توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال پنجم بهمن و اسفند 1390 شماره 23

یادداشت ها

گفتگوها

۱.

میزگرد: گفتگو با دکتر کامبیز حیدرزاده، حمیدرضا ایرانی، پرویز درگی؛ کاتلر در مارکتینگ تری چه میگوید؟

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 794
مارکتینگ تری"" اثری است از کاتلر و همکارانش در اندونزی به نامهای هرماوان جاکارتایا، و ایوان سیتیاوان؛ کتابی که انتشارات جان وایلی آن را در سال 2010 چاپ و توزیع کرد. ""مارکتینگ تری"" اقبال آن را داشته تا به زبانهای اسپانیولی، چینی، کره ای، و فارسی ترجمه شود. این کتاب هنوز به زبانهای روسی، پرتغالی و فرانسوی ترجمه نشده، در حالی که تا کنون 5 ترجمه از این کتاب را 5 ناشر ایرانی منتشر کرده یا در دست چاپ دارند.جالب آنکه چند ترجمهی دیگر نیز از این کتاب از سوی دانشگاههای کشور در اولویت چاپ قرار گرفته است. ""نسل سوم بازاریابی"" با ترجمهی حمیدرضا ایرانی و همکارش از سوی انتشارات آریانا قلم، ""نسخهی سوم بازاریابی"" با ترجمهی دکتر کامبیز حیدرزاده از سوی انتشارات سیته، ""بازاریابی 3"" با ترجمهی دکتر عبدالحمید ابراهیمی و همکاران از سوی انتشارات افق دانش (با همکاری سازمان مدیریت صنعتی، نمایندگی آذربایجان)، ""عصر سوم بازاریابی"" با ترجمهی دکتر هرمز مهرانی از سوی انتشارات رسا، و ترجمهی دکتر رضا شافعی از سوی انتشارات دانشگاه کردستان، عناوین برخی از ترجمه هایی است که در ایران از کتاب مارکتینگ تری منتشر شده یا در حال انتشار است. اقبال بلند کتاب"" مارکتینگ تری"" با این 5 ترجمه در ایران سبب شد تا میزگردی در این باره برگزار شود. پس از هماهنگیهای صورت گرفته نهایتاً آقایان ایرانی و دکتر حیدرزاده در جلسه حضور یافتند. پرویز درگی، میزبان کاتلر در ایران، این گفتگو را اجرا کردند. در پی، حاصل گفتگوهای این میزگرد را میخوانید.

مقالات

۱.

تئوری های بازاریابی: استیفن براون و دیدگاههای انتقادی وی بر کاتلر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 957
کاتلر، برجسته ترین متفکر جهانی، منتقدانی تیزبین دارد؛ از جمله استیفن براون، با دیدگاه بازاریابی پست مدرن (Post Modern Marketing). طرح دیدگاه منتقدان کاتلر نظیر استیفن براون، کمک مؤثری است تا دیدگاههای بازاریابی در ایران از محدودهی یک مکتب بازاریابی فراتر رود. ""توسعه مهندسی بازار"" پذیرای دیدگاههایی است که به رونق بازاریابی ایران به لحاظ علمی و حرفه ای بینجامد. گفتنی آنکه استیفن براون، استاد تحقیقات بازاریابی دانشگاه اولستر ایرلند شمالی و استاد مدعو بازاریابی در مدرسهی کلوگ وابسته به دانشگاه نورث وسترن است و از صاحبنظران بلندآوازهی بازاریابی در جهان به شمار میرود. شایان ذکر است مقالهی حاضر به عنوان یکی از مقاله های برگزیده، از میان مقالات دریافتی، از سوی دبیرخانهی سمینار بین المللی بازاریابی کاتلر کاندیدای جایزهی بلیت ورودی رایگان برای سمینار بین المللی بازاریابی کاتلر 55 خرداد 1391) شده است. نتیجهی نهایی انتخاب مقالات برتر، 20 اردیبهشت ماه 1391 اعلام خواهد شد.
۲.

تازه های بازاریابی: مدلهای بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 321
بازاریابی"" دستکم در کتابهایی که از کاتلر سراغ داریم، عمدتاً با واژگان و عبارتهای مرتب و منظمی تدوین شده که مطالعهی آن نسبتاً ساده است. کافی است با حوصله متن را بخوانید. از فرمولهای پیچیده و حتی فرمولهای ساده تقریباً هیچ خبری نیست. این ساده نویسی یک فضیلت تام و تمام است که کاتلر و همکار برجسته اش گری آرمسترانگ بدان نائل شده اند؛ تشریح موضوعات در ساده ترین عبارات بدون پیچیدگیهای فنی و البته توأم با هوشمندی، نوآوری، و خلاقیت. با وجود این، بازاریابی مستلزم نگاه فنی، آمیخته با ریاضیات، علوم تازهی تکنولوژیک، و مدلهای تصمیم گیری است که گریزی از آن نیست. بدون این دانش، پیش بینی بازارها در شرایط به شدت مبهم و اشفته امکان ندارد. کتاب مدلهای بازاریابی در تکمیل آن کتابها، بر پایهی مدلهای کمّی است تا تصمیم گیریهای مدیریتی را در بازارها مهیا سازد. شایستهی تکرار است همواره دربارهی ""رفتار مصرفکننده"" و ""مدلهای خرید سازمانی"" در کتابهای متعدد صحبت شده است اما اگر بخواهیم به صورت ریز، دقیق، و عینی آن را بررسی کنیم، چاره ای نیست بجز آنکه در پرتو مدلهای کمّی مبتنی بر ابزارهای متنوع، رفتار مصرفکننده و مدلهای خرید سازمانی به صورت عینی محاسبه شود. فارغ از آن، ""بازگشت سرمایه در بازاریابی"" موضوعی است که در کتابهای دیگر به صورت موجز و کوتاه بدان پرداخته شده، اما کتاب ""مدلهای بازاریابی"" کوشیده است تا با محاسبات دقیق، بازگشت سرمایه را در بازاریابی برای مدیران تشریح کند؛ به گونه ای که اگر این بازگشت مثبت بود، بتوانند هزینه های فراوانی را برای بازاریابی اختصاص دهند و با اطمینان بدانند که این هزینه ها، سرمایه گذاری است.
۳.

بانکها و خدمات مالی: دگرگون گریزی و تأثیر آن بر مشتریان خدمات مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 900
آدمی معجونی است پیچیده. زمانی که یکنواختیها بر وی غالب شود، همچنان ترجیح میدهد اقدامی نکند، اما در زمانی دیگر بر آن است تا از اساس طرحی نو دراندازد و بسیاری از یکنواختیها را در هم فرو ریزد. مشتریان خدمات مالی عمدتاً و به دلایلی از دگرگونی و تغییر گریزانند؛ چرا که بار مسئولیت آنان را افزون میکند. مقالهی حاضر در پی تحلیل این موقعیتها است؛ چرا افراد تمایلی ندارند تا سهامی را که هدیه گرفته اند بفروشند، و یا چرا در پی تغییر مدیران، مدیر جدید همچنان سهام سرمایه گذاریشدهی شرکت را نگه میدارد، بیآنکه در پی سرمایه گذاری جدیدی باشد، و یا...
۴.

روانشناسی بازاریابی: سازه های برند در روایت مصرفکننده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 189
جرج الکساندر کِلی (متولد 1905) نافذترین روانشناس امریکایی است که بسیاری از متفکران بازاریابی نظیر جرالد زالتمن و کاتلر وامدار دیدگاههای درخشان اویند. جرالد زالتمن، استاد دانشگاه هاروارد با ارائهی تازه ترین تکنیک تحقیقات بازار در روش زیمتد (zmethod) تحت نفوذ ژرف کِلی قرار دارد. برای درک آثار کِلی کافی است نخست دیدگاههای زالتمن مطالعه شود که به صراحت از کِلی و پایه های نظری وی در تئوریهایش میگوید. دربارهی کاتلر نیز کافی است به کتاب مارکتینگ تری3.0) marketing ) مراجعه شود که کاتلر برای مثال از برند استوری (brand story) یاد میکند. جرج کِلی در ایران کاملاً ناشناس است. تاکنون کتابی از او در ایران چاپ و منتشر نشده است.این در حالی است که بتازگی اقبال فراوانی از سوی پژوهشگران بازار و محققان بازاریابی به سوی کِلی و نظریه های او آغاز شده است. بر پایهی دیدگاه کِلی، ذهن فعال است و نه منفعل، و بر این اساس یک فکر همچون طرحی است که بر جهان فرا افکنده میشود. ذهن آینه ای منفعل نیست بلکه، منبع فعالی است که به ادراک، مفاهیم، احساسات و سایر امور روانی ما شکل میدهد. نظریهی سازه های شخصی کِلی، فعالیت شخصی را به منزلهی یک متن یا یک حکایت لحاظ میکند. به بیان دقیقتر، فعالیت فرد به منزلهی اجرای حکایتی است که وی آن را پرداخته است. برای شناختن رفتار فرد باید به معانی یا سازه های زیرساز این رفتار توسل جست؛ زیرا رفتار فرد تابعی از این معانی یا سازه ها است. روش خزانهی ساختارهای نقش که کِلی آن را مطرح کرد یک تکنیک مؤثر است که میتوانیم حتی زمانی که نمونه های اندکی برای مقایسه داریم، از آن بهره مند شویم. بر پایهی این تکنیک میتوان تعداد زیادی ساختار را در زبان مصرفکننده کشف و قیاس کرد. جرج کِلی نخست در فیزیک و ریاضیات لیسانس گرفت. اما بعدها مسائل اجتماعی توجه او را به خود جلب کرد و جامعه شناسی خواند. در سال 1931 دکتری خود را در روانشناسی گرفت. این متفکر برجسته، در شکل گیری حوزهی روانشناسی بالینی بعد از جنگ دوم جهانی اهتمام ارزشمندی داشت و صاحب افتخارات متعددی شد؛ نظیر ریاست بخش بالینی و مشاورهی انجمن روانشناسی امریکا و ریاست هیأت مدیرهی آزمایندگان در روانشناسی حرفه ای. کِلی در سال 1967، جهان را بدرود گفت. در نبود کتابهای ترجمه شده از کِلی، مطالعهی این اثر و مقالهی توسعه مهندسی بازار با عنوان ""کاربرد تئوری جرج کِلی؛ تحلیل تبلیغ تلفن همراه سامسونگ"" (شمارهی 22، آذر و دی 1390، صفحات 42 و 43) پیشنهاد میشود.
۵.

بازاریابی ورزشی: المپیک 2012 لندن؛ از فرصتیابی برندها تا بازیهای سیاسی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 837
المپیک 2012 لندن یک فرصت استثنایی است؛ 883 میلیون دلار ارزش اسپانسری دارد، هفت هزار قرارداد سرمایه گذاری مستقیم و 75 هزار قرارداد غیرمستقیم ظرفیت آن است. حامیان و بازیگران اصلی آن شرکتهای بزرگ بین المللی هستند نظیر گوگل، مکدونالد، ایسر، پاناسونیک، سامسونگ، امگا، و نوکیا. بازیگران اصلی با کدام ظرفیت میلیون دلاری و به چه شکل و طریقی در بازیهای المپیک ایفاگر نقش خود هستند، موضوعی است که این اثر آن را دنبال میکند. تأسف آور آنکه برخی مستندات نشان میدهد تا چه حد بازیهای المپیک در مظان اتهامات سیاسی هستند.
۶.

تکنیکهای بازاریابی: تکنیکهای بازیگری در بازاریابی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 268
بازاریابی"" در پرتو رشته های متنوع علوم، فربه تر میشود. ""بازیگری"" یکی از این رشته های علوم است که میتواند خدمات متنوعی را در اختیار بازاریابی و بازاریابان قرار دهد و آنانکه خود را به این رشته و تکنیکهای آن مجهز سازند، به احتمال قدرت بیشتری در بازاریابی خواهند داشت و در مواقع لزوم، با بهره گیری از آن میتوانند نتیجهی مطلوبتری به دست آورند. اثر حاضر با نگاهی متفاوت، تکنیکهای بازیگری را معرفی کرده است تا به مدد بازاریابی بویژه بازاریابان آید. این تکنیکها کدامند؟ و چگونه و چه مواقعی بازاریابان میتوانند از آنها بهره مند شوند؟ اینها پرسشهایی است که اثر حاضر با ظرافت به آنها پاسخ داده است.
۷.

بازاریابی حسی: 10 کمپین بازاریابی حسی بهیادماندنی (مطالعات موردی)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 464
بازاریابی حسی"" در شماره های پیشین در شرکتهای متعددی نظیر شل، بانک اچ بیسی، سامسونگ، ال جی، باشگاه آرسنال و... جستجو شد. در این شماره با مجموعه ای متنوع از کمپینهای بازاریابی آشنا خواهید شد که از ""بازاریابی حسی"" استفاده میکنند. نگاه هوشمندانه و خلاق کمپینهای بازاریابی در استفاده از روش ""بازاریابی حسی"" میتواند برای صاحبان کالاها و خدمات در ایران، الهام بخش تبلیغات تازه ای باشد که شهروندان را مجذوب خود کند. فراتر از آن، کتاب ""بازاریابی حسی"" اثر شاز اسمیلانسکی با ترجمهی پرویز درگی و محمد سالاری از انتشارات رسا معرفی میشود که در 376 صفحه همراه با مثالهای متنوع، شیوهی بهکارگیری این روش انقلابی را در تبلیغات تدوین کرده است.
۸.

داستان شرکتها: فابر -کستل؛ کسب وکار خانوادگی 250 ساله

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 799
فابر کستل با سابقهی 250 ساله، یک کسب وکار خانوادگی است که هنوز 8 نسل پی در پی تداوم دارد. جالب است بدانید به گواه نوشته های پیتر دراکر، کمتر از 30 درصد شرکتهای خانوادگی تا نسل دوم دوام میآورند؛ تنها 10 درصد به نسل سوم میرسند و فقط 4 درصد مدیریت نسل چهارم را تجربه میکنند. با این حساب، فابر کستل در زمره ی استثناییترین استثناهای دنیا است. موفقیت شرکتهای بزرگ اتفاقی نیست و فابر کستل یکی از این شرکتها است. مطالعهی داستان فابر کستل میتواند بسیار آموزنده باشد؛ چرا که ما در ایران در کسب وکارهای خانوادگی چندان موفق نبوده ایم. آسیب شناسی عدم موفقیت شرکتهای ایرانی که با روش کسب وکار خانوادگی اداره میشوند، از موضوع این مقاله خارج است ولی با مراجعه به این اثر درمییابیم که بخشی از موفقیتهای فابر کستل، حاصل تعهداتی است که خود را پایبند به آن میداند، همچنین استراتژیهایی است که فابر کستل آن را دنبال می کند. این تعهدها کدامند؛ کدام استراتژیها سبب موفقیت فابر کستل شده اند و برخی پرسشهای دیگر را دربارهی کامیابیهای فابر کستل در این مقاله بخوانید.
۹.

خرده فروشی: بررسی و نوع شناسی فروشگاههای خرده فروشی (بخش اول)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 591
خرده فروشی در ایران"" بنا به دلایلی از جمله سبک زندگی شهروندان به شدت جدّی شده است. گواه آن نیز تأسیس روزافزون مراکزی با نامهای گوناگون است. این در حالی است که هنوز دربارهی خرده فروشی اطلاعات فراوانی نداریم. گاه سخن از سوپرمارکت میشود در حالی که با فروشگاه یا فروشگاههایی روبه روئیم که در مقیاسی بزرگتر از فروشگاه محلی است. یا سخن از فروشگاه محلی میشود، در حالی که صرفاً با مقیاسی بزرگتر از خواربارفروشی روبه روئیم بیآنکه خدمات مورد نظر یا استانداردهای خاص آن رعایت شده باشد. ""بررسی ریخت شناسی فروشگاه خرده فروشی"" از آن رو اهمیت دارد که میتوان با توجه به استانداردها و شاخصهای اصلی این تفکیک را انجام داد. در این شماره با تنوعی از فروشگاههای خرده فروشی آشنا میشویم. در شمارهی آینده همچنان موضوع دنبال خواهد شد.
۱۰.

فروش: چگونگی افزایش اثربخشی نامه های فروش

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 734
""نامه های فروش"" باید بتوانند بفروشند. در غیر این صورت، نامه های زیبا، واژگان فاخر، عبارات درخشان برای کسب وکار سودی ندارند. اما چگونه میتوان چنین نامه هایی نوشت تا میزان فروش را افزایش دهند؟ پاسخ این پرسش را در نکات کلیدی ده گانه ای جستجو کنید که در متن به آنها اشاره شده است. افزون بر آن، راهنمایی میکند که مقدمه باید حاوی چه موضوعاتی باشد، پیشنهاد شما دربردارندهی چه منافعی باشد، و در نهایت بخش پایانی نامهی فروش چگونه باید تدوین و خاتمه یابد.

معرفی کتاب ها

۱.

معرفی کتاب: مدیریت و بازاریابی شرکتهای حمل ونقل هوایی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 61
معرفی کتاب""، آن هم کوتاه و گزیده، هدف اصلی این صفحه است. در این صفحه به اختصار کتابهای برجستهی بازاریابی جهان معرفی میشود. در این شماره کتابی معرفی شده است که از سال 2007 تاکنون 7 بار چاپ و توزیع شده است؛ کتابی از استیفن شاو(Stephen Shaw) دربارهی مدیریت و بازاریابی خطوط پروازی ( .(Airline Marketing and Management آیا این کتاب برای خطوط پروازی ایران، حرفهای تازه ای دارد؟

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸