تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

فصلنامه تاریخ روابط خارجی 1384 شماره 24-25 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

عوامل اثر گذار بر بازرگانی خلیج فارس در عصر مغول ( حاکمیت اقتصادی - سیاسی ایران بر خلیج فارس و دریای عمان )(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خلیج فارس ایلخانان عصر مغول تجارت و بازرگانی دریایی مراکز تجاری مناطق پسابندری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 658 تعداد دانلود : 640
خلیح فارس و دریای عمان همواره جایگاهی ویژه در عرصه اقتصادی ایران زمین داشته اند. شاید بتوان یکی از مهمترین شکوفایی این منطقه جنوبی ایران را در زمان حکومت مغول و امپراطوری ایلخانان دانست که بازرگانی و تجارت دریایی حوزه خلیج فارس تحت تاثیر عوامل مثبت و منفی بسیاری قرارگرفت.
۲.

متن پیراسته معاهده زهاب ( 1049 ق / 1639 م )(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بین النهرین معاهده زهاب عتبات سلطان مراد شاه صفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 840 تعداد دانلود : 167
در دوره شاه صفی کشمکشهایی بسیار میان ایران و عثمانی در گرفت که در نهایت معاهده زهاب میان وی و سلطان مراد چهارم بسته شد. این معاهده باعث جداشدن بغداد و بین النهرین از پیکر ایران زمین شد.
۳.

پیشینه آشنایی و تاثیرات متقابل ایران و اسپانیا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ایران اسپانیا مانویت تاثیرات فرهنگی روابط دیپلماتیک میترائیسم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 650 تعداد دانلود : 231
تاریخ روابط سیاسی و دیپلماتیکی ایران و اسپانیا به ششصد سال پیش، یعنی زمان سفر کلاویخو، سفیر پادشاه اسپانیا، به دربار تیمورلنگ پادشاه ایران باز می گردد. پیشینه حضور ایرانیان در اسپانیا را به دوره پیش و پس از اسلام می توان تقسیم کرد.
۴.

جایگاه خاطره نگاری در فهرست اسناد روابط خارجی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران سفرنامه ها تاریخ روابط خارجی خاطره نامه خاطره نگاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 530 تعداد دانلود : 753
روشهای گوناگونی در خاطره نگاری وجود دارند که می توان آنها را به این صورت تقسیم کرد: عذرخواهانه و تدافعی ، اعتراف آمیز، کاوشگرانه و سرانجام آمیزه ای از سه روش قبلی .
۵.

تاریخچه وزارت امور خارجه ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده: مترجم:

کلید واژه ها: ایران صفویه پهلوی قاجار مناسبات خارجی وزارت امور خارجه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 749 تعداد دانلود : 826
از دهه 1830 به بعد برخی از قدرتهای خارجی سفارتخانه های دائمی با حضور سفرا و فرستادگان دیپلماتیک در ایران تاسیس نمودند و تشکیلات وزارت خارجه تاسیس شد اگرچه همچنان شاه و صدراعظم بالاتری تصمیم گیرندگان در همه مسائل کشوری و از جمله امور خارجه بودند.
۶.

ایران و جامعه ملل(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ایران جامعه ملل میثاق ملل کنفرانس ورسای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 860 تعداد دانلود : 401
گرچه دوران حیات جامعه ملل کوتاه و آشفته، موفقیت آن زودگذر و فرجامش بی عزت بود اما همیشه باید جایگاهی بس مهم را در تاریخ حفظ کند.ایران با اندوخته تجربیات خود از روابط دیپلماتیکی، خود را ملزم به حضور فعال و موثر در جامعه ملل می دانست.
۷.

تاثیر جنگ سرد بر پیدایش قیام 15 خرداد 1342(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: جنگ سرد جنبش ملی قیام 15 خرداد جنبشهای رهایی بخش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 510 تعداد دانلود : 851
دامنه درگیری دو ابرقدرت به تدریج بر سرزمینهایی کشیده شد که منافعی برای آنها در آن سرزمینها وجود داشت. این امر بروز پیامدهایی را در برخی از کشورها سبب شد که یکی از آنها تاثیر بر پیدایش جنبشهای استقلال طلبانه و ملی بود.
۸.

نقدی تاریخی بر تحریکات انگلیس و ادعاهای برخی اعراب در خلیج فارس ( 1313 ش )(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران خلیج فارس انگلیس بحرین احمد فرامرزی روزنامه شرق نزدیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 836 تعداد دانلود : 160
تشویق اعراب و مسلح کردن شیوخ به منظور جداشدن از ایران، ادعای استقلال بحرین و ادعای مالکیت امارات بر جزایر ایرانی خلیج فارس ، همگی اینها سیاستها و توطئه های بوده اند که در راستای سیاست ایران زدایی خلیج فارس از سوی انگلیس طراحی و اجرا شده اند.
۹.

نگاهی به روابط ایران و برزیل در دوره پهلوی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران پهلوی برزیل روابط دو جانبه همکاریهای اقتصادی مناسبات فرهنگی ریودوژانیرو میرزا ابوالحسن خان ایلچی دبیرستان ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 491 تعداد دانلود : 827
فاصله زیاد جغرافیایی ، نبود پیوندهای فرهنگی، تاریخی و سیاسی، ضعف اقتصادی و تسلط قدرتهای خارجی بر مناسبات خارجی دو کشور را می توان از جمله دلایل ضعف روابط دو جانبه ایران و برزیل دانست.
۱۰.

کنگره بین المللی بندر تاریخی سیراف(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 808 تعداد دانلود : 695
این کنگره که برای یادآوری و بزرگداشت فرهنگ و تمدن بندر پررونق سیراف در سده های پیشین- که البته اکنون اثری از آن همه رونق به چشم نمی خورد- و نقش آن در دریانوردی ، تجارت و مبادلات بین المللی به ویژه در سده های آغازین پس از ظهور اسلام برگزار شد، هدف دیگری نیز داشت و آن جلب توجه مردم، اندیشمندان و مسئولان به نقاط قوت و ضعف این استان و ایجاد تعادل میان تاریخ و فرهنگ و صنعت و انرژی بود.
۱۱.

همایش مناقشه قره باغ(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 960 تعداد دانلود : 233
در بی رای گیریهای سال 2000 مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان ،تضاد دو اصل تمامیت ارضی و حق ملل برای تعیین سرنوشت خود، نتایج زیر را به دنبال داشته است:حدود سی و پنج کشور که بیشتر آنها اسلامی هستند، به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان رای مثبت و هشتاد کشور نیز به این موضوع رای ممتنع دادند.
۱۲.

میرزا یوسف قراباغی و تاریخ صافی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 880 تعداد دانلود : 760
میرزا یوسف ، انگیزه خود را از نوشتن این کتاب ، دیدن اختلافها ، تعصبها، دروغ و اغراق بسیار در کتابهای تاریخی ذکر کرده و اینکه به اشاره و خواهش برخی از دوستان قصد نوشتن تاریخی را داشته که واقعی و بسیار شفاف باشد و به همین سبب نام کتاب را « تاریخ صافی»
۱۳.

معرفی برخی از نسخه های خطی و اسناد تعاملات فرهنگی و روابط تاریخی دو ملت ایران و فرانسه(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 823 تعداد دانلود : 846
هدف از سیاهه ، هرگز ارائه فهرستی کامل و تفضیلی نبوده، بلکه بیشتر توجه دادن پژوهشگران و دعوت به پردازش و نگرشی نوین در بررسیهای تاریخی روابط ملل با بهره گیری از متون به نسبت کهن و دست نخورده است. ناگفته پیداست که فهرستها و دست نویسهای معرفی شده در این سیاهه، به هیچ روی نمایانگر همه دست نوشته های موجود نیست. دراین فهرست برای رعایت اختصار ، تنها به نام اثر ، پدید آورنده ، شماره نسخه خطی و محل نگهداری آنها به همراه شرح اندک کتاب شناختی اشاره شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷