توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال ششم آذر و دی 1391 شماره 28

یادداشت ها

گفتگوها

۱.

میزگرد: مدیریت انگیزه در نیروهای پخش و فروش با تأکید بر پورسانت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 180
مدیریت انگیزه در نیروهای پخش و فروش با تأکید بر پورسانت"" میزگردی بود که با ترکیبی از استادان دانشگاه و بازار، در دفتر نشریهی ""توسعه مهندسی بازار"" برگزار شد. امتیاز اصلی این میزگرد در آن بود که با نگاه تئوریک آغاز شد اما به سرعت با نگاه کاربردی و اجرایی دنبال شد. حضور استادان دانشگاه بازار نیز سبب شد تا موضوعات کاربردی و اجرایی نیز در قالب دیدگاههای تئوریک اما با کلام و بیانی روان تدوین شود. تفکیک انگیزه های مادی از معنوی، مکمل سازی انگیزه های مادی و معنوی برای اثربخشی آن، تعادل در به کارگیری انگیزه های مادی و معنوی، نقش پررنگ مدیران و رهبران کسب وکارها برای انگیزه بخشی نیروهای پخش و فروش، اهمیت آموزش فروش بویژه برای مدیران و رهبران کسب وکارها، اولویت استخدام نیروهای مناسب برای فعالیتهای پخش و فروش، و در نهایت تأکید بر روی نظام پورسانت، از اساسیترین موضوعاتی بود که در این میزگرد بحث و بررسی شد. گفتنی آنکه علاقه مندان برای اطلاع از این میزگرد، افزون بر مطالعهی آن در این نشریه، میتوانند بخشهایی از این گفتگو را در پادکست بازاریابی ایران به نشانی www.Marketingpodcast.ir بشنوند.
۲.

گفتگوی اختصاصی ""توسعه مهندسی بازار"" با رئیس انجمن کسب وکار و علوم نورومارکتینگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 278
گفتگوی توسعه مهندسی بازار با کارلا ناگل، رئیس انجمن کسب وکار و علوم نورومارکتینگ، خواندنی است. کارلا ناگل، عهده دار تنها نشریهی ""نورومارکتینگ"" در جهان است که تنها 2 شماره ی آن تاکنون چاپ و منتشر شده است. این نشریه در شمارهی پیشین ""توسعه مهندسی بازار"" (شمارهی 27، مهر و آبان 1391، سال ششم) معرفی شد. وی همچنین نخستین سمینار جهانی نورومارکتینگ را در هلند برگزار کرد و اکنون فعالیتهای نهایی را برای برگزاری دومین سمینار جهانی نورومارکتینگ مهیا میکند که در سال 2013، روزهای 17 و 18 اسفند ماه سالجاری در سائوپولوی برزیل برگزار خواهد شد. کارلا ناگل، به عنوان رئیس انجمن کسب وکار و علوم نورومارکتینگ، پیش بینیهایی برای آیندهی نورومارکتینگ دارد از جمله به رشد صنعت جدیدی به نام نوروکامیونیکیشن در این گفتگو اشاره میکند.
۳.

گفتگو: رفتار مصرفکننده، نقطهی آغاز بازاریابی (نقد نظام آموزشی دانشکده های مدیریت، و نظام بازاریابی ایران، در گفتگو با دکتر مسعود کرمی، مترجم کتاب )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 209
""رفتار مصرفکننده"" تازه ترین کتاب ترجمه ای دکتر مسعود کرمی است؛ اثر لئون شیفمن، لزلی کانوک که در پاییز 1391، از سوی مهربان نشر چاپ و توزیع شد. انتشار این کتاب در ایران - رفتار مصرفکننده - دانش بازاریابی را در این حوزه از مطالعات، هم در سطح دانشگاهی و هم در سطح سازمانها، شرکتها، و بنگاههای اقتصادی افزایش خواهد داد. از این رو فرصت را مغتنم شمردیم تا با دکتر کرمی گفتگویی در این باره داشته باشیم. گفتگوی ما با دکتر کرمی، از کتاب تازه اش یعنی رفتار مصرفکننده آغاز شد، اما به مرور و فراتر از آن گسترش یافت. نقد نظام آموزشی در دانشکده های مدیریت ایران، و نقد نظام بازاریابی ایران، بخشی از این گفتگو بود که دکتر کرمی عنوان کرد. شایستهی اعلام است که دکتر کرمی دو پشتوانهی قوی دارد؛ نخست آنکه افزون بر حضور در مراکز دانشگاهی برای تدریس درس رفتار مصرفکننده و سایر دروس بازاریابی، در دانشگاه بازار نیز حضوری فعال و جدّی دارد. دو دیگر آنکه، مطالعات بین رشته ای بویژه در حوزه های جامعه شناسی، انسان شناسی، و رمان، اجازه میدهد تا وی در کمال آرامش و در متنی نرم، تیزترین انتقادات را برای دانشگاه علم و دانشگاه بازار اظهار کند. در کنار این انتقادات، پیشنهادهای وی برای دانشگاه علم و دانشگاه بازار، فوق العاده کاربردی، قابل ارزیابی و اجرایی است.
۴.

گفتگو با فیلیپ کاتلر دربارهی رشد سودآوری شرکتها (مرکز مطالعات بازاریابی ایران)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 877
پروفسور فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین، در تازه ترین مصاحبهی خود موضوعات متعددی را تشریح میکند که میخوانید: • کارآفرینی، وظیفهی اقتصادی دولت در دوران رکود • مسئولیت اجتماعی شرکتها • حضور دو دپارتمان بازاریابی در شرکتها با عنوان بازاریابی تاکتیکی و بازاریابی استراتژیکی • شرایط ورود به بازاریابی عصر سوم • تفکیک بازاریابی اجتماعی از مسئولیت اجتماعی شرکتها.

معرفی کتاب ها

۱.

کتابهای مدیریت و رهبری: 14 کتابی که خواندنشان برای رهبران امروز از نان شب واجب تر است

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 675
ادبیات، رمان، داستان، شعر، تاریخ تا چه اندازه در پرورش مدیران و رهبران کسب وکار تأثیر دارد؟ ""دانشگاه هاروارد"" از سالها پیش به این پرسش پاسخ داده است و دانشجویان مدیریت و کسب وکار الزاماً باید این دروس را بگذرانند. دلیل، آنچه مدیران میتوانند در این کتابها بیاموزند، حاصل دانش و تجربیاتی است که به احتمال در کمتر کتاب دانشگاهی و درسی میتوان آموخت. دانشگاه هاروارد اکنون در اقدامی تازه، فهرستی از کتابهای فوق العاده را تهیه کرده که برای رهبران کسب وکار امروز و آینده مفید است. این کتابها عبارتند از: رسالهی امپراتور، هنر جنگ، انسان در جستجوی معنا، و...

مقالات

۱.

شرکتها: پروکتراندگمبل، پیشرو در بازاریابی محتوایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 515
بازاریابی محتوایی"" پیشینه ای طولانی دارد اما در سالهای اخیر با استقبال فراوان از سوی شرکتهای پیشتاز جهانی و حتی سیاستمداران حرفه ای روبه رو شده است. ""بازاریابی محتوایی"" تنها برای شرکتها، برندها و سیاستمدارانی سودمند است که در بهکارگیری این روش بازاریابی، دانایی توأم با شکیبایی دارند. آنانکه علاقه مندند با تبلیغات سنگین و پرهیاهو به تسخیر اندیشه ها و قلبها بپردازند، این شیوه یعنی بازاریابی محتوایی، آنان را به ستوه میآورد. اثر حاضر با نگاهی موردی به شرکت پروکتراندگمبل نشان میدهد که 80 سال است این شرکت از ""بازاریابی محتوایی"" استفاده میکند و به همین دلیل، توانسته در المپیک 2012، در ردیف برترین تبلیغات اثرگذار قرار گیرد. بازاریابی محتوایی چیست، شیوه های آن کدامند، چگونه این نوع از بازاریابی، اثری نافذ بر مشتریان، مخاطبان، و شهروندان میگذارد؛ پرسشهایی است که این اثر پاسخگوی آنها است.
۲.

آموزشگاه بازارسازان (فیلمهای آموزش فروش): 80 فیلم کاربردی آموزش فروش برای ویزیتورهای حرفه ای و فروشنده ها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 679
آموزشگاه بازارسازان، مرکز تخصصی پرورش نیروهای ویزیتوری و فروش، دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای کشور است. آموزشگاه بازارسازان در کنار فعالیتهای ثبت نام از شرکتهای پخش و توزیع یا اشخاصی که علاقه مند به فروش و فروش حرفه ای هستند، اقدام تازه ای را به انجام رسانده و تداوم بخشیده است. آموزشگاه بازارسازان با تهیهی فیلمهایی از برترین مربیان فروش دنیا سعی کرده است به عنوان یک منبع کمک آموزشی در خدمت فروشندگان و ویزیتورها باشد. این فیلمها به زبان انگلیسی است اما با زیرنویس فارسی تهیه و تولید شده است. تاکنون 80 فیلم در قالب 10 لوح فشرده (DVD) تولید شده و قابل خریداری است. 35000 تومان هزینهی فیلمها است. البته هر لوح فشرده به قیمت 3500 تومان حاوی 8 فیلم نیز به صورت جداگانه قابل خریداری است. بازارسازان برای آنکه ویزیتورها با دنیای خلاق تبلیغات آشنا شوند، در هر لوح فشرده، به صورت جداگانه 3 فیلم تبلیغاتی از شرکتهای بزرگ دنیا را نیز آورده است که در جای خود، هم آموزشی است و هم حالت سرگرمی دارد. برای خرید این فیلمها میتوانید با فروشگاه انتشارات بازاریابی تماس بگیرید و فیلمها را خریداری کنید: تلفن: 71 و 66408251 سایت: www.marketingshop.ir
۳.

استادان بازاریابی: با بزرگان بازار و دانشگاه (متولدان آذر و دی ماه) (سرویس بین الملل)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 278
با بزرگان بازار و دانشگاه""، شرح زندگی بزرگان کسب وکار دنیا است که متولد ماههای آذر و دی (همزمان با انتشار توسعه مهندسی بازار، شماره 28، آذر و دی ماه 1391) هستند. جف بزوس، بنیانگذار آمازون، مایک دوک، مدیرعامل وال مارت، ایگور آنسوف، پدر مدیریت استراتژیک، و گری همل، برجسته ترین استاد مدیریت، بزرگانی هستند که در این شماره مروری داریم بر زندگی، و کوششها و افتخارات کسب وکاری آنها. بزوس، طرح سازمان آمازون را در گاراژ خانه اش در نیویورک آماده کرد، دوک، رده های مدیریتی را از بخش توزیع و پخش طی کرد تا به مدیرعاملی وال مارت رسید؛ آنسوف، تأثیری فراوان بر اندیشه های متفکران بزرگی نظیر پورتر، گری همل، پراهالاد و تام پیترز دارد و ماتریس آنسوف در نظریه های مدیریت شهره است. اما گری همل، بزرگ شورشی مدیریت است که هنگی را در دنیا اداره میکند با عنوان ""هنگ شورشیان."" این هنگ تمام قد علیه دانش مدیریت و استادان برجستهی مدیریت جهان نظیر پیتر دراکر ایستاده است و این باور رایج را دارد که تمامی این اندیشه ها برای 100 سال پیش است و باید بنیانی اساسی برای سازمانهای تازه آفرید نظیر ""سازمانهای بدون مدیر.
۴.

تازه های بازاریابی: کاربرد تکنیک زیمت(Zmet) در تحقیقات بازار (مطالعهی موردی: بازار پوشاک)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 553
تحقیقات کیفی، امروزه با اقبال شرکتها روبه رو است، چرا که با تعداد کمتری از نمونه و به مراتب هزینه هایی پایینتر، مشکل گشای کسب وکارها است. تکنیک استخراج استعاره های زالتمن (زیمت)، یکی از انواع روشهای پژوهش کیفی است که از سوی جرالد زالتمن، استاد بازاریابی دانشگاه هاروارد معرفی شد و در اندک زمانی، شرکتهای بزرگی چون نوکیا، کوکاکولا، سامسونگ، والت دیزنی، مرسدس بنز، و دهها شرکت بزرگ و کوچک دیگر، استفاده از آن را در دستور کار خود قرار دادند؛ حاصل آنکه کوشیدند تا اعماق ذهن مشتریان خود نفوذ کنند، با این هدف که آنچه در ناخودآگاه آنها میگذشت را در قامت استعاره استخراج کنند و به تعبیر و تفسیر آن بپردازند. متن حاضر، به پژوهشی اختصاص دارد که بر پایهی تکنیک زیمت، و در قالب پروژهی کارشناسی ارشد، با همکاری شرکت ت به انجام رسیده است. علاقه مندان برای آگاهی بیشتر دربارهی تکنیک زیمت میتوانند به مجلهی توسعه مهندسی بازار شمارهی هشتم (سال دوم، زمستان 1387) مراجعه کنند و یا فیلم جرالد زالتمن با عنوان ""خواندن ذهن مشتری"" را از انتشارات بازاریابی خریداری کنند که به زبان فارسی ترجمه شده است؛ تلفن: 71 و 66408251. سایت اینترنتی:www.MarketingShop.ir
۵.

نورومارکتینگ: میزگرد نورومارکتینگ با حضور متخصصان عصب شناسی، روانشناسی بالینی، و بازاریابی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 744
میزگرد ""نورومارکتینگ"" با حضور برجسته ترین متخصصان عصب شناسی (نوروساینس) و روانشناسی بالینی در رادیو ملی ایبیسی استرالیا برگزار شد. دکتر فیلیپ هریس و دکتر شین مون، هر دو از استرالیا در استودیوی رادیو حضور یافتند اما پروفسور پیتر رینر از دانشگاه کلمبیا، از راه دور در این میزگرد مشارکت کرد. نظر به اهمیت موضوعات مطرح شده در قالب گفتگوی جذاب و شنیدنی که برای عموم مخاطبان قابل درک و هضم بود، متن گفتگوها پیاده سازی و ترجمه شد. افزون بر آگاهیهای ارائه شده در حوزهی نورومارکتینگ، این میزگرد در پایان پاسخگوی این پرسش است که چگونه علم ""نورومارکتینگ"" راه را بر سودجوییهایی غیراخلاقی میبندد. برای تکمیل این دیدگاه که دغدغهی متخصصان عصب شناسی (نوروساینس) و روانشناسی بالینی و بازاریابی در ایران نیز هست، به ""منشور اخلاقی نورومارکتینگ"" مراجعه کنید که در شمارهی آیندهی نشریهی توسعه مهندسی بازار (شمارهی 29، بهمن و اسفند 1391) درج خواهد شد.
۶.

مطالعات بین رشته ای (بازاریابی+ فیزیک): بازاریابی نیوتنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 631
فیزیک و بازاریابی چه ارتباطی با همدیگر دارند؟ پاسخ این پرسش را باید در مطالعات بین رشته ای جستجو کرد که در این باره از سالها پیش آغاز شده و تداوم دارد. این اثر نیز با رویکردی به قوانین شاخص فیزیک، نتایجی را در دنیای بازاریابی نشان میدهد که در نوع خود جالب و خواندنی است. فکر میکنید قانون جاذبهی نیوتن، قانون دوم نیوتن، اصل عدم پایداری هایزنبرگ، قانون آنتروپی، اصل هویگنس، و نظریهی آشوب و اثر پروانه ای چه سودی برای بازاریابان دارد؟ بهتر است با مطالعهی این اثر، پاسخ خود را دریابید. با وجود این، پیشنهاد میشود به شماره های پیشین توسعه مهندسی بازار مراجعه کنید با عنوان ""E=MC2 چه ربطی به بازاریابی دارد؟( ""شمارهی 15 تا 17، سال 1389) یا به گفتگوی پیتر فیسک، فیزیکدان اتمی و نویسندهی کتاب ""پرورش نبوغ بازاریابی"" مراجعه کنید که در شمارهی 20، سال 1390 در ""توسعه مهندسی بازار"" درج شد. همچنین مطالعهی کتاب ""پرورش نبوغ بازاریابی""، اثر پیتر فیسک، ترجمهی سینا قربانلو، انتشارات بازاریابی توصیه میشود.
۷.

بازاریابی حسی (مطالعات موردی(: تازه ترین کمپینهای خلاقانه و نوآورانهی بازاریابی حسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 291
برندهای جهانی همواره در پی آنند تا ""توجه"" مردم را به خود جلب کنند. تنها در این صورت است که میتوانند زنده بمانند. نیسان، برتس بیز، آدیداس، اوک، سونی، و مایکروسافت بتازگی اقداماتی خلاقانه در این باره اجرا کرده اند که شرح آن را در این شماره بخوانید. برای آگاهی از اقدامات سایر برندهای جهانی، به شماره های پیشین نشریهی ""توسعه مهندسی بازار"" مراجعه کنید. شایان ذکر است کتاب بازاریابی حسی، با ترجمهی پرویز درگی و محمد سالاری، از انتشارات بازاریابی، افزون بر مطالعات موردی، دیدگاههای نظری دربارهی ""چگونگی ایجاد تجربه برای زنده ماندن و تازگی برندها"" را به تفصیل تشریح میکند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸