انرژی ایران

انرژی ایران

انرژی ایران سال چهارم مرداد 1379 شماره 8

مقالات

۱.

موتور دوگانه سوز و بررسی اثرات کاربرد آن در کاهش آلودگی هوای تهران و مصرف انرژی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت دولتی مدیریت شهری مسایل جاری کلان شهرها
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت گروههای ویژه مدیریت انرژی
تعداد بازدید : 432 تعداد دانلود : 475
در این بررسی تبدیل موتور های دیزل به موتورهای دوگانه سوز (گازوئیل وگازطبیعی ) که از جمله کم هزینه ترین راهکار برای حل مشکلات موتورهای دیزل می باشد وتکنولوژی آن ،مورد بررسی قرار گرفته است . همچنین این روش با دیگر روش های موجود از جمله گاز سوز کردن کامل مقایسه ، ومزایا ومعایب آن از نقطه نظر زیست محیطی واقتصادی سنجید ه شده است . با بررسی آزمایشات انجام شده در شرایط کاری شهر تهران ،با تبدیل موتور دیزل به موتور دوگانه سوز مشکلات زیست محیطی موتورهای دیزل با حذف دوده وکاهش Co وNox در حد پایین تر از استاندارد های جهانی ،به میزان قابل قبولی کاهش می یابد . همچنین مصرف سوخت با ارزش گازوئیل برای مسافت طی شده ،درحد90%کاهش نشان داده وگاز طبیعی جایگزین ،قادربه تامین وتوان موتوردر حد موتور دیزل وحتی بیشتر می باشد.
۲.

طراحی کنترل کننده خود تنظیم بهینه جهت تنظیم سطح قدرت راکتورهای هسته ای در محدوده کاری وسیع

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت صنعتی تحقیق در عملیات شبیه سازی
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت گروههای ویژه مدیریت انرژی
تعداد بازدید : 32 تعداد دانلود : 388
راکتورهای هسته ای قدرت سیستمهای غیر خطی ومتغیر با زمان می باشند .به این دلیل در صورتیکه سطح قدرت در حین کار برای این راکتورهای زیاد باشد این موارد باید در نظر گرفته شود .در مقاله حاضریک کنترل کننده خود تنظیم بهینه جهت تنظیم سطح قدرت یک راکتورهسته ای قدرت طراحی وشبیه سازی است . کنترلر مذکور قادر به کنترل سطح قدرت در ناحیه کاری وسیع (از 10%تا 100% سطح قدرت )بوده ودارای سرعت پاسخ وهمچنین خصوصیات حالت گذاری خوب می باشد
۳.

تحلیل و ارزیابی غیر پایدار نیروگاه خورشیدی KW شیراز در طول سال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 350
نیروگاه خورشیدی kw250 شیراز اولین نیروگاه در نوع خود است که با استفاده از کلکتورهای شلجمی خطی در ایران ساخته می شود. این نیروگاه از دو سیکل روغن و بخار تشکیل شده است. سیکل اول وظیفه تبدیل آب به بخار فوق اشباء را دارد و در سیکل دوم با عبور بخار تشکیل شده است. سیکل اول وظیفه تبدیل آب به بخار فوق اشباء را دارد و در سیکل دوم با عبور بخار از توربین برق تولید می شود. در این پژوهش سیکل اصلی روغن بطور زمانمند شبیه سازی شده است. برنامه برای روزهای متوسط هر ماه از طلوع تا غروب خورشید با فواصل زمانی 5 دقیقه اجرا شده است. عملکرد نیروگاه، میزان تولید بخار و انرژی جذب شده توسط سیکل در طول روز محاسبه و ارائه شده است. همچنین برای چند روز اثر وجود ابر بر عملکرد مدل به صورت ناپایدار بررسی وحساسیت سیکل مشخص شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که درصد حرارتی که توسط سیکل خورشیدی به طور متوسط در طول روز تامین می شود می تواند ماکزیمم 66% انرژی مورد نیاز باشد. همچنین ماکزیمم راندمان مزرعه کلکتور در طول روز 3/51% است و درصد انرژی که به بخار در مبدلهای حرارتی داده می شود سالیانه 42% انرژی روزانه مورد نیاز می باشد.
۴.

شبیه سازی کامپیوتری کاربرد پمپ های حرارتی در برج های تقطیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 275 تعداد دانلود : 149
با توجه به هزینه بالای و گران بودن آن، همواره سعی بر این بوده است که روشهایی برای کاهش مصرف انرژی در صنعت و به خصوص پتروشیمی (آنهم در برجهای تقطیر که بالاترین مصرف انرژی را در کارخانه های شیمیایی و پتروشیمیایی دارند) ابداع گردد. یکی از بهترین روشهای ذخیره انرژی، استفاده از پمپهای حرارتی یا Heat Pumps می باشد. در این پروژه سعی شده است که با معرفی پمپهای حرارتی و اجزاء آنها و کاربردهای مختلف پمپهای حرارتی در صنعت از جمله کاربرد آن در برجهای تقطیر، و با استفاده از یک برنامه کامپیوتری نشان داده شود که استفاده از یک سیستم پمپ حرارتی با آرایشهای مختلف در یک برج تقطیر، چه میزان از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد کرد و ضمن مقایسه آن روشها با هم بهترین آرایش ممکن جهت حداقل کردن مصرف انرژی معرفی گردد. در ضمن نمودارها و جدول مختلفی در این زمینه تهیه شده است که تاثیر پمپهای حرارتی را در برجهای تقطیر نشان خواهد داد. بعد از بررسی های انجام شده، می توان نتیجه گرفت که استفاده از روش انبساط ناگهانی محصولات پایین برج (Bottom Flashing) در سیستم پمپ حرارتی نسبت به سایر روشها سریعتر به سوددهی می رسد ولی در زمانهای بالاتر، استفاده از سیستم پمپ حرارتی دوتایی فشره سازی بخار بالای برج (Vapor Recompression) سوددهی بیشتری دارد که در نهایت سیستم دومی مقرون به صرفه تر خواهد بود.
۵.

برآورد قابلیت تولید گاز از محل های دفن شهری برای استان های ایران

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت گروههای ویژه مدیریت انرژی
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت دولتی مدیریت شهری مدیریت پسماندها
تعداد بازدید : 635 تعداد دانلود : 975
گاز دفنگاه یا LFG در اثر واکنشهای زیستی بر روی مواد آلی تجزیه پذیر زباله شهری پدید می آید و از آنجا که حدود 55 تا 60 درصد از آن را متان تشکیل می دهد می تواند به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرارگیرد. در این مقاله نخست قابلیت تولید بیوگاز از دیدگاه نظری بر اساس ترکیب اجزاء زباله شهری استانهای ایران برآورد شده است. سپس به کمک یک برنامه رایانه ای و با در نظر گرفتن پاره ای مفروضات، مقادیر عملی بیوگاز قابل تولید از محلهای دفن زباله و روند آن در طول زمان محاسبه شده است. بیشترین بازده نظری گاز از واحد جرم زباله خام مربوط به استان کرمان و کمترین آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد. نتایج نهایی بر اساس جمعیت شهری به تفکیک هر استان محاسبه شده است. در عمل از هر تن زباله شهری خام بین 5 تا 20 متر مکعب گاز دفنگاه در هر سال قابل بازیافت خواهد بود و افزایش این مقدار باطراحی و مدیریت درست محل دفن امکان پذیر می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱