توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال چهارم تابستان 1389 شماره 14

یادداشت ها

گفتگوها

۱.

گفتگو: بازاریابی حسی، تسخیر آینده ی بازاریابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 445
محمد سالاری، مدیر دپارتمان بازاریابی حسی و میدانی شرکتTMBA، مدرس، مؤلف و مترجم کتابهای بازاریابی بدون تبلیغات، مدلهای مدیریتی برای راه اندازی و ادارهی یک کسب و کار (از تئوری تا عمل)، کسب و کار دیجیتالی، و کتاب در حال انتشار بازاریابی حسی (با همکاری پرویز درگی) است. سالاری پیشینهی اجرایی از مسئول تدارکات خارجی و صادرات تا رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکتهای حمل و نقل بین المللی را در کارنامهی حرفه ایاش دارد. اکنون در سالهای اخیر وی با تلفیقی از دانش نظری و دستاوردهای تجربی فعالیتهای حرفه ای، مشاورهی بازاریابی سازمانها و شرکتها را برعهده دارد. گفتگوی ما با محمد سالاری دربارهی بازاریابی حسی است که او با انقلابی در بازاریابی و تبلیغات سنتی از آن یاد میکند. این گفتگو ناظر بر پرسشهایی است که بویژه در حاشیهی کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی (تهران؛ 1 و 2 تیرماه 1389) مراجعان از او داشتند. تا زمان انتشار کتاب بازاریابی حسی، مطالعهی صفحات این شمارهی نشریه دربارهی بازاریابی حسی، بازاریابی میدانی، و مطالعات موردی که شرکتهای بزرگ دنیا نظیر هوندا، ایی بی، بنز اجرا کردند، همچنین مراجعه به دو سایت به نشانی www.experientialmarketing.ir و www.fieldmarketing.ir پیشنهاد میشود. شماره تلفنهای 4-66028401 (021) دپارتمان بازاریابی حسی و میدانی نیز پاسخگوی پرسشهای خوانندگان است. با امید به آنکه در شماره های آیندهی این فصلنامه، همچنان به زوایای دیگری از بازاریابی حسی بپردازیم، این گفتگو را بخوانید.

مقالات

۱.

بازاریابی حسی) مطالعات موردی: بازاریابی حسی و اجرای کمپین جدید هوندا، ایی بی، بنز و جام جهانی (دپارتمان بازاریابی حسی TMBA)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 521
کمپین جدید هوندا با ""با هر لیتر زندگی کن "" هوندا به آژانس تبلیغاتی گری لندن (Grey London) به همراه متخصصین بازاریابی دهان به دهان شرکت وایلدفایر (Wildfire) ماموریت داد تا با ایجاد کمپین نوآورانه ای در رسانه های اجتماعی، مخاطبان جدید و جوانتری برای اتومبیل سواری اسپورت هایبرید هوندا موتور اروپا سی آر- زد(CR-Z) جذب کند . استراتژی تیم سازنده، برای رسیدن به مخاطبان هدف جوان و دارای دانش رسانه های اجتماعی اروپا، خط مشی خلاقانه ای را برگزید با عنوان ""با هر لیتر زندگی کن"". هدف نهایی پروژه ی استفاده از رسانه های اجتماعی برای ایجاد اولین منبع انبوه فیلم مستند دنیا – شامل محتوا، بازیگر و موسیقی- بود این پروژه به مردم این فرصت را می داد تا سفرهایی را تحقق بخشندکه همیشه آرزوی آن را داشتند. اییبی(eBay) ما دریکی از مطالعات موردی با برخی از مصرفکنندگان خود کارکردیم تا یک راهنمای ویدیویی ویروسی برای کسب نقدینگی اضافی در سایت اییبی به وجودآوریم. این ویدیو، نکته های آسانی برای فروش اقلام اضافی و ناخواسته را در اختیار مصرفکنندگان در اییبی قرار میداد و بهره برداری از سایت را برای کسب درآمد دوم تقویت میکرد. مرسدس بنز مرسدس بنز به هوادارانش امکان میدهد تا در تجربهی استثنایی "" با پول نمیتوانید آن را بخریدشامل رانندگی با این اتومبیل جدید(SLS AMG) در یکی از پیستهای مسابقهی معروف اروپا که دیوید کولتهارد در آن رانندگی کرد، راندن با سرعت بالا و تنظیم امکانات رانندگی با این اتومبیل در دنیای مرسدس بنز، شرکت کنند. آدیداس آدیداس به همراه مجلهی آردبلیودی، شش نفر از هنرمندان نوظهور موسیقی انگلستان را انتخاب کرد و آنها را با سه ستارهی ورزشی المپیک بریتانیا در یک گروه قرار داد تا در برنامهی تلویزیونی مخصوص ""در آستانهی انفجار "" بدرخشند. دو روز فیلمبرداری و عکسبرداری در یکی از مناطق آدی(adi-Zones ) ترتیب داده شد (جدیدترین تکنولوژی تجهیزات ورزشی) و یک روز هم به شهر محل سکونت یا کار هر کدام از هنرمندان یا ورزشکاران مرتبط بود. نایک نایک مجسمه ای با موضوع جام جهانی فوتبال در محوطهی مرکز خرید کارلتون در ژوهانسبورگ نصب کرده است.این برند ورزشی از این محوطه به عنوان فضای نمایشگاهی برای رویدادهای بازاریابی نایک در دوران بازیهای فوتبال استفاده میکند.
۲.

بازاریابی میدانی: بازاریابی حسی یا بازاریابی میدانی : تفاوت را تجربه کنید(دپارتمان بازاریابی حسی TMBA) ص 20

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 176
مزایای بازاریابی میدانی البته پابرجا و توسعه خواهد یافت بخصوص وقتی بازاریابها هر چه بیشتر و بیشتر یاد بگیرند که اجزای بازاریابی زنده را با روابط عمومی، تبلیغات،حامیان مالی( اسپانسری) و دیگر ارتباطات، یکپارچه و ترکیب کنند. مطمئناً حرکت به سمت تجربه نشان از یک بازاریابی هوشمند است.
۳.

بازار لوازم خانگی: لوازم خانگی ایران در افریقا می تواند همپای اروپاییها رقابت کند

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 542
بازار سه هزار و پانصد میلیارد تومانی لوازم خانگی عنوان گزارش شمارهی پیشین فصلنامهی توسعه مهندسی بازار (شماره 13، سال چهارم، بهار 1389) بود. برای اطلاع از این بازار، گفتگویی نیز با رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور، پیوست گزارش شد که مطالعه آن پیشنهاد میشود. در آن گفتگو، محمد طحان پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی با صراحت اظهارکرد: زمانی میتوانیم از صادرات لوازم خانگی ایران حرف بزنیم که در بازار امارات حضور یابیم. شایسته بود آن گفتگو و آن گزارش از منظری دیگر نیز مورد توجه قرار میگرفت . از این رو در این شماره، گفتگویی با حبیب الله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران شد تا او نیز موضوع بازار لوازم خانگی را بررسی کند. حاصل این گفتگو در پی آمده است که میخوانید.
۴.

استراتژی: کره جنوبی: به دنبال مکانی در صحنه ی جهانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 134
مؤسسهی مشاور مکنزی در آوریل 2010، پنج مقاله و مصاحبه را در مورد کره جنوبی منتشر کرده که در اینجا برای شناخت بهتر از این کشور به منظور تدوین استراتژیهای ملی و بنگاهی، اولین آنها را میخوانید. کره جنوبی نشان داده است که تمایل و انگیزه های کافی برای سرمایه گذاری دارد؛ زیرا درصد بیشتری از تولید ناخالص داخلی را صرف تحقیق و توسعه می کند که از آلمان، انگلیس و امریکا بیشتر است.
۵.

مدیریت: مدیریت:""علم"" یا ""هنر""؛آیا واقعاً مساله همین است؟

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 380
گوهرمدیریت علمی تیلورکه از قدرت تحلیل و حل مساله (یا همانIQ معروف) سرچشمه میگیرد، همچنان – پس ازگذشت یک قرن- تقریباً دست نخورده باقی مانده است! این، از دید برخی از متفکران، نشان دهندهی اوج خلاقیت، صلابت و ماندگاری افکار تیلور و از دید برخی دیگر از صاحبنظران، گویای عقب ماندگی مدیریت علمی از تحولات و دستاوردهایی است که بشر، طی قرن گذشته به آنها دست پیدا کرده است.
۶.

معرفی کتاب: گاهی از آینده بازاریابی به روایت فلیپ کاتلر(پدر بازاریابی نوین) حمید بهنام

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 824
کاتلر،پرآوازه ترین بازاریاب مدرن جهان، شخصیت شناخته شده ای در ایران است.کتابهای او در ایران به سرعت ترجمه و درتیراژهای مناسب به فروش میرسد. درشمارهی پیشین با معرفی کتاب وی با عنوان مدیریت وبازاریابی کسب وکارها درعصرآشوب،مدیریت محترم انتشارات سیته اعلام کردند که ترجمه کتاب از سوی دو تن از مترجمان پایان یافته، ودرماههای آینده، خوانندگان آثار کاتلرمیتوانند آن را خریداری کنند. این بار نیز کتابی دیگر از کاتلر معرفی میشود که وی به همراه دوتن از همکارانش آن راتالیف و تدوین کردند و انتشارات وایلی در ماه می 2010 آن را چاپ کرد. عنوان کتاب بسیارکوتاه وگزیده است:"" marketing 3.0"" . درفارسی شاید بتوان آن را بازاریابی 3.0 ترجمه کرد.عنوان بالاتری که برروی کتاب درج شده تاحدودی گویا و معرف کتاب خواهدبود. و آن این است:از محصول به مشتری و (ازمشتری) به روح وروان آدمی.کاتلر، رویکردمبتنی برمحصول رابازاریابی 1.0 ، و رویکرد مبتنی بر مشتری را بازاریابی 2.0 نامگذاری می کند. وی رویکرد مبتنی بر توجه به روح و روان آدمی را در بازاریابی به بازاریابی 3.0 نامگذاری کرده است. این به نوعی سیر تاریخی را نشان میدهدکه در آغاز،بازاریابها همواره برمحصول و ویژگیهای محصول تاکید میکردند، و به مرور دریافتند که مدار و محوراصلی نه محصول بلکه،مشتری است. تامین نیازهای مشتری رویکرد تازه ای بودکه بازاریابان درپرتوآن توانستند فرصتهای بیشتری را برای فعالیت خود رقم بزنند.اینک این چرخه و معادله نیز تغییر یافته است.نمیتوان تنها برای تامین نیازهای مشتری گام برداشت بلکه، باید به فراتر از شخص مشتری و نیازهای وی اندیشید و آن تامین و ارضای نیازهای والایی است که در روح و روان آدمی (ونه مشتری) قرار دارد. فیلیپ کاتلر با تحریر چنین کتابی، از دانش روانشناسی خود بیشتربهره برده است.چه، میدانیم کاتلر پس از دریافت مدارج عالی در ریاضیات،اقتصاد و مدیریت، و روانشناسی و بهره مندی و آمیزهی این علوم توانست از بازاریابی ترسیمی تازه پدیدآورد،ترسیمی که به او لقب"" پدر بازاریابی نوین"" اعطا کرد. ظاهراً کاتلر با چنین کتابی (بازاریابی 3.0) میکوشد به انگیزه های والای بشری و نیازهای عمیق آدمی به مشارکت، جامعه گرایی،خلاقیت و آرمانگرایی بیشتر بها دهد .به بازاریابها و مؤسسات وسازمانها نوید میدهدکه گزارهی جدید در راه است وآن، توجه به روح و روان آدمی در سطح جهانی است. ناشرانی که این کتاب را برای ترجمه در اولویت کارخودبرگزیده اند میتوانند با شماره تلفنهای دفتراین فصلنامه، 4-66028401(021)تماس بگیرندیابه نشانیاینترنتی www.marketingbooks.ir /www.marketingmag.ir ،مراجعه کنند تا به خوانندگان اطلاع دهیم که تا چه مدت دیگر شاهد حضور این کتاب در ایران باشند.
۷.

تئوری شبکه: تئوری شبکه به روایت آلبرت لازلو باراباسی و تاثیر آن در شبکه های اجتماعی

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 594
تئوری شبکه(Network Theory) گفتگوی شمارهی پیشین این فصلنامه (توسعه مهندسی بازار، شماره 13، سال چهارم، بهار1389) بود که با دکترمحمدابراهیم محجوب (دکتری دینامیک سیستمها از دانشگاه اتاوای کانادا) توجه برخی از صاحبنظران بازاریابی ایران را برانگیخت. درآن گفتگواز آلبرت لازلوباراباسی وکتاب ارزشمند او با نام لینکد(Linked) سخن رفته بود.این کتاب با معرفی تئوری شبکه، انقلابی تازه درریاضیات وفیزیک پدید آورده است.جالب آنکه این تحول به سرعت از سوی صاحبنظران علوم در رشته های زیست شناسی،جامعه شناسی،علوم سیاست،روانشناسی با اقبال روبه رو شد. اکنون این علوم با شتابی حیرت انگیزبرآنند تا از این منظر- تئوری شبکه- موضوعات وپدیده ها را با تعبیر و تفسیری تازه آغاز کنندکه قطعاً به نتایجی کاملاً متفاوت ازآنچه هست، خواهدانجامید. قدمت تئوری شبکه تنها 10 سال دارد و رهبرانی نظیرباراباسی،بوکنان،رکاآلبرت ،نیومن ...دارد. به پاس قدردانی از خردورزیهای فکورانهی باراباسی،ضرورت داشت تا کتاب وی معرفی شود.کتابی که درکره، ژاپن،فنلاند،ایتالیا،چین،مجارستان، چکسلواکی...ترجمه ومنتشرشده است. آنچه در پی میآیدصرفاً معرفی اجمالی کتاب(Linked) است.امیدواریم با پیگیری دیدگاههای عرضه شده درتئوری شبکه بتوانیم عرصه های بازاریابی را در ایران استغنای بیشتری ببخشیم. همچنین پذیرای آثار ومقالات صاحبنظرانی هستیم که دروادی علوم بین رشته ای"" تئوری شبکه وبازاریابی"" اندیشه های مکتوب خود را با ترجمه وتالیف ارسال میکنند.
۹.

برند سازمانی: بازاریابی استخدام؛ برترین مزیت رقابتی سازمانهای پیشرو

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 178
بازاریابی استخدام"" واژهی ناآشنایی برای سازمانهای ایرانی است.سازمانها و بنگاهها ومؤسسات ایرانی که عمدتاً هنوز در بازار بهشتی انحصاربه سرمیبرند، همچنان خود را در برج عاج میپندارند.تصور میکنند هرگاه اراده کنند، نیروهایی برای"" پیداکردن شغل"" به آنان مراجعه میکنند. ابزارکارنیزدارند وآن پرداخت هزینه ای برای درج آگهی در نشریات و مطبوعات کثیرالانتشار، و یا پخش آگهیهای تلویزیونی است که در آن ""نیازهای شغلی سازمان"" اعلام میشود. این در حالی است که درعمل، دریافته اندتنها نیروهایی برای پیداکردن شغل به سراغ آنها خواهندآمدکه درآن بازهی زمانی ازآگهی آنان اطلاع حاصل کرده اند. گاه برای برخی از مشاغل حساس به رغم آنکه امکانات و تسهیلات و درآمد خوبی تعیین کرده اند، مراجعهکننده قابلی نداشته اند و بناگزیر به همان نیروها بسنده کرده اند یا بارها همان راه قدیمی درج آگهی و پخش آگهی را طی کرده اند؛ وضعیتی که نتیجهی درخشان نمیدهد. درست به عکس، سازمانهای پیشتاز و برجستهی جهانی که در بازار جهنمی پررقابت فعالیت میکنند، میدانند نیروهای شایسته به دلیل ویژگیهای خاص و استثنایی، نمیتوانند در هر محیطی حضوریابند.نیروهای شایسته و کارآمد به دلیل قدرت انتخاب بالایشان، میتوانند تصمیم بگیرندکه در کدام سازمان حضوریابند و یا کدام سازمان را ترک کنند.به عبارت ساده تر، گذشت آن زمانی که سازمانها تصورمیکردند که قدرت گزینش دردست آنان است. اینک زمانه ای دیگر ایجادشده وآن زمانه ای است که قدرت گزینش بلامنازع دردست نیروهای شایسته و کارآمد است.برای جلب توجه و حضورآنان بایدسازمانها خودرا هرچه بیشتر و بهترمعرفی کنند تا بتوانند این نیروهای کمیاب را شکارکنند.درغیراین صورت یعنی عدم شکار نیروهای کمیاب،سازمانهای پیشتاز به سطح سازمانهای معمولی تنزل خواهند کرد. ""مزیت رقابتی سازمانهای پیشتاز""در دستان ومغز پرتوان نیروهای کارآمدو زبده ای است که خود،سازمان موردنظررا برمیگزینند. مایکروسافت به دلیل اشتهار فراوان خود به خود جاذب نخبگانی است که این سازمان را برمیگزینند. با استخدام این نخبگان، مایکروسافت همچنان کالاها و محصولاتی عرضه می کنندکه دارای نام ونشان تجاری برتر است.چه بایدکرد؟بازاریابی عصرحاضرچنین میآموزدکه: بازاریابی دربرگیرندهی فروش سمتها، محیط کار، فرهنگ وفرصتهای موجود در سازمان به ""خریداران"" یا در حقیقت جویندگان کار کاملاً متناسب وفعال است. اثر حاضر که در پی میخوانید،ساده وگویا،بازاریابی استخدام را تعریف میکند.اثربخشی آن را برای سازمانها معرفی میکند، سودهای حاصله از آن را برای سازمانها برمیشمرد،و در نهایت ، از روشها و تکنیکهایی یادمیکند تا سازمانها بتوانند استعدادهای کمیاب را در بازار پررقابت،نصیب خود سازند؛ تا در عرصهی رقابت ، فراتر از خوب یعنی عالی باشند.
۱۰.

توزیع: مدیریت زنجیره ی تامین(SCM ) و مدلهای جهانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 835
مدیریت زنجیرهی تامین امروزه برای سازمانهای ایرانی بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.مؤسسات، بنگاهها، سازمانها، بانکها، فروشگاههای بزرگ خرده فروشی نظیر شهروند،رفاه،اتکا،و مجموعه هایی که این روزها با عنوان فروشگاههای زنجیره ای تاسیس شده و یا در حال تاسیس است، در عمل دریافته اند که موفقیت و کامیابی آنها و حتی بقای آنها در گرو مدیریت زنجیرهی تامین است. با درک این ضرورت و تماس تلفنی خوانندگان بویژه از بخشهای تامین قطعات خودرو در شرکتهای خودروساز،و سایر شرکتها و فروشگاهها، برآن شدیم تا بخش قابل ملاحظه ای از صفحات نشریه را به این موضوع پرسود و حیاتی شرکتها اختصاص دهیم. گفتنی آنکه درشمارهی پیشین(سال چهارم، شمارهی 13،بهار1389) ،وشمارهی 10 (سال سوم، تابستان 1388)، وشمارهی اول(سال اول،بهار1386) نیز دراین باره از زاویه ای دیگردر قالب مقاله،گفتگو،ویا درج اخبارتقریباً در تمامی شماره های فصلنامه پرداختیم و صفحات قابل ملاحظه ای تقدیم خوانندگان شدکه پیشنهاد مطالعهی آن صفحات توصیه میشود. امیدآنکه درآینده، بنا به نظرات خوانندگان و تمایل سازمانها و مؤسسات بتوانیم تجارب شرکتها،بنگاهها و مؤسسات ایرانی را درج کنیم که به موفقیتها و ناکامیها در مدیریت زنجیرهی تامین میپردازد؛اتفاقی که در ایران کمترباآن روبه روئیم و از اساس شرکتهای خارجی همواره کوشیده اندتا بخشیاز تجارب و شکستهایشان را در معرض مطالعه قرار دهند تا بتوانند ایده های تازه تری را در شرکت خود به اجرا درآورند. شرکت TMBA بنا به وظایف مشاورهی بازاریابی، تاکنون برای مدیریت زنجیرهی تامین بسیاری از سازمانها اقدامات متنوعی را پیشنهاد و اجرا کرده است.پس از داشتن مجوز از شرکتها برای استفاده از آن تجربیات، با گشاده دستی متن مکتوب این تجربیات را درصفحات این نشریه برای مطالعهی عموم علاقه مندان درج خواهد شد. همچنین آمادگی این فصلنامه برای گفتگو با سازمانها و بانکها و بنگاههایی است که مدیران ارشد آن تمایل دارند تا تجربیات و آزمون و خطاهای خود را بازگو کنند.با شماره تلفنهای 4-66028401 (021) تماس بگیرید و یا به نشانی اینترنتی نشریه info@marketingmag.ir ، دستور خود را ارسال فرمائید.
۱۱.

بازاریابی ورزشی:جام جهانی 2010 افریقای جنوبی ؛تبلیغ در فوتبـال یا فوتبـال در تبلیغ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 274
شرکت نوشابه سازی پپسی امریکا با بیشترین تبلیغات از بیش از ده ستاره ی جام جهانی برای نوشابه خود در سطح رسانه های جهان تبلیغ کرده است. پپسی برای این کار با استفاده از حیات وحش قاره افریقا و کشور افریقای جنوبی و همچنین بهره جستن از موزیکهایی با تم آفریقایی از ستاره ای همچون مسی، تیری آنری، دروگبا، کاکا و چند ستاره ی نام آشنای دیگر استفاده کرده است. لیونل مسی در طی برگزاری بازیهای جام جهانی 2010، با شرکت در تبلیغات رایانه ای آدیداس و شرکت گسترده در تبلیغات موزیکال پپسی در تازه ترین تبلیغات برای شبکه ی غذایی امریکانا، ناگت مرغ کنتاکی را تبلیغ کرد.
۱۲.

روانشناسی تبلیغات: روایت فیات وبازار مبل ایران و بانک ملت: نورمن بیتس در برابر جک گنجیشکه، و ایندیاناجونز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 97
مخاطب ایرانی فقط وقتی در یادآوری خاطرات روشن، خوب عمل میکند که نشانه های درستی ببیند. ما فقط در ظرف خاطره هایمان معنا داریم. حافظه بی خاطره مثل یک پاکت خالی است که می توان آن را به هرجایی پست کرد. ما از خاطره هایمان مصرف میکنیم نه از کالاها.کالاها نمادی از خاطره ها هستند.تبلیغی که حافظه خاطره ای ما را تحت تاثیر قرار دهد و بر خاطرات روشن ما متمرکز شود ، رنگین کمان خواهد ساخت. چرا که خاطره ها ، کالا ها را رنگ میکنند وگاهی آنقدر پررنگ که تا ابد در ذهنمان میمانند. چیزی که شاید آن را رمز ماندگاری یک برند بنامیم. یک تبلیغ خوب کار این آبرنگ را برایمان سهل می کند. روایتی از بازار مبل ایران و روایتی از اتومبیل فورد دست مایه این نوشتار در باب تحلیل رنگ های خاطره ساز تبلیغ است. آیا استیون اسپیلبرگ (کارگردان سری فیلمهای ایندیانا جونز) که بخش اعظم خاطرات یک نسل از بینندگان امریکایی را به خود اختصاص داده، میتواند خاطره ای روشن برای تبلیغ یک بانک پرسابقه ای ایرانی، بسازد؟ مخاطب را نمیتوان به هر جایی پست کرد. فیات نشانی هیچکاک را مینویسد. بازار مبل ایران، نشانی جک گنجیشکه، و...در نهایت مخاطب سر از ناکجاآباد درمیآورد.
۱۳.

تبلیغات: انواع روشهای ارزیابی اثربخشی تبلیغات(1)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 914
تبلیغات در دنیای امروزی بخش عظیمی از بودجه ی شرکتها و سازمانهای انتفاعی و غیر انتفاعی را به خود اختصاص داده است. با نگاهی به بودجه کل شرکتهای تجاری و غیرتجاری در سراسر دنیا و خصوصاًکشورهای پیشرفته این امر به وضوح قابل رؤیت است. در مقایسه با سایر هزینه ها از قبیل هزینه های منابع انسانی و ملزومات و حقوق و دستمزد و ... هزینه های تبلیغات کاملا متمایز است. در نتیجه در چنین شرایطی شرکتها در سراسر دنیا اقدام به بررسی ارزیابی عملکرد تبلیغات می نمایند تا بتوانند مبالغ هزینه شده را به درستی و هدفمند هدایت نمایند که در نتیجه به هدفهای غایی خود برسند. ارزیابی اثربخشی تبلیغات امروزه به عنوان یکی از مسائل بسیار مهم در حوزه ی تبلیغات مطرح است. چرا که اگرچه تبلیغات برای تمامی سازمانها می تواند مفید و مؤثر واقع شود ولی هرگونه تبلیغی نیز موثر نخواهد بود و ممکن است تنها اثر آن اتلاف منابع و سرمایه های سازمان باشد. تنها از طریق ارزیابی درست آثار تبلیغ در قبل و بعد از اجرای آن است که می توان ضعفها و کاستیهای آن را شناخت و از نتایج آن برای برنامه ریزی، اصلاح و تعدیل فعالیتهای تبلیغی استفاده کرد و در عمل از هزینه ها، ریسکها و حرکتهای غیر موثر جلوگیری کرد. در این مقاله به تبیین جایگاه و اهمیت موضوع ارزیابی اثربخشی تبلیغات پرداخته شده است و توضیح مختصری برای هر یک از روشهای مطرح در ارزیابی اثربخشی تبلیغات ارائه شده است. در پایان نیز بحث سلسله مراتب اثرها در تبلیغات مطرح و مدلهای مختلف آن تبیین شده است.
۱۴.

تبلیغات: تبلیغات پنهان و نامحسوس در بازی های رایانه ای و ویدئویی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 706
بازیهای رایانه ای در زمرهی جذابترینهای زندگی امروزی است. تبلیغات باآگاهی ازاین واقعیت میکوشد تا درلایه های آشکار و پنهان این بازیها، حضوری پراقتدارداشته باشد؛ بااین هدف که به بیشترین فروش کالا و خدمات نائل آید. مؤلف این اثر درشماره های پیشین توانست نشان دهد که تبلیغات درسینما، شبکه های خبری، شعر و موسیقی چگونه کالاها و خدمات رانام میبرند و عرضه میکنند تا با کمترین مقاومت از سوی مشتریان خریداری شود. دراین اثر، به اولین های تبلیغات دربازیهای رایانه ای اشاره شده است که مربوط به سیگارمارلبورو است و دردنیای سیاست از باراک اوباما مثال میزندکه در پرتو این شیوه توانست بخش قابل توجهی از آرای انتخاباتی رابه سود خود جلب کند.اگر بخواهید دربارهی سایر شرکتهای بزرگ خارجی نظیرفورد، مک دونالد، رنو بدانیدکه چگونه ازاین ابزار پرقدرت یعنی بازیهای رایانه ای سودبرده اند، تا سودهای بیشتری رانصیب خودسازند مطالعهی این مقاله پیشنهاد میشود. جنگ خلیج فارس آشکارا نشان داد که شیوهی هدایت جنگی پنتاگون در این جنگ کاملاً شبیه بازیهای رایانه ای بود که پیش از این ساخته شده بود. سرانجام، در اینجا حتی باید به جریانهای مقاومت و نحوهی استفادهی آنها از بازیهای رایانه ای پرداخت. حزب الله لبنان با بازی نیروهای ویژه (1 و 2) نشان داد که برای مقاومتهای نظامی هم از بازیها میتوان استفاده کرد. بنابراین، دامنهی جنگها از فضای واقعی به فضای مجازی نیز کشانده شدند. حتی جریانهای تروریستی، نظیر القاعده، نیز با ساختن بازیهایی نظیر زیر خاکستر از ظرفیت بازیهای رایانه ای برای رسیدن به هدفهای خود بهره بردند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸