده است.
۳.

برند / دندانهای فوتبالی بر شانه ی برندهای جهانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی
  2. حوزه‌های تخصصی تربیت بدنی مدیریت ورزشی مدیریت بازاریابی در ورزش
تعداد بازدید : 950
لویس سوارز، بازیکن اروگوئه ای، در جام جهانی فوتبال 2014 با یک اقدام دور از انتظار- گاز گرفتن مدافع ایتالیایی در بازی اروگوئه و ایتالیا – در صدر خبرها قرار گرفت. این خبر پرشگفت هم تقبیح شد، و هم موجی از تحسین آفرید. برند آدیداس در لحظه های نخست، پس از حکم فیفا که محرومیت از بازیهای ملی بود، همسو با فیفا، رفتار سوارز را نادرست خواند و کوشید همکاری اش را با سوارز قطع کند. آدیداس بعدها دید ""افکار عمومی"" متفاوت از حکم ""فیفا"" است، به همین دلیل رفتارش را کاملاً تغییر داد. همین رویداد به ظاهر ساده، هم ""برندها"" هم ""مدیران برندها"" را برانگیخت تا فراتر از موضوع رسمی، ""افکار عمومی"" را با ""تیزبینی"" و ""هوشیاری"" رصد کنند. اثر حاضر افزون بر بازتاب فراز و فرود تصمیم گیریهای متعدد و متنوع برندهای جهانی و دیدگاههای آنان، برای مدیران کسب وکاری درسهای آموزنده دارد 1)در جریان ""خبرها"" باشیم، شاید از آنچه رخ داده، بتوانیم برای ""برندمان"" موقعیت آفرینی کنیم، و 2) برای سوارزهای سازمان چه حکمی مناسب است؟ الف)اخراج، ب)ارتقا پاسخ به این پرسشها را در این اثر بخوانید.
۴.

مشاهیر/ درسهای کسب وکار از پیکاسو

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 165
پابلو پیکاسو، پیکرتراش، نقاش، و شاعر اسپانیایی (تولد: 25 اکتبر1881/ درگذشت: 8 آوریل 1973 میلادی)، به همراه دوستش مکتب کوبیسم را پایه گذاری کرد. پیکاسو، هنرمند بود و نگاه خاصی به کسب وکار داشت. از جمله آنکه برای ""رقابت"" جایگاه خاصی قائل بود. با آنکه ""رقیب شناسی"" برای پیکاسو مهم بود، توجه چندانی به پول نداشت؛ به گونه ای که در پایان زندگی وی گفته اند تابلوهای زیادی از او بر جا مانده بود که برای فروش آن هیچ اقدامی نکرده بود.
۵.

تبلیغات خلاق / تبلیغات خلاق، راهی برای شگفت زدگی مشتریان

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات آموزش و ارتباطات اقناعی تبلیغات تجاری
تعداد بازدید : 549
تبلیغات خلاق در این شماره به سراغ ""روز مادر"" رفته است. همچنین ""بهترین مشاغل دنیا"" را معرفی می کند؛ نشان می دهد دختران نیز در ایام کودکی می توانند و باید سراغ اسباب بازیهایی بجز عروسک نیز بروند، و فراتر از آن، داستان دو دختری را به تصویر می کشد که هر دو، ""دست چپ"" ندارند. همچنین از بیم و امید والدینی می گوید که چشم انتظار تولد فرزندانشان هستند.
۶.

تبلیغات / پایان عصر تبلیغات سنتی؛ 5 ویژگی برای موفقیت رسانه های دیجیتال جدید

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 140
سالها پیش، سرجیو زیمن، مدیر پیشین بازاریابی کوکاکولا، کتابی نوشت با عنوان: ""تبلیغاتی که ما می شناسیم به پایان خط رسیده است"". به مرور و بعدها رسانه های دیجیتال ظهور و بروز کردند. عصر کنونی، عصر رسانه های دیجیتال است. با وجود این، برای موفقیت رسانه های دیجیتال شرایط و الزاماتی وجود دارد که بخشی از این شرایط در قالب 5 قانون جدید در این نوشته، تشریح می شود. دو پژوهشگر دانشگاه هاوارد، از واقعیتهایی می گویند نظیر ""این مصرف کننده است که بازی را در دست دارد نه بازاریاب،"" این مصرف کننده است که از تکنولوژیهای جدید برای شناخت و ارزیابی ""بازاریابها"" استفاده می کند، در آینده بیشتر درباره ی برندها صحبت خواهد شد تا آنکه برندها صحبت کنند و...
۷.

گوشه ی بازار/ به مناسبت روز جهانی چپ دستها (22 مرداد)؛ بازاریابی برای چپ دستها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
تعداد بازدید : 109
چپ دستها"" یا ""چپ برترها"" هنوز هم در ""جهان"" و هم در ""ایران"" چندان مورد توجه ""بازاریابی"" قرار نگرفته اند. این در حالی است که ""بخش بندی"" و ""تشخیص گوشه های محدود بازار"" بویژه در سالهای اخیر جزو اصلی ترین فعالیتهای بازاریابی است. سالها طول کشید تا برای داوطلبان کنکور که ""چپ دست"" هستند، صندلی مخصوص آنان در جلسات آزمون قرار گیرد. هنوز هم فروشگاههای زنجیره ای تمامی فضاهای خود را بر اساس ویژگیهای رفتاری و حرکتی ""راست دستها"" طراحی و چیدمان می کنند. گو آنکه برخی ""برندهای جهانی"" نظیر مک دونالد گاه به شوخی، گاه به جد، اقداماتی برای عرضه ی همبرگر برای ""چپ دستها"" را شروع کرده اند تا این پیام ویژه را برای این بخش از بازار به گوش ""چپ دستها"" برسانند.
۸.

مدیریت / من مدیر، بزرگتر و برتر از همه ی سیستم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 510
اختلال خودشیفتگی"" یا شخصیت خودشیفته، بیماری رایج ایرانی ها است. این گفته ی دکتر سعید شاملو، استاد روانشناسی ایران، است که سالها پیش از درگذشت. فارغ از این گفته، برخی داستانهای ایرانی نظیر کتاب دایی جان ناپلئون، اثر ایرج پزشکزاد نیز درباره ی ""خودشیفتگی"" حرفهای خواندنی دارد. افزون بر آن، میزگردهای قبلی، و میزگرد این شماره ی نشریه - که در صفحات 12 تا 17 درج شده- مدیران از این اختلال در فعالیتهای کسب وکاری یاد می کنند. با این نگاه، به سراغ یکی از پایان نامه های دانشگاهی رفتیم که در سال 1392 در دانشکده ی مدیریت دانشگاه صنعتی شریف دفاع شد.
۹.

مدیریت برند / برند کارفرما

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 436
دانشگاههای هاروارد، اکسفورد، شریف، پرآوازه و معتبرند. از این رو بسیاری از دانشجویانی که تمایل دارند تحصیل کنند، خودشان این گزینه ها را در نظر نمی گیرند. حتی استادانی که علاقه مندند به عضویت هیأت علمی درآیند، زمانی برای این دانشگاهها اقدام خواهند کرد که قابلیتهای فراوان و چندوجهی در خود سراغ داشته باشند. به این ترتیب، دانشگاه بسیاری از هزینه های جانبی ""بررسی فرم""، و ""مصاحبه های متعدد"" را در این باره نخواهد داشت. از این سو، مراکز دانشگاهی تنها با نخبگانی روبه رو خواهند شد که افزون بر دانش و تجربه ی مثال زدنی، باورهای راسخی دارند که تنها مراکز علمی معتبر جایگاه آنان است. درباره ی شرکتها، بنگاهها، و بانکهای جهانی نیز موضوع از این قرار است. به این وضعیت ""برند کارفرما"" می گویند. متن حاضر فراتر از تعریف، ارکان فرایند برندسازی کارفرما را تشریح کرده و نکاتی را یادآوری می کند که ""برندهای کارفرما"" بهتر است رعایت کنند تا با جذب نخبگان بتوانند همچنان این ""برند کارفرمایی"" را ارتقا بخشند.
۱۰.

مدیریت و رهبری/ 6 کلاهی که هر مدیرعاملی باید به سر بگذارد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 879
مدیرعامل برای کسب بالاترین بهره وری در موقعیت شغلی خود، همزمان باید 6 نقش را ایفا کند. از دیگر سو، باید بتواند بین این 6 نقش تعادل مطلوب نیز برقرار سازد. 6 نقش یا 6 کلاهی که مدیرعامل بر سر می گذارد، وابسته به فعالیتهای متفاوتی است که مقتضی سازمان یا اداره ی او است. آیا از این 6 نقش یا 6 کلاه آگاهید؟ آیا می دانید بیشترین کلاهی که مدیر باید بر سر بگذارد، کدام است؟ این 6 نقش یا 6 کلاه، در این متن کوتاه آمده است که می خوانید.
۱۱.

خرده فروشی/ هری گوردون سلفریج، مبدع خرده فروشی نوین در جهان

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 482
فروشگاههای بزرگ خرده فروشی مرهون ابتکار عمل و اندیشه ی بازرگان امریکایی است به نام هری گوردون سلفریج در 108 سال پیش. سلفریج کیست؟ دیدگاههای او چیست؟ و چه ابتکارات درخشانی برای جلب و جذب مشتریان به راه انداخت؟، بخشی از پرسشهایی است که این متن بخوبی پاسخگوی آن است. هرچه هست، بسیاری از آنچه هم اکنون در فروشگاههای بزرگ خرده فروشی می بینیم، دیدگاهها، ابتکارها، و راه حلهای عملی است که ""سلفریج"" در 108 سال پیش پایه گذاری کرد و رواج داد. این ابتکارها عبارتند از....
۱۲.

بسته بندی/ایده های خلاق در بسته بندی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی صنعتی
تعداد بازدید : 488
بسته بندی"" فراتر از تبلیغات 15 ثانیه ای است. شرکتهای موفق جهانی تردید ندارند که ""بسته بندی"" اصلی ترین عامل جذب و دفع مشتری به کالا یا محصولی خاص است. به گفته ی سرجیو زیمن، مدیر پیشین بازاریابی کوکاکولا، بسته بندی بیانی از یک هویت است که باید آن را در خدمت برند قرار داد، با دیدن این عکسها از بسته بندی کالاها، ایده های تازه ای خواهید گرفت که قطعاً می تواند کسب وکارتان را تغییر دهد.
۱۳.

فروش/ مجلات ""فست کامپنی"" و ""استورز"" درباره ی بازاریابی و فروش چه نوشتند

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 471
فست کامپنی"" ( Fast Company) و ""استورز"" (stores) دو نشریه ی معروف در حوزه ی بازاریابی و فروش هستند که در این شماره معرفی می شوند. هر یک از این دو نشریه، با مجموعه ای از آثار و نویسندگان، ایده هایی تازه دارند که می تواند برای مدیران کسب وکاری، الهام بخش فعالیتهایشان باشد. برای مثال، در نشریه ی تازه ی فست کامپنی، عنوان جالبی آمده است که از زیردریاییها می توان درسهای فراوانی برای کسب وکارها آموخت. در این مقاله، مشابهتهای کسب وکارها با زیردریاییها مطرح شده است از آن جمله آنکه در شرایط متلاطم و ناپایدار چگونه باید کسب وکارها را اداره کرد؛ وضعیتی که زیردریاییها عمدتاً با چنین بحرانهایی به پیش می روند. خبر جالب آنکه بنیاد راکفلر منبع مالی لازم را برای یک شغل در حال شکل گیری و توسعه در اختیار صد شهر جوان قرار می دهد. این شغل تازه در حوزه ی خدمات شهری است؛ پستی با عنوان ""مدیر ارشد مقاومت"". درباره ی وظایف این شغل و اقداماتی که در شرف مهیاسازی آن است، به نشریه ی فست کامپنی مراجعه شود. دومین نشریه، مجله ی استورز است که گزارشی دارد از صد خرده فروش پررونق امریکا. در این گزارش، پیش بینی شده که برای سوپرمارکتهای کوچکتر، فرصتهای رشد زیادی وجود دارد. این گزارش به یکی از چالشهای مطرح در خرده فروشی نیز می پردازد؛ چالش آن است که خرده فروشی اجناس و کالاهای لوکس مانند جواهرات، به دلیل ساختار مشابه طراحی و عرضه ی آن در دنیا، عملاً توفیق فراوانی برای جلب توجه مشتریان به دست نیاورده است. در نشریه ی استورز، مجموعه ای از گزارشهای عجیب و غریب وجود دارد نظیر آنکه فروشگاههایی در ازای فروش پرتغال، از افراد ""پول"" نمی گیرند بلکه، ""خون"" می گیرند. موضوعات تازه نظیر ""کاهش مصرف انرژی""، از جمله موضوعات مهمی است که ""فروشگاههای خرده فروشی"" ناگزیرند اهمیت و توجه وافری قائل شوند. برخی از این فروشگاهها، تجهیزات خود را نصب کرده اند تا از میزان مصرف انرژی کاسته شود. برای آگاهی از موضوعات این دو نشریه ی خواندنی بازاریابی و فروش می توانید همین 4 صفحه را با دقت مطالعه کنید.
۱۴.

منابع انسانی/ بیل تیلور: مراقب اشتهای خود برای ریسک کردن باشید

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 300
بیل تیلور(Bill Taylor) دیدگاههای درخشانی برای فروش دارد. کار مطبوعاتی حرفه ای کرده است و آن راه اندازی نشریه ای با نام فست کامپنی (Fast Company) است، ضمن آنکه سخنران و کارآفرین فوق العاده ای است (فست کامپنی در این شماره ی نشریه در صفحه 56 معرفی شده است). دیدگاههای درخشان او قابل پیگیری است آنجا که می گوید اجازه ندهید که دوران رکورد و سختی، تعهد شما را به نوآوری و تغییر متزلزل سازد. از زاپوس می گوید که به کارکنانش 1000 دلار پاداش می دهد اگر تمایل داشته باشند این شرکت را ترک کنند. فیلم بیل تیلور حاوی دیدگاههای کسب وکاری وی به زبان انگلیسی است که از سوی شرکت TMBA به فارسی ترجمه شده و با 1500 تومان قابل خریداری است: www.MarketingShop.ir

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸