بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه 1383 شماره 50

مقالات

۱.

ما را زن تربیت می کنند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 292
زنان در جامعه با نظام مردانه‏نگر و مردسالار مواجه‏اند و برای تغییر این نظام و حصول برابری میان زن و مرد باید همگی سیمون دوبوار باشند و برای ایجاد تساوی و برابری میان زن و مرد و بازپس‏گیری حقوق خویش از مردان به پاخیزند.
۲.

افول یک ملت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 440
سال‏هاست که پیشگوها افول و زوال ملت اسراییل (یهود) را پیش‏بینی کرده‏اند؛ درحالی‏که نادرستی بسیاری از این پیش‏بینی‏ها ثابت شده است. اما شواهدی وجود دارد که اثبات می‏کند این ملت نیز مانند ملت‏های بزرگ پیشین افول خواهد کرد و البته این حرکت به سوی افول هم‏چنان ادامه دارد؛ به جز اینکه بیداری مردم و انجام اصلاحات در جامعه، این سیر را متوقف نماید.
۳.

پارادوکس روشن فکر بودن

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 492
روشن‏فکری دارای سه خصلت پرسشگری، درگیری و مصلحت‏اندیشی است و روشن‏فکر به‏طور همزمان هم پاسدار سنت و هم پیشتاز تحول است. ازاین‏رو، روشن‏فکر از مصادیق پارادوکس (تناقض‏نما) به حساب می‏آید. از بررسی آثار و اندیشه‏های مرتضی مطهری چنین به دست می‏آید که او یکی از مصادیق روشن‏فکر در جامعه معاصر ایران است. نویسنده مقاله استاد دانشگاه کارلتون کانادا و حوزه تخصصی وی فلسفه سیاسی و روابط بین‏الملل است.
۴.

قتل فرزند توسط مادر در فقه شیعه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 14
بر اساس فقه شیعه، پدر یا جد پدری در صورت قتل فرزند قصاص نمی‏شوند؛ اما مادر چنین حکمی ندارد. فقهای اهل سنت با تمسک به استحسان، این حکم را شامل مادر نیز دانسته‏اند. بررسی ادله این حکم نشان می‏دهد که امکان اثبات این حکم برای مادر وجود دارد و نیز از نظر حقوقی نیز باید راهکارهایی را در این زمینه تعیین نمود.
۵.

اعتراض به کاربرد سیاسی مساجد

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 560
این مقاله به نگرانی از سیاسی شدن مساجد اشاره دارد. به اعتقاد بسیاری از هواداران جمهوری اسلامی، استفاده ابزاری از مسجدها و سیاسی کردن آنها نگران کننده است.
۶.

چرا مدافعان زنان از فمینیست نامیدن خود بیم دارند؟

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 13
زنان در ایران در معرض تبعیض جنسیتی‏اند. برای رفع این تبعیضات باید پویش زنان به یک جنبش نشان‏دار با عنوان فمینیسم تبدیل شود. بدین منظور باید تمامی عوامل فمینیستی دفاع از حقوق زنان - اعم از متفکران و عناصر اصلی، هواداران و علاقه‏مندان - با نشانِ «فمینیسم» معرفی شوند و ترسی از فمینیست نامیده شدن نداشته باشند

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲