توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال ششم فروردین و اردیبهشت 1391 شماره 24

یادداشت ها

گفتگوها

۱.

میزگرد: ناشران بازاریابی، تبلیغات، و فروش در ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 329
انتشار کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش در ایران سیر صعودی دارد.آمارها این سیر صعودی انتشار کتاب را تأیید میکند. اقبال ناشران به اینگونه کتابها نیز برآمده از عطش جامعه بویژه مدیرانی است که تمایل دارند سازمان، مؤسسه، و بنگاههای خویش را بر پایهی دانش علمی و تجارب حرفه ای پیش ببرند. ضرورت داشت تا ناشران بازاریابی، تبلیغات، و فروش با هم گفتگو کنند که چگونه میتوان بیش از پیش کتابهای مورد نیاز جامعه بویژه اهالی بازاریابی ایران را تأمین کرد تا هم دانش علمی بازاریابی، تبلیغات، و فروش در کشور ارتقا یابد، و هم مؤسسات و بنگاهها رونق بیشتری یابند. ""توسعه مهندسی بازار"" به مناسبت برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از 7 ناشر این حوزه دعوت کرد که از این میان، انتشارات سمت، سازمان مدیریت صنعتی، کلک سیمین، و انتشارات بازاریابی در این جلسه حضور یافتند و انتشارات رسا و سیته نیز با دریافت پرسشها، پاسخهایشان را ارسال کردند. با تشکر از تمامی ناشران بازاریابی، تبلیغات، و فروش، جلسهی حاضر به عنوان آغازی است که با تداوم آن میتوان دیدگاههای ناشران این حوزه را منعکس کرد. ""توسعه مهندسی بازار"" علاقه مند است در قالب یک نشریهی خاص حوزهی بازاریابی، تبلیغات، و فروش در خدمت ناشران این حوزه باشد؛ امید آنکه چنین نشستهایی به توسعهی هر چه بیشتر دانش بازاریابی، تبلیغات، و فروش در ایران بینجامد و برای صاحبان کسب وکارها سودمند باشد.
۲.

گفتگو: گفتگو با بهمن فروزنده، اولین مترجم کتاب اصول بازاریابی کاتلر در ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 234
""اصول بازاریابی"" اثر شناخته شدهی پروفسور فیلیپ کاتلر با ترجمهی بهمن فروزنده در ایران، کتاب کاملاً شناخته شده ای است؛ کتابی که بیش از 19 سال همچنان به عنوان کتاب مرجع استادان و دانشجویان رشته های مدیریت و اقتصاد با اقبال فراوانی روبه رو است. بهمن فروزنده با نثر شیوا، واژگان منسجم، عبارات سلیس، و اشراف علمی خود توانسته در انتقال مفاهیم و اصول بازاریابی کاتلر به ایران جایگاه شایسته ای را به خود اختصاص دهد. بسیاری از استادان کنونی دانشگاهها، کتاب او را در زمان دانشجویی خوانده اند، هم اکنون برای تدریس بازاریابی، این کتاب را به دانشجویان معرفی میکنند، برای سایر فعالیتهای علمی در حوزهی بازاریابی نیز به آن مراجعه خواهند کرد. ""توسعه مهندسی بازار"" به پاس کوششهای سترگ مترجم، گفتگویی با وی داشت. گفتنی آنکه پس از 19 سال از انتشار این کتاب که تاکنون چهارده بار نیز تجدید چاپ شده، حتی یک نقد به معادل سازیهای وی نشد. گفتگو حاوی معرفی سایر آثار مترجم، توصیه های وی برای ترجمهی کتابهای بازاریابی، و ... است که میخوانید.
۳.

گفتگو: چرایی ضعف تبلیغات خدمات عمومی در ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 66
تبلیغات خدمات عمومی"" در ایران کمتر شناخته شده. چرا که تلقی از تبلیغات عمدتاً به منظور فروش محصول یا ترغیب مصرفکننده برای خرید معنا داشت. خوشبختانه این تلقی با انتشار رو به تزاید کتابهای تألیف و ترجمه ای تبلیغات، در حال تغییر و تصحیح است. ""تبلیغات خدمات عمومی"" به سهم خود قادر است هزینه های قابل ملاحظه ای را در سطح فرد، سازمانها، و اجتماع کاهش دهد نظیر کاهش آمار تصادفات رانندگی، کاهش بیماریها و اعتیاد، و یا تغییر نگرش شهروندان به گونه ای که سلامت و رفاه جامعه را تأمین کند؛ نظیر گرایش به پیاده روی یا افزایش میزان مطالعهی شهروندان. به رغم همهی این منافع ارزشمند، میزان آثار مکتوب در حوزهی تبلیغات خدمات عمومی در ایران تقریباً نزدیک به صفر است. ""چگونگی کارکرد تبلیغات خدمات عمومی"" به احتمال، تنها کتاب ترجمه ای در ایران است که با ترجمهی مینو میرزایی از سوی نشر آبی در 216صفحه با قیمت 7 هزار تومان در ماههای پایانی سال 1390 چاپ و توزیع شد. ""چگونگی کارکرد تبلیغات خدمات عمومی"" تألیف 15 استاد برجسته و حرفه ایهای تبلیغات دنیا است که در قالب کتابی تدوین شده؛ انتشار این کتاب فرصت مغتنمی بود تا با مترجم آن گفتگویی داشته باشیم. مینو میرزایی، افزون بر ترجمهی این کتاب، پایان نامه اش را در دورهی کارشناسی ارشد با همین عنوان ""تبلیغات خدمات عمومی"" دفاع کرده. از این رو، گفتگو به فراتر از موضوعات رح شدهی کتاب انجامید و آن توجه به مقتضیات ""تبلیغات خدمات عمومی"" مبتنی بر اقتضائات بازار ایران بود.
۴.

مصاحبه: گفتگو با فیلیپ کاتلر؛ اقتصاددان بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 21
فیلیپ کاتلر، برجسته ترین بازاریاب جهانی، در این گفتگو، بدون پیرایه از خود میگوید؛ چرا به بازاریابی گرایش مییابد. کاستیهای علم اقتصاد را برمیشمارد و مزیتهای بازاریابی را عنوان میکند؛ از اینکه بازاریابی به عوامل متعددی نظیر تبلیغات، نیروی فروش، بهبود فروش، طراحی محصول، و کانالهای توزیع نیز میپردازد. کاتلر با صراحت برآمده از دانش و تجارب عمیق اش از استادان میخواهد گرایش خود را دربارهی تدوین مقالات علمی - پژوهشی تغییر دهند. توصیه میکند در هنگام تدوین مقالات مفهومی نیز دو شاخص را مد نظر قرار دهند؛ 1) به چارچوبهای موجود بازاریابی حمله کنند، و 2) مطالعات بین رشته ای را مورد توجه قرار دهند.

گزارش ها

۱.

گزارش: نقد و بررسی کتاب ""روانشناسی تبلیغات تجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 151
نقد و بررسی کتاب ""روانشناسی تبلیغات تجاری""، اثر ماکس ساترلند با ترجمهی سینا قربانلو به ویراستاری علی فروزفر از انتشارات مبلغان، عنوان نشست سرای اهل قلم بود که روز شنبه، دوم اردیبهشت ماه امسال برگزار شد. دکتر محمود محمدیان (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، پرویز درگی (مدرس دانشگاه، مشاور و محقق بازاریابی)، و علی فروزفر (استاد دانشگاه)، در این نشست، دیدگاههای خود را عنوان کردند. سینا قربانلو، مترجم کتاب به دلیل سفر در این جلسه حضور نداشتند. سپیده باطبی، مجری این نشست بودند که از ساعت 15 تا 17 در محل سرای اهل قلم با حضور برخی نویسندگان و اهالی بازاریابی برپا شد.

مقالات

۱.

بازاریابی حسی: 10 کمپین برتر بازاریابی حسی سال 2011 (مطالعات موردی)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 771
10 کمپین برتر بازاریابی حسی 2011"" ایده های متنوعی دارد. کوشش آگاهانهی کارگزاران تبلیغات و بازاریابی در آن است که بتوانند مخاطبان را به مشتریان بالفعل یا بالقوه تبدیل کنند. بازاریابی حسی در پرتو تکنیکهای متعدد بر آن است که ""مخاطبان"" را ""درگیر"" سازد. هدف از این ""درگیر شدن""، پدید آمدن فضا و شرایطی است که مشتریان ""تجربه"" کنند.ایجاد ""تجربهی مشتریان"" در آینده موجد فرصتهای خرید یا توجه به آن محصول و کالا خواهد شد. شماره های پیشین نشریهی توسعه مهندسی بازار، بازاریابی حسی را در پرتو مطالعات موردی و مثالهای واقعی و تازهی بازار معرفی میکند. مطالعهی هر یک از این مثالهای واقعی برآمده از کسب وکارها میتواند دیدگاه آفرین باشد. با وجود این، مراجعه به کتاب بازاریابی حسی اثر شاز اسمیلانسکی با ترجمهی پرویز درگی و محمد سالاری نیز پایه های نظری به همراه مطالعات موردی را تکمیل میکند.
۲.

تازه های بازاریابی: بازاریابی کلوگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 222
فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی جدید، یک برند جهانی است. از این رو استادان دانشکدهی کلوگ پس از تألیف کتاب بازاریابی، از کاتلر میخواهند تا او پیشگفتاری بر این کتاب بنویسد. تایبوت و کالدر، دو استاد زبدهی دانشکدهی کلوگ، کتابی را تدوین کردند که به چاپ دوم رسید و آن نیز دلیلی است بر استقبال خوانندگان از این اثر علمی، با این توجه که مؤلفان کوشیده اند در پرتو تئوریها، تجارب برآمده از بازار را در نظامی آراسته مدون سازند.
۳.

تکنیکهای بازاریابی: مدیریت سکوت مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 91
سکوت مشتری"" پاشنهی آشیل سازمانهای بالنده است. قدرت سازمانهای بالنده در سازوکارهایی است که مشتریان را برانگیزند تا ""صدای اعتراض"" آنان را بشنوند. این وظیفهی مدیریت ارشد سازمان است که سازوکارهایی را برای ""مهیاسازی اعتراض مشتریان"" فراهم آورد. ""مدیریت اعتراض"" سرمایهی سازمانهای بالنده است؛ چرا که در پرتو اعتراض میتوانند از مشتریان بیاموزند تا محصول را به سلیقهی مشتری روانهی بازار کنند. آمارهای نگرانکننده آنکه 96 درصد مشتریان ناراضی، مهر سکوت بر لب میزنند. اگر شرکتی بتواند بخش قابل توجهی از این ""سکوت"" را به صدای اعتراض تبدیل کند، در ردیف شرکتهای بالنده قرار خواهد گرفت. چرا که ""مدیریت اعتراض"" را میتوان با تکنیکهای متعددی به گونه ای هدایت کرد که به ""مشتری وفادار"" دست یابیم. ""مدیریت سکوت مشتری"" چیست؟ چگونه میتوان مشتریان ساکت یا مشتریان خاموش را شناسایی کرد؟ و... دلایل ""سکوت مشتریان"" و تکنیکهای متعدد برای در هم شکستن این سکوت را در این مقاله جستجو کنید.
۴.

تکنیکهای بازاریابی: چرا مدل پورتر کارآیی خود را از دست داده است؟

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 534
مایکل پورتر، در زمرهی نام آورترین صاحبنظران استراتژیست دنیا است. برای بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا کار کرده؛ در سال 1983، رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت امریکا، به او مأموریت داد تا در خصوص رقابت در صنعت، فعالانه کار کند. ظاهراً و به احتمال، هنوز هم در برخی موارد مشاوره هایی برای دولت فدرال امریکا دارد. آثارش نظیر استراتژی رقابتی، بویژه مزیت رقابتی ملتها از او چهره ای جهانی و پرآوازه پدید آورده است. مدل پنج عاملی پورتر و سایر دیدگاههای ابداعی وی، سالهای طولانی فضای دانشگاههای جهان و ایران را به تسخیر خود درآورده و همچنان آموزه های او تدریس میشود. اما اکنون شتاب عصر کنونی و الزامات این عصر سبب شده تا سازمانها دیگرگونه شوند و از این رو مدل پورتر زیر سؤال رود. و این دیدگاه یعنی عدم کارآیی مدل پورتر، حاصل همان دانشگاهی است که پورتر در آن تحصیل کرده و دارای کرسی استادی است. نیلوفر مرچانت، منتقد دیدگاه پورتر، یکی از نویسندگان مطرح مجلهی هاروارد بیزنس ریویو است؛ مرچانت بنیانگذار و مدیرعامل سابق شرکت روبیکان و یکی از سخنرانان دانشگاه استنفورد است. وی که در دانشگاه هاروارد معروف به ""جیمزباند خلاقیت"" است، پس از فعالیت در شرکتهای اپل، اتودسک، نوکیا، سیمنتک، اچ پی، و یاهو، کتاب ""The New How:creating solution through collaborative strategy"" را منتشر کرد. نقد نیلوفر مرچانت از دیدگاه پورتر، در فوریهی 2012 در هاروارد بیزنس ریویو به به چاپ رسید که حاصل این دیدگاه را میخوانید.
۵.

استادان بازاریابی: مصاحبهی اختصاصی پروفسور جوزف بوور با مجلهی توسعه مهندسی بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 882
جوزف بوور مرد آهنین بازاریابی است. وی از سال 1963 که در مقطع دکتری از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد تا هم اکنون، زمان و توان خود را وقف پیشرفت علم مدیریت، تبلیغات، بازاریابی و فروش کرده است. تلاش خستگیناپذیر این استاد بزرگ کمکهای شایانی به شکل گیری مؤسسات بازاریابی و ارائهی مقالات و کتابهای متعدد کرده است. برای اینکه مدیرعامل موفقی شوید، برای شرکتی کار کنید که خود را موظف به توسعهی مهارتهای رهبرانش میداند. اما به شرکت خود بسنده نکنید و از هر فرصتی برای پیشرفت استفاده کنید. به یاد داشته باشید که شما اولین و مهمترین فرد در فرایند پیشرفتتان هستید. اینها حرفهای مردی است که چیزی نزدیک به نیم قرن را صرف تحقیق و پژوهش دربارهی حوزه های مختلف مدیریت بویژه رهبری در کسب وکار کرده است. او موفقیت خود در زندگی حرفه ایاش را مدیون خانوادهی خود و آرامشی که در کنار آنها دارد میداند. وی همواره به مدیران سفارش میکند که میان کار و زندگی خصوصی خود تعادل برقرار کنند:""چه کسانی در مواقع سخت کنار شما خواهند بود؟ چه کسانی آینهی شما هستند تا شما بتوانید معایب و نواقص خود را در آنها ببینید و در صدد رفع آن برآیید؟ بدون شک خانوادهی شما."" و کاملاً مشخص است که جوزف بوور همواره این تعادل را در زندگی خود رعایت کرده است و روی لبهی نازک تیغی راه رفته است که منحرف شدن به یک سمت آن به معنی غفلت از زندگی شخصی است و سمت دیگر عدم دستیابی به دستاوردهای کاری. با حفظ این تعادل دکتر بوور توانسته بیش از 40 سال در دانشگاه هاروارد که یکی از منضبط ترین دانشگاههای جهان است تدریس کند و در عین حال برای فرزندانش پدری مهربان باشد.
۶.

تجربه ی مشتری: چرا تجربهی مشتری مهم است؟

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 297
تجربهی مشتری"" کلید درآمدزایی شرکتهای پیشتاز بازار است. اکنون این شرکتها برآنند تا هر چه بیشتر پیوندی میان ""مشتری"" و ""کالا و خدمات خود"" برقرار کنند که به تجربهی مشتری بینجامد. در نگاه این شرکتهای پیشتاز بازار، ""تجربهی مشتری"" گاه به خرید نمیانجامد اما، به طور حتم مشتری فعالانه به بازاریابی و تبلیغات آن کالا و خدمات میپردازد بیآنکه از سوی شرکت هزینه ای دریافت کند. پارادایم ""تجربهی مشتری"" به یکباره شرکتها را بر آن داشت تا از نیروی بیکران مردم حداکثر استفاده را ببرند و به این طریق فواید مادی نصیب شرکت خواهد شد. تقویت ارزش برند، وفادار کردن مشتریان، افزایش درآمد، و کاهش هزینه، بخشی از منافع مادی است که شرکتها در پرتو ""تجربهی مشتری"" به دست میآورند.
۷.

داستان شرکتها تأثیر استراتژی بر موفقیت کسب وکار مکدونالد(مطالعه ی موردی)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 78
کشورهایی که در آنها رستوران مکدونالد وجود دارد، هرگز وارد منازعه با یکدیگر نشده اند."" این عبارت را فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین، در کتاب بازاریابی 3 (مارکتینگ تری) به نقل از توماس فریدمن آورده است. عبارت مزبور فوق العاده تأمل برانگیز است اگر چند بار آن را مرور کنیم. مکدونالد را باید شناخت؛ 32 هزار رستوران در 120 کشور دنیا، با یک میلیون و 600 هزار کارمند، که برای آموزش تنها 250 هزار کارمند، سالانه یک بیلیون دلار سرمایه گذاری میکند، روزانه برای 64 میلیون نفر سرویس میدهد، هفت دانشگاه در جهان تأسیس کرده، رتبهی نخست شرکتهای برتر خدمات غذایی را از آن خود کرده و... اثر حاضر در پی آن است که با ارائهی الگوی علمی، ویژگیهای این شرکت جهانی را به همراه کاستیهای آن معرفی کند. افزون بر آن، درسهایی از این شرکت پیشتاز جهانی را برای رستورانهای ایرانی عنوان کرده است که میتواند در جای خود برای صاحبان این نوع کسب وکارها افتخارآفرینی کند؛ اگر این درسها در عمل اجرا شود.
۸.

مهارتهای ارتباطی: مهارتهای انسانی برای کسب وکارهای جهانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 78
مهارتهای انسانی برای کسب وکارهای جهانی"" مفهوم پایه ای این اثر است که پیش رو دارید. ""هوش فرهنگی"" عنوانی است که برخی صاحبنظران برای این مهارتهای قائلند. اگر شما مدیر جهانی هستید یا در محیط کارتان با افراد و ملیتهای گوناگونی سروکار دارید، ناگزیرید بدانید که هر فرهنگ میتواند تأثیری بسزا در رفتار افراد و کارکنان داشته باشد. خوشبختانه در سالهای اخیر بازرگانانی که برای صادرات و واردات با سایر کشورها در مراوده هستند، بیش از گذشته به ""موضوعات فرهنگی"" توجه کرده اند. برخی از آنها که به ""موضوعات فرهنگی"" و تأثیر آن در رفتارها کم توجه بوده اند، در عمل هزینه هایی را پرداخته اند که ضرورت نداشت. چگونه میتوان در ارتباط با افراد، به سرعت این دریچه را گشود که فرد مقابل از سایر کشورها قرار است با چه سازوکاری با شما وارد گفتگوی تجاری شود؟ مقالهی حاضر یک الگوی هفت بُعدی را پیش رویتان گشوده است تا در پرتو آن سریعتر بتوانید کسب وکار جهانیتان را رونق بخشید.
۹.

توزیع: نکات کاربردی در راه اندازی شبکهی توزیع؛ بررسی یک نمونه ی واقعی (مطالعات موردی)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 37
مدل یازده مرحله ای برای انتخاب بهترین شیوه و مدل توزیع کالا، در شمارهی پیشین مجلهی توسعه مهندسی بازار (شمارهی 23، سال پنجم، بهمن و اسفند 1390) معرفی شد. در این بخش یک نمونهی واقعی بر اساس این مدل بررسی شده است. با مطالعهی بخش پیشین، درک دقیقتری نسبت به موضوع حاصل خواهد شد، با وجود این، این مدل برای یادآوری در این شماره نیز آمده است (شکل شمارهی 1).
۱۰.

خرده فروشی: بررسی و نوع شناسی فروشگاههای خرده فروشی (بخش دوم)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 130
""خرده فروشی"" و مطالعهی آن در ایران یک ضرورت است. بررسی و نوع شناسی فروشگاههای خرده فروشی این ضرورت را دوچندان کرده است؛ چرا که بدون توجه به این نوع شناسی، عملاً بسیاری از فعالیتها نظیر بازارپردازی (مرچندایزینگ)، تبلیغات، و سمپلینگ سبک و سیاق مشابه خواهند داشت که در عمل سودی نصیب صاحبان خرده فروشی نخواهد کرد. اثر حاضر و همچنین بخش اول آن، انواع فروشگاههای خرده فروشی را به لحاظ ریخت شناسی تفکیک کرده است. به این ترتیب میتوان بازارپردازی متمایزی به کار برد، و تبلیغات چهره ای متفاوت برای هر یک از این فروشگاهها خواهد داشت. فروش و بسیاری از موضوعات در عمل ماهیت کاملاً متفاوتی در هر یک از این فروشگاهها مییابند.
۱۱.

خرده فروشی: کرفور، در جستجوی مکانهای مناسب خرده فروشی (مطالعات موردی)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 960
بر اساس یک ضرب المثل قدیمی، ""محل، محل، و محل""، سه عامل بسیار مهم برای موفقیت در تجارت بین الملل هستند. کرفور به عنوان یک خرده فروشی صاحب آوازه برای آنکه همچنان در رده های عالی قرار داشته باشد، استراتژیهایی را دنبال میکند. این استراتژیها کدامند؟ کرفور چگونه این استراتژیها را در کشورهای متعدد به کار میبرد؟ پاسخ این پرسشها را در این اثر ملاحظه کنید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸