بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه

بازتاب اندیشه 1381 شماره 30

مقالات

۱.

تجدید تجربه اعتزال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 848
به عقیده آقاى سروش، جهان اسلام نیازمند تجدید تجربه اعتزال است; زیرا تفکر اشعرى‏گرى غلبه یافته و باب محاجه و استدلال بسته شده است . تجدید تجربه اعتزال، پادزهرى در برابر تفکر نصى و قدرتى است .
۲.

عقلانیت

سخنران:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 593
آقاى ملکیان به دو نوع عقلانیت نظرى و عملى اشاره مى‏کنند و مى‏گویند عقلانیت نظرى در زمینه اتخاذ راى و نظر دخالت دارد و عقلانیت عملى به مقام عمل و تصمیم‏گیرى ارتباط پیدا مى‏کند . ایشان عقلانیت نظرى را شش قسم، و عقلانیت عملى را سه قسم مى‏داند .
۳.

جامعه اخلاقی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 131
آقاى سروش در این گفتار بر لزوم جاى‏گزینى مفهوم «جامعه اخلاقى‏» به‏جاى مفهوم «جامعه مدنى‏» تاکید مى‏کند و معتقد است این مفهوم هم قابل‏فهم‏تر است و هم ضرورى‏تر . جامعه باید بسترى فراهم سازد که اخلاقى بودن و اخلاقى زیستن در آن سهل و آسان باشد .
۴.

دین داری و دولت مداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 709
نویسنده در این مقاله، نخست‏به سه شکل حکومت اشاره مى‏کند و مى‏گوید شکل حکومت اسلامى باید دموکراسى باشد . در ادامه مى‏کوشد نشان دهد که گوهر دین، اخلاق و معنویت است و حکومت دینى باید در پى گسترش اخلاق و معنویت‏باشد، نه شکل خاصى از دین .
۵.

دین و دانشگاه در ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 63
نویسنده در این مقاله به چالش‏هاى موجود میان کارکرد اصلى دانشگاه که تولید معرفت علمى است، با باورها و ارزش‏هاى برآمده از التزام به مرجعیت دین مى‏پردازد و تحقیقى پیمایشى را بر اساس نمونه‏اى از دانشجویان ارائه مى‏دهد .
۶.

روشن فکری از نوع آمریکایی؛ ترکیبی متناقض

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 957
در گفتمان کلاسیک، روشن‏فکر کسى است که منتقد قدرت و سنت‏باشد . اما با توجه به بیانیه اخیر روشن‏فکران آمریکایى که به دفاع از دولت و سنت آمریکایى پرداخته بودند، باید تعریف عام‏ترى از روشن‏فکرى ارائه کرد . از این نگاه، روشن‏فکرى وصفى است راجع به «چگونه نگاه کردن‏» و نه «چه دیدن‏» .
۷.

جهانی سازی؛ مولد و مبدأ تروریسم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 442
ژان بودریار فیلسوف و جامعه‏شناس بزرگ فرانسوى است که به دلیل دیدگاه‏هایش درباره فرهنگ و ارتباطات بسیار مشهور شده است . دیدگاه‏هاى او درباره فرهنگ جدید او را به یکى از سرشناس‏ترین اندیشمندان پست‏مدرن تبدیل کرده است . مقاله او تحت عنوان «روح تروریسم‏» که اندکى پس از حوادث 11 سپتامبر منتشر شد، جنجال فراوانى برانگیخت . او از مخالفان سرسخت جهانى‏سازى است . در این گفت‏وگو که توسط هفته‏نامه اشپیگل صورت گرفته است، او مى‏کوشد نسبت میان جهانى‏سازى و تروریسم را روشن‏سازد .
۸.

مسئله زنان در گفتمان نوگرایی اسلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 774
در کنار دو دیدگاه سنتى و سکولار، فریادهایى نیز شنیده مى‏شود که خواهان اصلاح گفتمان اسلامى درباره زن است . این مقاله به تبیین آراى شیخ محمد غزالى و شیخ یوسف قرضاوى، دو نمونه بارز این گفتمان اصلاحى، مى‏پردازد .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲