تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه سال 1391 شماره 169

مقالات

۱.

اندازه گیری و بهبود وضعیت راهبری فناوری اطلاعات با استفاده از کارت امتیازی

کلید واژه ها: فناوری اطلاعات ارزیابی عملکرد کارت امتیازی متوازن راهبری فناوری اطلاعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 692 تعداد دانلود : 62
هدف نهایی توسعه و پیادهسازی راهبری فناوری اطلاعات، ترکیب کسبوکار و فناوری اطلاعات و دستیابی به نتایج مالی بهتر است. بنابراین روند کارت امتیازی متوازن راهبری فناوری اطلاعات که به ایجاد سهم در کسبوکار منتهی میشود، روندی منطقی است و در این تحقیق، به عنوان یکی از روش­های ارزیابی عملکرد راهبری فناوری اطلاعات، بهکاررفتهاست. در پژوهش حاضر، از مدل کارت امتیازی راهبری فناوری اطلاعات، بهعنوان چهارچوبی برای ارزیابی عملکرد راهبری فناوری اطلاعات در یک شرکت بیمه استفاده شده و وضعیت این شرکت در هر یک از چهار بُعدِ سهم در کسبوکار، ذینفعان، تعالی عملیاتی و آیندهگرایی، مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیازدهی شده است؛ بدین ترتیب، علاوه بر شناسایی وضعیت فعلی راهبری فناوری اطلاعات در شرکت مورد نظر، راهکارهایی نیز برای بهبود استفاده از فناوری اطلاعات بهعنوان ابزار توانمندسازی کسبوکار ارائه گردیده است.
۲.

نگاهی بر صنعت بیمه در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا

کلید واژه ها: بیمه اتومبیل بیمه زندگی بیمه خانه کشورهای منا قیمت گذاری مبتنی بر ریسک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 613 تعداد دانلود : 32
بیمه میتواند نقشی حیاتی در توسعة مالی و اقتصادی ایفا کند. بیمه، با تسهیم ریسک، میزان سرمایة لازم جهت پوشش خسارتهای بزرگ را کاهش داده، سرمایهگذاری را تقویت کرده و موجب نوآوری و رقابت در بازار میشود. با معرفی قیمتگذاری مبتنیبر ریسک برای پوشش بیمه، این بخش میتواند رفتار بنگاههای اقتصادی را تغییر دهد. شرکتهای بیمه، بهعنوان واسطههای مالی با افق سرمایهگذاری طولانیتر میتوانند در تأمین مالی بلندمدت و مدیریت ریسک مشارکت کنند. در نهایت، بخش بیمه میتواند کار دیگر بخشهای نظام مالی مانند بانکداری و بازار سهام را از طریق افزایش ارزش وثیقهها به وسیله بیمة اموال بهبود بخشیده و خسارتهای ناشی از نکول را از طریق ضمانتهای اعتباری کاهش دهد. تحقیقات نشان میدهد که بخش بیمه در رشد بلندمدت مشارکت دارد. بخش بیمه در کشورهای حوزة خاورمیانه و شمال آفریقا حتی پس از کنترل سطح درآمد و مشخصههای جمعیتی، توسعهنیافته باقی ماند. این امر از آنجایی موجب نگرانی است که بخش بیمه میتواند سهم مهمی در توسعة اقتصادی و مالی داشته باشد. این گزارش نشان میدهد که حرکت کند توسعة بخش بیمه به عواملی مانند عدموجود بیمه اجباری در حوزههای اصلی، برتری شرکتهای دولتی در برخی کشورها، ضعف نظام نظارتی و مقرراتی، قوانین مالیاتی ناکافی، نقص مهارتهای حرفهای و عوامل فرهنگی بستگی دارد. اصلاحات در بیمهنامهها و نوآوریها در تولید محصولات، راه درازی برای رشد و توسعة بخش بیمه در دهة اخیر و پس از آن در پیش دارند. این گزارش، وضعیت بخش بیمه در حوزه MENA را بررسی کرده، عوامل اصلی که مانع رشد بخش بیمه هستند را تعیین کرده و راهکارهایی جهت سرعت بخشیدن به توسعه آن ارائه میدهد.
۳.

گزارشی از شانزدهمین کنگره بین المللی بیمه): ریاضیات و اقتصاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 499 تعداد دانلود : 274
کنگرة بینالمللی «بیمه: ریاضیات و اقتصاد» ، از بزرگترین کنگرههای مربوطبه بیمه و علوم اکچوئرال در سطح جهان است. این کنگره، موقعیتی را برای پژوهشگران فراهم کرده است که به ارائه و تبادل نظرات و ایدههای تحقیقاتی خود بپردازند. مقالاتی در بخش ارائه شفاهی پذیرفته میشوند که در راستای اهداف و چشماندازهای نشریة بینالمللی «بیمه: ریاضیات و اقتصاد» باشند. موضوعات اولویتدار این نشریه عبارت است از: مدلسازی ریسکهای بیمهای، ریاضیات مستمری، بیمههای زندگی و غیرزندگی، بیمههای اجتماعی، بیمههای درمان، بیمه اتکایی، محصولات بیمهای مرتبط با بازار سرمایه، کاربرد روشها و نتایج حاصل از سایر رشتهها (از قبیل آمار و احتمال، تحلیلهای عددی، مالی، اقتصاد، تحقیق در عملیات و مدیریت ریسک) در علوم اکچوئرال؛ البته موضوعات قابل پذیرش در این کنگره محدود به موارد مذکور نبوده و از ایدههای نو و خلاقانة دیگر نیز حمایت میشود. در این گزارش ابتدا به معرفی تاریخچهای از این کنگره و نشریة آن و ارائة گزارشی از شانزدهمین کنگرة بینالمللی «بیمه: ریاضیات و اقتصاد» میپردازیم و همچنین چکیدة تعدادی از مقالات ارائهشده را ارائه میدهیم.
۴.

اجرای طرح پژوهشی بررسی و سنجش سطح رضایت مندی بیمه گذاران شرکت های فعال در صنعت بیمه کشور

کلید واژه ها: رضایت مشتری پوشش ریسک رقابت منطقه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 888 تعداد دانلود : 350
در دنیای رقابتی امروز سازمانها باید عملکردی در مقیاس جهانی داشته باشند تا بتواند با رقبای منطقهای و جهانی رقابت کنند. حتی اگر شرکتی قصد ورود به بازارهای جهانی را نداشته باشند، شرکتهای دیگر با حضور در بازار آن شرکت، در صدد جلب مشتریان خواهند بود. شرکتها امروزه ناچارند که «جهانی اندیشیده و منطقهای عمل کنند». بههمیندلیل، تأمین نیازهای مشتریان و جلب رضایت آنها از محورهای مهمی است که در همه صنایع و از جمله صنعت بیمه باید به آن توجه شود. مشتریان از مهمترین عوامل محیطی هر سازمانی محسوب میشوند. صاحبنظران مدیریت، کسب رضایت مشتری را از مهمترین وظایف و اولویتهای مدیریت شرکتها برشمرده و لزوم پایبندی همیشگی و پایدار مدیران عالی به جلب رضایت مشتریان را پیششرط اصلی موفقیت بهحسابآوردهاند. کسب رضایت مشتریان نه تنها از نظر رقابتی باید مورد توجه قرار گیرد، بلکه از منظر اخلاقی نیز باید به آن توجه کرد و مشتریان شرکتهای بیمه در قبال حقبیمه پرداختی خود باید خدماتی متناسب با آن در جهت پوشش ریسکهای خود دریافت کنند. بیمه مرکزی ج.ا.ا در راستای بهبود فضای رقابتی صنعت بیمه و حمایت از مصرفکنندگان، آیین نامة شماره 71 موسوم به آییننامة حمایت از حقوق بیمهگذاران، بیمهشدگان و صاحبان حقوق آنها را در شورای عالی بیمه تصویب کرده است. پژوهشکده بیمه نیز در راستای اهداف بیمه مرکزی ج.ا.ا و در ارتباط با حفظ حقوق بیمهگذاران شرکتهای بیمه، سنجش میزان رضایت آنها را به عنوان یک طرح تحقیقاتی درنظرگرفته و اجرای آن را شروع کرده است. نتایج این تحقیق در طرح رتبهبندی شرکتهای بیمه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فاز مطالعاتی این طرح پژوهشی هم اکنون پایان یافته و پروژه در مرحله جمعآوری دادههای میدانی، بهوسیله پرسشنامه طراحی شده در اینزمینه است.بههمیندلیل همکاری شرکتهای بیمه در زمینه در اختیار قراردادن اطلاعات مورد نیاز و همکاری با دستاندرکاران این پژوهش از نیازمندیهای اساسی این طرح است؛ طرحی میتواند در آینده در زمینه ارتباط متقابل صنعت بیمه و مشتریان برای ارائه خدمات بهتر مؤثر واقع شود. مشتریان صنعت بیمه نیز می توانند با مراجعه به لینک زیر و تکمیل پرسشنامه رضایت مشتریان، نظرات خود را منعکس کرده تا این صنعت بتواند با آگاهی از شرایط موجود، شرایط مطلوبتری را ایجاد کند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۳