توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال دوم پاییز 1387 شماره 7

یادداشت ها

۱.

سرمقاله :مشاوره رایگان سم است استفاده نکنید

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 791
همان طور که پزشکی به پیراپزشکی نیاز دارد، مشاور نیز شناخت از بازار و معاینه ی کامل از شرکت نیازمند است. پس به سراغ مشاوره ی رایگان نروید. مشاوره ی رایگان همچون طبابت بدون معاینه است و مصرف داروهایی است که چه بسا به جای ایفای نقش دارویی به عنوان سم در بدنتان عمل کند. حرفه ای بیندیشیم، حرفه ای بپرسیم، حرفه ای بگوئیم، حرفه ای بنویسیم، حرفه ای عمل کنیم تا سازمانی حرفه ای متناسب با عصر رقابت داشته باشیم. به سراغ مشاوره رایگان نرویم، مشاوره ی رایگان سم است، استفاده نکنید.

گفتگوها

۱.

گفتگو: معمای استراتژی؛ ایران و جهان: گفتگو با مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، دکتر داوود مسگریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 661
در مطالعات انجام شده، 6تا7 عامل را در موفقیت اجرای استراتژی مؤثر می دانند. یکی از مهمترین این عوامل، ارزشهای مشترک سازمان است که بخش مهمی از آن، فرهنگ سازمان است. این ارزشها، رفتارها را تعیین می کنند و آشکار می سازند که آدمها چگونه در برخورد با مسائل تصمیم می گیرند. اینکه افراد چقدر حاضرند از منافع شخصی خود در قبال منافع جمعی سازمان بگذرند و چقدر آینده نگر هستند؟ یکی دیگر از عوامل اجرای استراتژی، شیوه ی رهبری یک سازمان است، اینکه چه قدر شیوه ی رهبری مناسب آن سازمان و آن استراتژی هست، مساله ای است که مدیران ما باید به آن توجه کنند.
۲.

میزگرد : برند و برندسازی در ایران

تهیه، تدوین و تنظیم کننده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 241
o استاد سینا قربانلو؛ مترجم کتابهای ارزشمند تبلیغات و بازاریابی، از جمله ی آثار، کتاب مدیریت راهبردی نام تجاری اثر ژان نوئل کاپفرر o کامبیز حیدرزاده؛ مترجم آثار فیلیپ کاتلر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد علوم وتحقیقات o جواد نوفرستی؛ مدیر تحلیل بازار گروه صنعتی بوتان، استاد دانشگاه الزهرا ( س) o رضا اکبری اصل؛ عضو هیأت علمی دپارتمان آموزش شرکت TMBA، مدرس و محقق بازاریابی o پرویز درگی؛ عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، مدیرعامل شرکت TMBA، از جمله ی آثار، کتاب کسب و کار نام های تجاری در این میزگرد بحثهای متنوع و عمیقی بین حاضران در می گیرد که آنها را به دو دسته می توان تقسیم کرد: آنها که اعتقاد دارند در ایران برند داریم، و آنها که معتقدند ما در ایران برند نداریم. حاصل این گفتگوها این است که.....

مقالات

۱.

خرده فروشی: 15 عبارتی که یک فروشنده نباید به زبان آورد

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 865
به کارگیری برخی ازعبارات باعث خدشه وارد کردن به فروش و احتمالا از دست دادن مشتری می شود. در اینجا تنها به 15 مورد از آنها اشاره می کنیم ..
۲.

طرح کسب و کار: 6 دلیل عمده برای تدوین طرح بازاریابی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 939
یکی از مهمترین کارهایی که می بایست برای حرفه ی خود انجام داد، چه این حرفه تازه به وجود آمده باشد، و چه از قبل وجود داشته باشد، تدوین یک طرح تجاری است. به هر صورت که آن را تدوین کنید، بصورت رسمی یا غیررسمی، این امر شما را در توفیق در حرفه خود یاری می دهد. در زیر دلایل عمده ی تدوین طرح تجاری را برمی شماریم
۳.

روابط عمومی: مشتریان درون سازمانی و برون سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 228
گروهی معتقدند که مشتریان هر سازمان در دو گروه زیرتعریف می شوند: الف: مشتریان داخلی ب: مشتریان خارجی وقتی سخن از مشتریان درون سازمانی و برون سازمانی به میان می آید، این تصور ایجاد می شود که کارکنان، مشتریان درون سازمانی و مصرف کننده گان، مشتریان برون سازمانی هستند. این مقاله، لایه های درونی هر کدام از مشتریان مذکور را با توضیحات بیشتری شکافته است.
۴.

مشاغل کوچک: 7 توصیه به مدیران مشاغل کوچک

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 764
هیچ مدیری نمی تواند به جای تمام کارکنانش فکر کند،تصمیم بگیرد، و کار کند، زیرا اگر اینگونه بود دیگر چه نیازی به استخدام کارکنان و همکاری با دیگران و تاسیس شرکت وجود داشت؟ برای بالا بردن بهره وری کار و همکاری با دیگران بایستی اصول و فنونی را رعایت کرد. از این رو توصیه های زیر برای دستیابی به یک محیط سرشار از همبستگی، خلاقیت، و نوآوری که دائم در حال بهبود شرایط خود باشد، ارائه می شود
۵.

آموزش: ورشکستگی شرکتها، مقصر کیست

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 812
اگربرند،خط محصول،تقسیم بندی، یا شرکت شما در حال تقلا کردن است و تقصیر را به گردن اوضاع اقتصادی و یا این و آن می اندازید، به شما توصیه می شود که به مقابل آئینه بروید و با دقت به خودتان بنگرید و آنگاه در مورد مقصر تصمیم گیری کنید.
۶.

خرده فروشی: خرده فروشان را بشناسیم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 435
قبل از اینکه بخواهید با خرده فروشانی که می توانند محصولات شما را بفروشند، شروع به کار کنید، بهتر است با محیط کار و شرایط و محدودیتهای آنها آشنا شوید. حتماً زمانی را صرف گذراندن در خرده فروشی کنید. به محصولات و قیمتها دقت کنید و مرتباً به خرده فروشی ای که می خواهید با آن کار کنید، سر بزنید تا اطلاعات جدید کسب کنید. در این مقاله با نیازهای خرده فروشان آشنا می شوید.
۷.

استراتژی: فوتبال دستی، استراتژی، موفقیت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 415
شناخت عوامل برون سازمانی کم و بیش ساده است. البته ساده از منظر دستیابی. به طور معمول، عوامل تعیین کننده ی بازار، متغیرهای بازار، رقبا، و رفتار مصرف کنندگان را می توان با استفاده از تیم متخصص و تحلیلگر و یا به کمک مشاوران توانمند شناخت. نقاط ضعف و قوت بازار و فرصتها و تهدیدها را می توان با ضریب اطمینان خوبی تعیین کرد؛ اما در مرحله ی بعد باید با استفاده از عوامل درون سازمان و با سازماندهی مناسب، از این عوامل بهره برد که به تجربه می توان گفت که مشکل عمده ی سازمانها درست در همین بخش است. اما چرا مدیران سازمانها در این بخش مشکل دارند؟ چرا با اینکه مسیر موفقیت تحلیل شده و مدیر می داند که چگونه می توان این موفقیت را به چنگ آورد، با وجود این، در عمل چنین اتفاقی نمی افتد؟ به تجربه چند عامل مهم را می توان نام برد که باعث عدم بهره برداری از عوامل محیطی می شود.این عوامل عبارتند از...
۸.

تبلیغات محیطی: زمانی که مک دونالد انگیزه می سازد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 782
این اثر سعی دارد از این منظر خاص به تحلیل دو مورد از تبلیغات معروف بپردازد؛تبلیغات بیلبوردی مک دونالد ،و تبلیغ یک شرکت شوینده در آرژانتین که در سال 2007 در جشنواره ی تبلیغاتی مونتروکس (Montroux) مدال طلای بخش تبلیغات محیطی را تصاحب کرد .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸