توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال هفتم فروردین و اردیبهشت 1392 شماره 30

یادداشت ها

گزارش ها

۱.

گزارش ویژه: فرش قرمز برندها برای اسکار

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 469
اسکار با مراسم پرجلوهی آن در زیر نورهای درخشان، جلوه های ویژه و موسیقی و رنگ، یک رویداد است که برندها نمیتوانند از آن بگذرند. دلایل بهره مندی از این رویداد را در این اثر جستجو کنید که بینندهی مراسم اسکار، با انبوهی از تبلیغات روبه رو نیست. پس برندها در فضای خالی و غیرانبوه تبلیغات، حضور پررنگتری دارند. دیگر دلایل برندها را در این اثر بخوانید. هزینهی سنگین تبلیغات در مراسم اسکار برای 30 ثانیه، یک میلیون و هفتصد هزار دلار است. باید دید کدام برندها قادر به پرداخت این هزینه اند، و در این 30 ثانیه، چه تبلیغی را در اعماق چشم و مغز و قلب مخاطبان نشانه میروند؟

گفتگوها

۱.

میزگرد: دیدگاهها و اندیشه ها: بازاریابی سیاسی و تبلیغات انتخاباتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 388
میزگرد ""بازاریابی سیاسی و تبلیغات انتخاباتی"" با حضور استادان رشته های بازاریابی، تبلیغات، علوم سیاسی و روابط بین الملل در دفتر نشریه برگزار شد. دکتر محمود محمدیان، دکتر محمود دهقان طزرجانی، دکتر آرام طاعتی، دکتر محمدقلی میناوند، جعفر شمسی، و پرویز درگی حاضران این میز گرد بودند که از منظر تخصصی به ""موضوع بازاریابی سیاسی"" پرداختند. ضرورت برپایی این میزگرد را میتوان در انعکاس اخباری جستجو کرد که رسانه های جمعی، و مطبوعات در روزهای پایانی فروردین ماه 1392 عنوان کردند: 1. ثبت نام بیش از 20 چهرهی شناخته شده برای کاندیداتوری ریاست جمهوری. 2. ثبت نام 302 هزار و 165 نفر برای انتخابات چهارمین دورهی شوراهای اسلامی شهر و روستا . این در حالی است که در ایران، میزان کتابهای تألیفی و ترجمه ای حوزهی بازاریابی سیاسی، و تبلیغات سیاسی نسبتاً اندک است. واحد درسی ""بازاریابی سیاسی"" به منابع غنی نیاز دارد. مؤسسات تخصصی مجزا برای مشاورهی بازاریابی سیاسی و تبلیغات سیاسی نداریم؛ مؤسساتی که با حفظ استانداردهای علمی و رعایت قوانین کشور، عملاً جامعه را به سمت مطلوبتری گرایش میدهند.
۲.

تبلیغات انتخاباتی: شگردهای تبلیغات انتخاباتی؛ گفتگو با احمد قلیش لی، مؤلف کتابهای ""10 اشتباه تبلیغاتی آقای کاندیدا"" و ""تبلیغات فرهنگی"":

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 660
شگردهای تبلیغات انتخاباتی"" نوشتهی احمد قلیش لی، در زمرهی معدود کتابهای تألیفی است که در سالهای اخیر چاپ و توزیع شد. قلیش لی، متولد 1353 گرگان، دانش آموختهی کارشناسی ارشد از دانشکدهی صدا و سیما، صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریهی منطقه ای ""حریف""، مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان است. گفتگوی ما را با احمد قلیش لی بر محور کتاب ""شگردهای تبلیغات انتخاباتی"" میخوانید که با تیراژ 2000 نسخه از سوی انتشارات ریحانی گرگان در 181 صفحه با قیمت 5200 تومان چاپ و توزیع شد.
۳.

بازاریابی انتخاباتی: اصلیترین نقش بازاریاب سیاسی برای کاندیداهای انتخاباتی؛ گفتگوی تلفنی ""توسعه مهندسی بازار"" با بروس نیومن، مؤلف ""بازاریابی انبوه در سیاست:""

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 338
بروس آی. نیومن، یک ""بازاریاب سیاسی"" حرفه ای و کارکشته است با 32 سال سابقهی تدریس و تألیف کتابهای متعدد در حوزهی ""بازاریابی سیاسی"" و ""بازاریابی انتخاباتی""، و رفتار مصرفکننده. نیومن از نزدیک در مبارزات انتخاباتی حضور جدی و پررنگ داشته و دارای کوله باری از تجارب است. آنچه او را از سایر ""بازاریابان سیاسی"" متمایز میکند، اهتمام او در تدوین تجارب خودش در قالب آثار علمی و کتابهای دانشگاهی است؛ کتابهایی که هم در دنیای علم و هم در دنیای بازار بویژه برای کاندیداهای انتخاباتی قابل استفاده است. نیومن، یک متخصص بازاریابی سیاسی است، اما انتقادهای جدّی برای نظام و سیستم امریکا دارد که از جنس ""نقدهای درون سیستمی"" است. تنها یک اثر از او در ایران ترجمه شده به نام ""بازاریابی انبوه در سیاست، دموکراسی در عصر تصاویر ساختگی."" وی در این کتاب از مسائل پشت پردهی کاخ سفید میگوید. همچنین اوج استفاده از ""فنون بازاریابی"" و استفاده از ""ابزارهای اطلاع رسانی"" و هدایت افکار عمومی را نشان میدهد؛ ابزارهایی قوی که کاندیداها را به پیروزی میرساند، اما ""منافع رأیدهندگان"" را به خطر خواهد انداخت.
۴.

ستادهای انتخاباتی: خودآموز برنامه ریزی برای ستادهای انتخاباتی؛ گفتگوی اختصاصی ""توسعه مهندسی بازار"" با برایان اودی، نویسندهی کتاب راهنمای کاربردی پیروزی در انتخابات:

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 31
برایان اودی، متخصص ""برنامه ریزی ستادهای انتخاباتی"" است؛ دانش آموختهی علوم سیاسی با تجارب فراوانی از دنیای سیاست بویژه طراحی و برنامه ریزی برای ستادهای انتخاباتی در عراق، افغانستان، گرجستان، یمن، مراکش، روسیه، و سایر کشورها. تخصص او یعنی ""برنامه ریزی برای ستادهای انتخاباتی"" به او اجازه میدهد تا به صراحت سؤال کند: نقش یک نامزد مهمتر است یا نقش مدیران ستاد انتخاباتی وی؟ خودش پاسخ میدهد به دلایلی نامزدها هیچ وقت قبول نمیکنند که نقش مدیران ستاد از نقش خود نامزد مهمتر است. چنین تعصبی به ""اهمیت نقش ستاد انتخاباتی""، دلیلی است بر آنکه اودی از جایگاه دانشی، تخصصی، و حرفه ای باور دارد که این مدیران ستاد انتخاباتی هستند که کاندیدایی را به پیروزی میرسانند؛ اگر برنامهی مشخصی داشته باشند، شرح وظایف تک تک افراد ستاد را بدانند، توانایی مدیریت اتفاقات خارج از برنامه را داشته باشند، و... آیا علاقه مندید در این باره بدانید که مدیران ستاد باید دارای چه قابلیتهایی باشند تا بتوانند در المپیک سیاسی، مدال طلا را برای کاندیدای انتخاباتی خود کسب کنند؟ پاسخ این پرسشها را در گفتگوی ""توسعه مهندسی بازار"" با این متخصص پرتجربه بخوانید.
۵.

گفتگو: کاربرد نورومارکتینگ در کشورداری؛ در گفتگوی اختصاصی ""توسعه مهندسی بازار"" با دبیر دومین سمینار بین المللی نورومارکتینگ در برزیل مطرح شد:

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 317
دومین سمینار بین المللی نورومارکتینگ، روزهای 7 و 8 مارس 2013 (مقارن با 16 و 17 اسفند 1391) در شهر سائوپولوی برزیل برگزار شد. لئون زوراویکی، ریچارد سیلبراشتاین، فیلیپ موریس، و دیگر شخصیتهای علمی نورومارکتینگ از 22 کشور جهان در این سمینار بین المللی حضور داشتند و سخنرانی کردند. از کارلا ناگل، رئیس انجمن کسب وکار و علوم نورومارکتینگ و مسئول برگزاری دومین سمینار بین المللی نورومارکتینگ در برزیل درخواست کردیم همزمان با برپایی سمینار، گزارشی را برای خوانندگان این نشریه تقدیم کند که فرصت نداشت. با وجود این، در تنگنای وقت، پاسخگوی پرسشهای ما دربارهی این سمینار بین المللی بود. پاسخهای کارلا ناگل، کوتاه بود و بخوبی از روند صعودی دانش نورومارکتینگ و استقبال از آن در کشورهای دیگر خبر میداد. در بین پاسخها، وی از چشم انداز جدیدی در نورومارکتینگ نام برد که تاکنون از ""نورومارکتینگ"" انتظار نمیرفت! ""کاربرد نورومارکتینگ در کشورداری""، همان چشم انداز جدیدی است که میتواند سیاستمداران را در کشورهای گوناگون برای پیشبرد فعالیتهایشان در زمان تصدی مسئولیتهای عالی یاری کند و این درست، فراتر از آن چیزی است که سیاستمداران برای ""پیروزی در انتخابات"" از نوروپالتیکز انتظار دارند. شایان ذکر است ""توسعه مهندسی بازار"" پیش از این نیز گفتگوی مفصلی با کارلا ناگل انجام داده بود که علاقه مندان میتوانند آن را در شمارهی 28 مجله (سال ششم - آذر و دی 1391) مطالعه کنند.

مقالات

۱.

در یک نگاه: برایان اودی؛ متخصص برنامه ریزی ستادهای انتخاباتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 412
برایان اودی، یکی از شناخته شده ترین مربیان جهان در زمینهی پرورش مدیران و نیروی کاری مورد نیاز در ستادهای انتخاباتی است. وی بیش از سی سال است که در امریکا و خارج از آن به فعالیت سیاسی میپردازد و به گفتهی خودش به هر کشوری که میرود، آنقدر مطلب جدید دربارهی سیستم سیاسی آن میآموزد که گویی تاکنون بیسواد بوده است. برایان اودی در طول مدت فعالیتش به عنوان یک فعال سیاسی، به بیش از شصت کشور جهان سفر کرده است. خود او دربارهی این سفرهای متعدد میگوید: ""به دوستانم به شوخی میگویم که توانایی من در سفر کردن به اقصینقاط جهان، مانند تواناییام در خوردن هر غذایی است."" این استاد برجستهی مبارزات انتخاباتی، در جدیدترین فعالیت خود به افغانستان رفته است تا در این کشور به بسط و گسترش هر چه بیشتر دموکراسی کمک کند...
۲.

فیلم (بازاریابی سیاسی): اصول، فنون، و هنر ""تکنیکهای بازاریابی سیاسی و تبلیغات نوین انتخاباتی""؛ آموزشهای کاتلر، لیندستروم، چیالدینی، ریس برای رؤسای جمهور و کاندیداهای انتخاباتی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 594
لوح فشردهی اصول، فنون، و هنر ""تکنیکهای بازاریابی و تبلیغات نوین انتخاباتی"" حاوی 17 فیلم به زبان انگلیسی است که ترجمه و با زیرنویس فارسی از سوی انتشارات بازاریابی منتشر و توزیع شد. فیلمها با حضور صاحبنظران برجستهی دنیا نظیر فیلیپکاتلر، پدر بازاریابی نوین؛ مارتین لیندستروم، پیشتاز مطالعات نورومارکتینگ؛ دکتر رابرت چیالدینی، روانشناس اجتماعی و استاد نام آور اقناع؛ دکتر لورا ریس، استاد صاحبنام برندینگ، و سایر برجستگان بازاریابی سیاسی در عرصهی راه اندازی ستادهای انتخاباتی، ساخت تیزرهای تبلیغاتی، دلایل کامیابی و شکست کاندیداهای انتخاباتی در غرب بویژه امریکا تدوین شده است. در بخش پایانی فیلمها، مجموعه ای از کتابهای تألیفی و ترجمه ای، مقالات مندرج در نشریهی توسعه مهندسیبازار، و فیلمهای سینمایی خارجی معرفی شده است که در جای خود دانش حرفه ای را تقدیم کاندیداهای انتخاباتی و هواداران آنها میکند.
۳.

بازاریابی سیاسی: چگونه کاندیداهای برنده باید فاصلهی خود و رأیدهندگان را کم کنند؟؛ گفتگو با دکتر جنیفر - لیس مارشمنت؛ مؤلف اولین کتاب درسی بازاریابی سیاسی:

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 760
جنیفر - لیس مارشمنت، یک بازاریاب سیاسی است از دانشگاه علم و بدون گرایش خاص سیاسی. مارشمنت بیش از 9 کتاب دارد، و به گفتهی خودش، مؤلف اولین کتاب درسی ""بازاریابی سیاسی"" است. با وجود این، در ایران هنوز یک کتاب از او ترجمه و منتشر نشده است. آشنایی با دیدگاههای او به احتمال انگیزه ای خواهد شد تا در آینده، علاقه مندان به آثار او توجه بیشتری کنند. مارشمنت برای بازاریابی، تعریفی هوشمندانه دارد و بر این پایه نیز، بازاریابی سیاسی را تعریف میکند و برای آن شرح وظایف و کارکردهایی قائل است که در این گفتگو میخوانید.
۴.

در یک نگاه: جنیفر لیس - مارشمنت، مؤلف اولین کتاب درسی بازاریابی سیاسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 842
دکتر جنیفر لیس- مارشمنت استاد و محقق برجستهی بازاریابی سیاسی است. وی در دانشگاه اوکلند در نیوزلند به تدریس میپردازد و عمدهی فعالیت دانشگاهیاش حول محور یافتن بهترین روش برای ایجاد پیوند میان سیاستمداران، دولت و مردم از طریق بازاریابی سیاسی استوار است. این استاد برجستهی بازاریابی سیاسی، با شناخت بسیار خوبی که از احزاب سیاسی کشورهای مختلف و بویژه احزاب بریتانیا دارد، همواره سعی میکند پیشنهاداتی جذاب و البته عملی برای سیاستمداران ارائه دهد...
۵.

برندهای سیاسی: داستان خلق یک برند سیاسی؛ آموزه های بازاریابی از ماهاتما گاندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 96
گاندی کیست؟ رهبر فقید هند. این پاسخ متفکران سیاسی است که برای بازاریاب های سیاسی معنای زیادی ندارد. ""بازاریاب های سیاسی"" در پی آنند تا بدانند چگونه گاندی توانست با ساده ترین ابزارها، خود را به ""برندی جهانی"" در عرصهی سیاست تبدیل سازد. آیا پاسخ این پرسش را میتوان در لباس خاص او جستجو کرد؟ یا باید در چوبدستی و چرخ ریسندگی گاندی سراغ گرفت؟ و یا در نگاه نافذ او پی گرفت که توأم با سکوتی سرشار بود و لرزه بر استعمارگران انداخت. این اثر در جستجوی راهی است که ذهن و فکر ""بازاریاب سیاسی"" و ""متفکران برندینگ"" را به تأمل برانگیخته و پاسخی به آن داده اند. این پاسخها را به دقت بخوانید.
۶.

نوروپالتیکز؛ کاربرد ابزارهای نورومارکتینگ در سیاست

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 39
نوروپالتیکز، کاربرد عصب شناسی (نوروساینس) در سیاست است و این یعنی دانش و ابزارهای نورومارکتینگ روزبه روز متنوعتر، و کاربردهای آن وسیعتر میشود. سیاستمداران امریکایی بویژه رؤسای جمهور از سال 2000 به این سو، کوشیده اند تا از این دانش (نورومارکتینگ) و ابزارهای آن برای پیش بینی انتخابات و البته پیروزی خود، کمال استفاده را ببرند. گزارشهای جسته و گریخته نیز نشان میدهد هنوز هم رؤسای جمهور و سایر مقامات برای تصدی پُستهای سیاسی از این دانش و ابزار سود میبرند، چون هنوز در استفاده از این دانش و ابزار نتیجه میگیرند. آیا میدانید کدامیک از رؤسای جمهور امریکا و به اتکای کدامیک از مؤسسات نورومارکتینگ برای پیروزی در انتخابات از این دانش تازه و نوپا (نورومارکتینگ) سود بردند؟ پاسخ این پرسشها را در این مقاله جستجو کنید.
۷.

نورومارکتینگ: نورومارکتینگ؛ ابزارها و کاربردها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 369
نورومارکتینگ، در زمرهی مطالعات بین رشته ای و حاصل تلاقی و پیوند دو علم عصب شناسی (نوروساینس) و بازاریابی (مارکتینگ) است؛ علمی جدید و نوپا که تنها 13 سال قدمت دارد، ولی افقهای تازه ای پیش روی متخصصان و مدیران بازاریابی گشوده است. شماره های پیشین نشریه، بیشتر دربارهی کاربردهای نورومارکتینگ است در عرصه های گوناگون سیاست (نوروپالتیکز)، خرده فروشی، سینما (نوروسینما)، و... اما این شماره بیشتر بر روی دستگاهها و ابزارهایی است که نورومارکتینگ از آن در تبلیغات و سیاست بهره برداری میکند. همچنین خروجی و نتایج بهره برداری از این دستگاهها نیز با شواهد عینی از شرکتها و بنگاههای اقتصادی را شامل میشود.
۸.

استادان بازاریابی: با بزرگان بازار و دانشگاه (متولدان فروردین و اردیبهشت ماه)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 840
بزرگان بازار و دانشگاه"" در فروردین ماه و اردیبهشت ماه چه کسانی بودند؟ تیلرسون، بالمر، کریستنسن، و ریس بودند. اگر علاقه مندید بدانید اینان مدارج علمی و حرفه ای را چگونه طی کردند، این صفحات را خواندنی خواهید یافت. هدف از این آشنایی، کسب موقعیتهای شناخته شدهی علمی و اجرایی است برای آنها که خواهان پیشرفت و ترقی در دانشگاه علم و دانشگاه بازار هستند.
۹.

بازاریابی حسی : بازاریابی حسی؛ شگفتی بیافرینید تا مشتری بسازید (مطالعات موردی)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 561
بازاریابی حسی"" هم اندیشه است، و هم تکنیکهایی دارد که اجرای آن، مخاطبان را به شگفت میآورد. شگفتی، عنصری است که مخاطبان را ترغیب میکند تا نام برندی خاص را تبلیغ کنند، و در نهایت ""مشتری وفادار"" شوند. ""نیوا"" به تازگی در یک حرکت غافلگیرانه، عکس مسافران را در فرودگاه گرفت، این عکس را در روزنامه ها چاپ کرد، بر روی صفحهی تلویزیون قرار داد تا به عنوان مجرم دستگیر شوند. نگهبانان برای دستگیری شخص به سمت او میروند، اما ... بقیهی داستان را در این مقاله بخوانید. بیام دبلیو نیز اقدام تازه ای انجام داد که بیننده را مبهوت میکند. آیا میدانید این اقدام چه بود؟ دربارهی سایر برندها، و حرکت غافلگیرانهی آنها، این اثر خواندنی است.
۱۰.

تبلیغات: تأثیر رسانه های تبلیغاتی بر فروش محصولات بیمه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 304
آیا تاکنون بیمه فروخته اید؟ شرکتهای بیمه ای همواره این پرسش را از صاحبنظران بازاریابی و فروش میپرسند. قصد آنها این است که بگویند ""بازاریابی و فروش بیمه""، کاری سخت و دشوار است. این اثر از زاویه ای خاص بر آن است تا ""فروش بیمه"" را برای شرکتهای بیمه ای آسان سازد. ""بررسی تأثیر تبلیغات بر روی فروش محصولات بیمه"" عنوان اصلی این مقاله است. اصلیترین ویژگی این مقاله در نتیجه گیری و پیشنهادات است که در بخش پایانی آمده و حاوی نکته هایی است برای شرکتهای بیمه ای.
۱۱.

بازاریابی خدمات بانکی: مجلهی بازاریابی بانکی (Bank Marketing)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 200
سکان رهبری بانک را به بازاریابی بسپارید یا حذف شود""؛ این عبارت را در تازه ترین شماره ی نشریهی بازاریابی بانکی (Bank Marketing) بخوانید. ""بازاریابی بانکی"" عنوان نشریه ای است که از سوی انجمن بانکداری امریکا منتشر می شود. این انجمن با داشتن بیش از دو میلیون عضو، یکی از بزرگترین مجامع بانکی دنیا است. صراحت پیشنهادها و مشاوره های بازاریابی بانکی در این نشریه، مدیران بانکها را به ستوه میآورد، اما از واقعیتهای تلخی میگوید که در آیندهی نزدیک بانکها با آن روبه رو خواهند شد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸