مطالعات مدیریت ترافیک

مطالعات مدیریت ترافیک

مطالعات مدیریت ترافیک سال چهارم زمستان 1388 شماره 15 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مسئولیت مدنی ناشی از تصادم دو وسیله نقلیه موتوری زمینی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تقصیر قانون مجازات اسلامی اتلاف تصادم وسیله نقلیه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 470 تعداد دانلود : 483
ماده 336 قانون مجازات اسلامی، در صورت وقوع تصادم بین دو وسیله نقلیه، هر دو را ضامن دانسته و در این حکم تفاوتی بین حالتی که هر دو وسیله مقصر بوده یا غیر مقصر باشند، قائل نشده است ولی در ذیل ماده تاکید گردیده که در صورت مقصر بودن یکی از وسایل نقلیه و بی تقصیر بودن دیگری، فقط راننده مقصر ضامن است. متاسفانه برخی از حقوقدانان با تفسیر نادرست از ماده مذکور، برآنند که در تصادم بین دو وسیله نقلیه که یکی مقصر و دیگری فاقد تقصیر باشد، باز هر دو ضامن هستند. در این مقاله با تبیین مبانی فقهی این حکم، تلاش گردیده تا تفسیری منطبق تر با مبانی فقهی و حقوقی قاعده مذکور ارائه شود.
۲.

بررسی تاثیر موقعیت ایستگاه های تاکسی گردشی بر عملکرد ترافیکی معابر شهری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شبیه سازی تاکسی گردشی تاثیر ترافیکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 799 تعداد دانلود : 236
تاکسی های گردشی در ایران، حرکات خاص و تغییر خط های ناگهانی به منظور سوار و پیاده کردن مسافر انجام می دهند. این وسایل نقلیه با مانور در طول معابر و توقف در هر نقطه دلخواه از مسیر باعث بی نظمی در جریان ترافیک و تحمیل تاخیر فراوان به دیگر وسایل نقلیه در حال حرکت در شبکه می شوند. اعمال مقررات در خصوص توقف تاکسی های گردشی منحصراً در ایستگاه تاکسی همواره مورد توجه بوده است و تعیین تاثیر این محدودیت بر بهبود پارامترهای جریان ترافیک بسیار حائز اهمیت است. در این پژوهش، تاثیر موقعیت ایستگاه های تاکسی گردشی بر عملکرد یک معبر شهری با استفاده از شبیه سازی رایانه ای رفتار این وسیله نقلیه در نرم افزار vissim به دست آمده است. اطلاعات جریان ترافیک و رفتارهای تاکسی های گردشی یک معبر نمونه با آمارگیری و برداشت میدانی به دست آمده است و رفتار تاکسی در جریان ترافیک مختلط معبر مذکور در نرم افزار شبیه سازی شده است. با استفاده از مقایسه شاخص های عملکردی معبر شامل زمان سفر و تاخیر در سناریوهای مختلف موقعیت ایستگاه های تاکسی، میزان بهبود پارامترهای جریان ترافیک مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که توقف تاکسی های گردشی به ویژه در طول معابر یک و دوخطه تاثیر فراوانی بر عملکرد ترافیکی معبر موردنظر و افزایش زمان سفر و تاخیر وارده به وسایل نقلیه ترددکننده در آن معبر می-گذارد.
۳.

مدیریت بحران در محورهای برون شهری (مورد مطالعه : طوفان ماسه در محور یزد – اردکان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت بحران طوفان ماسه بحران جاده ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 927 تعداد دانلود : 213
بیش از نصف مساحت کشور در مناطق خشک و در معرض بیابان زایی و طوفان ماسه قرار دارد و همه ساله بروز طوفان ماسه باعث خطراتی چون ازبین رفتن زمین های کشاورزی، شیوع بیماری ها، صدمه به تاسیسات راه و ساختمان، تخریب تاسیسات و تجهیزات زیربنایی و آسیب های زیست محیطی در شهرها و روستاها می گردد. طوفان ماسه در مناطق خشک و نیمه خشک کشور، مشکلاتی را برای رانندگان در طول راه های ارتباطی ایجاد می کند و هرساله باعث تصادفات و ترافیک های زنجیره ای می شود. از راه های ارتباطی بسیارمهمی که شمال کشور را به جنوب متصل می سازد، جاده تهران- بندرعباس است که محور یزد – اردکان در وسط ایران و به عنوان قلب این محور، به طور متوسط سالیانه با 5 طوفان بزرگ مواجه است. به منظور حفظ و ایجاد آمادگی و افزایش توان مدیریتی دستگاه-های اجرایی عضو ستاد حوادث غیرمترقبه استان جهت مقابله با بحران طوفان ماسه به خصوص، در محور یزد- اردکان این مقاله تهیه شده است. روش تحقیق تلفیقی از روش های کتابخانه ای و میدانی است. در این راستا، فعالیت هر یک از دستگاه های اجرایی دخیل در امر مدیریت بحران طوفان ماسه در محور یزد – اردکان مشخص شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با هماهنگی لازم میان دستگاه های اجرایی و ایجاد سامانه فرماندهی بحران، امکان مدیریت و مقابله با بحران طوفان ماسه در محور یزد – اردکان وجود دارد.
۴.

رابطه ویژگیهای شخصیتی، سلامت روان و پرخاشگری با عادات رانندگی در رانندگان پرخطر(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: پرخاشگری سلامت روانی شخصیت نوع A عادات رانندگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 153 تعداد دانلود : 154
هدف این پژوهش، بررسی رابطه سلامت روانی و پرخاشگری و شخصیت نوع A؛ عادات رانندگی می باشد. از 110راننده مرد حادثه دیده مقصر شهر رشت خواسته شد تا پرسشنامه های رفتار رانندگی منچستر، شخصیت تیپ A، پرخاشگری اهواز و سلامت عمومی را تکمیل کنند، داده های به دست آمده با آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سلامت روانی، پرخاشگری، تیپ شخصیتی و عادات رانندگی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام نشان داد که متغیرهای پرخاشگری و سلامت روان توانسته اند رفتار خطرناک رانندگی آزمودنی ها را پیش بینی کند. در عین حال تیپ A شخصیتی نتوانست رفتار رانندگی خطرناک را پیش بینی کند.
۵.

کاربرد روشهای تحقیقات کیفی در مطالعات حمل و نقل و ترافیک(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حمل و نقل ترافیک اندازه گیری پارامتر تحقیقات کیفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 425 تعداد دانلود : 980
روال کلی در انتخاب نوع تحقیقات آن است که برای بررسی مسایل با پارامترهای قابل اندازه گیری از روش های تحقیقات کمی استفاده می شود. حمل ونقل و ترافیک در علم مهندسی دارای پارامترهای قابل اندازه گیری هستند و از این روست که عموماً برای تحقیقات مرتبط در این حوزه از روش های کمی استفاده می شود. در سالیان اخیر استفاده از روش های تلفیقی در مطالعات علمی فراگیر شده است که در این مقاله کاربردهای روش های تحقیقات کیفی و تلفیقی در مطالعات حمل ونقل مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله نشان داده شده است که موضوع حمل ونقل و ترافیک علاوه بر دارا بودن پارامترهای قابل اندازه گیری با ارقام و اعداد بیان می شوند، دارای پارامترهای کیفی نیز است که استفاده از آنها در سالیان اخیر رواج یافته است. همچنین نشان داده شده است که در مواردی تصمیم گیری از طریق روش های تحقیقات کیفی در مطالعات حمل ونقل و ترافیک نتایج مطلوب تری را ارایه کرده است و علاوه براین مواردی که مرتبط با حوزه های اجتماعی در حمل ونقل عمومی شهری می شود، استفاده از پارامترهای کیفی و انجام تحقیقات کیفی اجتناب ناپذیر می کند.
۶.

بررسی روشهای هوشمند تشخیص خواب آلودگی راننده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خستگی و خواب آلودگی راننده ایمنی خودرو تشخیص خواب آلودگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 288 تعداد دانلود : 926
خواب آلودگی راننده یکی از عوامل اصلی تصادفات و تلفات جانی در جاده ها می باشد به همین علت اخیراً تحقیقات زیادی بر روی این موضوع در راستای افزایش ایمنی خودروها انجام شده است. در این مقاله، ابتدا خواب آلودگی راننده و عوامل ایجاد آن بررسی شده و مهم ترین عواملی که در ایجاد آن نقش دارند، بیان می شود. سپس بررسی جامع و کاملی برروی روش های هوشمند و هوشمند تشخیص خواب آلودگی انجام می گیرد. روش های تشخیص خواب آلودگی را می توان به سه گروه عمده مبتنی بر علائم فیزیولوژی، مبتنی بر عملکرد راننده و خودرو، و مبتنی بر وضعیت و ظاهر راننده تقسیم نمود. در ادامه از هر گروه، روش های شاخص و مطرح بیان شده، تاریخچه و ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت هر یک بازگو می گردد. در پایان در قسمت نتیجه گیری، ویژگی های روش هایی که برای پیاده سازی در خودرو مناسب اند مطرح گردیده و راهکاری کلی برای تشخیص خواب آلودگی که قابلیت پیاده سازی عملی در خودرو را داشته باشد ارائه می گردد.
۷.

اهمیت سلامت رانندگان در ایمنی حمل و نقل جاده ای و ارائه راهکارهای مؤثر در ارتقای آن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: معاینات سلامت رانندگان حمل و نقل برون شهری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 387 تعداد دانلود : 158
براساس مطالعات اخیر، در حدود 70 درصد از عوامل مؤثر در تصادفات جاده ای، وابسته به خطاهای انسانی مخصوصاً مشکلات جسمی و فشارهای روحی است. این مسئله نشان می دهد که اعمال برخی محدودیت ها به منظور کنترل چنین موقعیت هایی ضروری است. بنابراین، اجبار در داشتن کارت سلامت رانندگان به عنوان یکی از مفاد مهم در آیین نامه حمل و نقل کالا و مسافر تعریف شده است. هدف از ارائه این مقاله، تمرکز بر وضعیت موجود تست های سلامت رانندگان در ایران و مقایسه آن با نتایج به دست آمده در ایالت متحده می باشداجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می دهد که، می توان به اهمیت سلامت رانندگان در ایمنی جاده ها پی برد.